Klíčové body
- Goldman Sachs zahájil pokrytí evropských obranných a leteckých akcií s důrazem na silné investiční cykly
- Airbus, Safran, Rolls-Royce a Melrose získaly doporučení „koupit“, MTU Aero „neutrální“
- V obraně vyzdvihuje Goldman především BAE Systems a Rheinmetall, zatímco Thales a Dassault doporučuje „prodat“
- Evropské výdaje na obranu by měly do roku 2030 vzrůst na 3 % HDP, což posílí sektor
Podle analytiků se investoři musí připravit na rostoucí příležitosti, ale zároveň zůstat obezřetní kvůli vysokým oceněním. Civilní letectví těží z rekordní poptávky po nových letadlech a službách údržby, zatímco obrana je poháněna bezprecedentní potřebou Evropy zvyšovat výdaje na bezpečnost.
V oblasti leteckého průmyslu Goldman upozorňuje na přetrvávající silný trh s náhradními díly. Letecké společnosti pokračují v obnově svých flotil, což zvyšuje poptávku po údržbě, opravách a generálních opravách. To je podporováno i velkým počtem starších motorů, které vyžadují servis. Podle banky se sektor nachází v tzv. „období sklizně“, kdy má silnou cenovou sílu a schopnost generovat stabilní hotovostní toky.
Tlaky na dodavatelské řetězce, které letecký průmysl v minulých letech výrazně brzdily, se začínají zmírňovat. Hlavním úzkým místem zůstávají motory, jejichž výroba a servis jsou stále nedostatečné. Goldman Sachs proto vidí příležitosti zejména u firem, které jsou v této oblasti dominantní.
Airbus byl investiční bankou zařazen mezi hlavní favority, s doporučením „koupit“ a cílovou cenou 230 eur. Analytici tvrdí, že střednědobý výhled společnosti ukazuje na atraktivní vstupní bod pro investory. Mezi další doporučené tituly patří Safran, Rolls-Royce a Melrose. U Safranu vidí Goldman podceněný růst tržeb, u Rolls-Royce pak potenciál růstu marží v civilním letectví i energetických systémech a u Melrose zlepšení cash flow. Naopak MTU Aero získalo hodnocení „neutrální“, protože jeho ocenění je považováno za příliš vysoké vzhledem ke konkurenci.

Goldman Sachs dodává, že do konce třicátých let tohoto století se neočekávají žádné významné nové programy výroby letadel. To znamená, že investoři by měli vnímat sektor především jako příběh o návratnosti hotovosti. Firmy jako Airbus, Safran nebo Rolls-Royce mají podle banky dobrou pozici pro růst dividend a zpětné odkupy akcií, což by mohlo zaujmout dlouhodobé investory hledající stabilní příjem.
Pokud jde o obranný průmysl, Goldman Sachs konstatuje, že Evropa vstupuje do největšího cyklu zbrojení od konce studené války. Tento trend je poháněn nejen ruskou invazí na Ukrajinu, ale také pochybnostmi ohledně dlouhodobé spolehlivosti bezpečnostních záruk ze strany USA. Očekává se, že výdaje evropských členů NATO na obranu vzrostou z přibližně 2 % HDP v roce 2025 na 3 % do roku 2030. Výrazně větší podíl rozpočtů má směřovat na nákupy vojenské techniky a modernizaci.
Geopolitika je podle Goldmanu klíčovým faktorem tohoto sektoru. Analytici připomínají, že jakékoli oznámení o dalším postavení amerických sil v Evropě by mohlo urychlit rozhodování jednotlivých států a fungovat jako katalyzátor dalšího růstu akcií obranných společností. Výdaje přitom nejsou v Evropě rovnoměrné. Východní a severské státy jako Polsko nebo Litva se již blíží cíli NATO ve výši 3,5 % HDP, zatímco západní ekonomiky – včetně Velké Británie a Francie – čelí omezením daným vysokým zadlužením. Německo má podle banky politickou vůli i fiskální prostor k transformačním investicím do armády.
Mezi evropskými obrannými společnostmi Goldman vyzdvihuje především BAE Systems, kterou zařadil mezi své hlavní tipy s doporučením „koupit“ a cílovou cenou 2 270 pencí. Firma se podle banky vyznačuje silnou konverzí hotovosti a širokou schopností působit v různých segmentech obrany. Silnou podporu dostal také Rheinmetall, který se úspěšně zaměřuje na mezery v evropských obranných schopnostech a těží z německé fiskální síly.

Naopak společnosti Leonardo a RENK obdržely hodnocení „neutrální“. Thales a Dassault Aviation dokonce doporučení „prodat“. Důvodem jsou obavy o kybernetickou a digitální expozici u Thalesu a opatrný výhled pro segment obchodních letadel u Dassaultu. Goldman však zároveň upozorňuje, že i start-upy podporované rizikovým kapitálem začínají hrát roli v oblastech, jako jsou drony, elektronický boj nebo software. Přesto hlavní váha zůstává na etablovaných velkých hráčích.
V leteckém průmyslu pak Goldman Sachs očekává rostoucí poptávku zejména z Asie. Společnosti s velkým množstvím hotovosti, jako Airbus nebo Safran, mají podle analytiků možnost kombinovat expanzi s atraktivní návratností pro akcionáře. V součtu tak oba sektory nabízejí investorům jedinečnou kombinaci růstových příležitostí a stabilních výnosů, pokud budou přistupovat k investicím selektivně a s ohledem na vysoké valuace.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky