Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) oznámila, že letecké společnosti po celém světě budou čelit dodatečným nákladům přes 11 miliard dolarů v důsledku narušení dodavatelského řetězce v roce 2025. Tato situace vyvolává znovu debatu o konkurenceschopnosti v 250 miliardovém leteckém průmyslu.
Studie, vypracovaná ve spolupráci s konzultantskou firmou Oliver Wyman, se snaží kvantifikovat dopad pětileté krize dodavatelského řetězce, která vedla k nárůstu cen a zpožděním letů. Generální ředitel IATA Willie Walsh vyjádřil překvapení nad rozsáhlými nálezy a naznačil, že existují důvody znovu prozkoumat, zda jsou letecké společnosti vystaveny nekalým praktikám ze strany dodavatelů.
Největší část nákladů se týká 4,2 miliardy dolarů na palivo, protože letecké společnosti udržují starší letadla v provozu. Další náklady zahrnují 3,1 miliardy dolarů na údržbu a 2,6 miliardy dolarů na leasing motorů, které jsou zpožděny v opravách. Pro udržení rezervních dílů se odhaduje náklad 1,4 miliardy dolarů.
Walsh varoval, že dodavatelské řetězce budou problémem po zbytek tohoto desetiletí a apeloval na zlepšení konkurence na trhu s náhradními díly, který zaznamenal výraznou konsolidaci. Airlines by měly letos utratit okolo 120 miliard dolarů na opravy a údržbu, což by podle IATA do roku 2030 mělo vzrůst na 150 miliard dolarů.
Chcete využít této příležitosti?
Mezinárodní asociace letecké dopravy oznámila, že letecké společnosti po celém světě budou čelit dodatečným nákladům přes 11 miliard dolarů v důsledku narušení dodavatelského řetězce v roce 2025. Tato situace vyvolává znovu debatu o konkurenceschopnosti v 250 miliardovém leteckém průmyslu.
Studie, vypracovaná ve spolupráci s konzultantskou firmou Oliver Wyman, se snaží kvantifikovat dopad pětileté krize dodavatelského řetězce, která vedla k nárůstu cen a zpožděním letů. Generální ředitel IATA Willie Walsh vyjádřil překvapení nad rozsáhlými nálezy a naznačil, že existují důvody znovu prozkoumat, zda jsou letecké společnosti vystaveny nekalým praktikám ze strany dodavatelů.
Největší část nákladů se týká 4,2 miliardy dolarů na palivo, protože letecké společnosti udržují starší letadla v provozu. Další náklady zahrnují 3,1 miliardy dolarů na údržbu a 2,6 miliardy dolarů na leasing motorů, které jsou zpožděny v opravách. Pro udržení rezervních dílů se odhaduje náklad 1,4 miliardy dolarů.
Walsh varoval, že dodavatelské řetězce budou problémem po zbytek tohoto desetiletí a apeloval na zlepšení konkurence na trhu s náhradními díly, který zaznamenal výraznou konsolidaci. Airlines by měly letos utratit okolo 120 miliard dolarů na opravy a údržbu, což by podle IATA do roku 2030 mělo vzrůst na 150 miliard dolarů.Chcete využít této příležitosti?