Klíčové body
- Berenberg zvýšil hodnocení akcií Stellantis na „koupit“ díky zlepšení situace v USA
- Společnost plánuje návrat do klíčových segmentů a uvedení nových modelů
- Prognózy ukazují růst zisku a tržeb od roku 2026 po slabším roce 2025
- Evropa zůstává slabým místem, ale flexibilita v USA posiluje pozici firmy
Ta zvýšila doporučení pro akcie z „držet“ na „koupit“ a zároveň navýšila cílovou cenu z 9 na 9,50 eura. Podle analytiků se společnost nachází na prahu postupného zlepšování ziskovosti, a to zejména díky stabilizaci situace ve Spojených státech a připravené vlně nových produktů, které by měly znovu oživit poptávku.
Berenberg zdůraznil, že Stellantis vyprodává starší zásoby na americkém trhu, čímž se zlepšuje skladová situace, která byla dříve slabinou. Podle analytiků je navíc připravena celá řada nových modelů, které mají posílit konkurenceschopnost značek jako Jeep, RAM či Dodge. Do nabídky se vrací segmenty, ve kterých Stellantis v posledních letech oslabil – například středně velká SUV, velké pick-upy a klasické vozy s motory V8. Mezi očekávané návraty patří Jeep Cherokee, RAM 1500 s osmiválcem a nové verze vozů Dodge se spalovacím motorem.

Situace na americkém trhu je pro Stellantis zásadní. Společnost zde v uplynulých čtyřech letech ztratila přibližně 400 bazických bodů tržního podílu, přičemž velká část byla důsledkem vlastních strategických chyb. Analytici odhadují, že i částečné znovuzískání tohoto podílu – například polovina – by mohlo zvýšit objemy prodeje o více než 20 %. Tento potenciál je klíčovým faktorem, proč Berenberg považuje akcie Stellantis za atraktivní investici.
V první polovině roku 2025 byly výsledky automobilky slabé. Upravený provozní zisk se pohyboval poblíž nuly a volný peněžní tok byl negativní ve výši tří miliard eur. Podčarové náklady dosáhly 3,3 miliardy eur a výrazně zatížily hospodaření. Cla měla zásadní dopad – jen v první polovině roku stála Stellantis zhruba 330 milionů eur, přičemž se očekává, že v druhém pololetí tato zátěž vzroste až na 1,2 miliardy eur.
Přestože krátkodobě čelí automobilka náročnému prostředí, prognózy naznačují postupné zlepšení. Do roku 2026 by měl růst objemů díky provozní páce přispět k vyšší ziskovosti. Očekává se, že tržby se po poklesu na 148,8 miliardy eur v roce 2025 zotaví na 153,9 miliardy eur v roce 2026. Provozní zisk
Stellantis se v posledních měsících zaměřil na posílení flexibility vůči obchodním tlakům. Jeho závody v USA pracují jen zhruba na 55 % kapacity, což poskytuje prostor k přesunu výroby z Mexika zpět do USA, pokud by cla dále zvyšovala náklady. Tento manévrovací prostor je podle Berenbergu významnou konkurenční výhodou.
Evropa však zůstává slabinou. Registrace vozidel Stellantis zaostávaly během léta za konkurencí, což bylo způsobeno především poklesem prodeje lehkých užitkových vozů a náklady spojenými s uvedením nových modelů. Také pomalé zavádění platformy STLA-Smart, určené pro vozy segmentu B, brzdí růst. Očekává se však, že od roku 2026 bude tato platforma dostupná v širším měřítku.
Stellantis N.V.
Určitou úlevu přineslo nové nařízení z Bruselu, které umožňuje automobilkám průměrovat plnění emisních cílů za tři roky, namísto každoročního hodnocení. Tento krok zmírnil okamžitý tlak na výrobce, kteří zavádějí nové technologie.
Podle analytiků si Stellantis i přes krátkodobé obtíže uchovává strukturální výhody. Díky modulárním platformám je schopný vyrábět velké objemy a zároveň udržovat efektivitu nákladů. S poměrem ceny akcií k odhadovanému zisku v roce 2026 na úrovni 5,3, ve srovnání s průměrem 5,8 u konkurence, považuje Berenberg akcie za atraktivní.
Automobilka tak stojí na rozcestí. Zatímco Evropa zůstává problematická a cla představují významnou zátěž, v USA se otevírá prostor pro růst. Pokud Stellantis dokáže efektivně využít příležitostí na největším automobilovém trhu světa a současně postupně stabilizovat evropské aktivity, může podle analytiků nabídnout investorům zajímavý výnos.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky