Křetínského finančnímu impériu EPH loni klesly tržby i provozní zisk
Skupině Energetický a průmyslový holding (EPH) miliardáře Daniela Křetínského loni klesly tržby na 23,3 miliardy eur (zhruba 585 miliard Kč) z 24 miliard eur (603 miliard Kč) o rok dřív.
EPH loni snížil tržby i zisk EBITDA, investice však výrazně vzrostly
Firma zvýšila podíl ve Slovenských elektrárnách na 66 %, schválila EU
Energetický segment vyrobil 84,4 TWh elektřiny, provozuje 25,9 GW výkonu
Pokračují projekty plynových a obnovitelných elektráren a bateriových úložišť
Snížil se také provozní zisk EBITDA z 3,6 miliardy eur (zhruba 90 miliard Kč) v roce 2023 na loňských 2,6 miliardy eur (65 miliard Kč). Výsledky ČTK poskytl mluvčí Křetínského firem Daniel Častvaj.
Loňský rok se nesl ve znamení zvýšené investiční činnosti zaměřené na zlepšení budoucí výkonnosti, uvedla firma. „Naše úsilí završila nedávno oznámená dohoda o zvýšení podílu ve společnosti Slovenské elektrárne, jejíž dokončení se plánuje ve druhém čtvrtletí roku 2025,“ dodala. EPH loni v prosinci oznámil podpis smlouvy se společností Enel o zvýšení podílu EPH ve Slovenských elektrárnách na 66 procent. Zbylý podíl drží slovenský stát. Ovládnutí Slovenských elektráren ze strany EPH minulý měsíc schválila Evropská komise.
Energetické firmy ovládané společností EP Group loni vykázaly tržby 34,5 miliardy eur (866 miliard Kč), provozní zisk EBITDA byl 5,5 miliardy eur (138 miliard Kč). Jde o předběžné neauditované výsledky, meziroční srovnání Častvaj neposkytl s poukazem na loňské akvizice Křetínského energetických firem.
Takzvaný Energetický segment EP Group tvoří skupiny EPH a EP Energy Transition, které se zabývají výrobou elektřiny, přepravou a skladováním zemního plynu, distribucí a dodávkami plynu, tepla a elektřiny a také obchodními a logistickými činnostmi. Energetický segment loni vyrobil 84,4 terawatthodiny elektřiny a ke konci roku provozoval elektrárny s instalovaným výkonem 25,9 gigawattu. Z toho na EPH připadá výroba 32 terawatthodin elektřiny a instalovaný výkon 14,6 gigawattu. EPH také spravuje plynové zásobníky s kapacitou 64,4 terawatthodiny.
Loňský předběžný provozní zisk Energetického segmentu EP Group je zhruba na úrovni, kterou vykázala energetická skupina ČEZ, jejímž většinovým akcionářem je stát. Její provozní zisk před zdaněním a odpisy (EBITDA) loni činil 137,5 miliardy korun, což představovalo meziroční nárůst o 12,6 miliardy korun.
Zdroj: Getty
„Díky významným investicím do našeho rozvoje a strategickým investicím jsme posílili naši pozici předního producenta energie v Evropě,“ uvedl Křetínský. Firma poukázala na koupi podílu 30 procent v německé energetické společnosti LEAG od investiční skupiny PPF, čímž EP Energy Transition firmu LEAG plně ovládla.
<!– DIP popup–>
Uvedla také, že zahájila provoz plynové elektrárny o výkonu 647 megawattů (MW) v britském Kilrootu a letos v březnu dokončila výstavbu paroplynové elektrárny v italském Tavazzanu s výkonem 806 MW. V Itálii také pokračuje výstavba paroplynové elektrárny v Ostiglii o výkonu 881 MW. „K významným milníkům patří zahájení provozu solárních elektráren o celkovém výkonu 90 MW a začátek stavby větrných elektráren o plánovaném výkonu 188 MW,“ dodala firma. Zmínila, že zahájila provoz bateriového úložiště ve Francii s kapacitou 44 megawatthodin a oznámila další projekty bateriových úložišť v Itálii, Velké Británii, Francii a Německu s celkovou kapacitou 1645 megawatthodin, z nichž polovina je nyní ve výstavbě.
Odbory: Chyby koncernu VW ohrožují některé investice v automobilce Škoda Auto
Chyby, kterých se v poslední době dopouští vedení koncernu Volkswagen, ohrožují některé investice v automobilce Škoda Auto, naznačil dnes čtrnáctideník odborů mladoboleslavské automobilky Škodovácký odborář. Výdělečná automobilka podle něj musí peníze odevzdávat do centrály Volkswagenu a pak jí chybějí na její místní projekty.
„Chyby managementu v koncernu Volkswagen neberou konce a na obzoru je další velká pokuta za kartelovou dohodu,“ uvedl Škodovácký odborář. Evropská komise na začátku dubna udělila 15 automobilkám a Evropské asociaci výrobců automobilů pokuty v celkové výši 458 milionů eur (11,4 miliardy Kč). Důvodem je kartel v recyklaci vozidel s ukončenou životností. Nejvyšší pokutu, 127,7 milionu eur (3,19 miliardy Kč), zaplatí právě německá skupina Volkswagen.
Zdroj: BurzovníSvět.cz
Podle čtrnáctideníku je kartelová dohoda systémové selhání. „Bohužel pak nedokážeme ani postavit novou jídelnu v oblasti tzv. nového závodu tak, jak bylo slibováno za cca 11 milionů euro, protože všechny vydělané peníze musíme odevzdávat do centrály Volkswagenu,“ uvedl odborářský čtrnáctideník.
Automobilku podle něj zatěžují i další výdaje, například pronájem kampusu L&K nebo pronájem nového provozu na kompletaci baterií. „Doufejme, že jsme se již poučili a další nájmy nejsou na obzoru. Je alespoň zřejmé, že nový projekt Game Changer se bude dělat u nás, a ne na cizím, draze zaplaceném pozemku,“ uvedl čtrnáctideník. Podle dřívějších informací z Hospodářských novin má projekt GameChanger v koncernu optimalizovat výrobu a má vycházet ze základního modelu výroby vozů Tesla. Model má začít ve Wolfsburgu.
Podle Odboráře nepomůže Škodovce ani nedávné změkčení směrnice na emisní limity a rozložení plnění na tři roky. Evropská komise na začátku dubna navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok.
Šéf odborů Jaroslav Povšík ve čtrnáctideníku také vyzval k obezřetnosti v případě nedávno otevřeného závodu ve Vietnamu. „Nesmí být další černá díra na peníze, jako například Aurangábád, nebo Rusko. To už by bylo nad naše síly,“ míní Povšík. Závod, který ve Vietnamu Škoda Auto otevřela spolu s regionálním partnerem a investorem Thanh Cong Group, je určený pro montáž modelů Kushaqa Slavia. Vietnam je první velkou zemí regionu ASEAN, kde Škoda začala působit. Vietnamský trh má být pro automobilku branou pro vstup do okolních zemí, tedy do Thajska, Malajsie či Indonésie.
Snížil se také provozní zisk EBITDA z 3,6 miliardy eur v roce 2023 na loňských 2,6 miliardy eur . Výsledky ČTK poskytl mluvčí Křetínského firem Daniel Častvaj.Loňský rok se nesl ve znamení zvýšené investiční činnosti zaměřené na zlepšení budoucí výkonnosti, uvedla firma. „Naše úsilí završila nedávno oznámená dohoda o zvýšení podílu ve společnosti Slovenské elektrárne, jejíž dokončení se plánuje ve druhém čtvrtletí roku 2025,“ dodala. EPH loni v prosinci oznámil podpis smlouvy se společností Enel o zvýšení podílu EPH ve Slovenských elektrárnách na 66 procent. Zbylý podíl drží slovenský stát. Ovládnutí Slovenských elektráren ze strany EPH minulý měsíc schválila Evropská komise.Energetické firmy ovládané společností EP Group loni vykázaly tržby 34,5 miliardy eur , provozní zisk EBITDA byl 5,5 miliardy eur . Jde o předběžné neauditované výsledky, meziroční srovnání Častvaj neposkytl s poukazem na loňské akvizice Křetínského energetických firem.Takzvaný Energetický segment EP Group tvoří skupiny EPH a EP Energy Transition, které se zabývají výrobou elektřiny, přepravou a skladováním zemního plynu, distribucí a dodávkami plynu, tepla a elektřiny a také obchodními a logistickými činnostmi. Energetický segment loni vyrobil 84,4 terawatthodiny elektřiny a ke konci roku provozoval elektrárny s instalovaným výkonem 25,9 gigawattu. Z toho na EPH připadá výroba 32 terawatthodin elektřiny a instalovaný výkon 14,6 gigawattu. EPH také spravuje plynové zásobníky s kapacitou 64,4 terawatthodiny.Loňský předběžný provozní zisk Energetického segmentu EP Group je zhruba na úrovni, kterou vykázala energetická skupina ČEZ, jejímž většinovým akcionářem je stát. Její provozní zisk před zdaněním a odpisy loni činil 137,5 miliardy korun, což představovalo meziroční nárůst o 12,6 miliardy korun.„Díky významným investicím do našeho rozvoje a strategickým investicím jsme posílili naši pozici předního producenta energie v Evropě,“ uvedl Křetínský. Firma poukázala na koupi podílu 30 procent v německé energetické společnosti LEAG od investiční skupiny PPF, čímž EP Energy Transition firmu LEAG plně ovládla.<!– DIP popup–>Uvedla také, že zahájila provoz plynové elektrárny o výkonu 647 megawattů v britském Kilrootu a letos v březnu dokončila výstavbu paroplynové elektrárny v italském Tavazzanu s výkonem 806 MW. V Itálii také pokračuje výstavba paroplynové elektrárny v Ostiglii o výkonu 881 MW. „K významným milníkům patří zahájení provozu solárních elektráren o celkovém výkonu 90 MW a začátek stavby větrných elektráren o plánovaném výkonu 188 MW,“ dodala firma. Zmínila, že zahájila provoz bateriového úložiště ve Francii s kapacitou 44 megawatthodin a oznámila další projekty bateriových úložišť v Itálii, Velké Británii, Francii a Německu s celkovou kapacitou 1645 megawatthodin, z nichž polovina je nyní ve výstavbě.Chyby, kterých se v poslední době dopouští vedení koncernu Volkswagen, ohrožují některé investice v automobilce Škoda Auto, naznačil dnes čtrnáctideník odborů mladoboleslavské automobilky Škodovácký odborář. Výdělečná automobilka podle něj musí peníze odevzdávat do centrály Volkswagenu a pak jí chybějí na její místní projekty.„Chyby managementu v koncernu Volkswagen neberou konce a na obzoru je další velká pokuta za kartelovou dohodu,“ uvedl Škodovácký odborář. Evropská komise na začátku dubna udělila 15 automobilkám a Evropské asociaci výrobců automobilů pokuty v celkové výši 458 milionů eur . Důvodem je kartel v recyklaci vozidel s ukončenou životností. Nejvyšší pokutu, 127,7 milionu eur , zaplatí právě německá skupina Volkswagen.Podle čtrnáctideníku je kartelová dohoda systémové selhání. „Bohužel pak nedokážeme ani postavit novou jídelnu v oblasti tzv. nového závodu tak, jak bylo slibováno za cca 11 milionů euro, protože všechny vydělané peníze musíme odevzdávat do centrály Volkswagenu,“ uvedl odborářský čtrnáctideník.Automobilku podle něj zatěžují i další výdaje, například pronájem kampusu L&K nebo pronájem nového provozu na kompletaci baterií. „Doufejme, že jsme se již poučili a další nájmy nejsou na obzoru. Je alespoň zřejmé, že nový projekt Game Changer se bude dělat u nás, a ne na cizím, draze zaplaceném pozemku,“ uvedl čtrnáctideník. Podle dřívějších informací z Hospodářských novin má projekt GameChanger v koncernu optimalizovat výrobu a má vycházet ze základního modelu výroby vozů Tesla. Model má začít ve Wolfsburgu.Podle Odboráře nepomůže Škodovce ani nedávné změkčení směrnice na emisní limity a rozložení plnění na tři roky. Evropská komise na začátku dubna navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok.Šéf odborů Jaroslav Povšík ve čtrnáctideníku také vyzval k obezřetnosti v případě nedávno otevřeného závodu ve Vietnamu. „Nesmí být další černá díra na peníze, jako například Aurangábád, nebo Rusko. To už by bylo nad naše síly,“ míní Povšík. Závod, který ve Vietnamu Škoda Auto otevřela spolu s regionálním partnerem a investorem Thanh Cong Group, je určený pro montáž modelů Kushaqa Slavia. Vietnam je první velkou zemí regionu ASEAN, kde Škoda začala působit. Vietnamský trh má být pro automobilku branou pro vstup do okolních zemí, tedy do Thajska, Malajsie či Indonésie.