Luxusní automobilky utrpěly ztráty přes 889 milionů dolarů kvůli americkým clům
Porsche, Mercedes a Aston Martin varují před dlouhodobým dopadem na zisky
Nová dohoda USA–EU snižuje cla na 15 %, ale nejistota přetrvává
Slabá poptávka v Číně a obchodní bariéry brzdí investice a růst
Společnosti Porsche, Mercedes-Benz Group a Aston Martin ve středu oznámily, že kombinovaný dopad těchto cel už dosáhl 889 milionů dolarů, tedy více než 770 milionů eur. Tento náklad se neprojevuje pouze ve finančních výsledcích, ale i ve strategii, důvěře investorů a celkovém přístupu k americkému trhu.
Porsche přišlo o 462 milionů dolarů, Mercedes hlásí další stovky milionů ztrát
Největší zasaženou automobilkou je Porsche, která v prvním pololetí roku 2025 vykázala ztrátu ve výši 400 milionů eur (462 milionů dolarů). Důvodem je především zvýšení amerických dovozních cel, která tvrdě dopadla na export sportovních vozů této značky. Porsche přitom patří mezi nejvýznamnější hráče na trhu luxusních aut v USA, a tudíž změny v obchodních podmínkách přímo ovlivňují jeho výsledky.
Mercedes-Benz Group, další německý automobilový gigant, uvedl, že ve druhém čtvrtletí očekává dopad cel v rozsahu 370 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 427 milionů dolarů. Automobilka zároveň varovala, že plný efekt těchto cel se může projevit ještě silněji v následujících měsících, především v návaznosti na novou strukturu dodavatelských řetězců a měnící se spotřebitelské chování.
Zdroj: Getty Images
Aston Martin: Cla, Čína a varování ohledně zisku
Britský výrobce luxusních vozů Aston Martin, známý především díky spojení s filmovou sérií o Jamesi Bondovi, čelí dvojitému úderu. Kromě amerických cel firma upozorňuje na pokles poptávky v Číně, což dále zhoršuje její finanční výhled. Ve svém prohlášení společnost uvedla, že „vyvíjející se a destabilizující situace kolem amerických cel byla pro naše podnikání v prvním pololetí nepříznivá.“
Tato kombinace negativních faktorů vedla Aston Martin k varování ohledně zisku, což otřáslo důvěrou investorů. Akcie společnosti ve středu klesly o více než 2 %, zatímco Mercedes-Benz Group zaznamenal pokles o 1,5 %. Porsche jako jediné rostlo, a to o 2,4 %, patrně díky očekávání možného obratu ve výsledcích v dalších obdobích.
Nová dohoda USA–EU mírní cla, ale ne nejistotu
Zatímco automobilky zveřejňovaly své výsledky, světové trhy zareagovaly i na zprávu o rámcové obchodní dohodě mezi USA a EU, která byla uzavřena na začátku týdne. Tato dohoda přinesla částečnou úlevu v podobě paušálního cla ve výši 15 %, které nahrazuje původní hrozbu Trumpovy administrativy uvalit 30% cla od 1. srpna.
Přestože jde o zmírnění původního návrhu, současná cla jsou stále výrazně vyšší než v minulosti. Automobilky upozorňují, že nové podmínky narušují stabilitu dodavatelských řetězců a že nejde o jednorázovou událost, ale o trvalou změnu obchodního klimatu.
Předseda představenstva Porsche Oliver Blume k tomu uvedl: „Nejde o bouři, která přejde. Svět se dramaticky mění – a především jinak, než se před několika lety očekávalo.“ Dále zmínil, že mnohá strategická rozhodnutí učiněná v minulosti – například lokalizace výroby nebo smlouvy s dodavateli – se dnes jeví jako nevhodná, a vyžadují přehodnocení.
Globalizace jako zbraň i slabina
Celá situace ukazuje na křehkost globálně provázaných dodavatelských řetězců, na které evropské automobilky silně spoléhají. Mnohé díly pro výrobu luxusních vozů se sice vyrábějí v Evropě, ale finální montáž, marketing a distribuce probíhají v USA. Vysoká cla pak znamenají přímé náklady i ztrátu konkurenceschopnosti na klíčovém trhu.
Zdroj: Unsplash
Podle odhadů může obchodní napětí dále ovlivnit plánované investice do elektromobility a vývoje nových modelů, protože části rozpočtů budou přesunuty na pokrytí neplánovaných výdajů, jako jsou právě cla, právní služby nebo nové smlouvy s dodavateli v jiných regionech.
Evropské automobilky proto volají po stabilním obchodním rámci a vyzývají evropské politiky, aby aktivně vyjednávali férovější podmínky pro vývoz luxusního zboží do Spojených států.
Zatím se ale zdá, že obchodní politika USA bude i nadále protekcionistická, což staví evropské výrobce do defenzivní pozice. Jejich schopnost rychle reagovat, přesměrovat dodávky a optimalizovat náklady bude zásadní pro přežití a růst v následujících letech.
Společnosti Porsche, Mercedes-Benz Group a Aston Martin ve středu oznámily, že kombinovaný dopad těchto cel už dosáhl 889 milionů dolarů, tedy více než 770 milionů eur. Tento náklad se neprojevuje pouze ve finančních výsledcích, ale i ve strategii, důvěře investorů a celkovém přístupu k americkému trhu.Porsche přišlo o 462 milionů dolarů, Mercedes hlásí další stovky milionů ztrátNejvětší zasaženou automobilkou je Porsche, která v prvním pololetí roku 2025 vykázala ztrátu ve výši 400 milionů eur . Důvodem je především zvýšení amerických dovozních cel, která tvrdě dopadla na export sportovních vozů této značky. Porsche přitom patří mezi nejvýznamnější hráče na trhu luxusních aut v USA, a tudíž změny v obchodních podmínkách přímo ovlivňují jeho výsledky.Mercedes-Benz Group, další německý automobilový gigant, uvedl, že ve druhém čtvrtletí očekává dopad cel v rozsahu 370 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 427 milionů dolarů. Automobilka zároveň varovala, že plný efekt těchto cel se může projevit ještě silněji v následujících měsících, především v návaznosti na novou strukturu dodavatelských řetězců a měnící se spotřebitelské chování.Aston Martin: Cla, Čína a varování ohledně ziskuBritský výrobce luxusních vozů Aston Martin, známý především díky spojení s filmovou sérií o Jamesi Bondovi, čelí dvojitému úderu. Kromě amerických cel firma upozorňuje na pokles poptávky v Číně, což dále zhoršuje její finanční výhled. Ve svém prohlášení společnost uvedla, že „vyvíjející se a destabilizující situace kolem amerických cel byla pro naše podnikání v prvním pololetí nepříznivá.“Tato kombinace negativních faktorů vedla Aston Martin k varování ohledně zisku, což otřáslo důvěrou investorů. Akcie společnosti ve středu klesly o více než 2 %, zatímco Mercedes-Benz Group zaznamenal pokles o 1,5 %. Porsche jako jediné rostlo, a to o 2,4 %, patrně díky očekávání možného obratu ve výsledcích v dalších obdobích.Nová dohoda USA–EU mírní cla, ale ne nejistotuZatímco automobilky zveřejňovaly své výsledky, světové trhy zareagovaly i na zprávu o rámcové obchodní dohodě mezi USA a EU, která byla uzavřena na začátku týdne. Tato dohoda přinesla částečnou úlevu v podobě paušálního cla ve výši 15 %, které nahrazuje původní hrozbu Trumpovy administrativy uvalit 30% cla od 1. srpna.Přestože jde o zmírnění původního návrhu, současná cla jsou stále výrazně vyšší než v minulosti. Automobilky upozorňují, že nové podmínky narušují stabilitu dodavatelských řetězců a že nejde o jednorázovou událost, ale o trvalou změnu obchodního klimatu.Předseda představenstva Porsche Oliver Blume k tomu uvedl: „Nejde o bouři, která přejde. Svět se dramaticky mění – a především jinak, než se před několika lety očekávalo.“ Dále zmínil, že mnohá strategická rozhodnutí učiněná v minulosti – například lokalizace výroby nebo smlouvy s dodavateli – se dnes jeví jako nevhodná, a vyžadují přehodnocení.Globalizace jako zbraň i slabinaCelá situace ukazuje na křehkost globálně provázaných dodavatelských řetězců, na které evropské automobilky silně spoléhají. Mnohé díly pro výrobu luxusních vozů se sice vyrábějí v Evropě, ale finální montáž, marketing a distribuce probíhají v USA. Vysoká cla pak znamenají přímé náklady i ztrátu konkurenceschopnosti na klíčovém trhu.Podle odhadů může obchodní napětí dále ovlivnit plánované investice do elektromobility a vývoje nových modelů, protože části rozpočtů budou přesunuty na pokrytí neplánovaných výdajů, jako jsou právě cla, právní služby nebo nové smlouvy s dodavateli v jiných regionech.Evropské automobilky proto volají po stabilním obchodním rámci a vyzývají evropské politiky, aby aktivně vyjednávali férovější podmínky pro vývoz luxusního zboží do Spojených států.Zatím se ale zdá, že obchodní politika USA bude i nadále protekcionistická, což staví evropské výrobce do defenzivní pozice. Jejich schopnost rychle reagovat, přesměrovat dodávky a optimalizovat náklady bude zásadní pro přežití a růst v následujících letech.