Klíčové body
- BYD [BYDDY] zahájil prodej elektromobilů a hybridů v Česku a na Slovensku
- Do konce roku plánuje 30 prodejen v ČR, 20 na Slovensku
- Čínské značky expandují kvůli nadprodukci a omezením v USA
- Modely Sealion 7, Seal U DM-i a Seal nabídnou dojezd přes 520 km
- Inflace v eurozóně v březnu zpomalila na 2,2 %, ceny energií klesly
Zpočátku nabídne dva elektromobily a jeden hybrid prostřednictvím tří dealerství. Do konce roku jich má být v ČR 30 a dalších zhruba 20 prodejních a servisních míst plánuje na Slovensku. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli zástupci společnosti.
V Česku již působí čínské značky Chery, MG nebo DongFeng. Ještě v prvním pololetí zahájí činnost prodejní síť BAIC. Část v tuzemsku prodávaných vozů Tesla a Honda je rovněž čínské provenience. Vstup čínských značek na český trh podle odborníků v letošním roce ještě zesílí. Zájem čínských značek o Evropu a ČR je dán jejich nadprodukcí v Asii i restriktivními opatřeními v USA.
V čele dovozce BYD do ČR a na Slovensko stojí bývalý regionální ředitel americké značky Harley-Davidson Martin Heřmanský. Má ale zkušenosti i s automobily, dříve působil u Fordu nebo u Fiatu.
Do Česka se nejprve prostřednictvím tří prodejen společnosti Louda Auto dostanou SUV elektromobil Sealion 7 plug-in hybrid Seal U DM-i. Třetí model je elektrický sedan Seal. Dojezd elektrických vozů je přes 520 km a cena v případě hybridu začíná na necelých 970.000 Kč. Elektromobily jsou zhruba o 200.000 Kč dražší.

Dovoz aut z Číny na český trh se loni více než zdvojnásobil. Češi si v loňském roce pořídili 7675 aut vyrobených v Číně, o rok dříve to bylo 3516 vozů. Auta čínské provenience tak tvořila 3,3 procenta trhu nových osobních vozů v Česku.
BYD, která sídlí v čínském Šen-čenu, začínala v roce 1995 s vývojem a výrobou baterií do notebooků a mobilních telefonů. Divize BYD Auto byla založena v roce 2003 a první vlastní automobil značka představila o dva roky později. Jednalo se o typ BYD F3, který designově vycházel z japonské Toyoty Corolly. Loni společnost BYD prodala 4,3 milionu aut, což ji řadí na sedmou příčku na světě.
<!– DIP popup–>
Inflace v eurozóně v březnu zpomalila na 2,2 %, ceny energií klesly
Meziroční tempo růstu spotřebitelských cen v eurozóně v březnu zpomalilo na 2,2 procenta z únorových 2,3 procenta. Nejvíce zdražily potraviny a služby, ceny energií se naopak snížily. Ve svém rychlém odhadu to uvedl evropský statistický úřad Eurostat. Údaje za celou Evropskou unii, tedy i za Českou republiku, první rychlý odhad neobsahuje. Meziměsíčně se ceny o 0,6 procenta zvýšily.
Odhad březnové inflace je v souladu s očekáváním analytiků v anketě agentury Reuters. Potvrzuje také očekávání, že Evropská centrální banka
Ceny energií v březnu meziročně klesly o 0,7 procenta. Ceny ve službách stouply o 3,4 procenta, tempo růstu však zpomalilo z 3,7 procenta v únoru, což je pozitivní zpráva pro ECB. Služby loni byly pro ECB největším problémem. Růst cen potravin zrychlil o 0,2 bodu na 2,9 procenta, hlavně kvůli nárůstu o 4,1 procenta u nezpracovaných potravin.

Pozorně sledovaný jádrový index, který nezahrnuje nestabilní ceny potravin a energií, zpomalil růst na 2,4 procenta z únorových 2,6 procenta. Analytici čekali snížení jádrové míry inflace na 2,5 procenta.
ECB od loňského června snížila úrokové sazby zatím šestkrát. Investoři jsou stále více přesvědčeni, že centrální banka znovu přistoupí ke snížení nákladů na úvěry na svém zasedání 17. dubna. Ekonomika totiž nadále stagnuje, ceny energií se snižují a euro posiluje. Hrozící obchodní válka se Spojenými státy představuje pro ekonomiku eurozóny významnou hrozbu a ECB v poslední době naznačila, že nemá výraznější obavy z inflace.
Konečnou zprávu o inflaci, která bude zahrnovat rovněž údaje za celou EU, zveřejní Eurostat 16. dubna.
Roční míra inflace v zemích eurozóny – v procentech podle harmonizovaného indexu spotřebitelských cen
březen 2024 | říjen 2024 | listopad 2024 | prosinec 2024 | leden 2025 | únor 2025 | březen 2025* | |
Eurozóna | 2,9 | 2,7 | 2,7 | 2,7 | 2,6 | 2,6 | 2,5 |
Belgie | 3,8 | 4,5 | 4,8 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 3,6 |
Estonsko | 4,1 | 4,5 | 3,8 | 4,1 | 3,8 | 5,1 | 4,3 |
Finsko | 0,6 | 1,5 | 1,7 | 1,6 | 1,7 | 1,5 | 1,9 |
Francie | 2,4 | 1,6 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 0,9 | 0,9 |
Chorvatsko | 4,9 | 3,6 | 4,0 | 4,5 | 5,0 | 4,8 | 4,3 |
Irsko | 1,7 | 0,1 | 0,5 | 1,0 | 1,7 | 1,4 | 1,8 |
Itálie | 1,2 | 1,0 | 1,5 | 1,4 | 1,7 | 1,7 | 2,1 |
Kypr | 1,6 | 1,6 | 2,2 | 3,1 | 2,9 | 2,3 | 2,1 |
Litva | 0,4 | 0,1 | 1,1 | 1,9 | 3,4 | 3,2 | 3,6 |
Lotyšsko | 1,0 | 2,1 | 2,3 | 3,4 | 3,1 | 3,7 | 3,6 |
Lucembursko | 3,2 | 0,9 | 1,1 | 1,6 | 2,4 | 1,9 | 1,5 |
Malta | 2,7 | 2,4 | 2,1 | 1,8 | 1,8 | 2,0 | 2,0 |
Německo | 2,3 | 2,4 | 2,4 | 2,8 | 2,8 | 2,6 | 2,3 |
Nizozemsko | 3,1 | 3,3 | 3,8 | 3,9 | 3,0 | 3,5 | 3,4 |
Portugalsko | 2,6 | 2,6 | 2,7 | 3,1 | 2,7 | 2,5 | 1,9 |
Rakousko | 4,1 | 1,8 | 1,9 | 2,1 | 3,4 | 3,4 | 3,1 |
Řecko | 3,4 | 3,1 | 3,0 | 2,9 | 3,1 | 3,0 | 3,1 |
Slovensko | 2,7 | 3,5 | 3,6 | 3,2 | 4,2 | 4,1 | 4,3 |
Slovinsko | 3,4 | 0,0 | 1,6 | 2,0 | 2,3 | 1,9 | 2,2 |
Španělsko | 3,3 | 1,8 | 2,4 | 2,8 | 2,9 | 2,9 | 2,2 |
* odhad
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky