Klíčové body
- KEYPOINT 1
- KEYPOINT 2
- KEYPOINT 3
- KEYPOINT 4
PPF prodává Home Credit v Kazachstánu, pokračuje ve strategickém ústupu z východních trhů
Skupina PPF oznámila další krok ve své transformaci – prodej 100% podílu ve společnosti Home Credit Bank Kazakhstan včetně přidružených entit. Kupujícím je kazašská ForteBank, významný hráč v oblasti bankovních a finančních služeb. Detaily ohledně ceny transakce nebyly zveřejněny, celou dohodu ještě musí schválit regulační úřady v Kazachstánu.
Tato transakce je součástí širší strategie skupiny PPF, která se v posledních letech soustředí na odchod z některých východních trhů a přesun své pozornosti směrem k trhům západním. Potvrzuje to i vyjádření Kateřiny Jiráskové, předsedkyně představenstva PPF Financial Holdings, která uvedla, že „prodej Home Creditu v Kazachstánu je dalším důkazem strategického posunu skupiny směrem k Západu“.

Odchod z Kazachstánu následuje po exitu z Číny i dalších trhů
PPF se tak loučí s trhem, na kterém byla aktivní téměř dvacet let. Home Credit vstoupil do Kazachstánu v roce 2005 a postupně se etabloval jako jeden z lídrů v oblasti spotřebitelského financování a nákupů na splátky. Podle vyjádření PPF prošla banka v Kazachstánu dynamickým rozvojem a vytvořila silnou pozici na místním trhu.
Odchod z Kazachstánu zapadá do řady již uskutečněných kroků: PPF se v posledních letech zbavila aktiv v Rusku, Číně, Indii, Indonésii, na Filipínách i ve Vietnamu. V případě Číny šlo o velkou transakci – prodej čínského Home Creditu konsorciu vedenému JD.com za 298 milionů eur. V Rusku odešel Home Credit po vypuknutí války na Ukrajině.
Tímto prodejem se tak PPF nadále zbavuje své expozice vůči méně stabilním trhům a přesouvá své klíčové investiční aktivity směrem k Západu, především do oblasti telekomunikací, technologií, médií a finančních služeb v Evropě a Severní Americe.
PPF plně ovládla Home Credit a posiluje svou kontrolu
Významnou událostí v restrukturalizaci Home Creditu byl také výkup podílu Jiřího Šmejce. V dubnu loňského roku skupina PPF odkoupila od společnosti Emma Capital podíl ve výši 8,88 % ve skupině Home Credit. Tímto krokem PPF prostřednictvím PPF Financial Holdings Home Credit zcela ovládla.
Konsolidace vlastnictví a postupné prodeje jednotlivých regionálních operací tak PPF umožňují efektivněji řídit odchod z vybraných trhů a současně získat finanční prostředky pro investice v segmentech, které skupina považuje za dlouhodobě perspektivní.
PPF míří za stabilitou a výnosem na vyspělých trzích
Skupina PPF se v posledních letech profiluje jako diverzifikovaný globální investor, který aktuálně působí ve 25 zemích Evropy, Asie, Severní Ameriky i jižní Afriky. Do jejího portfolia patří investice do telekomunikací, médií, e-commerce, nemovitostí, biotechnologií, strojírenství i finančních služeb.
S celkovými aktivy ve výši 41,7 miliardy eur a přibližně 45 000 zaměstnanci po celém světě patří PPF mezi největší české investiční skupiny. Rok 2023 pro ni byl rekordní – čistý zisk dosáhl 3,2 miliardy eur, což odpovídá 80 miliardám korun.
Postupné zbavování se rizikovějších východních aktiv, jako je Home Credit v Kazachstánu, je tedy součástí širší strategie orientované na stabilnější, regulované trhy se silnější právní ochranou investorů a vyšší predikovatelností.
<!– DIP popup–>
Prodej Home Credit Bank Kazakhstan je nejen logickým krokem v restrukturalizaci portfolia PPF, ale také signálem větší změny v investiční filozofii skupiny. Odklon od trhů s vyšší geopolitickou či ekonomickou nestabilitou umožňuje PPF zaměřit se na investice, kde může efektivněji řídit rizika a zároveň využívat výhod vyspělé infrastruktury a transparentních regulatorních rámců. Tento posun je výrazný především v oblasti telekomunikací a technologií, kde skupina posiluje svou přítomnost na trzích EU a USA.

Z hlediska financí mohou být prodeje typu toho v Kazachstánu vnímány jako „odemykání hodnoty“ – tedy způsob, jak realizovat kapitál, který byl dlouhodobě vázán v operacích, jež se již nehodí do nové strategie. V době, kdy se investoři stále více soustředí na výkonnost a čistý zisk, je pro PPF klíčové ukazovat schopnost generovat volné cash flow a reinvestovat ho do růstových segmentů. Rekordní zisk za rok 2023 ukazuje, že tato strategie může fungovat.
Transakce navíc potvrzuje, že PPF má schopnost jednat s partnery na různých trzích a přizpůsobit se lokálním podmínkám. ForteBank jako kupující přebírá zavedený model spotřebitelského financování, který může dále rozvíjet s využitím svých znalostí domácího trhu. Tím se i Home Credit dostává do rukou subjektu, který má větší motivaci pro lokální růst, zatímco PPF se může plně soustředit na cíle v rámci své západní expanze.
V širším kontextu je tato dohoda také důkazem konsolidace finančního sektoru ve střední Asii, kde místní banky posilují své pozice vůči zahraniční konkurenci. Z pohledu PPF pak znamená další úspěšně uzavřenou kapitolu v procesu, jehož cílem je efektivní, udržitelně řízené a geograficky vyvážené investiční portfolio s dlouhodobým růstovým potenciálem.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky