Klíčové body
- Hyundai zažívá novou krizi
- Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries loni zvýšil tržby a snížil ztrátu
- Kam se vyvíjí průmysl?
Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku dnes na jeden den zastavila výrobu. Důvodem je nízká poptávka po elektromobilech. ČTK to řekl mluvčí automobilky Petr Michník. V pondělí půjdou zaměstnanci standardně do práce.
„Elektromobily se neprodávají tak, jak čeká Evropská unie. Rozhodně to není problém náš a našeho jednoho dne, ale je to otázka hlavně dalšího roku nebo nejbližších let, kdy nemůžeme čekat, že se poptávka zázrakem zvedne. Budeme pod tlakem emisních limitů a byli bychom rádi, kdyby se s tím podařilo ještě něco udělat,“ řekl Michník.
Předseda základní odborové organizace Kovo Hyundai Czech Patrik Fupšo řekl, že by z jednodenní odstávky nedělal drama. „Odstávky u nás byly a budou i v budoucnosti. Fabrika pružně reaguje na vývoj na trhu. Teď by se třeba lépe prodávaly hybridy, ale zase subdodavatelé nemají kapacity na hybridy, protože kapacitu upravili na elektromobily. Nic zvláštního se ale neděje,“ řekl Fupšo.
Loni slezská továrna vyrobila 340.500 aut, o 18.000 vozů více než předloni, letošní plán výroby je 330.890 vozů. Firma plánovala, že 17 procent vyrobených vozů bude letos čistě elektrických. Reálně je to však jen deset procent, což je proti loňsku pokles o tři procentní body, protože poptávka po elektrických autech je nižší. Podle mluvčího to představuje velký problém pro plánování výroby a objednávky od subdodavatelů.
Od příštího roku mají platit zpřísněné emisní normy a automobilkám hrozí pokuty, pokud neprodají dostatek nízkoemisních aut. „Nemá smysl sankcionovat automobilky, které ty peníze potřebují na to, aby je investovaly právě do vývoje elektroaut. My ta auta samozřejmě můžeme vyrobit, ale nemůžeme je přece vyrábět jenom tak na sklad, musíme mít zákazníky,“ řekl mluvčí Michník.
Namísto čistě elektrických aut by firma mohla vyrobit hybridy. Nesplnila by ale kvóty. „Museli bychom platit pokuty. Navíc to potřebujeme vědět a domluvit se s dodavateli, že budeme chtít míň baterii a více hybridních motorů, ať si na to nastaví kapacity. To je třeba to, co nás trápí letos – můžeme chybějící elektromobily nahradit třeba hybridy, ale neměli jsme to domluvené dopředu s dodavateli. Nepočítali s tím, vyrobit desetitisíce motorů navíc není jednoduché,“ řekl Michník.
Je to podle něj otázka plánování v celém dodavatelském řetězci. „To není jenom automobilka na konci řetězce, ale naplánování celého procesu tak, ať jsme schopni vyrobit to, co zákazník chce,“ řekl Michník.
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Vyrábí modely Tucson, i30 v několika variantách a Kona Electric. Závod má více než 3200 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Zisk loni podniku vzrostl o 2,92 miliardy na 13,87 miliardy korun a tržby o 21,25 miliardy na 188,99 miliardy korun.
<!– DIP popup–>
Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries loni zvýšil tržby a snížil ztrátu
Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries loni utržil z prodeje výrobků, služeb a zboží přibližně 1,734 miliardy korun. Meziročně to bylo asi o 1,206 miliardy korun více. Zatímco předloni skončila firma i vinou protiruských sankcí ve ztrátě 225,5 milionu korun, loni ji snížila na 106,9 milionu korun. ČTK to zjistila z výroční zprávy podniku, která je ode dneška založená ve Sbírce listin.
Na jaře 2022 koupila Aircraft Industries od jejího tehdejšího ruského majitele, firmy Ostov, skupina Omnipol. Jediným akcionářem kunovické firmy je akciová společnost LET Kunovice. Podnik se nyní orientuje především na trhy v jihovýchodní a střední Asii, v Africe a na Blízkém východě. Spolu s letounem L 410 UVP-E20 vyrábí i modernizovanou verzi L 410 NG, tedy nové generace. Obě letadla mohou přepravit až 19 pasažérů.
Po přelomovém roce 2022 se loni podle generálního ředitele Pavla Polehni společnost stabilizovala. „Kromě několika dodávek letounů do Uzbekistánu, Kazachstánu a Indonésie začala naše společnost vykazovat výnosy ze zakázek v již realizovaných obchodních případech do nových destinací. Obchodní portfolio se v roce 2023 výrazně geograficky rozšířilo a nyní zahrnuje nové země, kam letoun L 410 nebyl dodán za více než 50 let jeho existence,“ uvedl ve výroční zprávě Polehňa.
Letos firma informovala například o dodávkách svých letounů do Senegalu nebo do Chile. „V následujících letech se společnost bude zaměřovat na zvyšování výrobní kapacity a odbytu produkce. Prezentací naší společnosti na světových výstavách v roce 2023 jsme nejen ještě více rozšířili povědomí o našem letounu, ale zároveň představili široké i odborné veřejnosti inovace, které jej posouvají ještě o kus dále,“ uvedl Polehňa. Firma usiluje o proniknutí na nové trhy.
Předsedkyně představenstva společnosti Alena Medová pro Hospodářské noviny uvedla, že se letos Aircraft Industries se po dvou letech vrací k výrobní kapacitě nastavené před covidem. „To je v průměru 12 až 14 letadel ročně. Se stejnou kapacitou počítáme v roce 2024 a 2025, v roce 2026 bychom rádi zhotovili 16 strojů a o rok později již dvacet. Rozšíření výrobní kapacity se však neobejde bez dodatečných investic. Bude třeba přikoupit další výrobní budovy a nabrat nové zaměstnance,“ uvedla Medová.
Z pohledu zákazníků podle ní společnost už má pokrytý příští rok a plánuje rok 2026. „Kdybychom to zjednodušili, minimální čekací doba by nyní byla zhruba 12 měsíců, spíše déle,“ řekla Hospodářským novinám předsedkyně představenstva.
Spolu s výrobou letounů se společnost věnuje i jejich údržbě, provozuje též mezinárodní letiště Kunovice. Čistá aktiva podniku dosahovala na konci loňského roku téměř 2,652 miliardy korun. Vlastní kapitál činil 977,7 milionu korun a cizí zdroje přes 1,605 miliardy korun. Loni pracovalo v Aircraft Industries v průměru 878 zaměstnanců, meziročně o 29 méně.
Aircraft Industries je největším českým výrobcem civilní letecké techniky. Navazuje na více než osmdesátiletou tradici letecké výroby v Kunovicích. Hlavním produktem leteckého závodu jsou dvoumotorové turbovrtulové letouny řady L 410, kterých bylo vyrobeno a do celého světa dodáno více než 1200. V provozu jsou ve více než 60 zemích.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky