Klíčové body
- Trumpova hrozba cel přiměla kupce luxusních hodinek k rychlým nákupům
- Platforma Subdial zaznamenala v dubnu 160% nárůst obchodů po výplatách
- Export švýcarských hodinek do USA se před zavedením cel více než zdvojnásobil
Podle údajů platformy Subdial, která se specializuje na prodej použitých hodinek, došlo k 160% nárůstu obchodů po výplatním termínu – výrazně nad průměrným růstem o 112 %, zaznamenaným při jiných výplatních dnech během předchozího roku. Tento neobvyklý skok nebyl náhodný. Podle zakladatele Subdialu Christyho Davise byl hlavní příčinou strach zákazníků z plánovaných cel amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Zvýšený zájem o použité hodinky značek Rolex a Patek Philippe se projevil především ve Spojených státech a Velké Británii, tedy na dvou z největších trhů s luxusním zbožím. „Lidé se doslechli o clech a řekli si: ‚Sakra, musíme koupit teď,‘“ uvedl Davis v rozhovoru. Výplata byla impulsem a následný objem obchodů vyskočil do výjimečných výšin. Obavy z dodatečných nákladů na luxusní zboží přivedly zákazníky k rychlému rozhodnutí investovat do hodinek dříve, než vstoupí nová cla v platnost.

Švýcarský export reaguje na americkou obchodní politiku
Podobný trend byl zaznamenán i na straně výrobců. Export švýcarských hodinek v dubnu prudce vzrostl – dodávky do USA se více než zdvojnásobily. Data Federace švýcarského hodinářského průmyslu ukazují, že největší nárůst zaznamenaly hodinky vyrobené z drahých kovů, oceli a kombinovaných materiálů – přesně ty produkty, na které se Trumpovy návrhy cel zaměřují.
Podle analytika Jean-Philippa Bertschyho ze společnosti Vontobel šlo pravděpodobně o jednorázovou reakci vývozců, kteří chtěli předběhnout nové obchodní bariéry, nikoliv o signál trvalého růstu poptávky. Tuto domněnku potvrzuje i pokles vývozu švýcarských hodinek do zbytku světa o 6,4 % ve stejném období. Zatímco americký trh na hrozbu cel reagoval okamžitě, globální poptávka zůstala nadále utlumená.
Sekundární trh se pozvolna zotavuje
I přes dramatický dubnový nárůst obchodní aktivity zůstává sekundární trh s použitými hodinkami ve fázi postupného zotavování. Po únorových minimech, které následovaly pandemii covidu, se trh začal opět stabilizovat. Index Bloomberg Subdial Watch Index vzrostl do konce května o 5,3 %, čímž se dostal na úroveň z října předchozího roku.
Je však důležité podotknout, že se trh stále nedostal na hodnoty z vrcholu popandemického boomu. Tehdy ceny použitých luxusních hodinek vylétly nahoru – šlo o kombinaci zvýšené poptávky, omezené nabídky a euforie po konci lockdownů. Dnešní situace je střízlivější, ale stále ukazuje, že lidé vnímají hodinky nejen jako stylový doplněk, ale i jako uchovatele hodnoty v době nejistoty.
Trh s luxusními hodinkami odráží náladu spotřebitelů i investorů
Dubnový vývoj na trhu s použitými hodinkami ukazuje, jak silně může politická nejistota a obchodní politika ovlivnit spotřební chování, a to i ve sféře luxusních produktů. Hrozba Trumpových cel způsobila krátkodobý výkyv v poptávce, který měl přímý dopad jak na prodejce, tak na exportéry. Tento jev je pozoruhodný tím, že jde o rychlou reakci nejen zákazníků, ale i celého dodavatelského řetězce.
Rolex, Patek Philippe a další prestižní značky tak nepůsobí jen jako statusové symboly – jejich pohyb na trhu slouží i jako určitý indikátor důvěry spotřebitelů v makroekonomické prostředí. Když si lidé začnou dělat starosti s možným zdražením, přesunou své rozhodnutí „koupit později“ na „koupit hned“, zvlášť pokud jde o produkty, které si udržují dlouhodobou hodnotu.
Zároveň tento vývoj ukazuje, že i poměrně úzce vymezený segment trhu – jako je sekundární prodej luxusních hodinek – může odrážet širší ekonomické a politické nálady. Bude zajímavé sledovat, zda případné zavedení cel opravdu ovlivní dlouhodobý vývoj tohoto trhu, nebo zda šlo pouze o krátkodobou spekulativní vlnu.
Celkově ukazuje dubnový vývoj, jak citlivě sekundární trh reaguje na politické signály. Kombinace načasování výplat a obav z budoucího zdražení vytvořila krátkodobý boom, který zvýšil prodeje a částečně přispěl k zotavení trhu po pandemii. Zda se tento trend udrží, bude záležet na tom, zda se obchodní hrozby naplní – a zda si zákazníci zachovají důvěru v hodnotu a stabilitu luxusních značek.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky