Kroger rozšiřuje spolupráci s DoorDash, což zvyšuje tlak na Instacart
Akcie společnosti Instacart, provozované pod jménem Maplebear Inc, v pondělí prudce oslabily poté, co konkurenční DoorDash a supermarketový gigant Kroger oznámili rozšíření svého partnerství.
Akcie Instacartu klesly o více než 10 % po oznámení spolupráce Krogeru a DoorDash
Kroger rozšíří doručování prostřednictvím DoorDash na téměř 2 700 obchodů od října
Instacart přišel o část tržního podílu, který klesl z 70 % na 58 %
DoorDash a Uber posilují v logistice, což zvyšuje tlak na pozici Instacartu
Tento krok znamená významný posun v americkém odvětví online dodávek potravin, které se rychle mění v jeden z nejkonkurenčnějších segmentů maloobchodu. Zatímco Instacart ještě nedávno dominoval tomuto trhu, nová aliance Krogeru a DoorDash posiluje obavy investorů, že jeho vedoucí pozice bude nadále oslabovat.
Instacart (CART) utrpěl v pondělí výrazný pokles akcií, když jeho hodnota klesla o 10,4 %. To je jeden z největších jednodenních propadů od vstupu společnosti na burzu a zároveň odraz zvýšené konkurence v oblasti dodávek potravin. Analytici společnosti Wedbush označili nové oznámení Krogeru a DoorDash za „přímou hrozbu“ pro Instacart, jelikož supermarketový řetězec patří mezi klíčové partnery této platformy a tvořil více než 10 % její celkové hrubé hodnoty transakcí.
CART
Maplebear Inc.
NasdaqGS
$37.92
$4.40
10.40%
Rozšířená spolupráce mezi Krogerem a DoorDash vstoupí v platnost od 1. října a pokryje téměř 2 700 obchodů v rámci celé sítě Krogeru. Nová služba má umožnit zákazníkům doručení kompletního sortimentu potravin a dalších základních potřeb v extrémně krátkém čase – objednávky by mohly dorazit „již za hodinu“. Kroger do spolupráce zahrnul i své další značky, například Ralphs, Fred Meyer či Mariano’s, čímž vzniká rozsáhlá logistická síť s potenciálem oslovit miliony zákazníků.
Spolupráce však nezahrnuje pouze doručování potravin. Kroger a DoorDash oznámily i plány na společné projekty v oblasti maloobchodních médií, tedy reklamních platforem, které umožní dalším značkám oslovit zákazníky v rámci online ekosystému obou firem. Kroger navíc plánuje testovat nové modely doručování, jež by měly kombinovat rozsáhlou síť jeho obchodů s technologiemi a logistickými zkušenostmi DoorDash.
Rozvoz potravin se v USA rychle stal jedním z nejdůležitějších zdrojů růstu pro maloobchodní řetězce. Pandemie tento trend výrazně urychlila a spotřebitelé si zvykli na pohodlí online objednávek. Na trh vstoupila řada hráčů, od specializovaných aplikací až po giganty typu Uber Technologies, který také rozváží produkty z velkých supermarketů. DoorDash zahájil doručování potravin v roce 2020 a postupně tuto službu rozšířil. Partnerství s Krogerem představuje pro firmu výrazný posun vpřed a ukazuje její ambice stát se dominantním hráčem i v segmentu potravin.
Instacart se dlouho pyšnil vedoucí pozicí mezi zprostředkovateli dodávek. V roce 2022 ovládal podle údajů společnosti eMarketer přibližně 70 % trhu. O rok později však jeho podíl klesl na zhruba 58 %. Analytici tento pokles vysvětlují rostoucím tlakem konkurentů, především DoorDash a Uberu, kteří masivně investují do logistiky a rozšiřují nabídku svých služeb. Pro Instacart, který je závislý na spolupráci s velkými maloobchodními řetězci, znamená oslabení vztahu s Krogerem citelný zásah.
Z dlouhodobého pohledu je pro Instacart problémem také to, že se může stát méně atraktivním partnerem pro další řetězce. Pokud se Kroger rozhodne dát větší prostor DoorDash, mohou i jiné řetězce následovat jeho příklad a rozšířit spolupráci s alternativními poskytovateli. To by mohlo znamenat postupné oslabování obchodního modelu Instacartu.
Zdroj: Shutterstock
Navíc, přestože Instacart bude podle oznámení nadále poskytovat službu doručení v tentýž den pro Kroger, pozice „preferovaného partnera“ se zdá být v ohrožení. To vyvolává obavy, že Instacart bude v budoucnu čelit ještě vyšším nákladům na udržení podílu na trhu a bude muset investovat do inovací a marketingu, aby neztratil své zákazníky.
Instacart se snaží reagovat na rostoucí konkurenci inovacemi v oblasti umělé inteligence, doporučovacích systémů či personalizovaných nákupních zážitků. Tyto kroky však vyžadují značné investice a investoři se obávají, že tlak na marže bude narůstat. Navíc akcie Instacartu letos klesly o 8,5 %, což podtrhuje nejistotu ohledně budoucího směřování společnosti.
Zatímco DoorDash díky svému širokému záběru v restauracích i maloobchodu dokáže využívat rozsáhlejší logistickou síť, Instacart je do značné míry omezen na sektor potravin. To jej činí zranitelnějším vůči konkurenčním tlakům. Rozšíření spolupráce Krogeru a DoorDash je tak dalším varovným signálem, že trh s doručováním potravin se mění a že dosavadní lídr Instacart může v budoucnu čelit ještě větším výzvám.
Tento krok znamená významný posun v americkém odvětví online dodávek potravin, které se rychle mění v jeden z nejkonkurenčnějších segmentů maloobchodu. Zatímco Instacart ještě nedávno dominoval tomuto trhu, nová aliance Krogeru a DoorDash posiluje obavy investorů, že jeho vedoucí pozice bude nadále oslabovat.Instacart utrpěl v pondělí výrazný pokles akcií, když jeho hodnota klesla o 10,4 %. To je jeden z největších jednodenních propadů od vstupu společnosti na burzu a zároveň odraz zvýšené konkurence v oblasti dodávek potravin. Analytici společnosti Wedbush označili nové oznámení Krogeru a DoorDash za „přímou hrozbu“ pro Instacart, jelikož supermarketový řetězec patří mezi klíčové partnery této platformy a tvořil více než 10 % její celkové hrubé hodnoty transakcí. Rozšířená spolupráce mezi Krogerem a DoorDash vstoupí v platnost od 1. října a pokryje téměř 2 700 obchodů v rámci celé sítě Krogeru. Nová služba má umožnit zákazníkům doručení kompletního sortimentu potravin a dalších základních potřeb v extrémně krátkém čase – objednávky by mohly dorazit „již za hodinu“. Kroger do spolupráce zahrnul i své další značky, například Ralphs, Fred Meyer či Mariano’s, čímž vzniká rozsáhlá logistická síť s potenciálem oslovit miliony zákazníků.Spolupráce však nezahrnuje pouze doručování potravin. Kroger a DoorDash oznámily i plány na společné projekty v oblasti maloobchodních médií, tedy reklamních platforem, které umožní dalším značkám oslovit zákazníky v rámci online ekosystému obou firem. Kroger navíc plánuje testovat nové modely doručování, jež by měly kombinovat rozsáhlou síť jeho obchodů s technologiemi a logistickými zkušenostmi DoorDash.Rozvoz potravin se v USA rychle stal jedním z nejdůležitějších zdrojů růstu pro maloobchodní řetězce. Pandemie tento trend výrazně urychlila a spotřebitelé si zvykli na pohodlí online objednávek. Na trh vstoupila řada hráčů, od specializovaných aplikací až po giganty typu Uber Technologies, který také rozváží produkty z velkých supermarketů. DoorDash zahájil doručování potravin v roce 2020 a postupně tuto službu rozšířil. Partnerství s Krogerem představuje pro firmu výrazný posun vpřed a ukazuje její ambice stát se dominantním hráčem i v segmentu potravin.Instacart se dlouho pyšnil vedoucí pozicí mezi zprostředkovateli dodávek. V roce 2022 ovládal podle údajů společnosti eMarketer přibližně 70 % trhu. O rok později však jeho podíl klesl na zhruba 58 %. Analytici tento pokles vysvětlují rostoucím tlakem konkurentů, především DoorDash a Uberu, kteří masivně investují do logistiky a rozšiřují nabídku svých služeb. Pro Instacart, který je závislý na spolupráci s velkými maloobchodními řetězci, znamená oslabení vztahu s Krogerem citelný zásah.Chcete využít této příležitosti?Z dlouhodobého pohledu je pro Instacart problémem také to, že se může stát méně atraktivním partnerem pro další řetězce. Pokud se Kroger rozhodne dát větší prostor DoorDash, mohou i jiné řetězce následovat jeho příklad a rozšířit spolupráci s alternativními poskytovateli. To by mohlo znamenat postupné oslabování obchodního modelu Instacartu.Navíc, přestože Instacart bude podle oznámení nadále poskytovat službu doručení v tentýž den pro Kroger, pozice „preferovaného partnera“ se zdá být v ohrožení. To vyvolává obavy, že Instacart bude v budoucnu čelit ještě vyšším nákladům na udržení podílu na trhu a bude muset investovat do inovací a marketingu, aby neztratil své zákazníky.Instacart se snaží reagovat na rostoucí konkurenci inovacemi v oblasti umělé inteligence, doporučovacích systémů či personalizovaných nákupních zážitků. Tyto kroky však vyžadují značné investice a investoři se obávají, že tlak na marže bude narůstat. Navíc akcie Instacartu letos klesly o 8,5 %, což podtrhuje nejistotu ohledně budoucího směřování společnosti.Zatímco DoorDash díky svému širokému záběru v restauracích i maloobchodu dokáže využívat rozsáhlejší logistickou síť, Instacart je do značné míry omezen na sektor potravin. To jej činí zranitelnějším vůči konkurenčním tlakům. Rozšíření spolupráce Krogeru a DoorDash je tak dalším varovným signálem, že trh s doručováním potravin se mění a že dosavadní lídr Instacart může v budoucnu čelit ještě větším výzvám.