Rocket Lab USA (RKLB) si získává pozici významného hráče v kosmickém průmyslu a je 2. nejvyužívanějším poskytovatelem raketových startů v USA
Její připravovaná raketa Neutron, která bude schopna nést větší užitečné zatížení, má být vypuštěna ve druhé polovině tohoto roku
Rocket Lab se může pochlubit významnou zakázkovou knihou v hodnotě 1,07 miliardy dolarů, z čehož 56 % by mělo být uznáno jako výnosy v příštím roce.
Rocket Lab chce dobýt vesmír a zaujmout investory
Společnost Rocket Lab USA (RKLB) se v posledních letech stala klíčovým hráčem v rychle se rozvíjejícím kosmickém průmyslu. Zatímco mediální pozornost dominuje konkurent SpaceX, akcie této firmy nejsou veřejně obchodované. Rocket Lab tak představuje jednu z mála možností, jak se na burze podílet na růstu sektoru kosmických technologií. Firma se profiluje jako druhý nejvyužívanější poskytovatel raketových nosičů v USA a soustředí se především na vynášení malých satelitů pomocí rakety Electron.
Vedle tohoto hlavního produktu firma připravuje start rakety Neutron, která má ambici posunout Rocket Lab do vyšší ligy. Podle odhadů společnosti McKinsey může globální vesmírná ekonomika do roku 2035 dosáhnout hodnoty 1,8 bilionu dolarů. Pokud se Rocket Lab podaří využít své příležitosti, může z této expanze výrazně těžit. Pro investory představuje firma zajímavý růstový titul s potenciálem dalšího rozvoje, i když není bez rizik.
Zdroj: Getty images
Neutron jako klíč ke změně hry
Raketa Neutron má být pro Rocket Lab zásadní technologickou inovací. Na rozdíl od menší rakety Electron, která je určena pro lehké náklady, umožní Neutron přepravovat užitečné zatížení až 13 000 kilogramů. To znamená 60násobné navýšení kapacity, což firmě otevře cestu ke komerčně významnějším misím. Větší nosnost znamená nejen vyšší výnosy, ale i schopnost konkurovat větším hráčům, především SpaceX.
Start rakety Neutron je aktuálně plánován na druhou polovinu letošního roku, i když panují pochybnosti, zda se tento termín podaří dodržet. Například investiční firma Bleecker Street Research, která spekuluje na pokles ceny akcií Rocket Lab, očekává zpoždění až do roku 2026 nebo dokonce 2027. To by mohlo krátkodobě negativně ovlivnit cenu akcií, ale vedení firmy trvá na svém původním harmonogramu.
Rozšiřování do celého vesmírného hodnotového řetězce
Strategie Rocket Lab se neomezuje pouze na raketové starty. Firma se snaží vybudovat komplexní nabídku kosmických služeb, což jí má umožnit stát se významným dodavatelem pro vládní i komerční klienty. V roce 2025 plánuje firma šest misí pro japonskou společnost iQPS a dvě další mise pro následující rok. Kromě toho chce v roce 2026 vypustit osm satelitů Gen-3 pro společnost BlackSky.
K rozšíření svých schopností Rocket Lab využívá akvizice. Zakoupila například firmu Mynaric AG, která vyvíjí laserové komunikační systémy pro satelity. Tato technologie je klíčová pro rychlý přenos dat mezi satelity, zejména v rámci obranných projektů. Mynaric se již podílí na kontraktu v hodnotě 515 milionů dolarů se Space Development Agency. Rocket Lab také plánuje dokončit akvizici společnosti Geost, která posílí její postavení v oblasti národní bezpečnosti USA.
Výhled a potenciální rizika pro investory
K 31. březnu měla společnost nevyřízené zakázky v hodnotě 1,07 miliardy dolarů, přičemž více než polovina z této částky má být uznána jako tržba během příštích 12 měsíců. To je výrazný nárůst oproti loňským tržbám ve výši 436 milionů dolarů. Dalším důležitým milníkem je zařazení rakety Neutron do programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 amerických vesmírných sil. Tento program může firmě přinést zakázky až za 5,6 miliardy dolarů.
Přesto je třeba zmínit, že akcie Rocket Lab jsou obchodovány s vysokými očekáváními. Poměr ceny k tržbám dosahuje hodnoty 38, což značí výrazný optimismus investorů. Očekává se, že firma bude zisková nejdříve v roce 2027. Vývoj rakety Neutron je proto klíčový nejen technologicky, ale i z hlediska důvěry investorů.
Zdroj: Getty Images
Akcie Rocket Lab tak představují růstovou investici s vyšší mírou rizika, která je vhodná zejména pro dlouhodobě orientované investory, kteří chtějí vsadit na růst vesmírné ekonomiky. Úspěch firmy v dalších letech bude záviset nejen na technických milnících, ale také na schopnosti efektivně řídit růst a dodržet ambiciózní časové plány.
Rocket Lab chce dobýt vesmír a zaujmout investory
Společnost Rocket Lab USA se v posledních letech stala klíčovým hráčem v rychle se rozvíjejícím kosmickém průmyslu. Zatímco mediální pozornost dominuje konkurent SpaceX, akcie této firmy nejsou veřejně obchodované. Rocket Lab tak představuje jednu z mála možností, jak se na burze podílet na růstu sektoru kosmických technologií. Firma se profiluje jako druhý nejvyužívanější poskytovatel raketových nosičů v USA a soustředí se především na vynášení malých satelitů pomocí rakety Electron.
Vedle tohoto hlavního produktu firma připravuje start rakety Neutron, která má ambici posunout Rocket Lab do vyšší ligy. Podle odhadů společnosti McKinsey může globální vesmírná ekonomika do roku 2035 dosáhnout hodnoty 1,8 bilionu dolarů. Pokud se Rocket Lab podaří využít své příležitosti, může z této expanze výrazně těžit. Pro investory představuje firma zajímavý růstový titul s potenciálem dalšího rozvoje, i když není bez rizik.
Neutron jako klíč ke změně hry
Raketa Neutron má být pro Rocket Lab zásadní technologickou inovací. Na rozdíl od menší rakety Electron, která je určena pro lehké náklady, umožní Neutron přepravovat užitečné zatížení až 13 000 kilogramů. To znamená 60násobné navýšení kapacity, což firmě otevře cestu ke komerčně významnějším misím. Větší nosnost znamená nejen vyšší výnosy, ale i schopnost konkurovat větším hráčům, především SpaceX.
Start rakety Neutron je aktuálně plánován na druhou polovinu letošního roku, i když panují pochybnosti, zda se tento termín podaří dodržet. Například investiční firma Bleecker Street Research, která spekuluje na pokles ceny akcií Rocket Lab, očekává zpoždění až do roku 2026 nebo dokonce 2027. To by mohlo krátkodobě negativně ovlivnit cenu akcií, ale vedení firmy trvá na svém původním harmonogramu.
Rozšiřování do celého vesmírného hodnotového řetězce
Strategie Rocket Lab se neomezuje pouze na raketové starty. Firma se snaží vybudovat komplexní nabídku kosmických služeb, což jí má umožnit stát se významným dodavatelem pro vládní i komerční klienty. V roce 2025 plánuje firma šest misí pro japonskou společnost iQPS a dvě další mise pro následující rok. Kromě toho chce v roce 2026 vypustit osm satelitů Gen-3 pro společnost BlackSky.
K rozšíření svých schopností Rocket Lab využívá akvizice. Zakoupila například firmu Mynaric AG, která vyvíjí laserové komunikační systémy pro satelity. Tato technologie je klíčová pro rychlý přenos dat mezi satelity, zejména v rámci obranných projektů. Mynaric se již podílí na kontraktu v hodnotě 515 milionů dolarů se Space Development Agency. Rocket Lab také plánuje dokončit akvizici společnosti Geost, která posílí její postavení v oblasti národní bezpečnosti USA.
Výhled a potenciální rizika pro investory
K 31. březnu měla společnost nevyřízené zakázky v hodnotě 1,07 miliardy dolarů, přičemž více než polovina z této částky má být uznána jako tržba během příštích 12 měsíců. To je výrazný nárůst oproti loňským tržbám ve výši 436 milionů dolarů. Dalším důležitým milníkem je zařazení rakety Neutron do programu National Security Space Launch Phase 3 amerických vesmírných sil. Tento program může firmě přinést zakázky až za 5,6 miliardy dolarů.
Přesto je třeba zmínit, že akcie Rocket Lab jsou obchodovány s vysokými očekáváními. Poměr ceny k tržbám dosahuje hodnoty 38, což značí výrazný optimismus investorů. Očekává se, že firma bude zisková nejdříve v roce 2027. Vývoj rakety Neutron je proto klíčový nejen technologicky, ale i z hlediska důvěry investorů.
Akcie Rocket Lab tak představují růstovou investici s vyšší mírou rizika, která je vhodná zejména pro dlouhodobě orientované investory, kteří chtějí vsadit na růst vesmírné ekonomiky. Úspěch firmy v dalších letech bude záviset nejen na technických milnících, ale také na schopnosti efektivně řídit růst a dodržet ambiciózní časové plány.
Farmaceutický průmysl je jedním z klíčových sektorů, který těží z globálních demografických změn, zejména ze stárnutí populace. S rostoucí průměrnou...