Art Basel Miami: umělecký trh se probouzí k životu po dlouhé pauze
Art Basel Miami Beach, jeden z nejvýznamnějších uměleckých veletrhů na světě, letos opět přitahuje pozornost sběratelů, galeristů a nadšenců současného umění.
VIP návštěvníci Art Basel Miami Beach zahájili nákupy hned první den
Po dlouhé pauze se na trhu s uměním vrátila akviziční nálada, bohatí sběratelé jsou připraveni investovat
Mnohé galerie vsadily na apolitická, abstraktní díla, která se stala hlavní nabídkou na veletrhu
Po dlouhé pauze se trh s uměním, který byl v posledních dvou letech ve stínu ekonomických nejistot, opět probouzí. Veletrh, který letos přivítal elitní návštěvníky už v prvních hodinách otevření, svědčí o oživení akviziční nálady a o rostoucí důvěře v stabilitu uměleckého trhu.
Když se po celý den do uliček veletrhu přes bezpečnostní kontrolu prodíraly hordy sběratelů, zdálo se, že podobně akviziční nálada – která se na trhu s uměním neobjevila už téměř dva roky – se vrátila. „Lidé seděli 18 měsíců stranou,“ řekla poradkyně Candace Worthová. „Sledovali, jak jejich akciové portfolio roste, mají nějakou hotovost. Jsou připraveni nakupovat.“ (Dny pro veřejnost se konají 6. až 8. prosince.)
Nezadržitelný návrat na trh
Oživení trhu bylo podle účastníků nevyhnutelné, protože pro určitý segment velmi bohatých lidí není nákup umění jen o pořizování věcí na zeď – je to také životní styl, kterého je těžké se vzdát. „Zjednodušeně řečeno, svět umění a trh s uměním je stejně tak komerční jako společenský a intelektuální,“ řekl v den zahájení Art Basel výkonný ředitel Noah Horowitz.
Art Basel Miami Beach opět potvrdil svou roli jako místo, kde se setkávají významné postavy uměleckého světa a globální sběratelé. Veletrhy nejsou pouze o samotných prodejích, ale i o navazování kontaktů a výměně názorů mezi galeriemi, kulturními institucemi a jednotlivci. Tento ekosystém, který spojuje umění a obchod, vytváří unikátní platformu pro prezentaci toho nejlepšího, co současný umělecký svět nabízí.
Obchodníci a sběratelé na veletrzích stále hledají způsoby, jak se zapojit do kulturního života a najít smysl v umění, i když svět kolem nich prochází nejistotou. Veletrhy, jako je NADA, nabízejí prostor pro propojení s uměleckými trendy a zůstávají magnetem pro ty, kdo chtějí obohatit svou sbírku a kulturní zkušenost.
Spousta abstrakce
Většina děl na letošním Art Basel se zaměřila na apolitické, esteticky příjemné abstraktní obrazy, což naznačuje opatrný přístup galerií, které investují do kvalitního umění, jež má zaručený prodejní potenciál.
Obecněji řečeno, umění na veletrhu bylo pozoruhodné svou tematickou, kulturní a estetickou rozptýleností. Sběratelé se rozhodně vrátili, ale ne kvůli jedné konkrétní věci. „Každých několik let se objeví skupina umělců, kteří mají pocit, že jsou nejzajímavější a trh s uměním je nejvíce nadšený,“ řekl Matthew Newton, odborník na poradenství v oblasti umění ze společnosti UBS Group AG. „Celkově si nemyslím, že by existoval nějaký opravdu jasný hnací motor, který by lidi v uvozovkách vedl k tomu, aby si umění kupovali.“
Přesto se uskutečnila řada solidních prodejů. Několik mega galerií oznámilo několik milionových transakcí, včetně 4,75 milionu dolarů za dílo Davida Hammonse v Hauser & Wirth, 3,5 milionu dolarů za obraz Yayoi Kusamy v David Zwirner a 2,5 milionu eur (asi 2,6 milionu dolarů) za dílo Georga Baselitze v Thaddaeus Ropac. Lisson Gallery oznámila prodej nejméně 15 děl, včetně obrazu Lee Ufana za 850 000 dolarů; Lehmann Maupin uvedl, že prodal osm děl, mezi nimiž byl i obraz Calidy Rawles, která má v současné době samostatnou výstavu v Pérez Art Museum Miami.
To je sice o poznání lepší výsledek než v loňském roce, kdy prodeje – když už k nim došlo – přicházely pomalu v průběhu veletrhu, ale i tak byla teplota chladnější než před několika lety, kdy na každý obraz připadali zřejmě čtyři kupci a lidé se na nákupy vrhali v úvodních minutách veletrhu. Několik obchodníků se letos nechtělo nechat příliš nadchnout.
Obchodníci zůstávají opatrní, dokud se prodeje neuzavřou. „Zájem je jedna věc, ale skutečný prodej je až tehdy, když peníze přijdou na účet,“ upozornila obchodnice.
Art Basel Miami Beach tak opět potvrzuje svou roli klíčového dějiště uměleckých trendů.
Po dlouhé pauze se trh s uměním, který byl v posledních dvou letech ve stínu ekonomických nejistot, opět probouzí. Veletrh, který letos přivítal elitní návštěvníky už v prvních hodinách otevření, svědčí o oživení akviziční nálady a o rostoucí důvěře v stabilitu uměleckého trhu.Když se po celý den do uliček veletrhu přes bezpečnostní kontrolu prodíraly hordy sběratelů, zdálo se, že podobně akviziční nálada – která se na trhu s uměním neobjevila už téměř dva roky – se vrátila. „Lidé seděli 18 měsíců stranou,“ řekla poradkyně Candace Worthová. „Sledovali, jak jejich akciové portfolio roste, mají nějakou hotovost. Jsou připraveni nakupovat.“ Nezadržitelný návrat na trhOživení trhu bylo podle účastníků nevyhnutelné, protože pro určitý segment velmi bohatých lidí není nákup umění jen o pořizování věcí na zeď – je to také životní styl, kterého je těžké se vzdát. „Zjednodušeně řečeno, svět umění a trh s uměním je stejně tak komerční jako společenský a intelektuální,“ řekl v den zahájení Art Basel výkonný ředitel Noah Horowitz.Art Basel Miami Beach opět potvrdil svou roli jako místo, kde se setkávají významné postavy uměleckého světa a globální sběratelé. Veletrhy nejsou pouze o samotných prodejích, ale i o navazování kontaktů a výměně názorů mezi galeriemi, kulturními institucemi a jednotlivci. Tento ekosystém, který spojuje umění a obchod, vytváří unikátní platformu pro prezentaci toho nejlepšího, co současný umělecký svět nabízí.Obchodníci a sběratelé na veletrzích stále hledají způsoby, jak se zapojit do kulturního života a najít smysl v umění, i když svět kolem nich prochází nejistotou. Veletrhy, jako je NADA, nabízejí prostor pro propojení s uměleckými trendy a zůstávají magnetem pro ty, kdo chtějí obohatit svou sbírku a kulturní zkušenost.Spousta abstrakceVětšina děl na letošním Art Basel se zaměřila na apolitické, esteticky příjemné abstraktní obrazy, což naznačuje opatrný přístup galerií, které investují do kvalitního umění, jež má zaručený prodejní potenciál.Obecněji řečeno, umění na veletrhu bylo pozoruhodné svou tematickou, kulturní a estetickou rozptýleností. Sběratelé se rozhodně vrátili, ale ne kvůli jedné konkrétní věci. „Každých několik let se objeví skupina umělců, kteří mají pocit, že jsou nejzajímavější a trh s uměním je nejvíce nadšený,“ řekl Matthew Newton, odborník na poradenství v oblasti umění ze společnosti UBS Group AG. „Celkově si nemyslím, že by existoval nějaký opravdu jasný hnací motor, který by lidi v uvozovkách vedl k tomu, aby si umění kupovali.“Přesto se uskutečnila řada solidních prodejů. Několik mega galerií oznámilo několik milionových transakcí, včetně 4,75 milionu dolarů za dílo Davida Hammonse v Hauser & Wirth, 3,5 milionu dolarů za obraz Yayoi Kusamy v David Zwirner a 2,5 milionu eur za dílo Georga Baselitze v Thaddaeus Ropac. Lisson Gallery oznámila prodej nejméně 15 děl, včetně obrazu Lee Ufana za 850 000 dolarů; Lehmann Maupin uvedl, že prodal osm děl, mezi nimiž byl i obraz Calidy Rawles, která má v současné době samostatnou výstavu v Pérez Art Museum Miami.To je sice o poznání lepší výsledek než v loňském roce, kdy prodeje – když už k nim došlo – přicházely pomalu v průběhu veletrhu, ale i tak byla teplota chladnější než před několika lety, kdy na každý obraz připadali zřejmě čtyři kupci a lidé se na nákupy vrhali v úvodních minutách veletrhu.Několik obchodníků se letos nechtělo nechat příliš nadchnout.Obchodníci zůstávají opatrní, dokud se prodeje neuzavřou. „Zájem je jedna věc, ale skutečný prodej je až tehdy, když peníze přijdou na účet,“ upozornila obchodnice.Art Basel Miami Beach tak opět potvrzuje svou roli klíčového dějiště uměleckých trendů.
Akcie společností z oblasti kvantových počítačů zažily v úterý prudké oživení po předchozím výrazném poklesu, který způsobily skeptické komentáře předních...