JPMorgan snížil hodnocení easyJet na „Neutral“ a cílovou cenu na 500 pencí
Rostoucí kapacita krátkých letů a slabší ceny letenek zvyšují tlak na zisky
EasyJet čelí očekávané ztrátě 413 milionů liber v první polovině roku 2026
Favority JPMorgan zůstávají Ryanair a Jet2 díky silné hotovosti a lepšímu ocenění
Banka JPMorgan proto přistoupila ke snížení svého hodnocení společnosti easyJet z „Overweight“ na „Neutral“ a akcie navíc zařadila do kategorie Negative Catalyst Watch. Tento krok odráží rostoucí obavy ze slabších cen letenek, nasyceného trhu a rostoucích nákladů, které se podle analytiků mohou negativně podepsat na hospodaření společnosti v nadcházejícím období.
Proč JPMorgan mění názor na easyJet
Banka snížila cílovou cenu akcií easyJet z původních 670 pencí na 500 pencí. Podle týmu vedeného analytikem Harrym Gowersem stojí za tím několik zásadních důvodů. V Evropě se očekává růst kapacity krátkých letů, který se v zimě ještě zrychlí. To znamená, že na trhu bude více sedadel, než kolik odpovídá skutečné poptávce. Nejvíce se to projevuje na britských rekreačních trasách, zejména do středomořských destinací a zimních letovisek, kde došlo od roku 2019 k výraznému nárůstu počtu sedadel.
Zdroj: Getty Images
Výsledkem je nasycený trh, který tlačí ceny letenek dolů. JPMorgan ve své zprávě upozorňuje, že cenové trendy v létě oslabily a banka tak snížila svou prognózu výnosů na sedadlo (RASK) pro aktuální čtvrtletí. Tento negativní trend by mohl pokračovat i v zimě, kdy se k růstu kapacity easyJet o 9 % přidává rostoucí konkurence v podobě Jet2, rozšíření nových tras a také nejistota britských spotřebitelů, která souvisí s nadcházejícím podzimním rozpočtem.
Riziko vyšších ztrát a slabšího růstu zisků
JPMorgan varuje, že očekávaný pokrok ve snižování zimních ztrát může trh zklamat. Odhaduje se, že easyJet v první polovině fiskálního roku 2026 vykáže ztrátu před zdaněním 413 milionů liber, což je více než loňských 394 milionů liber. To ukazuje, že dopravce se může potýkat s ještě většími tlaky, než se původně čekalo.
Kromě slabších výnosů se do výsledků promítnou také rostoucí ekologické poplatky, vyšší náklady na palivo a přetrvávající inflace. JPMorgan proto snížila své odhady zisku před zdaněním (PBT) pro září 2026 o 13 % a aktuálně se její odhad nachází přibližně 11 % pod konsensem Bloomberg.
Ačkoli akcie easyJet od začátku roku ztratily už kolem 15 % a obchodují se za poměrně nízký násobek sedminásobku očekávaných zisků v roce 2026, banka upozorňuje, že ocenění není tak atraktivní, jak by se mohlo zdát. Tempo růstu PBT (CAGR) se podle JPMorgan snížilo z původních +14 % na pouhých +7 %. K tomu se přidává omezená schopnost generovat volný cash flow (FCF) a slabý prostor pro budoucí zpětné odkupy akcií.
Kdo má v leteckém sektoru lepší pozici
Zatímco easyJet čelí nejistotám, JPMorgan si mezi evropskými nízkonákladovými dopravci ponechává své favority. Ryanair a Jet2 jsou nadále hodnoceni pozitivně díky silnější tvorbě hotovosti a atraktivnějšímu ocenění. Tyto společnosti mají stabilnější pozici a dokážou lépe čelit tlaku na snižování cen letenek.
Naopak Wizz Air zůstává v kategorii „neutrální“. Důvodem jsou probíhající strategické změny a nejistota ohledně budoucích odhadů ziskovosti. JPMorgan proto vnímá tento titul spíše jako rizikovější investici.
Zdroj: Getty Images
Výhled pro evropské aerolinky
Celkově JPMorgan vidí evropský trh krátkých letů jako problematický. Nárůst kapacit v kombinaci se slabší poptávkou a rostoucími náklady bude znamenat, že zisky dopravců budou pod tlakem. Zatímco některé společnosti jako Ryanair nebo Jet2 mají lepší výchozí podmínky, easyJet se podle analytiků nachází ve složitější situaci, což vedlo ke snížení hodnocení i cílové ceny.
Trh bude v následujících měsících pozorně sledovat zejména výsledky easyJet za celý rok, které mají být zveřejněny v listopadu. Pokud se potvrdí předpokládané ztráty a slabé cenové prostředí, mohlo by to znamenat, že akcie easyJet zůstanou pod tlakem i v příštím roce.
Banka JPMorgan proto přistoupila ke snížení svého hodnocení společnosti easyJet z „Overweight“ na „Neutral“ a akcie navíc zařadila do kategorie Negative Catalyst Watch. Tento krok odráží rostoucí obavy ze slabších cen letenek, nasyceného trhu a rostoucích nákladů, které se podle analytiků mohou negativně podepsat na hospodaření společnosti v nadcházejícím období.Proč JPMorgan mění názor na easyJetBanka snížila cílovou cenu akcií easyJet z původních 670 pencí na 500 pencí. Podle týmu vedeného analytikem Harrym Gowersem stojí za tím několik zásadních důvodů. V Evropě se očekává růst kapacity krátkých letů, který se v zimě ještě zrychlí. To znamená, že na trhu bude více sedadel, než kolik odpovídá skutečné poptávce. Nejvíce se to projevuje na britských rekreačních trasách, zejména do středomořských destinací a zimních letovisek, kde došlo od roku 2019 k výraznému nárůstu počtu sedadel.Výsledkem je nasycený trh, který tlačí ceny letenek dolů. JPMorgan ve své zprávě upozorňuje, že cenové trendy v létě oslabily a banka tak snížila svou prognózu výnosů na sedadlo pro aktuální čtvrtletí. Tento negativní trend by mohl pokračovat i v zimě, kdy se k růstu kapacity easyJet o 9 % přidává rostoucí konkurence v podobě Jet2, rozšíření nových tras a také nejistota britských spotřebitelů, která souvisí s nadcházejícím podzimním rozpočtem.Riziko vyšších ztrát a slabšího růstu ziskůJPMorgan varuje, že očekávaný pokrok ve snižování zimních ztrát může trh zklamat. Odhaduje se, že easyJet v první polovině fiskálního roku 2026 vykáže ztrátu před zdaněním 413 milionů liber, což je více než loňských 394 milionů liber. To ukazuje, že dopravce se může potýkat s ještě většími tlaky, než se původně čekalo.Kromě slabších výnosů se do výsledků promítnou také rostoucí ekologické poplatky, vyšší náklady na palivo a přetrvávající inflace. JPMorgan proto snížila své odhady zisku před zdaněním pro září 2026 o 13 % a aktuálně se její odhad nachází přibližně 11 % pod konsensem Bloomberg.Ačkoli akcie easyJet od začátku roku ztratily už kolem 15 % a obchodují se za poměrně nízký násobek sedminásobku očekávaných zisků v roce 2026, banka upozorňuje, že ocenění není tak atraktivní, jak by se mohlo zdát. Tempo růstu PBT se podle JPMorgan snížilo z původních +14 % na pouhých +7 %. K tomu se přidává omezená schopnost generovat volný cash flow a slabý prostor pro budoucí zpětné odkupy akcií.Kdo má v leteckém sektoru lepší poziciZatímco easyJet čelí nejistotám, JPMorgan si mezi evropskými nízkonákladovými dopravci ponechává své favority. Ryanair a Jet2 jsou nadále hodnoceni pozitivně díky silnější tvorbě hotovosti a atraktivnějšímu ocenění. Tyto společnosti mají stabilnější pozici a dokážou lépe čelit tlaku na snižování cen letenek. Chcete využít této příležitosti?Naopak Wizz Air zůstává v kategorii „neutrální“. Důvodem jsou probíhající strategické změny a nejistota ohledně budoucích odhadů ziskovosti. JPMorgan proto vnímá tento titul spíše jako rizikovější investici.Výhled pro evropské aerolinkyCelkově JPMorgan vidí evropský trh krátkých letů jako problematický. Nárůst kapacit v kombinaci se slabší poptávkou a rostoucími náklady bude znamenat, že zisky dopravců budou pod tlakem. Zatímco některé společnosti jako Ryanair nebo Jet2 mají lepší výchozí podmínky, easyJet se podle analytiků nachází ve složitější situaci, což vedlo ke snížení hodnocení i cílové ceny.Trh bude v následujících měsících pozorně sledovat zejména výsledky easyJet za celý rok, které mají být zveřejněny v listopadu. Pokud se potvrdí předpokládané ztráty a slabé cenové prostředí, mohlo by to znamenat, že akcie easyJet zůstanou pod tlakem i v příštím roce.