Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Jak dlouho si výrobce letadel Airbus udrží náskok před Boeingem?

Airbus (AIR), kdysi podceňovaný evropský hráč, dokázal během posledních pěti dekád vybudovat pozici jednoho z největších výrobců letadel na světě.

David Škvára Autor: David Škvára
29 srpna, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Airbus (AIR) má rekordní podíl na trhu jednouličkových letadel
  • Největší výzvou je dodavatelský řetězec a dekarbonizace letectví
  • Boeing (BA) se snaží stabilizovat, ale zůstává pozadu v dodávkách
  • Čínský Comac může narušit tradiční duopol výrobců letadel

 

Airbus a jeho cesta na vrchol

Jeho rodina A320 se stala symbolem úspěchu a dnes míří k překonání modelu Boeing (BA) 737 jako nejprodávanějšího komerčního letadla v historii. Podle konzultantů Cirium bylo od uvedení na trh dodáno více než 12 000 kusů, což je ohromující číslo, které jen potvrzuje rostoucí popularitu tohoto typu letadel.

Na konci roku 2024 Airbus držel 61% podíl na trhu v segmentu jednouličkových letadel podle nevyřízených objednávek a 72% podíl podle počtu dodávek. Naproti tomu Boeing se i nadále potýkal s důsledky havárií modelu 737 Max 8 v letech 2018 a 2019, stejně jako s problémy kvality u modelu Max 9. Airbus tak nejen využil příležitosti, ale dokázal rychle navýšit výrobu a upevnit si vedoucí postavení.

AIR
AAR Corp.
NYSE
$81.81
$1.73
2.16%

Výzvy na cestě k dalšímu růstu

Úspěch Airbusu nebyl nikdy přímočarý. Projekt A380, kdysi označovaný za „superjumbo budoucnosti“, se ukázal jako komerční slepá ulička. V současnosti je největším problémem společnosti dodavatelský řetězec – především nedostatek motorů, který brzdí schopnost firmy navyšovat výrobu. V roce 2024 musel Airbus dočasně odložit dodávky desítek letadel A320neo, která čekala na instalaci pohonných jednotek.

Zdroj: Getty images

Navíc otázka dekarbonizace letectví představuje zásadní výzvu. Airbus byl kritizován za odklad plánu zavést letadla poháněná vodíkem až v roce 2035. Do té doby se musí spolehnout na efektivnější motory a inovativní aerodynamická řešení. Generální ředitel Guillaume Faury zdůrazňuje, že Airbus musí zůstat průkopníkem a být připraven riskovat – jinak by mohl ztratit technologický náskok.

Boeing, Comac a nová konkurence

Zatímco Airbus upevňuje svou pozici, Boeing se snaží vrátit do hry. Pod vedením Kellyho Ortberga se firma soustředí na obnovu důvěry zákazníků i regulačních úřadů. Produkce 737 Max je však stále omezena a Boeing musí prokázat, že je schopen spolehlivě dodat letadla v požadované kvalitě.

Advertisement

Na obzoru se však rýsuje nová hrozba – čínská společnost Comac. Její model C919 je zatím závislý na amerických dodavatelích motorů a technologií, ale během příštích dvou dekád může Čína vyvinout domácí alternativy. Pokud se to podaří, může být tradiční duopol Airbus–Boeing narušen.

Chcete využít této příležitosti?

Budoucnost letectví a role Airbusu

Klíčovou otázkou zůstává, kdy a s jakou technologií uvedou Airbus i Boeing nové generace letadel s jednou uličkou. Faury vidí rok 2030 jako milník, kdy by mohly být připraveny revoluční pohony, například motory s otevřeným ventilátorem vyvíjené ve spolupráci s CFM. Taková inovace by mohla přinést až 30% úsporu paliva oproti současným modelům.

Airbus má výhodu v relativně stabilní finanční situaci a schopnosti investovat do výzkumu a vývoje. Přesto ale čelí tvrdému prostředí: rostoucím požadavkům na snižování emisí, geopolitickým napětím i nové konkurenci. Jak poznamenal analytik Sash Tusa, pokud se Airbusu nepodaří být lídrem v oblasti klimatických řešení, může ztratit to, co budoval posledních 55 let.

Posun k udržitelnějším technologiím

Jedním z klíčových aspektů, které určují budoucnost Airbusu, je jeho schopnost adaptovat se na požadavky na udržitelnější letectví. Zatímco veřejnost a regulátoři tlačí na snižování emisí, Airbus musí investovat do vývoje motorů nové generace a alternativních paliv. Projekty jako RISE – motor s otevřeným ventilátorem – představují šanci zásadně změnit účinnost leteckého provozu. Avšak implementace takto složitých inovací si vyžádá obrovské investice i bezchybnou koordinaci s dodavateli.

Zdroj: Shutterstock

Výrobní kapacita jako strategická zbraň

Airbus v posledních letech dokázal zvýšit produkci více než Boeing, ale i zde čelí limitům. Nedostatek motorů a zkušených pracovníků po pandemii Covid-19 způsobil zpoždění dodávek a nespokojenost zákazníků. Zvýšení výrobní kapacity v závodech v Číně či USA má tento problém řešit, avšak vyžaduje to také přísnější dohled nad kvalitou. Pokud Airbus dokáže dosáhnout svých plánů vyrábět 75 letadel A320 měsíčně do roku 2027, může si tím dlouhodobě udržet vedoucí pozici.

Obrana a vesmír – dvojsečná zbraň

Vedle civilního letectví Airbus rozvíjí také segment obrany a vesmíru. Projekty jako Eurofighter či účast v raketovém konsorciu MBDA přinášejí nové zakázky, zejména v souvislosti s válkou na Ukrajině. Na druhou stranu však Airbus čelí složitým jednáním se společností Dassault Aviation o programu FCAS. Spory o sdílení technologií a řízení projektu mohou ohrozit budoucí evropský stíhací letoun. Tento sektor je pro Airbus důležitý nejen finančně, ale i z hlediska technologických synergií, které může využít v civilním byznysu.

Konkurenční výhled na další dekádu

Výhled na příštích deset let ukazuje, že Airbus stojí před dvojitou výzvou. Na jedné straně musí udržet současné výrobní tempo a spolehlivě dodávat již objednaná letadla. Na straně druhé musí investovat do inovací, které mu umožní obstát v éře klimatické odpovědnosti a čelit nové konkurenci z Číny či Brazílie. O tom, zda Airbus zůstane lídrem, nerozhodne jen současný náskok před Boeingem, ale především jeho schopnost přizpůsobit se měnícímu se trhu a zároveň si udržet pověst technologického průkopníka.


Airbus a jeho cesta na vrcholJeho rodina A320 se stala symbolem úspěchu a dnes míří k překonání modelu Boeing 737 jako nejprodávanějšího komerčního letadla v historii. Podle konzultantů Cirium bylo od uvedení na trh dodáno více než 12 000 kusů, což je ohromující číslo, které jen potvrzuje rostoucí popularitu tohoto typu letadel.Na konci roku 2024 Airbus držel 61% podíl na trhu v segmentu jednouličkových letadel podle nevyřízených objednávek a 72% podíl podle počtu dodávek. Naproti tomu Boeing se i nadále potýkal s důsledky havárií modelu 737 Max 8 v letech 2018 a 2019, stejně jako s problémy kvality u modelu Max 9. Airbus tak nejen využil příležitosti, ale dokázal rychle navýšit výrobu a upevnit si vedoucí postavení. Výzvy na cestě k dalšímu růstuÚspěch Airbusu nebyl nikdy přímočarý. Projekt A380, kdysi označovaný za „superjumbo budoucnosti“, se ukázal jako komerční slepá ulička. V současnosti je největším problémem společnosti dodavatelský řetězec – především nedostatek motorů, který brzdí schopnost firmy navyšovat výrobu. V roce 2024 musel Airbus dočasně odložit dodávky desítek letadel A320neo, která čekala na instalaci pohonných jednotek.Navíc otázka dekarbonizace letectví představuje zásadní výzvu. Airbus byl kritizován za odklad plánu zavést letadla poháněná vodíkem až v roce 2035. Do té doby se musí spolehnout na efektivnější motory a inovativní aerodynamická řešení. Generální ředitel Guillaume Faury zdůrazňuje, že Airbus musí zůstat průkopníkem a být připraven riskovat – jinak by mohl ztratit technologický náskok.Boeing, Comac a nová konkurenceZatímco Airbus upevňuje svou pozici, Boeing se snaží vrátit do hry. Pod vedením Kellyho Ortberga se firma soustředí na obnovu důvěry zákazníků i regulačních úřadů. Produkce 737 Max je však stále omezena a Boeing musí prokázat, že je schopen spolehlivě dodat letadla v požadované kvalitě.Na obzoru se však rýsuje nová hrozba – čínská společnost Comac. Její model C919 je zatím závislý na amerických dodavatelích motorů a technologií, ale během příštích dvou dekád může Čína vyvinout domácí alternativy. Pokud se to podaří, může být tradiční duopol Airbus–Boeing narušen.Chcete využít této příležitosti?Budoucnost letectví a role AirbusuKlíčovou otázkou zůstává, kdy a s jakou technologií uvedou Airbus i Boeing nové generace letadel s jednou uličkou. Faury vidí rok 2030 jako milník, kdy by mohly být připraveny revoluční pohony, například motory s otevřeným ventilátorem vyvíjené ve spolupráci s CFM. Taková inovace by mohla přinést až 30% úsporu paliva oproti současným modelům. Airbus má výhodu v relativně stabilní finanční situaci a schopnosti investovat do výzkumu a vývoje. Přesto ale čelí tvrdému prostředí: rostoucím požadavkům na snižování emisí, geopolitickým napětím i nové konkurenci. Jak poznamenal analytik Sash Tusa, pokud se Airbusu nepodaří být lídrem v oblasti klimatických řešení, může ztratit to, co budoval posledních 55 let.Posun k udržitelnějším technologiímJedním z klíčových aspektů, které určují budoucnost Airbusu, je jeho schopnost adaptovat se na požadavky na udržitelnější letectví. Zatímco veřejnost a regulátoři tlačí na snižování emisí, Airbus musí investovat do vývoje motorů nové generace a alternativních paliv. Projekty jako RISE – motor s otevřeným ventilátorem – představují šanci zásadně změnit účinnost leteckého provozu. Avšak implementace takto složitých inovací si vyžádá obrovské investice i bezchybnou koordinaci s dodavateli.Výrobní kapacita jako strategická zbraňAirbus v posledních letech dokázal zvýšit produkci více než Boeing, ale i zde čelí limitům. Nedostatek motorů a zkušených pracovníků po pandemii Covid-19 způsobil zpoždění dodávek a nespokojenost zákazníků. Zvýšení výrobní kapacity v závodech v Číně či USA má tento problém řešit, avšak vyžaduje to také přísnější dohled nad kvalitou. Pokud Airbus dokáže dosáhnout svých plánů vyrábět 75 letadel A320 měsíčně do roku 2027, může si tím dlouhodobě udržet vedoucí pozici.Obrana a vesmír – dvojsečná zbraňVedle civilního letectví Airbus rozvíjí také segment obrany a vesmíru. Projekty jako Eurofighter či účast v raketovém konsorciu MBDA přinášejí nové zakázky, zejména v souvislosti s válkou na Ukrajině. Na druhou stranu však Airbus čelí složitým jednáním se společností Dassault Aviation o programu FCAS. Spory o sdílení technologií a řízení projektu mohou ohrozit budoucí evropský stíhací letoun. Tento sektor je pro Airbus důležitý nejen finančně, ale i z hlediska technologických synergií, které může využít v civilním byznysu.Konkurenční výhled na další dekáduVýhled na příštích deset let ukazuje, že Airbus stojí před dvojitou výzvou. Na jedné straně musí udržet současné výrobní tempo a spolehlivě dodávat již objednaná letadla. Na straně druhé musí investovat do inovací, které mu umožní obstát v éře klimatické odpovědnosti a čelit nové konkurenci z Číny či Brazílie. O tom, zda Airbus zůstane lídrem, nerozhodne jen současný náskok před Boeingem, ale především jeho schopnost přizpůsobit se měnícímu se trhu a zároveň si udržet pověst technologického průkopníka.
Tagy: AIRairbusBABoeing


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Související:

    1. Boeing pod vedením Kellyho Ortberga: první jasné známky obratu
    Advertisement

    Breaking.

    17:20

    Boeing usiluje o průmyslovou stabilitu před zvýšením úrovně výroby.

    17:17

    Izraelské akcie rostou, index TA 35 uzavírá s nárůstem 0,38 %.

    17:12

    Bessent doufá, že dohoda o čínských vzácných zeminách bude dokončena do Dne díkůvzdání.

    14:03

    Saúdskoarabské akcie klesly při uzavření trhu; Tadawul All Share se snížil o 1,12 %

    13:33

    Švýcarský ministr tvrdí, že nebyla uzavřena žádná „dohoda s ďáblem“ ohledně amerických cel.

    13:03

    Boeing oznamuje nadcházející partnerství pro návrh exportu cvičného letounu T-7

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Shutterstock
    Příležitost

    GE Aerospace prezentuje silné výsledky a vysoké ocenění na nejistém trhu

    16 listopadu, 2025

    GE Aerospace (GE) zveřejnila velmi robustní výsledky za třetí čtvrtletí a potvrdila tak, že její aktuální růstová trajektorie stojí na...

    Zdroj: Getty Images

    JPMorgan sází na MP Materials díky rostoucí roli vzácných zemin v bezpečnosti USA

    16 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie Nvidia mají před zveřejněním výsledků v příštím týdnu silnou pozici

    16 listopadu, 2025
    Zdroj: Shutterstoc

    Kteří hráči mohou i nadále těžit z boomu umělé inteligence?

    15 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie s častým překonáním odhadů čekají nové výsledkové testy

    15 listopadu, 2025

    IPO Radar.

    CNGR Advanced Material Co., Ltd.

    Datum IPO: 17 listopadu, 2025
    Potenciální ocenění: 4,81 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    USA uzavřely obchodní dohodu se Švýcarskem, tvrdí úředníci

    15 listopadu, 2025

    Největší riziko pro světovou ekonomiku v letech 2026–2027

    14 listopadu, 2025

    S&P 500 zaznamenal nárůst, investoři očekávají konec uzavření vlády

    12 listopadu, 2025

    Index S&P 500 uzavřel níže, technologický sektor zmírnil ztráty

    14 listopadu, 2025

    Indie sází na globální hudební ekonomiku. Co to znamená pro trh?

    12 listopadu, 2025

    Newyorská pobočka Fedu svolala schůzku s firmami z Wall Street

    15 listopadu, 2025

    Sektorová rotace mění dynamiku trhu a odhaluje nový sentiment investorů

    16 listopadu, 2025

    S&P 500 klesá s pravděpodobností snížení úrokových sazeb Fedu

    13 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Shutterstock
    AI

    Akcie Cisco rostou díky prudké poptávce po infrastruktuře pro AI

    13 listopadu, 2025

    Akcie společnosti Cisco Systems zaznamenaly ve čtvrtek výrazný nárůst poté, co výrobce síťového vybavení zvýšil svou roční prognózu zisku i...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.