Akcie Tesly (TSLA) rostou navzdory klesajícím tržbám a maržím v automobilovém segmentu
Investoři sázejí na budoucnost v autonomii, robotice a energetice
Aktuální ocenění firmy už zahrnuje extrémně optimistické scénáře
V posledních měsících však cena akcií stoupá navzdory tomu, že samotné základy firmy procházejí výrazným oslabením. Vývoj posledních let ukazuje, že optimismus investorů často není podložen konkrétními výsledky nebo realistickými odhady budoucnosti.
Před třemi lety Tesla(TSLA) dominovala trhu s elektromobily a byla považována za průkopníka budoucnosti automobilismu. V té době se zdálo, že přechod na bateriová elektrická vozidla (BEV) je nevyhnutelný, a Tesla měla v tomto směru výrazný náskok. Situace se ale dramaticky změnila. Očekávaná silná poptávka po elektromobilech se nenaplnila, což přimělo Teslu ke snižování cen, a tím pádem i marží.
Zároveň firma opakovaně odkládala uvedení nových modelů, včetně dlouho slibovaných robotických taxi. Modely 3 a Y zklamaly trhem očekávání a Cybertruck, který měl být přelomovým vozem, se ukázal být spíše PR zátěží než praktickým úspěchem.
Podle aktuálních odhadů prodá Tesla v roce 2025 o 45 % méně vozů, než se předpokládalo v červnu 2022. Průměrná prodejní cena klesla o zhruba 25 %, a celkové tržby v segmentu automobilů jsou tak dnes o téměř 60 % nižší, než jaké byly tehdejší projekce. Tento propad výhledu tržeb se logicky promítl i do očekávaných zisků a marží.
Zdroj: Tesla
Trh upřednostňuje vize před fundamentální realitou
Navzdory těmto nepříznivým údajům zaznamenaly akcie Tesly v posledních třech měsících růst téměř o 30 %. Cena vystoupala z 240 na 320 USD, a v prosinci dokonce krátce dosáhla téměř 490 USD. Tento vývoj však neodpovídá reálnému stavu hospodaření firmy.
Mnozí investoři dnes svou pozornost přesunuli od reálných výsledků firmy k jejím budoucím slibům – zejména k autonomnímu řízení (FSD), robotickým taxi a humanoidnímu robotu Optimus. Elon Musk tvrdí, že robotaxi služba bude spuštěna v Austinu už tento měsíc, čímž podnítil nadšení fanoušků značky. Jenže reálně už ve městě působí služba Waymo od Googlu, která zajišťuje čtvrt milionu autonomních jízd týdně napříč několika městy v USA.
Navzdory slabým kvartálním výsledkům a zhoršeným vyhlídkám zůstává tržní kapitalizace Tesly extrémně vysoká. Aktuálně činí 1 bilion USD, přičemž poměr ceny k zisku (P/E) pro rok 2025 přesahuje 170 a poměr EV/tržby se blíží hodnotě 12. Pro srovnání – tradiční automobilky obchodují s násobky zisku okolo 6,5 až 7,7.
Zbývající hodnota se váže na Muskovy opční programy
Z jednoduché kalkulace vyplývá, že pokud bychom hodnotu automobilového segmentu Tesly stanovili velkoryse na P/E 15x, pak by jeho kapitalizace dosáhla zhruba 100 miliard USD. Zbytek, tedy přibližně 900 miliard USD, pak připadá na různé „Muskovy opce“, tedy vize do budoucna: autonomní řízení, robotika, energetika a další technologické projekty.
To znamená, že aktuální cena akcií již zahrnuje očekávání ohromného úspěchu těchto doplňkových segmentů. Otázkou zůstává, zda je takový scénář realistický – a pokud ano, jak dlouho bude trvat, než se skutečně naplní.
Zároveň je třeba zmínit i kulturní aspekt. Elon Musk v posledních měsících zmátl tradiční příznivce značky svými politickými postoji a komunikací. Jeho koketování s hnutím MAGA a Trumpovou administrativou zneklidnilo část zákazníků, kteří byli ke značce dříve loajální. Zatímco se snažil přiblížit konzervativnějším voličům, mohl zároveň přijít o podporu původních fanoušků Tesly.
Cenu akcií ženou víra a marketing
Přetrvává otázka, jak velká bude skutečná poptávka po plně autonomních vozidlech. Mnozí lidé si neumějí představit, že by se dobrovolně vzdali řízení, a i kdyby k tomu došlo, půjde o proces trvající desetiletí, nikoli měsíce.
Navíc i v případě úspěchu autonomního řízení je nejisté, jaká bude jeho monetizace. Bude to předplatné jako u iPhonů? Nebo se technologie časem stane běžnou součástí aut a její cena se stlačí na minimum? Pokud má být cena akcií založena na potenciálních ziscích za 20 let, pak by podle klasické diskontované hodnoty měla být současná cena výrazně nižší.
Tesla je dnes firmou, která více než na výsledcích stojí na víře v budoucnost. Investoři ji odměňují za neověřené projekty, zatímco základní automobilový byznys stagnuje. Tato nerovnováha může přetrvávat, dokud se trh nezačne více orientovat na fundamenty než na sliby.
Zdroj: Shutterstock
V posledních měsících však cena akcií stoupá navzdory tomu, že samotné základy firmy procházejí výrazným oslabením. Vývoj posledních let ukazuje, že optimismus investorů často není podložen konkrétními výsledky nebo realistickými odhady budoucnosti.Před třemi lety Tesla dominovala trhu s elektromobily a byla považována za průkopníka budoucnosti automobilismu. V té době se zdálo, že přechod na bateriová elektrická vozidla je nevyhnutelný, a Tesla měla v tomto směru výrazný náskok. Situace se ale dramaticky změnila. Očekávaná silná poptávka po elektromobilech se nenaplnila, což přimělo Teslu ke snižování cen, a tím pádem i marží.Zároveň firma opakovaně odkládala uvedení nových modelů, včetně dlouho slibovaných robotických taxi. Modely 3 a Y zklamaly trhem očekávání a Cybertruck, který měl být přelomovým vozem, se ukázal být spíše PR zátěží než praktickým úspěchem.Podle aktuálních odhadů prodá Tesla v roce 2025 o 45 % méně vozů, než se předpokládalo v červnu 2022. Průměrná prodejní cena klesla o zhruba 25 %, a celkové tržby v segmentu automobilů jsou tak dnes o téměř 60 % nižší, než jaké byly tehdejší projekce. Tento propad výhledu tržeb se logicky promítl i do očekávaných zisků a marží.Trh upřednostňuje vize před fundamentální realitouNavzdory těmto nepříznivým údajům zaznamenaly akcie Tesly v posledních třech měsících růst téměř o 30 %. Cena vystoupala z 240 na 320 USD, a v prosinci dokonce krátce dosáhla téměř 490 USD. Tento vývoj však neodpovídá reálnému stavu hospodaření firmy.Mnozí investoři dnes svou pozornost přesunuli od reálných výsledků firmy k jejím budoucím slibům – zejména k autonomnímu řízení , robotickým taxi a humanoidnímu robotu Optimus. Elon Musk tvrdí, že robotaxi služba bude spuštěna v Austinu už tento měsíc, čímž podnítil nadšení fanoušků značky. Jenže reálně už ve městě působí služba Waymo od Googlu, která zajišťuje čtvrt milionu autonomních jízd týdně napříč několika městy v USA.Navzdory slabým kvartálním výsledkům a zhoršeným vyhlídkám zůstává tržní kapitalizace Tesly extrémně vysoká. Aktuálně činí 1 bilion USD, přičemž poměr ceny k zisku pro rok 2025 přesahuje 170 a poměr EV/tržby se blíží hodnotě 12. Pro srovnání – tradiční automobilky obchodují s násobky zisku okolo 6,5 až 7,7.Zbývající hodnota se váže na Muskovy opční programyZ jednoduché kalkulace vyplývá, že pokud bychom hodnotu automobilového segmentu Tesly stanovili velkoryse na P/E 15x, pak by jeho kapitalizace dosáhla zhruba 100 miliard USD. Zbytek, tedy přibližně 900 miliard USD, pak připadá na různé „Muskovy opce“, tedy vize do budoucna: autonomní řízení, robotika, energetika a další technologické projekty.To znamená, že aktuální cena akcií již zahrnuje očekávání ohromného úspěchu těchto doplňkových segmentů. Otázkou zůstává, zda je takový scénář realistický – a pokud ano, jak dlouho bude trvat, než se skutečně naplní.Zároveň je třeba zmínit i kulturní aspekt. Elon Musk v posledních měsících zmátl tradiční příznivce značky svými politickými postoji a komunikací. Jeho koketování s hnutím MAGA a Trumpovou administrativou zneklidnilo část zákazníků, kteří byli ke značce dříve loajální. Zatímco se snažil přiblížit konzervativnějším voličům, mohl zároveň přijít o podporu původních fanoušků Tesly. Cenu akcií ženou víra a marketingPřetrvává otázka, jak velká bude skutečná poptávka po plně autonomních vozidlech. Mnozí lidé si neumějí představit, že by se dobrovolně vzdali řízení, a i kdyby k tomu došlo, půjde o proces trvající desetiletí, nikoli měsíce.Navíc i v případě úspěchu autonomního řízení je nejisté, jaká bude jeho monetizace. Bude to předplatné jako u iPhonů? Nebo se technologie časem stane běžnou součástí aut a její cena se stlačí na minimum? Pokud má být cena akcií založena na potenciálních ziscích za 20 let, pak by podle klasické diskontované hodnoty měla být současná cena výrazně nižší.Tesla je dnes firmou, která více než na výsledcích stojí na víře v budoucnost. Investoři ji odměňují za neověřené projekty, zatímco základní automobilový byznys stagnuje. Tato nerovnováha může přetrvávat, dokud se trh nezačne více orientovat na fundamenty než na sliby.