Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Hrozba uzavření továrny VW ve Zwickau a úpadek německého průmyslu

Jedno pondělní odpoledne v polovině srpna se dělníci v továrně na elektromobily společnosti Volkswagen AG ve Zwickau s kamennou tváří pohybovali mezi rámy a plošinami automobilů.

Michael Klos Autor: Michael Klos
7 září, 2024
6 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

6 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Volkswagen plánuje zavřít továrny, což ohrožuje stovky pracovních míst v továrně ve Zwickau, která čelí pomalému nástupu elektromobilů
  • Rozhodnutí VW symbolizuje úpadek německého průmyslu, jehož konkurenceschopnost klesá kvůli špatným obchodním rozhodnutím a ztrátě tržního postavení
  • Německá vláda se snaží podpořit průmysl dotacemi, ale ekonomové varují, že to nezabrání ztrátě konkurenceschopnosti země

 

Továrna rušila noční směny poté, co propustila stovky brigádníků. Ve vzduchu už byla cítit předtucha.

„Nálada je napjatá, musím být upřímný,“ vzpomíná Ronnie Zehe, vedoucí montáže v jedné z nejnovějších a nejvýkonnějších továren VW.

O tři týdny později je budoucnost těchto mužů a žen ohrožena poté, co výrobce, který vyrobil ikonického Brouka, vydal varování, že bude muset poprvé ve své 87leté historii zavřít závody. Těsně před touto firemní bombou přišel politický budíček, když krajní pravice zaznamenala velké vítězství ve dvou zemských volbách na bývalém východě a v Sasku – kde se nachází Zwickau – skončila druhá.

Německo čelí dosud nejsymboličtějšímu okamžiku ve svém příběhu průmyslového úpadku, neboť jeho největší výrobce je připraven překročit Rubikon zavírání továren. Oznámení VW je více než jen opožděným přiznáním obchodní reality. Je to rána pro image země jako automobilové velmoci a ekonomiky, která byla na začátku tohoto století největším světovým vývozcem.

V zemi, která byla po pádu Berlínské zdi narychlo sešita dohromady, ale musí čelit realitě, že projekt sjednocení přišel draho. Protiimigrační Alternativě pro Německo, známé jako AfD, a levicovým populistům se daří, protože se přiživují na rozdělení na východ a západ, a hlavní politický proud je bezmocný, aby to zastavil.

Advertisement

V krátkodobém horizontu jsou jejich volební zisky dalším úderem do koalice kancléře Olafa Scholze, která se potýká s problémy. V dlouhodobém horizontu, kdy jsou na obzoru spolkové volby v roce 2025, vyvstává otázka, jak se vypořádat s hlavní příčinou nespokojenosti voličů. A hodně to závisí na tom, zda se Německu podaří další svého druhu hospodářský zázrak: rychlý přechod od exportně orientovaného výrobce automobilů k čistě energetické velmoci, která je v avantgardě čipů a baterií.

Zdroj: Getty images

Kronika úpadku VW – varovný příběh firmy o tom, jak se nechat zaskočit dobou – odráží chyby v tom, co bylo modelem úspěchu Německa, a zpochybňuje ekonomický motor Evropy, který by jí umožnil udržet si vedoucí postavení na kontinentu.

„Problémy Volkswagenu si částečně způsobil sám kvůli špatným obchodním rozhodnutím, ale VW je také dobrým příkladem obrovských potíží, kterým Německo jako místo pro podnikání čelí,“ uvedl Carsten Brzeski, vedoucí oddělení makra v ING. „Německo již několik let ztrácí konkurenceschopnost, což nyní postihuje i někdejší korunovační klenoty německé ekonomiky.“

Ve Zwickau, středně velkém městě na východě země, kde VW loni vyrobil 247 000 plně elektrických automobilů a 12 000 karoserií pro modely Lamborghini a Bentley, byla opatření na snižování nákladů v plném proudu ještě předtím, než se objevila vyhlídka na uzavření velkých závodů.

Továrna je plně vystavena mnohem pomalejšímu nástupu elektromobilů v regionu, protože modely jsou stále příliš drahé a pobídky mizí. VW, ačkoli je stále velmi ziskový, měl při přechodu na novou generaci namále, když nejprve lpěl na dieselových motorech a poté přestřelil s plnou ofenzívou.

Společnost se sídlem ve Wolfsburgu v západní spolkové zemi Dolní Sasko byla jedním ze stovek podniků, které se po sjednocení chopily příležitosti převzít východní továrny, včetně té ve Zwickau. „Každá druhá rodina je s tímto závodem Volkswagenu nějak spjata, i když je to řezník,“ řekl Thomas Knabel, místní funkcionář odborového svazu IG Metall, který zastupuje zaměstnance tohoto závodu.

Uzavření jednotlivých továren je pro takové komunity zničující – a pro Scholze s sebou nese politickou cenu. Podle agentury Bloomberg Economics vytváří automobilový průmysl přibližně 4 % celkové přidané hodnoty v německé ekonomice a další 4 %, vezmeme-li v úvahu přidružené oblasti, jako je kovovýroba nebo gumárenství.

Martin Ademmer, ekonom společnosti BE, říká: „Význam automobilového průmyslu pro německou ekonomiku v posledních letech klesl, ale stále zůstává velmi důležitým odvětvím.“

Zdroj: The Driven

Automobily jsou nedílnou součástí moderní německé identity, popkulturním prubířským kamenem a politickým hromosvodem: Ať už to byl Herbie, brouk Láska ve filmech Walta Disneyho, nebo Janis Joplinová ve svém pyšném Porsche z šedesátých let či Donald Trump stěžující si na množství vozů Mercedes-Benz a BMW jezdících po Páté avenue v New Yorku.

Příběh VW je vlastně příběhem poválečného Německa, vzestupu navzdory nepřízni osudu, spojeného s poválečným zázrakem, který proměnil zemi zničenou destrukcí v největší průmyslovou velmoc regionu.

Na přelomu 21. století pomohla VW schopnost využít poptávku rostoucí čínské střední třídy, aby se vzepřel osudu svých konkurentů v Detroitu. Pak se však jeho závislost na asijských spotřebitelích stala problémem.

Pod dohledem po sobě jdoucích vládních koalic v Berlíně byl vrchol jeho průmyslové výroby v roce 2017 narušen nástupem vyspělé čínské výroby a postupnými krizemi od pandemie po přerušení dovozu levného ruského plynu po invazi na Ukrajinu.

Pak je tu širší otázka země jako místa pro podnikání. Vzhledem k tomu, že infrastruktura skřípe v důsledku desetiletí nedostatečných investic ve jménu téměř vyrovnaných rozpočtů a byrokracie je častou stížností podniků, dospěl v květnu mnichovský institut Ifo v průzkumu mezi 180 ekonomy k závěru, že Německo není jako místo pro podnikání dostatečně atraktivní.

Scholzova vláda ve snaze uklidnit voliče na neklidném východě odpověděla z velké části štědrými dotacemi pro podniky, které tam otevírají své závody.

Zdroj: Volkswagen

Podle Jense Spahna, poslance opoziční CDU, který je členem hospodářského výboru parlamentu, však tento přístup sám o sobě dlouhodobě nenapraví klesající konkurenceschopnost země. Tento týden varoval, že „VW je jen špičkou velkého ledovce“.

Monika Schnitzerová, ekonomka, která radí vládě, varuje, že je příliš brzy na to, aby se odepisoval status země jako předního průmyslového hráče.

„Německé podniky mohou být i nadále úspěšné, pokud budou vynikat nejnovějšími technologiemi a vysoce kvalitními výrobky a zároveň udrží náklady pod kontrolou,“ řekla. „Německo má stále mnoho světových lídrů, zejména mezi takzvanými skrytými šampiony, kteří ovládají výklenky na trhu.“

Zpět ve Zwickau, v regionu, který se již zmítá v politických nepokojích, přineslo oznámení VW alespoň trochu jasnosti, i když se zaměstnanci snaží prozřít. Továrna kompletně přepracovala rozpis práce pro každý jednotlivý tým, což bylo pro pracovníky s rodinami, pečovatelskými povinnostmi a zdravotním stavem stresujícím bodem.

„Tvrdě jsme pracovali, abychom zde dosáhli velmi dobré životní úrovně,“ řekla starostka Zwickau Constance Arndtová. „Vidím více světla než stínu, ale lidé si nyní uvědomují, že to může rychle skončit.“

Továrna rušila noční směny poté, co propustila stovky brigádníků. Ve vzduchu už byla cítit předtucha.„Nálada je napjatá, musím být upřímný,“ vzpomíná Ronnie Zehe, vedoucí montáže v jedné z nejnovějších a nejvýkonnějších továren VW.O tři týdny později je budoucnost těchto mužů a žen ohrožena poté, co výrobce, který vyrobil ikonického Brouka, vydal varování, že bude muset poprvé ve své 87leté historii zavřít závody. Těsně před touto firemní bombou přišel politický budíček, když krajní pravice zaznamenala velké vítězství ve dvou zemských volbách na bývalém východě a v Sasku – kde se nachází Zwickau – skončila druhá.Německo čelí dosud nejsymboličtějšímu okamžiku ve svém příběhu průmyslového úpadku, neboť jeho největší výrobce je připraven překročit Rubikon zavírání továren. Oznámení VW je více než jen opožděným přiznáním obchodní reality. Je to rána pro image země jako automobilové velmoci a ekonomiky, která byla na začátku tohoto století největším světovým vývozcem.V zemi, která byla po pádu Berlínské zdi narychlo sešita dohromady, ale musí čelit realitě, že projekt sjednocení přišel draho. Protiimigrační Alternativě pro Německo, známé jako AfD, a levicovým populistům se daří, protože se přiživují na rozdělení na východ a západ, a hlavní politický proud je bezmocný, aby to zastavil.V krátkodobém horizontu jsou jejich volební zisky dalším úderem do koalice kancléře Olafa Scholze, která se potýká s problémy. V dlouhodobém horizontu, kdy jsou na obzoru spolkové volby v roce 2025, vyvstává otázka, jak se vypořádat s hlavní příčinou nespokojenosti voličů. A hodně to závisí na tom, zda se Německu podaří další svého druhu hospodářský zázrak: rychlý přechod od exportně orientovaného výrobce automobilů k čistě energetické velmoci, která je v avantgardě čipů a baterií.Kronika úpadku VW – varovný příběh firmy o tom, jak se nechat zaskočit dobou – odráží chyby v tom, co bylo modelem úspěchu Německa, a zpochybňuje ekonomický motor Evropy, který by jí umožnil udržet si vedoucí postavení na kontinentu.„Problémy Volkswagenu si částečně způsobil sám kvůli špatným obchodním rozhodnutím, ale VW je také dobrým příkladem obrovských potíží, kterým Německo jako místo pro podnikání čelí,“ uvedl Carsten Brzeski, vedoucí oddělení makra v ING. „Německo již několik let ztrácí konkurenceschopnost, což nyní postihuje i někdejší korunovační klenoty německé ekonomiky.“Ve Zwickau, středně velkém městě na východě země, kde VW loni vyrobil 247 000 plně elektrických automobilů a 12 000 karoserií pro modely Lamborghini a Bentley, byla opatření na snižování nákladů v plném proudu ještě předtím, než se objevila vyhlídka na uzavření velkých závodů.Továrna je plně vystavena mnohem pomalejšímu nástupu elektromobilů v regionu, protože modely jsou stále příliš drahé a pobídky mizí. VW, ačkoli je stále velmi ziskový, měl při přechodu na novou generaci namále, když nejprve lpěl na dieselových motorech a poté přestřelil s plnou ofenzívou.Společnost se sídlem ve Wolfsburgu v západní spolkové zemi Dolní Sasko byla jedním ze stovek podniků, které se po sjednocení chopily příležitosti převzít východní továrny, včetně té ve Zwickau. „Každá druhá rodina je s tímto závodem Volkswagenu nějak spjata, i když je to řezník,“ řekl Thomas Knabel, místní funkcionář odborového svazu IG Metall, který zastupuje zaměstnance tohoto závodu.Uzavření jednotlivých továren je pro takové komunity zničující – a pro Scholze s sebou nese politickou cenu. Podle agentury Bloomberg Economics vytváří automobilový průmysl přibližně 4 % celkové přidané hodnoty v německé ekonomice a další 4 %, vezmeme-li v úvahu přidružené oblasti, jako je kovovýroba nebo gumárenství.Martin Ademmer, ekonom společnosti BE, říká: „Význam automobilového průmyslu pro německou ekonomiku v posledních letech klesl, ale stále zůstává velmi důležitým odvětvím.“Automobily jsou nedílnou součástí moderní německé identity, popkulturním prubířským kamenem a politickým hromosvodem: Ať už to byl Herbie, brouk Láska ve filmech Walta Disneyho, nebo Janis Joplinová ve svém pyšném Porsche z šedesátých let či Donald Trump stěžující si na množství vozů Mercedes-Benz a BMW jezdících po Páté avenue v New Yorku.Příběh VW je vlastně příběhem poválečného Německa, vzestupu navzdory nepřízni osudu, spojeného s poválečným zázrakem, který proměnil zemi zničenou destrukcí v největší průmyslovou velmoc regionu.Na přelomu 21. století pomohla VW schopnost využít poptávku rostoucí čínské střední třídy, aby se vzepřel osudu svých konkurentů v Detroitu. Pak se však jeho závislost na asijských spotřebitelích stala problémem.Pod dohledem po sobě jdoucích vládních koalic v Berlíně byl vrchol jeho průmyslové výroby v roce 2017 narušen nástupem vyspělé čínské výroby a postupnými krizemi od pandemie po přerušení dovozu levného ruského plynu po invazi na Ukrajinu.Pak je tu širší otázka země jako místa pro podnikání. Vzhledem k tomu, že infrastruktura skřípe v důsledku desetiletí nedostatečných investic ve jménu téměř vyrovnaných rozpočtů a byrokracie je častou stížností podniků, dospěl v květnu mnichovský institut Ifo v průzkumu mezi 180 ekonomy k závěru, že Německo není jako místo pro podnikání dostatečně atraktivní.Scholzova vláda ve snaze uklidnit voliče na neklidném východě odpověděla z velké části štědrými dotacemi pro podniky, které tam otevírají své závody.Podle Jense Spahna, poslance opoziční CDU, který je členem hospodářského výboru parlamentu, však tento přístup sám o sobě dlouhodobě nenapraví klesající konkurenceschopnost země. Tento týden varoval, že „VW je jen špičkou velkého ledovce“.Monika Schnitzerová, ekonomka, která radí vládě, varuje, že je příliš brzy na to, aby se odepisoval status země jako předního průmyslového hráče.„Německé podniky mohou být i nadále úspěšné, pokud budou vynikat nejnovějšími technologiemi a vysoce kvalitními výrobky a zároveň udrží náklady pod kontrolou,“ řekla. „Německo má stále mnoho světových lídrů, zejména mezi takzvanými skrytými šampiony, kteří ovládají výklenky na trhu.“Zpět ve Zwickau, v regionu, který se již zmítá v politických nepokojích, přineslo oznámení VW alespoň trochu jasnosti, i když se zaměstnanci snaží prozřít. Továrna kompletně přepracovala rozpis práce pro každý jednotlivý tým, což bylo pro pracovníky s rodinami, pečovatelskými povinnostmi a zdravotním stavem stresujícím bodem.„Tvrdě jsme pracovali, abychom zde dosáhli velmi dobré životní úrovně,“ řekla starostka Zwickau Constance Arndtová. „Vidím více světla než stínu, ale lidé si nyní uvědomují, že to může rychle skončit.“
Tagy: automobilový průmyslkrizeněmeckovolkswagen

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      11:36

      Německá průmyslová výroba a export v dubnu poklesly

      11:24

      Průmyslová výroba a stavební produkce v dubnu vzrostly

      11:12

      Hodnota Tesly kvůli sporu Muska s Trumpem prudce klesla

      11:00

      Deutsche Bank vidí silné vyhlídky pro evropské pojišťovny

      10:48

      Fiserv se chystá získat zbývající podíl ve společnosti AIB Merchant Services

      10:36

      Rosebank Industries získá 1,55 miliardy dolarů na akvizici ECI

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Bank of America doporučuje akcie malých firem s vysokými dividendami

      6 června, 2025

      Investoři hledající kombinaci výnosu a potenciálu růstu se stále častěji obracejí k menším společnostem, které zůstávají relativně přehlížené ve srovnání...

      Zdroj: Bloomberg

      IPO společnosti Circle: Akcie vzrostly téměř o 170 % v první den obchodování

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Dollar Tree si získává důvěru investorů – JPMorgan očekává růst až o 25 %

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Roblox podle BofA míří k dalším ziskům díky metaversu a strategické výhodě

      5 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Nvidia opět na vzestupu díky silným výsledkům a rostoucí poptávce po AI čipech

      5 června, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: BurzovníSvět.cz
      IPO

      Startup v digitálním bankovnictví Chime cílí při IPO na 11,2 miliardy dolarů

      5 června, 2025

      Společnost Chime Financial, působící v oblasti digitálního bankovnictví, ohlásila svůj záměr vstoupit na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO)....

      Nejčtenější zprávy.

      MongoDB posiluje důvěru investorů. Výsledky překonaly očekávání

      5 června, 2025

      Je Costco nyní vhodná koupě? Kam směřuje tento řetězec v USA?

      4 června, 2025

      Nvidia překonává trh: Proč zůstává perspektivní investicí?

      2 června, 2025

      Index S&P 500 uzavřel beze změny, údaje z trhu práce vyvolaly obavy o ekonomiku

      4 června, 2025

      S&P 500 vstupuje do nového měsíce v zisku, investoři ignorují obchodní napětí

      2 června, 2025

      S&P 500 táhne dolů propad Tesly uprostřed sporu Trumpa a Muska

      5 června, 2025

      Bank of America doporučuje akcie malých firem s vysokými dividendami

      6 června, 2025

      Kde budou akcie Uber Technologies za 5 let? Je načase investovat?

      3 června, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Chime Financial, Inc.

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 25 miliard dolarů

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.