Nestlé překvapila trh růstem akcií po oznámení masivního propouštění
Akcie švýcarské společnosti Nestlé zaznamenaly ve čtvrtek největší jednodenní nárůst od finanční krize v roce 2008 poté, co výrobce potravin překonal očekávání v oblasti tržeb a zároveň oznámil rozsáhlé propouštění.
Akcie společnosti Nestlé vzrostly o více než 8 % po oznámení masivního propouštění a silných výsledků
Generální ředitel Philippe Navratil plánuje propustit 16 000 zaměstnanců a zvýšit úspory na 3 miliardy CHF
Organický růst tržeb ve třetím čtvrtletí dosáhl 4,3 %, což překonalo očekávání analytiků
Analytici označili nový směr vedení Nestlé za obrat k lepšímu a krok k vyšší efektivitě
Tento krok, i když tvrdý, investory přesvědčil, že nový generální ředitel Philippe Navratil je připraven firmu razantně modernizovat a zefektivnit. Výsledkem byl více než osmiprocentní nárůst hodnoty akcií na švýcarské burze – jasný signál důvěry investorů v nový směr, kterým se největší světový výrobce balených potravin vydává.
Nestlé, která vlastní známé značky jako Nespresso, KitKat, Maggi či Purina, vstoupila do fáze hluboké transformace. Podle Navratila je hlavním cílem přizpůsobit se měnícím se trendům v globální ekonomice i spotřebitelskému chování. „Svět se mění a Nestlé se musí měnit ještě rychleji,“ uvedl šéf společnosti. Zároveň dodal, že firma se nevyhne „těžkým, ale nezbytným rozhodnutím“, což znamená propuštění přibližně 16 000 zaměstnanců, tedy zhruba 6 % celosvětové pracovní síly. Dvě třetiny těchto míst by měly zaniknout v administrativních a podpůrných funkcích, čímž chce Nestlé zjednodušit strukturu a zvýšit flexibilitu.
Zdroj: Getty Images
Navratil, který převzal vedení firmy 1. září poté, co byl jeho předchůdce odvolán kvůli nevhodnému vztahu se zaměstnankyní, zahájil své působení velmi razantně. Investoři oceňují, že se nebojí přistoupit k rychlým a nepopulárním krokům. Navratil chce totiž zvýšit původně plánované úspory nákladů z 2,5 miliardy CHF na 3 miliardy CHF do roku 2027. Podle jeho slov má jít o strategii, která nejen sníží výdaje, ale i přinese „myšlení zaměřené na výkon“, což je podle odborníků přesně to, co firma dlouhodobě potřebovala.
Pozitivní náladu na trzích podpořily i silné výsledky. Nestlé oznámila organický růst tržeb o 4,3 % ve třetím čtvrtletí, čímž překonala očekávání trhu, která se pohybovala kolem 3,7 %. Důležitým aspektem je, že růst byl poháněn skutečným nárůstem objemu prodejů, tedy tzv. reálným interním růstem (RIG), jenž dosáhl 1,5 %. Analytik UBS Guillaume Delmas zdůraznil, že právě tento údaj je klíčovým signálem zlepšující se kondice společnosti.
Z geografického hlediska si firma vedla dobře napříč všemi regiony. Rozvíjející se trhy zaznamenaly růst o 5,2 %, zatímco rozvinuté trhy přidaly 2,1 %. Silné výsledky přinesly zejména divize kávy a cukrovinek, které těžily z vyšších cen a rostoucí poptávky. Společnost zároveň potvrdila celoroční výhled čistého zisku ve výši 11,2 miliardy CHF (14 miliard USD), a to i přes zvýšené kurzové rozdíly, cla a nejistotu spotřebitelů na klíčových trzích.
Reakce analytiků byla jednoznačně pozitivní. Warren Ackerman z Barclays uvedl, že nové vedení by mělo vytvořit agilnější organizaci s nižšími náklady, která bude schopna rychleji reagovat na tržní změny. Podobně Callum Elliott z Bernstein poznamenal, že „nálada se dramaticky obrátila k lepšímu“ a že investoři začínají vnímat Nestlé jako společnost, která opět získává růstový impuls.
Zdroj: Getty Images
UBS ve své analýze dodává, že zásadním faktorem bude nyní především zlepšení firemní kultury a zavedení jasně měřitelných ukazatelů výkonnosti a odměn. Takový přístup by měl pomoci sladit globální strukturu firmy a posílit výkonnost na všech úrovních. Změna směřování Nestlé tak není pouze o úsporách, ale i o přehodnocení firemní filozofie.
Na trhu s potravinami a nápoji, který čelí tlaku rostoucích nákladů a měnících se preferencí spotřebitelů, představují kroky Nestlé výrazný posun. Investoři vnímají rozhodnost Navratila jako pozitivní signál, že společnost chce zůstat lídrem i v době, kdy konkurence jako Unilever nebo Mondelez hledá nové cesty růstu. V kombinaci s rostoucím důrazem na efektivitu, digitalizaci a inovace může Nestlé otevřít novou kapitolu své historie – kapitolu, v níž se spojuje stabilita tradiční značky s dynamikou moderního řízení.
Tento krok, i když tvrdý, investory přesvědčil, že nový generální ředitel Philippe Navratil je připraven firmu razantně modernizovat a zefektivnit. Výsledkem byl více než osmiprocentní nárůst hodnoty akcií na švýcarské burze – jasný signál důvěry investorů v nový směr, kterým se největší světový výrobce balených potravin vydává.Nestlé, která vlastní známé značky jako Nespresso, KitKat, Maggi či Purina, vstoupila do fáze hluboké transformace. Podle Navratila je hlavním cílem přizpůsobit se měnícím se trendům v globální ekonomice i spotřebitelskému chování. „Svět se mění a Nestlé se musí měnit ještě rychleji,“ uvedl šéf společnosti. Zároveň dodal, že firma se nevyhne „těžkým, ale nezbytným rozhodnutím“, což znamená propuštění přibližně 16 000 zaměstnanců, tedy zhruba 6 % celosvětové pracovní síly. Dvě třetiny těchto míst by měly zaniknout v administrativních a podpůrných funkcích, čímž chce Nestlé zjednodušit strukturu a zvýšit flexibilitu.Navratil, který převzal vedení firmy 1. září poté, co byl jeho předchůdce odvolán kvůli nevhodnému vztahu se zaměstnankyní, zahájil své působení velmi razantně. Investoři oceňují, že se nebojí přistoupit k rychlým a nepopulárním krokům. Navratil chce totiž zvýšit původně plánované úspory nákladů z 2,5 miliardy CHF na 3 miliardy CHF do roku 2027. Podle jeho slov má jít o strategii, která nejen sníží výdaje, ale i přinese „myšlení zaměřené na výkon“, což je podle odborníků přesně to, co firma dlouhodobě potřebovala.Pozitivní náladu na trzích podpořily i silné výsledky. Nestlé oznámila organický růst tržeb o 4,3 % ve třetím čtvrtletí, čímž překonala očekávání trhu, která se pohybovala kolem 3,7 %. Důležitým aspektem je, že růst byl poháněn skutečným nárůstem objemu prodejů, tedy tzv. reálným interním růstem , jenž dosáhl 1,5 %. Analytik UBS Guillaume Delmas zdůraznil, že právě tento údaj je klíčovým signálem zlepšující se kondice společnosti.Z geografického hlediska si firma vedla dobře napříč všemi regiony. Rozvíjející se trhy zaznamenaly růst o 5,2 %, zatímco rozvinuté trhy přidaly 2,1 %. Silné výsledky přinesly zejména divize kávy a cukrovinek, které těžily z vyšších cen a rostoucí poptávky. Společnost zároveň potvrdila celoroční výhled čistého zisku ve výši 11,2 miliardy CHF , a to i přes zvýšené kurzové rozdíly, cla a nejistotu spotřebitelů na klíčových trzích.Reakce analytiků byla jednoznačně pozitivní. Warren Ackerman z Barclays uvedl, že nové vedení by mělo vytvořit agilnější organizaci s nižšími náklady, která bude schopna rychleji reagovat na tržní změny. Podobně Callum Elliott z Bernstein poznamenal, že „nálada se dramaticky obrátila k lepšímu“ a že investoři začínají vnímat Nestlé jako společnost, která opět získává růstový impuls.UBS ve své analýze dodává, že zásadním faktorem bude nyní především zlepšení firemní kultury a zavedení jasně měřitelných ukazatelů výkonnosti a odměn. Takový přístup by měl pomoci sladit globální strukturu firmy a posílit výkonnost na všech úrovních. Změna směřování Nestlé tak není pouze o úsporách, ale i o přehodnocení firemní filozofie.Chcete využít této příležitosti?Na trhu s potravinami a nápoji, který čelí tlaku rostoucích nákladů a měnících se preferencí spotřebitelů, představují kroky Nestlé výrazný posun. Investoři vnímají rozhodnost Navratila jako pozitivní signál, že společnost chce zůstat lídrem i v době, kdy konkurence jako Unilever nebo Mondelez hledá nové cesty růstu. V kombinaci s rostoucím důrazem na efektivitu, digitalizaci a inovace může Nestlé otevřít novou kapitolu své historie – kapitolu, v níž se spojuje stabilita tradiční značky s dynamikou moderního řízení.
Meta Platforms zažila ve čtvrtek výrazný nárůst pozornosti investorů poté, co agentura Bloomberg zveřejnila informaci, že vedení společnosti zvažuje razantní...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...