Prodeje Tesly [TSLA] v EU v dubnu klesly meziročně o 53 %, v regionu o 49 %
Elon Musk čelí kritice kvůli politickým postojům, zejména v Evropě
BYD ]BYDDY] poprvé předstihl Teslu v evropském prodeji elektromobilů
Celkový trh BEV v EU roste, ale Tesla ztrácí podíl a důvěru zákazníků
Zatímco širší trh s elektromobily v Evropské unii roste, prodeje vozů Tesly v dubnu meziročně klesly o téměř 53 %, a to i přesto, že poptávka po bateriových elektromobilech (BEV) v regionu nadále stoupá. V širším evropském prostoru včetně Spojeného království, Norska a Švýcarska byl propad jen nepatrně mírnější – 49 %. Jedná se o čtvrtý měsíc v řadě, kdy Tesla v Evropě zaznamenává meziroční pokles.
Tento vývoj přichází v době, kdy se automobilka potýká se souběžným tlakem na dvou frontách: ztrátou důvěry některých zákazníků kvůli chování Elona Muska a rostoucí konkurencí ze strany čínských automobilek. Dlouhodobá vedoucí pozice Tesly na trhu s elektromobily v Evropě tak dostává výrazné trhliny.
Zdroj: BurzovniSvet.cz
Muskova politika vyvolává odpor
Zejména v Evropě se image značky Tesla stává politicky zatíženou. Generální ředitel Elon Musk se v posledních měsících zviditelnil podporou krajně pravicových kandidátů v Německu a Velké Británii a úzkou spoluprací s Donaldem Trumpem během jeho druhého prezidentského období. Právě tato angažovanost začíná některé zákazníky – zejména ve střední a západní Evropě – odrazovat.
Značnou pozornost vzbudily i protesty proti Muskovi kvůli jeho roli v iniciativě na masivní propouštění zaměstnanců federální vlády. V kontextu evropské politické kultury, která klade důraz na sociální odpovědnost a rovnováhu moci, může být takové chování vnímáno jako nepřijatelné.
BYD přebírá vedení
Symbolickým mezníkem se stal duben 2025, kdy čínská automobilka BYD [BYDDY]poprvé předstihla Teslu v počtu prodaných elektromobilů v Evropě. Rozdíl činil pouhých 66 vozů, ale podle analytiků má tato změna zásadní význam.
„Je to zlomový okamžik pro evropský trh s elektromobily,“ uvedl Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics. Podle něj je mimořádné, že BYD – která působí v Evropě mimo Norsko a Nizozemsko teprve od konce roku 2022 – dokázala za tak krátkou dobu dohnat lídra trhu. BYD navíc prodává nejen čistě bateriová, ale i hybridní vozidla, což jí dává širší nabídku i větší prostor k oslovení různých segmentů zákazníků.
Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) vzrostly v prvních čtyřech měsících roku 2025 prodeje nových BEV v EU o více než 26 %. Z toho však Tesla těží čím dál méně. Firma prodává výhradně bateriová vozidla, ale její modely ztrácejí na konkurenceschopnosti a v některých regionech se potýkají i s negativní reakcí spotřebitelů.
Tesla nezveřejňuje měsíční statistiky prodejů ani údaje rozdělené podle trhů, a na žádosti o komentář k evropskému vývoji nereagovala. Situace v Evropě však přichází krátce po ohlášení prvního ročního poklesu globálních prodejů Tesly za rok 2024, což bylo doprovázeno největším čtvrtletním propadem tržeb v historii firmy. Ve výsledku klesl čistý zisk v prvním čtvrtletí roku 2025 o dramatických 71 %.
Neudržitelný trend?
Pro Teslu je současný vývoj signálem, že nestačí spoléhat na dřívější dominanci v kategorii elektromobilů. Zatímco trh jako celek expanduje a zákazníci hledají nové možnosti, Tesla čelí snižující se loajalitě zákazníků, tlaku na ceny a agresivním strategiím konkurence.
Zvláště BYD a další čínské automobilky dokázaly během krátké doby výrazně navýšit své prodeje v Evropě díky kombinaci cenové dostupnosti, moderní technologie a diverzifikované nabídky. Pokud Tesla nebude schopna rychle reagovat – ať už v oblasti marketingu, produktového portfolia nebo reputační strategie – hrozí, že Evropa přestane být klíčovým růstovým trhem pro americkou automobilku.
Na pozadí se navíc rýsuje možný dopad evropských celních opatření, které by mohly upravit rovnováhu mezi domácími a zahraničními výrobci. Paradoxně by však cla na čínské automobily mohla Tesle krátkodobě pomoci, pokud by omezila levnou konkurenci. Jenže vzhledem k současnému vnímání značky se samotná regulace nezdá být dostatečnou zárukou obratu.
Zatímco širší trh s elektromobily v Evropské unii roste, prodeje vozů Tesly v dubnu meziročně klesly o téměř 53 %, a to i přesto, že poptávka po bateriových elektromobilech v regionu nadále stoupá. V širším evropském prostoru včetně Spojeného království, Norska a Švýcarska byl propad jen nepatrně mírnější – 49 %. Jedná se o čtvrtý měsíc v řadě, kdy Tesla v Evropě zaznamenává meziroční pokles.Tento vývoj přichází v době, kdy se automobilka potýká se souběžným tlakem na dvou frontách: ztrátou důvěry některých zákazníků kvůli chování Elona Muska a rostoucí konkurencí ze strany čínských automobilek. Dlouhodobá vedoucí pozice Tesly na trhu s elektromobily v Evropě tak dostává výrazné trhliny.Muskova politika vyvolává odporZejména v Evropě se image značky Tesla stává politicky zatíženou. Generální ředitel Elon Musk se v posledních měsících zviditelnil podporou krajně pravicových kandidátů v Německu a Velké Británii a úzkou spoluprací s Donaldem Trumpem během jeho druhého prezidentského období. Právě tato angažovanost začíná některé zákazníky – zejména ve střední a západní Evropě – odrazovat.Značnou pozornost vzbudily i protesty proti Muskovi kvůli jeho roli v iniciativě na masivní propouštění zaměstnanců federální vlády. V kontextu evropské politické kultury, která klade důraz na sociální odpovědnost a rovnováhu moci, může být takové chování vnímáno jako nepřijatelné. BYD přebírá vedeníSymbolickým mezníkem se stal duben 2025, kdy čínská automobilka BYD [BYDDY] poprvé předstihla Teslu v počtu prodaných elektromobilů v Evropě. Rozdíl činil pouhých 66 vozů, ale podle analytiků má tato změna zásadní význam.„Je to zlomový okamžik pro evropský trh s elektromobily,“ uvedl Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics. Podle něj je mimořádné, že BYD – která působí v Evropě mimo Norsko a Nizozemsko teprve od konce roku 2022 – dokázala za tak krátkou dobu dohnat lídra trhu. BYD navíc prodává nejen čistě bateriová, ale i hybridní vozidla, což jí dává širší nabídku i větší prostor k oslovení různých segmentů zákazníků. Chcete využít této příležitosti?Trh s elektromobily roste, Tesla padáPodle Evropského sdružení výrobců automobilů vzrostly v prvních čtyřech měsících roku 2025 prodeje nových BEV v EU o více než 26 %. Z toho však Tesla těží čím dál méně. Firma prodává výhradně bateriová vozidla, ale její modely ztrácejí na konkurenceschopnosti a v některých regionech se potýkají i s negativní reakcí spotřebitelů.Tesla nezveřejňuje měsíční statistiky prodejů ani údaje rozdělené podle trhů, a na žádosti o komentář k evropskému vývoji nereagovala. Situace v Evropě však přichází krátce po ohlášení prvního ročního poklesu globálních prodejů Tesly za rok 2024, což bylo doprovázeno největším čtvrtletním propadem tržeb v historii firmy. Ve výsledku klesl čistý zisk v prvním čtvrtletí roku 2025 o dramatických 71 %.Neudržitelný trend?Pro Teslu je současný vývoj signálem, že nestačí spoléhat na dřívější dominanci v kategorii elektromobilů. Zatímco trh jako celek expanduje a zákazníci hledají nové možnosti, Tesla čelí snižující se loajalitě zákazníků, tlaku na ceny a agresivním strategiím konkurence.Zvláště BYD a další čínské automobilky dokázaly během krátké doby výrazně navýšit své prodeje v Evropě díky kombinaci cenové dostupnosti, moderní technologie a diverzifikované nabídky. Pokud Tesla nebude schopna rychle reagovat – ať už v oblasti marketingu, produktového portfolia nebo reputační strategie – hrozí, že Evropa přestane být klíčovým růstovým trhem pro americkou automobilku.Na pozadí se navíc rýsuje možný dopad evropských celních opatření, které by mohly upravit rovnováhu mezi domácími a zahraničními výrobci. Paradoxně by však cla na čínské automobily mohla Tesle krátkodobě pomoci, pokud by omezila levnou konkurenci. Jenže vzhledem k současnému vnímání značky se samotná regulace nezdá být dostatečnou zárukou obratu.
Meta Platforms zažila ve čtvrtek výrazný nárůst pozornosti investorů poté, co agentura Bloomberg zveřejnila informaci, že vedení společnosti zvažuje razantní...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...