Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Jak se Čína stala světovým lídrem v elektromobilech díky dotacím a infrastruktuře

Ještě před dvaceti lety by málokdo předpověděl, že se právě Čína stane globálním lídrem v oblasti elektromobilů.

Michael Klos Autor: Michael Klos
27 června, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Téměř polovina nových aut prodaných v Číně je elektrických, což zemi řadí na špičku světového trhu
  • Státní strategie a masivní dotace umožnily Číně ovládnout výrobu elektromobilů i baterií
  • Firmy jako BYD (BYDDY) a CATL těží z domácí poptávky i podpory a expandují na globální trhy

 

Dnes je to realita. Téměř polovina všech automobilů prodaných v zemi je elektrická a ti, kdo je používají, často nehovoří o ekologii, ale o úsporách. Čínská strategie kombinující dlouhodobé plánování, státní dotace, masivní investice do infrastruktury a technologickou soběstačnost přivedla elektromobily z okraje trhu do mainstreamu – a to nejen doma, ale i na zahraničních trzích.

Na okraji čínského velkoměsta Guangzhou, u dobíjecí stanice, stojí Lu Yunfeng, řidič soukromé taxislužby. Na otázku, proč jezdí elektromobilem, odpovídá jednoduše: „Protože jsem chudý.“ Vedle něj Sun Jingguo dodává: „Provoz benzínového auta je příliš drahý.

Elektromobil mi šetří peníze – a navíc chrání životní prostředí.“ Takový přístup není v Číně výjimečný. Na rozdíl od západu, kde jsou elektromobily často vnímány jako luxus nebo módní záležitost, v Číně se staly běžnou součástí života, ekonomickou nutností i praktickou volbou.

Statistiky to potvrzují. V loňském roce tvořily elektromobily téměř 50 % všech nových aut prodaných v Číně. Ulice velkoměst jsou tiché, provoz působí méně rušivě a čínské automobilky dobývají svět. Společnost BYD (BYDDY), původně výrobce baterií, se vyšvihla na první místo mezi globálními producenty elektromobilů, když v roce 2025 předstihla Teslu (TSLA). Její úspěch je z velké části podpořen domácí poptávkou, ale cílí stále více i na export.

Zdroj: cnevpost.com

Státní strategie a technologická vize

Dominance Číny na poli elektromobility nezačala náhodou. Stála za ní jasně formulovaná státní strategie, kterou před téměř dvěma dekádami formuloval Wan Gang – inženýr vzdělaný v Německu, který se v roce 2007 stal čínským ministrem obchodu a vědy. Wan si tehdy všiml, že ačkoli je Čína největším automobilovým trhem světa, ulice ovládají převážně zahraniční značky. Domácí výrobci nedokázali konkurovat tradičním automobilkám, zejména v oblasti spalovacích motorů.

Advertisement

Wan Gang proto navrhl „změnu pravidel hry“. Čína měla suroviny, know-how i průmyslové zázemí. Elektromobilita se stala ideálním způsobem, jak tento potenciál využít. Vládní podpora se začala naplno rozvíjet po roce 2010, kdy byly spuštěny rozsáhlé dotace pro výrobce i spotřebitele elektromobilů. Tyto pobídky šly ruku v ruce s pětiletými plány čínské vlády, která tak mohla koordinovat obrovské části ekonomiky k dosažení konkrétního cíle.

Think-tank CSIS odhaduje, že čínský stát investoval do rozvoje elektromobilů mezi lety 2009 a 2023 přibližně 231 miliard dolarů. Peníze mířily nejen k výrobcům aut, ale i k dodavatelům baterií, energetickým společnostem a firmám budujícím infrastrukturu. Výsledkem je mimo jiné i největší síť veřejných dobíjecích stanic na světě, která pokrývá především městské oblasti.

Ekosystém, který podporuje inovace

Klíčem k úspěchu je také ekosystém technologických firem, který v Číně rychle vznikl. Společnost CATL, založená teprve v roce 2011, dnes vyrábí zhruba třetinu všech baterií pro elektromobily na světě. Dodává firmám jako Tesla, Volkswagen nebo Ford. Firma BYD mezitím přešla z výroby baterií pro mobilní telefony na výrobu celých vozů. Takový přechod by byl v západních ekonomikách jen těžko představitelný bez rozsáhlé podpory.

Čínské automobilky, jako jsou XPeng (XPEV) nebo NIO (NIO), se stávají silnými hráči nejen díky dotacím, ale i intenzivní konkurenci a tlaku na neustálou inovaci. Prezident XPengu Brian Gu říká, že čínská vláda sice podporuje elektromobily, ale stejnou podporu nabízí domácím i zahraničním firmám. Výsledkem je tržní prostředí, které podle něj připomíná to v Evropě či USA – s tím rozdílem, že v Číně je podpora dlouhodobější, koordinovanější a přímější.

Překonat Čínu nebude snadné

Země sice často čelí kritice ze strany západních vlád, které její přístup označují za „státní kapitalismus“ nebo dokonce za nekalou konkurenci. Faktem ale zůstává, že výsledky se dostavily. V současnosti vede Čína nejen v oblasti výroby elektromobilů, ale i v ovládání klíčových dodavatelských řetězců, zejména v oblasti výroby baterií. „Pokud dnes chcete vyrobit baterii do elektromobilu, všechny cesty vedou přes Čínu,“ říká analytik Michael Dunne.

Země jako Německo nebo USA se nyní snaží Čínu dohnat, avšak rozdíl je značný. Čína má v rukou celý dodavatelský řetězec, od těžby surovin přes výrobu článků až po finální produkt. Navíc disponuje rozsáhlou infrastrukturou a již dnes ovládá značnou část světového trhu.

Zatímco v západních zemích zůstávají elektromobily pro mnohé drahou alternativou, v Číně se staly běžným dopravním prostředkem. Jejich obliba není motivována módou ani „zelenou“ politikou, ale především nízkými provozními náklady, dostupností infrastruktury a širokou nabídkou levnějších modelů. A to je kombinace, která se těžko poráží.

Zdroj: Getty images

Dnes je to realita. Téměř polovina všech automobilů prodaných v zemi je elektrická a ti, kdo je používají, často nehovoří o ekologii, ale o úsporách. Čínská strategie kombinující dlouhodobé plánování, státní dotace, masivní investice do infrastruktury a technologickou soběstačnost přivedla elektromobily z okraje trhu do mainstreamu – a to nejen doma, ale i na zahraničních trzích.Na okraji čínského velkoměsta Guangzhou, u dobíjecí stanice, stojí Lu Yunfeng, řidič soukromé taxislužby. Na otázku, proč jezdí elektromobilem, odpovídá jednoduše: „Protože jsem chudý.“ Vedle něj Sun Jingguo dodává: „Provoz benzínového auta je příliš drahý. Elektromobil mi šetří peníze – a navíc chrání životní prostředí.“ Takový přístup není v Číně výjimečný. Na rozdíl od západu, kde jsou elektromobily často vnímány jako luxus nebo módní záležitost, v Číně se staly běžnou součástí života, ekonomickou nutností i praktickou volbou.Statistiky to potvrzují. V loňském roce tvořily elektromobily téměř 50 % všech nových aut prodaných v Číně. Ulice velkoměst jsou tiché, provoz působí méně rušivě a čínské automobilky dobývají svět. Společnost BYD , původně výrobce baterií, se vyšvihla na první místo mezi globálními producenty elektromobilů, když v roce 2025 předstihla Teslu . Její úspěch je z velké části podpořen domácí poptávkou, ale cílí stále více i na export.Státní strategie a technologická vizeDominance Číny na poli elektromobility nezačala náhodou. Stála za ní jasně formulovaná státní strategie, kterou před téměř dvěma dekádami formuloval Wan Gang – inženýr vzdělaný v Německu, který se v roce 2007 stal čínským ministrem obchodu a vědy. Wan si tehdy všiml, že ačkoli je Čína největším automobilovým trhem světa, ulice ovládají převážně zahraniční značky. Domácí výrobci nedokázali konkurovat tradičním automobilkám, zejména v oblasti spalovacích motorů.Wan Gang proto navrhl „změnu pravidel hry“. Čína měla suroviny, know-how i průmyslové zázemí. Elektromobilita se stala ideálním způsobem, jak tento potenciál využít. Vládní podpora se začala naplno rozvíjet po roce 2010, kdy byly spuštěny rozsáhlé dotace pro výrobce i spotřebitele elektromobilů. Tyto pobídky šly ruku v ruce s pětiletými plány čínské vlády, která tak mohla koordinovat obrovské části ekonomiky k dosažení konkrétního cíle.Think-tank CSIS odhaduje, že čínský stát investoval do rozvoje elektromobilů mezi lety 2009 a 2023 přibližně 231 miliard dolarů. Peníze mířily nejen k výrobcům aut, ale i k dodavatelům baterií, energetickým společnostem a firmám budujícím infrastrukturu. Výsledkem je mimo jiné i největší síť veřejných dobíjecích stanic na světě, která pokrývá především městské oblasti.Ekosystém, který podporuje inovaceKlíčem k úspěchu je také ekosystém technologických firem, který v Číně rychle vznikl. Společnost CATL, založená teprve v roce 2011, dnes vyrábí zhruba třetinu všech baterií pro elektromobily na světě. Dodává firmám jako Tesla, Volkswagen nebo Ford. Firma BYD mezitím přešla z výroby baterií pro mobilní telefony na výrobu celých vozů. Takový přechod by byl v západních ekonomikách jen těžko představitelný bez rozsáhlé podpory.Čínské automobilky, jako jsou XPeng nebo NIO , se stávají silnými hráči nejen díky dotacím, ale i intenzivní konkurenci a tlaku na neustálou inovaci. Prezident XPengu Brian Gu říká, že čínská vláda sice podporuje elektromobily, ale stejnou podporu nabízí domácím i zahraničním firmám. Výsledkem je tržní prostředí, které podle něj připomíná to v Evropě či USA – s tím rozdílem, že v Číně je podpora dlouhodobější, koordinovanější a přímější. Překonat Čínu nebude snadnéZemě sice často čelí kritice ze strany západních vlád, které její přístup označují za „státní kapitalismus“ nebo dokonce za nekalou konkurenci. Faktem ale zůstává, že výsledky se dostavily. V současnosti vede Čína nejen v oblasti výroby elektromobilů, ale i v ovládání klíčových dodavatelských řetězců, zejména v oblasti výroby baterií. „Pokud dnes chcete vyrobit baterii do elektromobilu, všechny cesty vedou přes Čínu,“ říká analytik Michael Dunne.Země jako Německo nebo USA se nyní snaží Čínu dohnat, avšak rozdíl je značný. Čína má v rukou celý dodavatelský řetězec, od těžby surovin přes výrobu článků až po finální produkt. Navíc disponuje rozsáhlou infrastrukturou a již dnes ovládá značnou část světového trhu.Zatímco v západních zemích zůstávají elektromobily pro mnohé drahou alternativou, v Číně se staly běžným dopravním prostředkem. Jejich obliba není motivována módou ani „zelenou“ politikou, ale především nízkými provozními náklady, dostupností infrastruktury a širokou nabídkou levnějších modelů. A to je kombinace, která se těžko poráží.
Tagy: baterieBYD Co Ltdčínaelektromobilita

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. 31. března – Pokládá se základní kámen Eiffelovy věže, stejně jako Microsoftu
      2. Cadillac Escalade IQ přináší luxus a elektrický výkon v americkém stylu
      3. Kvůli hrozícím clům na automobily Američané urychleně nakupují nové vozy
      4. Čínská BYD vstoupila na český trh, nabídne dva elektromobily a hybrid
      5. Startup Conifer přináší revoluci do elektromotorů a získává podporu investorů
      6. Cadillac Celestiq: odvážný návrat luxusní americké značky
      7. BYD posiluje v Evropě díky agresivní cenové strategii, i když trh zpomaluje
      8. Do Česka aktuálně míří další čínská značka automobilů – LeapMotor
      9. Proč Tesla potřebuje daňový odpočet, který dle Muska měl být zrušen?
      10. Bezosův tajemný startup láká na elektromobil budoucnosti
      Advertisement

      Breaking.

      20:47

      Jak může Evropa zmírnit své obrovské výdaje na obranu – ING

      20:32

      Schodek státního rozpočtu bude příští rok vyšší než letos, řekl Stanjura ČT

      19:47

      Bolivijské kryptoměnové transakce vzrostly po zrušení zákazu o 530 %

      19:32

      Meta najímá další čtyři výzkumníky z OpenAI, informuje The Information

      19:15

      G7 se dohodla na tom, že se vyvaruje vyšším daním pro americké společnosti

      19:00

      Technologické firmy varují, že hackeři ze skupiny „Scattered Spider“ se zaměřují na letecký sektor

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Archer Aviation
      Akcie

      Měli byste koupit akcie společnosti Archer Aviation, dokud jsou pod 10,50 USD?

      28 června, 2025

      Archer Aviation: Letecké taxi za hranicí sci-fi Archer Aviation (ACHR) patří mezi průkopníky nového odvětví letecké dopravy. Jeho cílem je...

      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Coinbase dominuje S&P 500 a může růst ještě dál. Přichází léto stablecoinů?

      28 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Nike překonala očekávání a podle HSBC vstupuje do nové růstové fáze

      27 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Boeing se zotavuje a může výrazně posílit. Analytici mění názor na „koupit“

      27 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Kupte si akcie společnosti Alphabet, které díky AI vzrostou o více než 20 %

      27 června, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: BurzovniSvet.cz
      AI

      UBS doporučuje 3 klíčové akcie v oblasti AI, které je vhodné nyní koupit

      27 června, 2025

      Bankovní gigant UBS přichází s novou zprávou, která zaujala investory po celém světě.

      Nejčtenější zprávy.

      Téměř neuvěřitelné oživení amerického akciového trhu je na spadnutí

      27 června, 2025

      Merz „blouzní“ pokud si myslí, že USA ušetří německá auta v obchodní dohodě s EU

      26 června, 2025

      Čistý zisk státní firmy ČEPS loni stoupl na rekordních 7,18 miliardy Kč

      24 června, 2025

      S&P 500 zakončuje těsně pod rekordem, technologický sektor sílí

      26 června, 2025

      S&P 500 uzavřel výše díky příměří mezi Izraelem a Íránem a prohlášení Powella

      24 června, 2025

      S&P 500 uzavřel na rekordní úrovni, investoři spekulují o obchodní válce

      27 června, 2025

      Přes lákavou cenu akcií Ford nenaplňuje očekávání a ztrácí krok s trhem

      28 června, 2025

      Index S&P 500 mírně posiluje a zůstává poblíž rekordních maxim

      25 června, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.