Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Nošovická Hyundai nyní nevyrábí, není poptávka po elektromobilech

Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku dnes na jeden den zastavila výrobu.

David Škvára Autor: David Škvára
2 listopadu, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Hyundai zažívá novou krizi
  • Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries loni zvýšil tržby a snížil ztrátu
  • Kam se vyvíjí průmysl?

Důvodem je nízká poptávka po elektromobilech. ČTK to řekl mluvčí automobilky Petr Michník. V pondělí půjdou zaměstnanci standardně do práce.

„Elektromobily se neprodávají tak, jak čeká Evropská unie. Rozhodně to není problém náš a našeho jednoho dne, ale je to otázka hlavně dalšího roku nebo nejbližších let, kdy nemůžeme čekat, že se poptávka zázrakem zvedne. Budeme pod tlakem emisních limitů a byli bychom rádi, kdyby se s tím podařilo ještě něco udělat,“ řekl Michník.

Předseda základní odborové organizace Kovo Hyundai Czech Patrik Fupšo řekl, že by z jednodenní odstávky nedělal drama. „Odstávky u nás byly a budou i v budoucnosti. Fabrika pružně reaguje na vývoj na trhu. Teď by se třeba lépe prodávaly hybridy, ale zase subdodavatelé nemají kapacity na hybridy, protože kapacitu upravili na elektromobily. Nic zvláštního se ale neděje,“ řekl Fupšo.

Loni slezská továrna vyrobila 340.500 aut, o 18.000 vozů více než předloni, letošní plán výroby je 330.890 vozů. Firma plánovala, že 17 procent vyrobených vozů bude letos čistě elektrických. Reálně je to však jen deset procent, což je proti loňsku pokles o tři procentní body, protože poptávka po elektrických autech je nižší. Podle mluvčího to představuje velký problém pro plánování výroby a objednávky od subdodavatelů.

Od příštího roku mají platit zpřísněné emisní normy a automobilkám hrozí pokuty, pokud neprodají dostatek nízkoemisních aut. „Nemá smysl sankcionovat automobilky, které ty peníze potřebují na to, aby je investovaly právě do vývoje elektroaut. My ta auta samozřejmě můžeme vyrobit, ale nemůžeme je přece vyrábět jenom tak na sklad, musíme mít zákazníky,“ řekl mluvčí Michník.

Namísto čistě elektrických aut by firma mohla vyrobit hybridy. Nesplnila by ale kvóty. „Museli bychom platit pokuty. Navíc to potřebujeme vědět a domluvit se s dodavateli, že budeme chtít míň baterii a více hybridních motorů, ať si na to nastaví kapacity. To je třeba to, co nás trápí letos – můžeme chybějící elektromobily nahradit třeba hybridy, ale neměli jsme to domluvené dopředu s dodavateli. Nepočítali s tím, vyrobit desetitisíce motorů navíc není jednoduché,“ řekl Michník.

Advertisement

Je to podle něj otázka plánování v celém dodavatelském řetězci. „To není jenom automobilka na konci řetězce, ale naplánování celého procesu tak, ať jsme schopni vyrobit to, co zákazník chce,“ řekl Michník.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: Reuters

Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Vyrábí modely Tucson, i30 v několika variantách a Kona Electric. Závod má více než 3200 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Zisk loni podniku vzrostl o 2,92 miliardy na 13,87 miliardy korun a tržby o 21,25 miliardy na 188,99 miliardy korun.

<!– DIP popup–>

Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries loni zvýšil tržby a snížil ztrátu

Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries loni utržil z prodeje výrobků, služeb a zboží přibližně 1,734 miliardy korun. Meziročně to bylo asi o 1,206 miliardy korun více. Zatímco předloni skončila firma i vinou protiruských sankcí ve ztrátě 225,5 milionu korun, loni ji snížila na 106,9 milionu korun. ČTK to zjistila z výroční zprávy podniku, která je ode dneška založená ve Sbírce listin.

Na jaře 2022 koupila Aircraft Industries od jejího tehdejšího ruského majitele, firmy Ostov, skupina Omnipol. Jediným akcionářem kunovické firmy je akciová společnost LET Kunovice. Podnik se nyní orientuje především na trhy v jihovýchodní a střední Asii, v Africe a na Blízkém východě. Spolu s letounem L 410 UVP-E20 vyrábí i modernizovanou verzi L 410 NG, tedy nové generace. Obě letadla mohou přepravit až 19 pasažérů.

Po přelomovém roce 2022 se loni podle generálního ředitele Pavla Polehni společnost stabilizovala. „Kromě několika dodávek letounů do Uzbekistánu, Kazachstánu a Indonésie začala naše společnost vykazovat výnosy ze zakázek v již realizovaných obchodních případech do nových destinací. Obchodní portfolio se v roce 2023 výrazně geograficky rozšířilo a nyní zahrnuje nové země, kam letoun L 410 nebyl dodán za více než 50 let jeho existence,“ uvedl ve výroční zprávě Polehňa.

Letos firma informovala například o dodávkách svých letounů do Senegalu nebo do Chile. „V následujících letech se společnost bude zaměřovat na zvyšování výrobní kapacity a odbytu produkce. Prezentací naší společnosti na světových výstavách v roce 2023 jsme nejen ještě více rozšířili povědomí o našem letounu, ale zároveň představili široké i odborné veřejnosti inovace, které jej posouvají ještě o kus dále,“ uvedl Polehňa. Firma usiluje o proniknutí na nové trhy.

Předsedkyně představenstva společnosti Alena Medová pro Hospodářské noviny uvedla, že se letos Aircraft Industries se po dvou letech vrací k výrobní kapacitě nastavené před covidem. „To je v průměru 12 až 14 letadel ročně. Se stejnou kapacitou počítáme v roce 2024 a 2025, v roce 2026 bychom rádi zhotovili 16 strojů a o rok později již dvacet. Rozšíření výrobní kapacity se však neobejde bez dodatečných investic. Bude třeba přikoupit další výrobní budovy a nabrat nové zaměstnance,“ uvedla Medová.

Z pohledu zákazníků podle ní společnost už má pokrytý příští rok a plánuje rok 2026. „Kdybychom to zjednodušili, minimální čekací doba by nyní byla zhruba 12 měsíců, spíše déle,“ řekla Hospodářským novinám předsedkyně představenstva.

Spolu s výrobou letounů se společnost věnuje i jejich údržbě, provozuje též mezinárodní letiště Kunovice. Čistá aktiva podniku dosahovala na konci loňského roku téměř 2,652 miliardy korun. Vlastní kapitál činil 977,7 milionu korun a cizí zdroje přes 1,605 miliardy korun. Loni pracovalo v Aircraft Industries v průměru 878 zaměstnanců, meziročně o 29 méně.

Aircraft Industries je největším českým výrobcem civilní letecké techniky. Navazuje na více než osmdesátiletou tradici letecké výroby v Kunovicích. Hlavním produktem leteckého závodu jsou dvoumotorové turbovrtulové letouny řady L 410, kterých bylo vyrobeno a do celého světa dodáno více než 1200. V provozu jsou ve více než 60 zemích.

Zdroj: Shutterstock
Důvodem je nízká poptávka po elektromobilech. ČTK to řekl mluvčí automobilky Petr Michník. V pondělí půjdou zaměstnanci standardně do práce.„Elektromobily se neprodávají tak, jak čeká Evropská unie. Rozhodně to není problém náš a našeho jednoho dne, ale je to otázka hlavně dalšího roku nebo nejbližších let, kdy nemůžeme čekat, že se poptávka zázrakem zvedne. Budeme pod tlakem emisních limitů a byli bychom rádi, kdyby se s tím podařilo ještě něco udělat,“ řekl Michník.Předseda základní odborové organizace Kovo Hyundai Czech Patrik Fupšo řekl, že by z jednodenní odstávky nedělal drama. „Odstávky u nás byly a budou i v budoucnosti. Fabrika pružně reaguje na vývoj na trhu. Teď by se třeba lépe prodávaly hybridy, ale zase subdodavatelé nemají kapacity na hybridy, protože kapacitu upravili na elektromobily. Nic zvláštního se ale neděje,“ řekl Fupšo.Loni slezská továrna vyrobila 340.500 aut, o 18.000 vozů více než předloni, letošní plán výroby je 330.890 vozů. Firma plánovala, že 17 procent vyrobených vozů bude letos čistě elektrických. Reálně je to však jen deset procent, což je proti loňsku pokles o tři procentní body, protože poptávka po elektrických autech je nižší. Podle mluvčího to představuje velký problém pro plánování výroby a objednávky od subdodavatelů.Od příštího roku mají platit zpřísněné emisní normy a automobilkám hrozí pokuty, pokud neprodají dostatek nízkoemisních aut. „Nemá smysl sankcionovat automobilky, které ty peníze potřebují na to, aby je investovaly právě do vývoje elektroaut. My ta auta samozřejmě můžeme vyrobit, ale nemůžeme je přece vyrábět jenom tak na sklad, musíme mít zákazníky,“ řekl mluvčí Michník.Namísto čistě elektrických aut by firma mohla vyrobit hybridy. Nesplnila by ale kvóty. „Museli bychom platit pokuty. Navíc to potřebujeme vědět a domluvit se s dodavateli, že budeme chtít míň baterii a více hybridních motorů, ať si na to nastaví kapacity. To je třeba to, co nás trápí letos – můžeme chybějící elektromobily nahradit třeba hybridy, ale neměli jsme to domluvené dopředu s dodavateli. Nepočítali s tím, vyrobit desetitisíce motorů navíc není jednoduché,“ řekl Michník.Je to podle něj otázka plánování v celém dodavatelském řetězci. „To není jenom automobilka na konci řetězce, ale naplánování celého procesu tak, ať jsme schopni vyrobit to, co zákazník chce,“ řekl Michník.Chcete využít této příležitosti?Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Vyrábí modely Tucson, i30 v několika variantách a Kona Electric. Závod má více než 3200 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Zisk loni podniku vzrostl o 2,92 miliardy na 13,87 miliardy korun a tržby o 21,25 miliardy na 188,99 miliardy korun.<!– DIP popup–>Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries loni utržil z prodeje výrobků, služeb a zboží přibližně 1,734 miliardy korun. Meziročně to bylo asi o 1,206 miliardy korun více. Zatímco předloni skončila firma i vinou protiruských sankcí ve ztrátě 225,5 milionu korun, loni ji snížila na 106,9 milionu korun. ČTK to zjistila z výroční zprávy podniku, která je ode dneška založená ve Sbírce listin.Na jaře 2022 koupila Aircraft Industries od jejího tehdejšího ruského majitele, firmy Ostov, skupina Omnipol. Jediným akcionářem kunovické firmy je akciová společnost LET Kunovice. Podnik se nyní orientuje především na trhy v jihovýchodní a střední Asii, v Africe a na Blízkém východě. Spolu s letounem L 410 UVP-E20 vyrábí i modernizovanou verzi L 410 NG, tedy nové generace. Obě letadla mohou přepravit až 19 pasažérů.Po přelomovém roce 2022 se loni podle generálního ředitele Pavla Polehni společnost stabilizovala. „Kromě několika dodávek letounů do Uzbekistánu, Kazachstánu a Indonésie začala naše společnost vykazovat výnosy ze zakázek v již realizovaných obchodních případech do nových destinací. Obchodní portfolio se v roce 2023 výrazně geograficky rozšířilo a nyní zahrnuje nové země, kam letoun L 410 nebyl dodán za více než 50 let jeho existence,“ uvedl ve výroční zprávě Polehňa.Letos firma informovala například o dodávkách svých letounů do Senegalu nebo do Chile. „V následujících letech se společnost bude zaměřovat na zvyšování výrobní kapacity a odbytu produkce. Prezentací naší společnosti na světových výstavách v roce 2023 jsme nejen ještě více rozšířili povědomí o našem letounu, ale zároveň představili široké i odborné veřejnosti inovace, které jej posouvají ještě o kus dále,“ uvedl Polehňa. Firma usiluje o proniknutí na nové trhy.Předsedkyně představenstva společnosti Alena Medová pro Hospodářské noviny uvedla, že se letos Aircraft Industries se po dvou letech vrací k výrobní kapacitě nastavené před covidem. „To je v průměru 12 až 14 letadel ročně. Se stejnou kapacitou počítáme v roce 2024 a 2025, v roce 2026 bychom rádi zhotovili 16 strojů a o rok později již dvacet. Rozšíření výrobní kapacity se však neobejde bez dodatečných investic. Bude třeba přikoupit další výrobní budovy a nabrat nové zaměstnance,“ uvedla Medová.Z pohledu zákazníků podle ní společnost už má pokrytý příští rok a plánuje rok 2026. „Kdybychom to zjednodušili, minimální čekací doba by nyní byla zhruba 12 měsíců, spíše déle,“ řekla Hospodářským novinám předsedkyně představenstva.Spolu s výrobou letounů se společnost věnuje i jejich údržbě, provozuje též mezinárodní letiště Kunovice. Čistá aktiva podniku dosahovala na konci loňského roku téměř 2,652 miliardy korun. Vlastní kapitál činil 977,7 milionu korun a cizí zdroje přes 1,605 miliardy korun. Loni pracovalo v Aircraft Industries v průměru 878 zaměstnanců, meziročně o 29 méně.Aircraft Industries je největším českým výrobcem civilní letecké techniky. Navazuje na více než osmdesátiletou tradici letecké výroby v Kunovicích. Hlavním produktem leteckého závodu jsou dvoumotorové turbovrtulové letouny řady L 410, kterých bylo vyrobeno a do celého světa dodáno více než 1200. V provozu jsou ve více než 60 zemích.
Tagy: českohyundai


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    22:43

    Ruské akcie klesají při uzavření trhu; index MOEX Russia zůstává stabilní.

    22:34

    Coca-Cola se zapojuje do závěrečných jednání o záchraně prodeje Costa Coffee, uvádí FT.

    22:20

    Let United Airlines se vrátil z důvodu poruchy motoru na letiště v oblasti DC.

    22:14

    Sobi se chystá koupit Arthrosi Therapeutics za 950 milionů dolarů

    12:54

    Jaký dopad má oslabující rupie na makroekonomiku?

    12:44

    Růst Indie v roce 2026 zpomalí, přesto zůstane nejsilnější mezi předními ekonomikami.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025

    Investiční banka Citi se domnívá, že akcie společnosti Boeing vstupují do nového roku v mimořádně zajímavé pozici a mohou nabídnout...

    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Burzovnísvět

    IPO JST a Beta Technologies: emise potvrzují sílu závěru roku 2025

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    GE Vernova láme rekordy po vylepšeném výhledu a štědré dividendové politice

    11 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel níže, investoři jsou opatrní před rozhodnutím Fedu

    9 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025

    Akcie jsou před rozhodnutím Fedu volatilní; pozornost se soustředí na trh práce

    9 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.