Prodeje Tesly [TSLA] v EU v dubnu klesly meziročně o 53 %, v regionu o 49 %
Elon Musk čelí kritice kvůli politickým postojům, zejména v Evropě
BYD ]BYDDY] poprvé předstihl Teslu v evropském prodeji elektromobilů
Celkový trh BEV v EU roste, ale Tesla ztrácí podíl a důvěru zákazníků
Zatímco širší trh s elektromobily v Evropské unii roste, prodeje vozů Tesly v dubnu meziročně klesly o téměř 53 %, a to i přesto, že poptávka po bateriových elektromobilech (BEV) v regionu nadále stoupá. V širším evropském prostoru včetně Spojeného království, Norska a Švýcarska byl propad jen nepatrně mírnější – 49 %. Jedná se o čtvrtý měsíc v řadě, kdy Tesla v Evropě zaznamenává meziroční pokles.
Tento vývoj přichází v době, kdy se automobilka potýká se souběžným tlakem na dvou frontách: ztrátou důvěry některých zákazníků kvůli chování Elona Muska a rostoucí konkurencí ze strany čínských automobilek. Dlouhodobá vedoucí pozice Tesly na trhu s elektromobily v Evropě tak dostává výrazné trhliny.
Zdroj: BurzovniSvet.cz
Muskova politika vyvolává odpor
Zejména v Evropě se image značky Tesla stává politicky zatíženou. Generální ředitel Elon Musk se v posledních měsících zviditelnil podporou krajně pravicových kandidátů v Německu a Velké Británii a úzkou spoluprací s Donaldem Trumpem během jeho druhého prezidentského období. Právě tato angažovanost začíná některé zákazníky – zejména ve střední a západní Evropě – odrazovat.
Značnou pozornost vzbudily i protesty proti Muskovi kvůli jeho roli v iniciativě na masivní propouštění zaměstnanců federální vlády. V kontextu evropské politické kultury, která klade důraz na sociální odpovědnost a rovnováhu moci, může být takové chování vnímáno jako nepřijatelné.
BYD přebírá vedení
Symbolickým mezníkem se stal duben 2025, kdy čínská automobilka BYD [BYDDY]poprvé předstihla Teslu v počtu prodaných elektromobilů v Evropě. Rozdíl činil pouhých 66 vozů, ale podle analytiků má tato změna zásadní význam.
„Je to zlomový okamžik pro evropský trh s elektromobily,“ uvedl Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics. Podle něj je mimořádné, že BYD – která působí v Evropě mimo Norsko a Nizozemsko teprve od konce roku 2022 – dokázala za tak krátkou dobu dohnat lídra trhu. BYD navíc prodává nejen čistě bateriová, ale i hybridní vozidla, což jí dává širší nabídku i větší prostor k oslovení různých segmentů zákazníků.
Zdroj: Getty Images
Trh s elektromobily roste, Tesla padá
Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) vzrostly v prvních čtyřech měsících roku 2025 prodeje nových BEV v EU o více než 26 %. Z toho však Tesla těží čím dál méně. Firma prodává výhradně bateriová vozidla, ale její modely ztrácejí na konkurenceschopnosti a v některých regionech se potýkají i s negativní reakcí spotřebitelů.
Tesla nezveřejňuje měsíční statistiky prodejů ani údaje rozdělené podle trhů, a na žádosti o komentář k evropskému vývoji nereagovala. Situace v Evropě však přichází krátce po ohlášení prvního ročního poklesu globálních prodejů Tesly za rok 2024, což bylo doprovázeno největším čtvrtletním propadem tržeb v historii firmy. Ve výsledku klesl čistý zisk v prvním čtvrtletí roku 2025 o dramatických 71 %.
Neudržitelný trend?
Pro Teslu je současný vývoj signálem, že nestačí spoléhat na dřívější dominanci v kategorii elektromobilů. Zatímco trh jako celek expanduje a zákazníci hledají nové možnosti, Tesla čelí snižující se loajalitě zákazníků, tlaku na ceny a agresivním strategiím konkurence.
Zvláště BYD a další čínské automobilky dokázaly během krátké doby výrazně navýšit své prodeje v Evropě díky kombinaci cenové dostupnosti, moderní technologie a diverzifikované nabídky. Pokud Tesla nebude schopna rychle reagovat – ať už v oblasti marketingu, produktového portfolia nebo reputační strategie – hrozí, že Evropa přestane být klíčovým růstovým trhem pro americkou automobilku.
Na pozadí se navíc rýsuje možný dopad evropských celních opatření, které by mohly upravit rovnováhu mezi domácími a zahraničními výrobci. Paradoxně by však cla na čínské automobily mohla Tesle krátkodobě pomoci, pokud by omezila levnou konkurenci. Jenže vzhledem k současnému vnímání značky se samotná regulace nezdá být dostatečnou zárukou obratu.
Zatímco širší trh s elektromobily v Evropské unii roste, prodeje vozů Tesly v dubnu meziročně klesly o téměř 53 %, a to i přesto, že poptávka po bateriových elektromobilech v regionu nadále stoupá. V širším evropském prostoru včetně Spojeného království, Norska a Švýcarska byl propad jen nepatrně mírnější – 49 %. Jedná se o čtvrtý měsíc v řadě, kdy Tesla v Evropě zaznamenává meziroční pokles.Tento vývoj přichází v době, kdy se automobilka potýká se souběžným tlakem na dvou frontách: ztrátou důvěry některých zákazníků kvůli chování Elona Muska a rostoucí konkurencí ze strany čínských automobilek. Dlouhodobá vedoucí pozice Tesly na trhu s elektromobily v Evropě tak dostává výrazné trhliny.Muskova politika vyvolává odporZejména v Evropě se image značky Tesla stává politicky zatíženou. Generální ředitel Elon Musk se v posledních měsících zviditelnil podporou krajně pravicových kandidátů v Německu a Velké Británii a úzkou spoluprací s Donaldem Trumpem během jeho druhého prezidentského období. Právě tato angažovanost začíná některé zákazníky – zejména ve střední a západní Evropě – odrazovat.Značnou pozornost vzbudily i protesty proti Muskovi kvůli jeho roli v iniciativě na masivní propouštění zaměstnanců federální vlády. V kontextu evropské politické kultury, která klade důraz na sociální odpovědnost a rovnováhu moci, může být takové chování vnímáno jako nepřijatelné. BYD přebírá vedeníSymbolickým mezníkem se stal duben 2025, kdy čínská automobilka BYD [BYDDY] poprvé předstihla Teslu v počtu prodaných elektromobilů v Evropě. Rozdíl činil pouhých 66 vozů, ale podle analytiků má tato změna zásadní význam.„Je to zlomový okamžik pro evropský trh s elektromobily,“ uvedl Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics. Podle něj je mimořádné, že BYD – která působí v Evropě mimo Norsko a Nizozemsko teprve od konce roku 2022 – dokázala za tak krátkou dobu dohnat lídra trhu. BYD navíc prodává nejen čistě bateriová, ale i hybridní vozidla, což jí dává širší nabídku i větší prostor k oslovení různých segmentů zákazníků. Trh s elektromobily roste, Tesla padáPodle Evropského sdružení výrobců automobilů vzrostly v prvních čtyřech měsících roku 2025 prodeje nových BEV v EU o více než 26 %. Z toho však Tesla těží čím dál méně. Firma prodává výhradně bateriová vozidla, ale její modely ztrácejí na konkurenceschopnosti a v některých regionech se potýkají i s negativní reakcí spotřebitelů.Tesla nezveřejňuje měsíční statistiky prodejů ani údaje rozdělené podle trhů, a na žádosti o komentář k evropskému vývoji nereagovala. Situace v Evropě však přichází krátce po ohlášení prvního ročního poklesu globálních prodejů Tesly za rok 2024, což bylo doprovázeno největším čtvrtletním propadem tržeb v historii firmy. Ve výsledku klesl čistý zisk v prvním čtvrtletí roku 2025 o dramatických 71 %.Neudržitelný trend?Pro Teslu je současný vývoj signálem, že nestačí spoléhat na dřívější dominanci v kategorii elektromobilů. Zatímco trh jako celek expanduje a zákazníci hledají nové možnosti, Tesla čelí snižující se loajalitě zákazníků, tlaku na ceny a agresivním strategiím konkurence.Zvláště BYD a další čínské automobilky dokázaly během krátké doby výrazně navýšit své prodeje v Evropě díky kombinaci cenové dostupnosti, moderní technologie a diverzifikované nabídky. Pokud Tesla nebude schopna rychle reagovat – ať už v oblasti marketingu, produktového portfolia nebo reputační strategie – hrozí, že Evropa přestane být klíčovým růstovým trhem pro americkou automobilku.Na pozadí se navíc rýsuje možný dopad evropských celních opatření, které by mohly upravit rovnováhu mezi domácími a zahraničními výrobci. Paradoxně by však cla na čínské automobily mohla Tesle krátkodobě pomoci, pokud by omezila levnou konkurenci. Jenže vzhledem k současnému vnímání značky se samotná regulace nezdá být dostatečnou zárukou obratu.