Klíčové body
- Akcie společnosti BYD dosáhly rekordní hodnoty po oznámení zavedení technologie asistence řidiče s využitím umělé inteligence DeepSeek
- BYD se stává prvním výrobcem v Číně, který nabízí pokročilé asistenční funkce i u vozů s cenou pod 70 000 jüanů
- Technologická spolupráce s DeepSeek posiluje konkurenční postavení BYD, avšak může narazit na překážky při expanzi na západní trhy kvůli bezpečnostním obavám
- Zavedení asistenčních technologií čelí v Číně regulacím, přičemž Tesla stále nezískala schválení pro svou verzi „Full-Self Driving“
Akcie v úterý dopoledne vzrostly o více než 4 % na historické maximum 345 hongkongských dolarů
Pokročilé inteligentní řízení se stane standardním bezpečnostním prvkem podobným bezpečnostním pásům a airbagům, uvedl zakladatel a předseda představenstva společnosti BYD Wang Chuanfu na prezentační akci zaměřené na Čínu, která byla živě přenášena v pondělí pozdě večer.
Automobilka oznámila, že uvádí na trh systém asistované jízdy „DiPilot“ pro celou řadu svých vozů, která zahrnuje levný vůz s cenou 69 800 jüanů
Tím se BYD pravděpodobně stává první automobilkou v Číně, která nabízí takto pokročilé asistenční funkce pro vozidla s cenou pod 70 000 jüanů, uvedli analytici Nomury v úterní zprávě. „Společnost BYD mění svou konkurenční strategii od snižování cen v loňském roce k vylepšování funkcí v roce 2025,“ uvedli analytici.

Společnost BYD rovněž uvedla, že přinejmenším do nejpokročilejší verze nového systému asistence řidiče integruje umělou inteligenci od čínského startupu DeepSeek. Takové systémy využívají kombinaci softwaru, umělé inteligence a kamer nebo jiných senzorů k řízení vozidla, čímž minimalizují potřebu lidského zásahu.
„Integrace DeepSeek je velmi významná,“ řekl Tu Le, zakladatel a výkonný ředitel společnosti Sino Auto Insights, “protože nyní existuje domácí samostatná technologie AI, se kterou může společnost BYD pracovat a nabízet ekvivalentní inteligentní funkce, které nabízí konkurence.“
„Dodal, že společnost BYD se tak opět vrací do pozice řidiče, který diktuje tempo v oblasti technologických funkcí, a poznamenal, že společnost dříve zaostávala za svými čínskými konkurenty.
Před více než dvěma lety začali čínští výrobci automobilů nabízet funkce asistence řidiče jako způsob, jak vyniknout na čínském trhu elektromobilů, kde panuje tvrdá konkurence. Vedení společnosti BYD však v březnu 2023 investorům sdělilo, že pokud jde o „inteligentní řízení“, je obtížné určit odpovědnost v případě nehody autonomních vozidel. Poznamenali však, že pokročilé technologie asistovaného řízení mají potenciál zlepšit celkovou bezpečnost.
V pondělí společnost BYD uvedla, že takzvaná chytrá vozidla mohou zlepšit bezpečnost silničního provozu tím, že budou sledovat podmínky na silnicích a vyhýbat se nebezpečí, přičemž velké objemy dat a modely umělé inteligence tuto technologii časem zdokonalí.
V pondělí bylo představeno více než 20 modelů s novou technologií asistence řidiče společnosti BYD. Automobilka, která rychle expanduje do zahraničí, neuvedla nic o globální dostupnosti.

Tesla stále čeká na schválení
Zavádění asistence řidiče v Číně se potýkalo s regulačními omezeními, ačkoli stále více místních úřadů povolilo většímu počtu automobilů používat software pro asistovanou jízdu v přetížených městských ulicích.
Čínský startup Xpeng byl brzkým tahounem a nejprve zavedl asistenci řidiče pro městské silnice ve svém domovském městě Kantonu v září 2022, poté se rozšířil do Šen-čenu a Šanghaje na začátku roku 2023. V únoru 2024 společnost Xpeng uvedla, že tato funkce je použitelná na většině území Číny. Masová značka společnosti Mona uvedla v srpnu na trh svůj první vůz s některými funkcemi asistenta řidiče.
Konkurenční vozy od společností Li Auto, Huawei partners, Nio a Xiaomi tvrdí, že nabízejí některé funkce asistence řidiče, jako je automatické parkování. Několik výrobců automobilů používá pro automobily čipy společnosti Nvidia.
Nejpokročilejší verze asistence řidiče společnosti Tesla, nazvaná „Full-Self Driving“, dosud nezískala schválení Pekingu, přestože Elon Musk opakovaně prohlašoval, že by mohla být v Číně k dispozici, a to již koncem roku 2024. V lednovém hovoru k výsledkům Musk zpoždění přičítal omezením ze strany USA a Číny, která Tesle brání v rychlém vývoji lokálně kompatibilní verze softwaru pro asistenci řidiče.
Přestože integrace systému DeepSeek zvyšuje konkurenční výhodu společnosti BYD, Brian Tycangco, analytik společnosti Stansberry Research, upozornil, že tato spolupráce „zvyšuje pravděpodobnost, že vozidla BYD budou z důvodů národní bezpečnosti čelit větším obtížím při vstupu na západní trhy, jako jsou USA“.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky