Akcie Joby Aviation (JOBY) letos vzrostly o 105 %, přestože tržby zůstávají minimální
Společnost uskutečnila první pilotovaný let eVTOL mezi veřejnými letišti
Ocenění 14 miliard dolarů výrazně převyšuje fundamenty, akcie jsou spekulativní
Akcie společnosti vzrostly od začátku roku o více než 105 %, a to i přesto, že její čtvrtletní tržby dosáhly pouhých 15 tisíc dolarů a celoroční výhled pro rok 2025 počítá spíše s vysokými výdaji než s reálnými příjmy.
Firma však přepisuje dějiny letectví – stala se prvním výrobcem elektrického letadla s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), který uskutečnil pilotovaný let mezi dvěma veřejnými letišti. Otázkou zůstává, zda tato pozice průkopníka dává investorům skutečný důvod k nákupu akcií za současné ocenění, které přesahuje 14 miliard dolarů.
Zdroj: Getty images
Historický milník i tvrdá realita čísel
Joby Aviation(JOBY) nedávno završila historický okamžik, když její elektrické taxi přeletělo trasu mezi kalifornskými městy Marina a Monterey. Let trval pouhých dvanáct minut, ale dokázal, že technologie funguje i v prostředí řízeném FAA a v běžném leteckém provozu. Symbolickým momentem bylo i to, že Joby musel vyčkat, než na letišti přistálo dopravní letadlo – jasný důkaz, že nejde o žádný experiment, ale o stroj určený do reálného světa.
Na technické úrovni má společnost za sebou 70 % certifikace FAA, samotná agentura je pak s procesem hotova z více než poloviny. V Dubaji proběhlo v létě 21 zkušebních letů při teplotách až 43 °C, což ukazuje na schopnost strojů fungovat i v náročných podmínkách. Výrobní závod v Marině s plochou 40 tisíc m² by měl být schopen vyrobit přibližně 24 letadel ročně.
Z finančního hlediska je ale situace méně povzbudivá. Ve druhém čtvrtletí firma vykázala čistou ztrátu 325 milionů dolarů při tržbách pouhých 15 tisíc dolarů. Provozní ztráta po očištění o nepeněžní položky činila 168 milionů dolarů. Management očekává, že za rok 2025 firma utratí 500 až 540 milionů dolarů, tedy více než 100 milionů na čtvrtletí. Konsenzus Wall Street navíc odhaduje roční tržby jen kolem 232 tisíc dolarů – tedy částku, která ukazuje, jak moc ocenění předbíhá realitu.
Silným argumentem pro Joby je důvěra velkých hráčů. Toyota (TM) vložila do projektu první část investice ve výši 250 milionů dolarů, z celkového příslibu půl miliardy. Spolupráce nespočívá pouze ve financích, ale přináší i know-how v oblasti masové výroby, které bude pro Joby v budoucnu klíčové. Společnost má nyní k dispozici hotovost a její ekvivalenty v hodnotě 991 milionů dolarů, což podle současného tempa vydrží zhruba dva roky.
Joby rovněž oznámila plánovanou akvizici Blade Air Mobility za až 125 milionů dolarů. Tento krok jí otevře dveře k zavedeným vrtulníkovým trasám v New Yorku a poskytne existující infrastrukturu i zákaznickou základnu. Významné je i partnerství s L3Harris, zaměřené na vývoj hybridních variant s plynovými turbínami, které by mohly najít uplatnění v obranném sektoru. Tyto zakázky by mohly přinést příjmy dříve, než bude spuštěna komerční přeprava cestujících, a zároveň snížit závislost na složité regulaci civilní letecké dopravy.
Každý z těchto kroků ukazuje, že firma neusíná na vavřínech a snaží se rozšiřovat své působení promyšleným způsobem. Pro investory je to důkaz, že Joby přemýšlí nejen o technologii, ale i o byznys modelu, který bude muset obstát v tvrdé realitě.
Odvážná sázka, nebo cesta k tvrdému přistání?
Joby Aviation zosobňuje vzrušení kolem budoucnosti městské mobility. Společnost má funkční technologii, podporu strategických partnerů a značné finanční prostředky, které jí umožňují pokračovat v cestě k uvedení eVTOL do komerčního provozu. Generální ředitel JoeBen Bevirt na projektu pracuje více než deset let a firma má za sebou přes 40 tisíc letových mil.
Na druhou stranu je ale ocenění akcií mimořádně vysoké a investoři platí za sen, jehož naplnění může trvat roky. Významné příjmy se neočekávají dříve než v roce 2028, přičemž konsenzus Wall Streetu počítá s pokračujícími ztrátami minimálně do roku 2027. Jakékoli zdržení v certifikaci, výrobní komplikace nebo bezpečnostní problém by mohly vést k prudké korekci.
Pro zastánce městské letecké dopravy může být Joby zajímavou spekulací, která nabízí expozici na technologii budoucnosti. Většina konzervativnějších investorů však pravděpodobně udělá lépe, pokud počká na okamžik, kdy se sliby promění v reálné tržby a ocenění bude více odpovídat skutečnému výkonu. V tuto chvíli je možné, že nejchytřejším krokem je uznat, že ten největší „let“ už akcie mají za sebou.
Zdroj: Getty images
Akcie společnosti vzrostly od začátku roku o více než 105 %, a to i přesto, že její čtvrtletní tržby dosáhly pouhých 15 tisíc dolarů a celoroční výhled pro rok 2025 počítá spíše s vysokými výdaji než s reálnými příjmy. Firma však přepisuje dějiny letectví – stala se prvním výrobcem elektrického letadla s vertikálním vzletem a přistáním , který uskutečnil pilotovaný let mezi dvěma veřejnými letišti. Otázkou zůstává, zda tato pozice průkopníka dává investorům skutečný důvod k nákupu akcií za současné ocenění, které přesahuje 14 miliard dolarů.Historický milník i tvrdá realita číselJoby Aviation nedávno završila historický okamžik, když její elektrické taxi přeletělo trasu mezi kalifornskými městy Marina a Monterey. Let trval pouhých dvanáct minut, ale dokázal, že technologie funguje i v prostředí řízeném FAA a v běžném leteckém provozu. Symbolickým momentem bylo i to, že Joby musel vyčkat, než na letišti přistálo dopravní letadlo – jasný důkaz, že nejde o žádný experiment, ale o stroj určený do reálného světa.Na technické úrovni má společnost za sebou 70 % certifikace FAA, samotná agentura je pak s procesem hotova z více než poloviny. V Dubaji proběhlo v létě 21 zkušebních letů při teplotách až 43 °C, což ukazuje na schopnost strojů fungovat i v náročných podmínkách. Výrobní závod v Marině s plochou 40 tisíc m² by měl být schopen vyrobit přibližně 24 letadel ročně.Z finančního hlediska je ale situace méně povzbudivá. Ve druhém čtvrtletí firma vykázala čistou ztrátu 325 milionů dolarů při tržbách pouhých 15 tisíc dolarů. Provozní ztráta po očištění o nepeněžní položky činila 168 milionů dolarů. Management očekává, že za rok 2025 firma utratí 500 až 540 milionů dolarů, tedy více než 100 milionů na čtvrtletí. Konsenzus Wall Street navíc odhaduje roční tržby jen kolem 232 tisíc dolarů – tedy částku, která ukazuje, jak moc ocenění předbíhá realitu. Chcete využít této příležitosti?Strategické partnerství a expanzeSilným argumentem pro Joby je důvěra velkých hráčů. Toyota vložila do projektu první část investice ve výši 250 milionů dolarů, z celkového příslibu půl miliardy. Spolupráce nespočívá pouze ve financích, ale přináší i know-how v oblasti masové výroby, které bude pro Joby v budoucnu klíčové. Společnost má nyní k dispozici hotovost a její ekvivalenty v hodnotě 991 milionů dolarů, což podle současného tempa vydrží zhruba dva roky.Joby rovněž oznámila plánovanou akvizici Blade Air Mobility za až 125 milionů dolarů. Tento krok jí otevře dveře k zavedeným vrtulníkovým trasám v New Yorku a poskytne existující infrastrukturu i zákaznickou základnu. Významné je i partnerství s L3Harris, zaměřené na vývoj hybridních variant s plynovými turbínami, které by mohly najít uplatnění v obranném sektoru. Tyto zakázky by mohly přinést příjmy dříve, než bude spuštěna komerční přeprava cestujících, a zároveň snížit závislost na složité regulaci civilní letecké dopravy.Každý z těchto kroků ukazuje, že firma neusíná na vavřínech a snaží se rozšiřovat své působení promyšleným způsobem. Pro investory je to důkaz, že Joby přemýšlí nejen o technologii, ale i o byznys modelu, který bude muset obstát v tvrdé realitě. Odvážná sázka, nebo cesta k tvrdému přistání?Joby Aviation zosobňuje vzrušení kolem budoucnosti městské mobility. Společnost má funkční technologii, podporu strategických partnerů a značné finanční prostředky, které jí umožňují pokračovat v cestě k uvedení eVTOL do komerčního provozu. Generální ředitel JoeBen Bevirt na projektu pracuje více než deset let a firma má za sebou přes 40 tisíc letových mil.Na druhou stranu je ale ocenění akcií mimořádně vysoké a investoři platí za sen, jehož naplnění může trvat roky. Významné příjmy se neočekávají dříve než v roce 2028, přičemž konsenzus Wall Streetu počítá s pokračujícími ztrátami minimálně do roku 2027. Jakékoli zdržení v certifikaci, výrobní komplikace nebo bezpečnostní problém by mohly vést k prudké korekci.Pro zastánce městské letecké dopravy může být Joby zajímavou spekulací, která nabízí expozici na technologii budoucnosti. Většina konzervativnějších investorů však pravděpodobně udělá lépe, pokud počká na okamžik, kdy se sliby promění v reálné tržby a ocenění bude více odpovídat skutečnému výkonu. V tuto chvíli je možné, že nejchytřejším krokem je uznat, že ten největší „let“ už akcie mají za sebou.
Společnost Nu Holdings, brazilská finanční skupina zaměřená na digitální bankovnictví, se dostala do centra pozornosti investorů poté, co Citi výrazně...