Maersk varuje před slabším růstem trhu s kontejnery kvůli obchodnímu napětí
Dánský přepravní gigant Maersk, jeden z nejvýznamnějších hráčů v globální logistice a ukazatel zdraví světového obchodu, ve čtvrtek oznámil vyšší než očekávaný provozní zisk za první čtvrtletí roku 2025.
Maersk zaznamenal silný zisk, ale snížil výhled růstu objemu kontejnerů kvůli clům
Objem přepravy mezi Čínou a USA v dubnu klesl až o 40 %
Firma očekává velkou volatilitu kvůli pokračující celní válce a geopolitické nejistotě
Narušení dopravy v Rudém moři může trvat celý rok a dále ztížit logistiku
Zároveň však výrazně snížil svůj výhled pro růst objemu globálního trhu s kontejnery, a to kvůli rostoucímu napětí mezi Spojenými státy a Čínou ohledně celních tarifů.
Společnost oznámila, že její základní zisk EBITDA(zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací) za první tři měsíce roku činil 2,71 miliardy dolarů, což je o 70 % více než ve stejném období loňského roku. Tento výsledek rovněž překonal očekávání analytiků, kteří podle průzkumu LSEG počítali s částkou 2,57 miliardy. Na první pohled se tedy může zdát, že Maersk zažívá silný start do nového roku, ale vedení společnosti upozornilo, že výzvy teprve přicházejí.
Zdroj: Getty Images
Generální ředitel Maersku Vincent Clerc v rozhovoru pro CNBC uvedl, že výsledky jsou odrazem přetrvávající silné poptávky z roku 2024, ale zároveň připustil, že se situace od začátku dubna výrazně zkomplikovala kvůli obnovení celní války mezi USA a Čínou. Prezident Donald Trump totiž zavedl 145% cla na široké spektrum čínských produktů, což vyvolalo odvetná opatření Pekingu. Cla dopadají na průmyslové zboží, elektroniku a další výrobky, a přímo tak ovlivňují námořní dopravu – zejména na trase mezi Čínou a Spojenými státy.
V důsledku toho Maersk revidoval svůj výhled pro růst objemu kontejnerového trhu v roce 2025 z původních 4 % na pásmo mezi -1 % a +4 %, což je prudká korekce. Firma sice ponechala odhad zisku za celý rok na úrovni 6 až 9 miliard dolarů, ale upozornila, že geopolitická a makroekonomická nejistota zůstává vysoká a může zasáhnout jak ziskovost, tak objem přepravovaných zásilek.
Clerc ve svém komentáři zdůraznil, že dopad cel je v tuto chvíli omezen na trasu mezi Čínou a USA, a zatím se neprojevil na jiných obchodních cestách, jako jsou trasy mezi Evropou a USA nebo mezi asijskými zeměmi. To podle něj zatím zmírňuje dopad na celkový objem přepravy. Upozornil ale, že pokud nedojde k urovnání sporů, cla „budou pro obě strany prostě nepřijatelná“, a očekává proto „velkou volatilitu“ v nadcházejících měsících.
Situace je navíc komplikována i regionálními problémy, zejména v oblasti Rudého moře, kde pokračují bezpečnostní hrozby. Maersk uvedl, že narušení dopravy v této oblasti pravděpodobně přetrvá po celý zbytek roku, což dále snižuje efektivitu globálních logistických řetězců. Tato oblast je klíčová pro námořní dopravu mezi Evropou a Asií, a jakékoliv zpoždění či přesměrování lodí se okamžitě promítá do vyšších nákladů a menší spolehlivosti přepravních služeb.
K dramatickému dopadu celní války přispívá i chování zákazníků. Podle Maersku objemy kontejnerů mezi Čínou a USA v dubnu poklesly o 30 až 40 %, protože mnozí klienti zaujímají vyčkávací postoj a odkládají nové objednávky. Vzhledem k tomu, že USA a Čína představují dvě největší ekonomiky světa, jakýkoli výpadek v jejich vzájemném obchodu má přímý dopad na globální objem přepravy i ceny.
Zdroj: Reuters
Navzdory těmto potížím vedení společnosti tvrdí, že Maersk je dobře připravený čelit nejistotě. Firma v posledních letech výrazně investovala do diverzifikace svých aktivit, včetně logistiky na pevnině, digitálních řešení a udržitelné přepravy. Právě diverzifikace může být podle Clereka klíčem k překonání budoucích otřesů, ačkoli v současné chvíli je důležité především sledovat vývoj jednání mezi Washingtonem a Pekingem.
Závěrem lze říci, že ačkoli Maersk zažil silný začátek roku, současná geopolitická situace představuje pro námořní dopravu značné riziko. Vysoká cla, pokles objemů mezi USA a Čínou, a narušení v klíčových regionech jako Rudé moře, společně vytvářejí nejisté prostředí, ve kterém je plánování složité. Pokud se obchodní napětí neuklidní, může to mít dlouhodobý dopad na ceny přepravy, strukturu obchodních tras i spotřebitelské ceny po celém světě.
Zároveň však výrazně snížil svůj výhled pro růst objemu globálního trhu s kontejnery, a to kvůli rostoucímu napětí mezi Spojenými státy a Čínou ohledně celních tarifů.Společnost oznámila, že její základní zisk EBITDA za první tři měsíce roku činil 2,71 miliardy dolarů, což je o 70 % více než ve stejném období loňského roku. Tento výsledek rovněž překonal očekávání analytiků, kteří podle průzkumu LSEG počítali s částkou 2,57 miliardy. Na první pohled se tedy může zdát, že Maersk zažívá silný start do nového roku, ale vedení společnosti upozornilo, že výzvy teprve přicházejí.Generální ředitel Maersku Vincent Clerc v rozhovoru pro CNBC uvedl, že výsledky jsou odrazem přetrvávající silné poptávky z roku 2024, ale zároveň připustil, že se situace od začátku dubna výrazně zkomplikovala kvůli obnovení celní války mezi USA a Čínou. Prezident Donald Trump totiž zavedl 145% cla na široké spektrum čínských produktů, což vyvolalo odvetná opatření Pekingu. Cla dopadají na průmyslové zboží, elektroniku a další výrobky, a přímo tak ovlivňují námořní dopravu – zejména na trase mezi Čínou a Spojenými státy.V důsledku toho Maersk revidoval svůj výhled pro růst objemu kontejnerového trhu v roce 2025 z původních 4 % na pásmo mezi -1 % a +4 %, což je prudká korekce. Firma sice ponechala odhad zisku za celý rok na úrovni 6 až 9 miliard dolarů, ale upozornila, že geopolitická a makroekonomická nejistota zůstává vysoká a může zasáhnout jak ziskovost, tak objem přepravovaných zásilek.Clerc ve svém komentáři zdůraznil, že dopad cel je v tuto chvíli omezen na trasu mezi Čínou a USA, a zatím se neprojevil na jiných obchodních cestách, jako jsou trasy mezi Evropou a USA nebo mezi asijskými zeměmi. To podle něj zatím zmírňuje dopad na celkový objem přepravy. Upozornil ale, že pokud nedojde k urovnání sporů, cla „budou pro obě strany prostě nepřijatelná“, a očekává proto „velkou volatilitu“ v nadcházejících měsících.Situace je navíc komplikována i regionálními problémy, zejména v oblasti Rudého moře, kde pokračují bezpečnostní hrozby. Maersk uvedl, že narušení dopravy v této oblasti pravděpodobně přetrvá po celý zbytek roku, což dále snižuje efektivitu globálních logistických řetězců. Tato oblast je klíčová pro námořní dopravu mezi Evropou a Asií, a jakékoliv zpoždění či přesměrování lodí se okamžitě promítá do vyšších nákladů a menší spolehlivosti přepravních služeb.K dramatickému dopadu celní války přispívá i chování zákazníků. Podle Maersku objemy kontejnerů mezi Čínou a USA v dubnu poklesly o 30 až 40 %, protože mnozí klienti zaujímají vyčkávací postoj a odkládají nové objednávky. Vzhledem k tomu, že USA a Čína představují dvě největší ekonomiky světa, jakýkoli výpadek v jejich vzájemném obchodu má přímý dopad na globální objem přepravy i ceny.Navzdory těmto potížím vedení společnosti tvrdí, že Maersk je dobře připravený čelit nejistotě. Firma v posledních letech výrazně investovala do diverzifikace svých aktivit, včetně logistiky na pevnině, digitálních řešení a udržitelné přepravy. Právě diverzifikace může být podle Clereka klíčem k překonání budoucích otřesů, ačkoli v současné chvíli je důležité především sledovat vývoj jednání mezi Washingtonem a Pekingem.Závěrem lze říci, že ačkoli Maersk zažil silný začátek roku, současná geopolitická situace představuje pro námořní dopravu značné riziko. Vysoká cla, pokles objemů mezi USA a Čínou, a narušení v klíčových regionech jako Rudé moře, společně vytvářejí nejisté prostředí, ve kterém je plánování složité. Pokud se obchodní napětí neuklidní, může to mít dlouhodobý dopad na ceny přepravy, strukturu obchodních tras i spotřebitelské ceny po celém světě.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...