Zrušení daňové úlevy vedlo ke krátkodobému nárůstu prodejů elektromobilů
Automobilky jako Ford (F), GM (GM) a Hyundai dál investují do elektrifikace
Politické změny zpomalily přechod na čistě elektrickou mobilitu
Elektromobily zůstávají klíčovou, ale ne jedinou cestou budoucnosti
Vize výrobců aut směřovala k úplné transformaci na elektromobily, podporovaná štědrými federálními pobídkami. Dnes je však situace jiná – Trumpova administrativa tyto pobídky zrušila a celý sektor musel přehodnotit své plány.
Přestože elektromobilita zůstává důležitým tématem, tempo jejího rozvoje se výrazně zpomalilo. Očekává se, že ukončení federální daňové úlevy ve výši 7 500 dolarů povede k poklesu prodejů elektromobilů nejen v následujících čtvrtletích, ale možná i v příštích letech. Přesto globální automobilky zcela neztratily víru v elektrickou budoucnost – spíše volí opatrnější přístup, kombinující různé technologie, aby se přizpůsobily měnícím se podmínkám.
Pokles prodejů po konci daňových úlev
Zrušení daňové úlevy na elektromobily vyvolalo krátkodobý boom prodejů, když se zákazníci snažili využít poslední možnost levnějšího nákupu. Tesla (TSLA), Ford (F) a General Motors (GM) zaznamenaly ve třetím čtvrtletí rekordní prodeje. GM dokonce prodala v USA více než dvojnásobek elektromobilů oproti minulému roku. Po této krátké vlně optimismu se však očekává prudké ochlazení trhu.
Zdroj: Shutterstock
Zatímco v minulém čtvrtletí tvořily elektromobily asi 10 % všech prodaných vozů v USA, generální ředitel Fordu Jim Farley varoval, že tento podíl může během několika měsíců klesnout na pouhých 5 %. Podobně i finanční ředitel GM Paul Jacobson očekává, že poptávka po elektromobilech výrazně oslabí. Tento pesimistický výhled odráží nejistotu spotřebitelů i změnu politických priorit.
Investice pokračují navzdory nejistotě
Navzdory negativním prognózám se velcí výrobci aut nevzdávají. Ford například oznámil investici 5 miliard dolarů do výroby elektromobilů a označil tento krok za „další moment modelu T“, připomínající revoluční dopad ikonického vozu z počátku 20. století. Farley však realisticky dodává, že automobilový průmysl bude „menší, než se původně očekávalo“, právě kvůli politickým změnám a nejasným pravidlům.
Také jihokorejská Hyundai pokračuje ve svých amerických projektech, i přes problémy spojené s výstavbou nové továrny na elektromobily a baterie v Georgii. Generální ředitel José Muñoz uvedl, že nové továrny budou flexibilní – umožní přechod mezi výrobou elektromobilů a vozidel se spalovacím motorem podle aktuální poptávky. Tento přístup naznačuje, že automobilky hledají rovnováhu mezi inovací a tržní realitou.
Jedním z hlavních faktorů, které původně urychlily přechod k elektromobilům, byly přísné emisní normy Bidenovy administrativy. Ty stanovily cíl, aby do roku 2030 tvořily elektromobily polovinu všech nových vozů na trhu. Zároveň hrozily automobilkám vysoké pokuty, pokud by tento podíl nesplnily. Po nástupu Trumpovy vlády však byla tato opatření z větší části zrušena – stejně jako finanční sankce spojené s porušením emisních limitů.
Kalifornie a osm dalších států – včetně New Yorku, Oregonu nebo Washingtonu – se pokusily o vlastní přísnější regulaci, která by zakázala prodej nových benzínových aut po roce 2035. Tyto státy dohromady představují přibližně čtvrtinu amerického trhu, a proto měly potenciál významně ovlivnit celý průmysl. Kongres ale schválil zákon, který těmto státům znemožňuje zavádět vlastní emisní předpisy, což spor posunulo až před federální soud.
Mezitím Evropa a Čína pokračují ve zpřísňování ekologických norem, čímž na americké výrobce vytvářejí tlak, aby zůstali konkurenceschopní. I z tohoto důvodu Tesla (TSLA) dlouhodobě těží z příznivé pozice na kapitálových trzích – její tržní kapitalizace převyšuje všechny ostatní automobilky dohromady, přestože prodává méně vozů. Investoři ji stále vnímají jako technologického lídra s výrazným potenciálem do budoucna.
Hybridní návrat ke kořenům
Zatímco dříve bylo spalovací auto považováno za přežitek, dnes se hybridní modely vracejí do hry. Kombinace elektromotoru a klasického spalovacího agregátu nabízí výrobcům i zákazníkům flexibilitu. Analytik Daniel Ives ze společnosti Wedbush Securities poznamenává, že „ICE již není sprostým slovem“ a automobilky „se vracejí ke svým kořenům“.
Zdroj: Shutterstock
Paul Jacobson z GM vysvětluje, že původní přístup vlády by mohl vést ke „ztrátě konkurenceschopnosti amerického automobilového průmyslu“, protože by výrobci museli omezit produkci spalovacích motorů rychleji, než si trh žádá. Přesto GM nadále věří v dlouhodobý růst poptávky po elektromobilech – jen je podle Jacobsona nutné nechat trh „v přirozeném vývoji“.
Tento přístup odráží snahu automobilového průmyslu najít realistické tempo transformace, místo aby slepě následoval politické direktivy. Podle výrobců je nutné pochopit, jak velká je skutečná ochota spotřebitelů přejít na elektromobily bez dotací a nucených opatření.
Elektromobily zůstávají součástí strategie
Navzdory aktuálnímu útlumu má elektromobilita stále budoucnost. Pro automobilky je výroba elektrických aut lákavá nejen z ekologických, ale i ekonomických důvodů. Výroba elektromobilu je jednodušší a levnější, vyžaduje méně pracovních hodin a nabízí vyšší marže. Pokud budou náklady na baterie dál klesat, může se poptávka znovu rozběhnout.
V rámci svého investičního plánu Ford oznámil, že začne vyrábět elektrický pickup za 30 000 dolarů, který by měl být jedním z nejdostupnějších elektromobilů na trhu. Pro srovnání – model F-150 Lightning začíná na ceně kolem 55 000 dolarů. Výroba nového modelu by měla odstartovat do roku 2027, což Ford vnímá jako symbolický návrat k revolučnímu duchu modelu T.
Doug Field, šéf digitálních technologií a designu ve Fordu, uvedl: „Inspirovali jsme se modelem T – univerzálním automobilem, který změnil svět. Myslíme si, že i dnes stojíme na prahu podobné změny.“
Navzdory zpomalení přechodu na elektromobily tedy platí, že elektrická budoucnost se neruší – pouze se oddaluje. Automobilky přecházejí z fáze euforie do fáze pragmatismu, ve které se snaží propojit ekonomickou realitu s technologickým pokrokem.
Vize výrobců aut směřovala k úplné transformaci na elektromobily, podporovaná štědrými federálními pobídkami. Dnes je však situace jiná – Trumpova administrativa tyto pobídky zrušila a celý sektor musel přehodnotit své plány.Přestože elektromobilita zůstává důležitým tématem, tempo jejího rozvoje se výrazně zpomalilo. Očekává se, že ukončení federální daňové úlevy ve výši 7 500 dolarů povede k poklesu prodejů elektromobilů nejen v následujících čtvrtletích, ale možná i v příštích letech. Přesto globální automobilky zcela neztratily víru v elektrickou budoucnost – spíše volí opatrnější přístup, kombinující různé technologie, aby se přizpůsobily měnícím se podmínkám.Pokles prodejů po konci daňových úlevZrušení daňové úlevy na elektromobily vyvolalo krátkodobý boom prodejů, když se zákazníci snažili využít poslední možnost levnějšího nákupu. Tesla , Ford a General Motors zaznamenaly ve třetím čtvrtletí rekordní prodeje. GM dokonce prodala v USA více než dvojnásobek elektromobilů oproti minulému roku. Po této krátké vlně optimismu se však očekává prudké ochlazení trhu.Zatímco v minulém čtvrtletí tvořily elektromobily asi 10 % všech prodaných vozů v USA, generální ředitel Fordu Jim Farley varoval, že tento podíl může během několika měsíců klesnout na pouhých 5 %. Podobně i finanční ředitel GM Paul Jacobson očekává, že poptávka po elektromobilech výrazně oslabí. Tento pesimistický výhled odráží nejistotu spotřebitelů i změnu politických priorit.Investice pokračují navzdory nejistotěNavzdory negativním prognózám se velcí výrobci aut nevzdávají. Ford například oznámil investici 5 miliard dolarů do výroby elektromobilů a označil tento krok za „další moment modelu T“, připomínající revoluční dopad ikonického vozu z počátku 20. století. Farley však realisticky dodává, že automobilový průmysl bude „menší, než se původně očekávalo“, právě kvůli politickým změnám a nejasným pravidlům.Také jihokorejská Hyundai pokračuje ve svých amerických projektech, i přes problémy spojené s výstavbou nové továrny na elektromobily a baterie v Georgii. Generální ředitel José Muñoz uvedl, že nové továrny budou flexibilní – umožní přechod mezi výrobou elektromobilů a vozidel se spalovacím motorem podle aktuální poptávky. Tento přístup naznačuje, že automobilky hledají rovnováhu mezi inovací a tržní realitou.Chcete využít této příležitosti?Politické zvraty a dopad na strategii automobilekJedním z hlavních faktorů, které původně urychlily přechod k elektromobilům, byly přísné emisní normy Bidenovy administrativy. Ty stanovily cíl, aby do roku 2030 tvořily elektromobily polovinu všech nových vozů na trhu. Zároveň hrozily automobilkám vysoké pokuty, pokud by tento podíl nesplnily. Po nástupu Trumpovy vlády však byla tato opatření z větší části zrušena – stejně jako finanční sankce spojené s porušením emisních limitů.Kalifornie a osm dalších států – včetně New Yorku, Oregonu nebo Washingtonu – se pokusily o vlastní přísnější regulaci, která by zakázala prodej nových benzínových aut po roce 2035. Tyto státy dohromady představují přibližně čtvrtinu amerického trhu, a proto měly potenciál významně ovlivnit celý průmysl. Kongres ale schválil zákon, který těmto státům znemožňuje zavádět vlastní emisní předpisy, což spor posunulo až před federální soud.Mezitím Evropa a Čína pokračují ve zpřísňování ekologických norem, čímž na americké výrobce vytvářejí tlak, aby zůstali konkurenceschopní. I z tohoto důvodu Tesla dlouhodobě těží z příznivé pozice na kapitálových trzích – její tržní kapitalizace převyšuje všechny ostatní automobilky dohromady, přestože prodává méně vozů. Investoři ji stále vnímají jako technologického lídra s výrazným potenciálem do budoucna.Hybridní návrat ke kořenůmZatímco dříve bylo spalovací auto považováno za přežitek, dnes se hybridní modely vracejí do hry. Kombinace elektromotoru a klasického spalovacího agregátu nabízí výrobcům i zákazníkům flexibilitu. Analytik Daniel Ives ze společnosti Wedbush Securities poznamenává, že „ICE již není sprostým slovem“ a automobilky „se vracejí ke svým kořenům“.Paul Jacobson z GM vysvětluje, že původní přístup vlády by mohl vést ke „ztrátě konkurenceschopnosti amerického automobilového průmyslu“, protože by výrobci museli omezit produkci spalovacích motorů rychleji, než si trh žádá. Přesto GM nadále věří v dlouhodobý růst poptávky po elektromobilech – jen je podle Jacobsona nutné nechat trh „v přirozeném vývoji“.Tento přístup odráží snahu automobilového průmyslu najít realistické tempo transformace, místo aby slepě následoval politické direktivy. Podle výrobců je nutné pochopit, jak velká je skutečná ochota spotřebitelů přejít na elektromobily bez dotací a nucených opatření.Elektromobily zůstávají součástí strategieNavzdory aktuálnímu útlumu má elektromobilita stále budoucnost. Pro automobilky je výroba elektrických aut lákavá nejen z ekologických, ale i ekonomických důvodů. Výroba elektromobilu je jednodušší a levnější, vyžaduje méně pracovních hodin a nabízí vyšší marže. Pokud budou náklady na baterie dál klesat, může se poptávka znovu rozběhnout.V rámci svého investičního plánu Ford oznámil, že začne vyrábět elektrický pickup za 30 000 dolarů, který by měl být jedním z nejdostupnějších elektromobilů na trhu. Pro srovnání – model F-150 Lightning začíná na ceně kolem 55 000 dolarů. Výroba nového modelu by měla odstartovat do roku 2027, což Ford vnímá jako symbolický návrat k revolučnímu duchu modelu T.Doug Field, šéf digitálních technologií a designu ve Fordu, uvedl: „Inspirovali jsme se modelem T – univerzálním automobilem, který změnil svět. Myslíme si, že i dnes stojíme na prahu podobné změny.“Navzdory zpomalení přechodu na elektromobily tedy platí, že elektrická budoucnost se neruší – pouze se oddaluje. Automobilky přecházejí z fáze euforie do fáze pragmatismu, ve které se snaží propojit ekonomickou realitu s technologickým pokrokem.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky
Dubaj znovu přitahuje pozornost světových investorů. Po úspěšných veřejných nabídkách společností DEWA a Salik přichází další strategický krok emirátu –...
Umělá inteligence se stala jedním z největších motorů růstu polovodičového průmyslu a každá zpráva o dodavatelském řetězci přitahuje pozornost investorů.