Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

USA riskují, že v závodě o EV ztratí další pozice ve prospěch Číny

David Škvára Autor: David Škvára
26 října, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • USA ruší podporu elektromobilů, investice klesly o třetinu
  • Čína zůstává lídrem s 51 % podílem EV do roku 2030
  • Tradiční výrobci vydělávají na benzínu, ale riskují ztrátu budoucnosti
  • Krátkodobé zisky USA mohou znamenat dlouhodobé oslabení technologické pozice

Podpora Bílého domu pro automobily na benzín představuje pro mnoho výrobců automobilů dilema

USA ztrácí tempo v závodě o elektromobily, zatímco Čína posiluje pozici

Spojené státy riskují, že v globálním závodě o elektromobily ztratí další pozice ve prospěch Číny. Příčinou je nový přístup administrativy prezidenta Donalda Trumpa, který po svém návratu do Bílého domu zrušil daňové pobídky pro nákup elektromobilů a oslabil pravidla pro emise skleníkových plynů. Tento krok znamenal výrazný odklon od politiky předchozí administrativy Joea Bidena, jež rozvoj elektromobilů podporovala prostřednictvím rozsáhlých investic a dotací.

Podle US Clean Investment Monitor, společného projektu Rhodium Group a Massachusetts Institute of Technology, klesly investice související s elektromobily – včetně výroby baterií, montáže vozidel a nabíjecí infrastruktury – v období tří měsíců do září o téměř třetinu na 8,1 miliardy dolarů oproti stejnému období předchozího roku. Mezi dubnem a zářím byly navíc zrušeny plánované investice v hodnotě přibližně 7 miliard dolarů.

Tento prudký pokles vyvolal obavy napříč automobilovým průmyslem. Analytici upozorňují, že omezení podpory v USA může zásadně ovlivnit budoucnost celého odvětví a posílit postavení Číny, která je už nyní světovým lídrem v oblasti elektromobilů.

Zdroj: Shutterstock

Slábnoucí signály z Washingtonu brzdí vývoj

Generální ředitel společnosti Volvo Cars (VOLV-B.ST) Håkan Samuelsson uvedl, že tempo inovací ve Spojených státech se zpomaluje právě kvůli změně politického kurzu. „Musíme být rychlejší ve vývoji, abychom mohli konkurovat Číňanům. Jakmile tyto signály oslabíte, všechno se zpomalí,“ varoval.

Někteří evropští výrobci, kteří sledují vývoj v USA, dokonce vyzvali Evropskou komisi, aby zmírnila plánovaný zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem po roce 2035. Argumentují tím, že pokud Spojené státy upustí od přechodu na elektromobilitu, bude pro evropské automobilky obtížné udržet konkurenceschopnost.

Advertisement

Trump se veřejně rozešel s politikou svého předchůdce a opakovaně prohlásil, že elektromobily mohou „zničit americký automobilový průmysl“ a zvýšit ceny pro spotřebitele. Tento postoj už nyní přináší konkrétní dopady – poradenská společnost AlixPartners snížila své prognózy prodeje elektromobilů v USA téměř o polovinu.

Chcete využít této příležitosti?

Prognózy prodeje a změna tržní dynamiky

Podle AlixPartners by v roce 2026 měla plně elektrická vozidla tvořit pouze 7 % všech prodejů v USA, zatímco původní odhady hovořily o 13 %. Hybridy by měly představovat 22 % a spalovací motory stále dominantních 68 %. Plug-in hybridy zůstanou na úrovni 3 %.

Do roku 2030 by měl podíl elektromobilů v USA dosáhnout 18 %, což je pokles z původně očekávaných 25 %. Pro srovnání – v Evropě se očekává podíl 40 % a v Číně dokonce 51 %, což dokládá, že Čína zůstává jednoznačným lídrem světového přechodu k elektromobilitě.

Tento trend podle odborníků výrazně posiluje čínské společnosti jako BYD (BYDDY) nebo Geely (GELYF), které pokračují ve vývoji nových technologií, rozšiřují výrobu a těží z podpory tamní vlády. Naproti tomu americké automobilky čelí složitému dilematu – krátkodobě vydělávají více na vozech se spalovacím motorem, ale dlouhodobě riskují ztrátu pozice na klíčovém trhu budoucnosti.

Zdroj: Shutterstock

Zisk dnes, ztráta zítra

Mark Wakefield, vedoucí globálního automobilového trhu ve společnosti AlixPartners, označil nové zaměření USA na spalovací motory za „krátkodobě dobrou zprávu pro průmysl“. Přináší totiž miliardové zisky pro tradiční výrobce, kteří stále prodávají většinu svých modelů s benzínovým nebo hybridním pohonem.

Wakefield však zároveň varoval, že čínské automobilky budou dál investovat do vývoje elektromobilů, čímž si zajistí technologickou i cenovou výhodu. „Tradiční výrobci automobilů riskují, že za nimi zaostanou, pokud z tohoto kolotoče vystoupí,“ uvedl.

Například Stellantis (STLA), vlastník značek Jeep a Peugeot, oznámil rekordní investici 13 miliard dolarů do rozšíření výroby benzínových a hybridních vozů v USA během příštích čtyř let. Generální ředitel Ford (F) Jim Farley zase označil oživení benzínových motorů za „příležitost v hodnotě několika miliard dolarů“.

Přesto ale Ford vykázal v oblasti elektromobilů za devět měsíců do září ztrátu 3,6 miliardy dolarů, zatímco z prodeje benzínových a hybridních aut dosáhl provozního zisku 2,3 miliardy dolarů. Farley přiznal, že firma čelí „tvrdší konkurenci než kdy dřív“, zejména ze strany čínských výrobců originálního vybavení, kteří expandují po celém světě a profitují z nižších nákladů i technologické efektivity.

Budoucnost americké mobility

Trumpova politika návratu ke spalovacím motorům tak představuje krátkodobý zisk, ale dlouhodobé riziko. Pokud Spojené státy výrazně omezí podporu vývoje a výroby elektromobilů, mohou ztratit klíčové technologické know-how a dovolit čínským firmám upevnit jejich globální dominanci.

Evropa mezitím stojí před volbou – buď se přidá k americkému pragmatismu, nebo bude dál prosazovat přechod na čistou energii, i když za cenu krátkodobých ztrát.

Závod o budoucnost automobilového průmyslu se tak stává nejen technologickým, ale i geopolitickým bojištěm. A zatímco Spojené státy přehodnocují své priority, Čína pokračuje v cílevědomé strategii, která jí umožňuje postupně přebírat roli lídra nejen v elektromobilitě, ale i v celé průmyslové transformaci.

Podpora Bílého domu pro automobily na benzín představuje pro mnoho výrobců automobilů dilema USA ztrácí tempo v závodě o elektromobily, zatímco Čína posiluje pozici Spojené státy riskují, že v globálním závodě o elektromobily ztratí další pozice ve prospěch Číny. Příčinou je nový přístup administrativy prezidenta Donalda Trumpa, který po svém návratu do Bílého domu zrušil daňové pobídky pro nákup elektromobilů a oslabil pravidla pro emise skleníkových plynů. Tento krok znamenal výrazný odklon od politiky předchozí administrativy Joea Bidena, jež rozvoj elektromobilů podporovala prostřednictvím rozsáhlých investic a dotací. Podle US Clean Investment Monitor, společného projektu Rhodium Group a Massachusetts Institute of Technology, klesly investice související s elektromobily – včetně výroby baterií, montáže vozidel a nabíjecí infrastruktury – v období tří měsíců do září o téměř třetinu na 8,1 miliardy dolarů oproti stejnému období předchozího roku. Mezi dubnem a zářím byly navíc zrušeny plánované investice v hodnotě přibližně 7 miliard dolarů. Tento prudký pokles vyvolal obavy napříč automobilovým průmyslem. Analytici upozorňují, že omezení podpory v USA může zásadně ovlivnit budoucnost celého odvětví a posílit postavení Číny, která je už nyní světovým lídrem v oblasti elektromobilů. Slábnoucí signály z Washingtonu brzdí vývoj Generální ředitel společnosti Volvo Cars Håkan Samuelsson uvedl, že tempo inovací ve Spojených státech se zpomaluje právě kvůli změně politického kurzu. „Musíme být rychlejší ve vývoji, abychom mohli konkurovat Číňanům. Jakmile tyto signály oslabíte, všechno se zpomalí,“ varoval. Někteří evropští výrobci, kteří sledují vývoj v USA, dokonce vyzvali Evropskou komisi, aby zmírnila plánovaný zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem po roce 2035. Argumentují tím, že pokud Spojené státy upustí od přechodu na elektromobilitu, bude pro evropské automobilky obtížné udržet konkurenceschopnost. Trump se veřejně rozešel s politikou svého předchůdce a opakovaně prohlásil, že elektromobily mohou „zničit americký automobilový průmysl“ a zvýšit ceny pro spotřebitele. Tento postoj už nyní přináší konkrétní dopady – poradenská společnost AlixPartners snížila své prognózy prodeje elektromobilů v USA téměř o polovinu. Chcete využít této příležitosti?Prognózy prodeje a změna tržní dynamiky Podle AlixPartners by v roce 2026 měla plně elektrická vozidla tvořit pouze 7 % všech prodejů v USA, zatímco původní odhady hovořily o 13 %. Hybridy by měly představovat 22 % a spalovací motory stále dominantních 68 %. Plug-in hybridy zůstanou na úrovni 3 %. Do roku 2030 by měl podíl elektromobilů v USA dosáhnout 18 %, což je pokles z původně očekávaných 25 %. Pro srovnání – v Evropě se očekává podíl 40 % a v Číně dokonce 51 %, což dokládá, že Čína zůstává jednoznačným lídrem světového přechodu k elektromobilitě. Tento trend podle odborníků výrazně posiluje čínské společnosti jako BYD nebo Geely , které pokračují ve vývoji nových technologií, rozšiřují výrobu a těží z podpory tamní vlády. Naproti tomu americké automobilky čelí složitému dilematu – krátkodobě vydělávají více na vozech se spalovacím motorem, ale dlouhodobě riskují ztrátu pozice na klíčovém trhu budoucnosti. Zisk dnes, ztráta zítra Mark Wakefield, vedoucí globálního automobilového trhu ve společnosti AlixPartners, označil nové zaměření USA na spalovací motory za „krátkodobě dobrou zprávu pro průmysl“. Přináší totiž miliardové zisky pro tradiční výrobce, kteří stále prodávají většinu svých modelů s benzínovým nebo hybridním pohonem. Wakefield však zároveň varoval, že čínské automobilky budou dál investovat do vývoje elektromobilů, čímž si zajistí technologickou i cenovou výhodu. „Tradiční výrobci automobilů riskují, že za nimi zaostanou, pokud z tohoto kolotoče vystoupí,“ uvedl. Například Stellantis , vlastník značek Jeep a Peugeot, oznámil rekordní investici 13 miliard dolarů do rozšíření výroby benzínových a hybridních vozů v USA během příštích čtyř let. Generální ředitel Ford Jim Farley zase označil oživení benzínových motorů za „příležitost v hodnotě několika miliard dolarů“. Přesto ale Ford vykázal v oblasti elektromobilů za devět měsíců do září ztrátu 3,6 miliardy dolarů, zatímco z prodeje benzínových a hybridních aut dosáhl provozního zisku 2,3 miliardy dolarů. Farley přiznal, že firma čelí „tvrdší konkurenci než kdy dřív“, zejména ze strany čínských výrobců originálního vybavení, kteří expandují po celém světě a profitují z nižších nákladů i technologické efektivity. Budoucnost americké mobility Trumpova politika návratu ke spalovacím motorům tak představuje krátkodobý zisk, ale dlouhodobé riziko. Pokud Spojené státy výrazně omezí podporu vývoje a výroby elektromobilů, mohou ztratit klíčové technologické know-how a dovolit čínským firmám upevnit jejich globální dominanci. Evropa mezitím stojí před volbou – buď se přidá k americkému pragmatismu, nebo bude dál prosazovat přechod na čistou energii, i když za cenu krátkodobých ztrát. Závod o budoucnost automobilového průmyslu se tak stává nejen technologickým, ale i geopolitickým bojištěm. A zatímco Spojené státy přehodnocují své priority, Čína pokračuje v cílevědomé strategii, která jí umožňuje postupně přebírat roli lídra nejen v elektromobilitě, ale i v celé průmyslové transformaci.
Tagy: čínaelektromobilitaevUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Tesla ztrácí podíl na americkém trhu s elektromobily uprostřed boomu EV
      2. Americké sankce na ruskou ropu zvyšují tlak na čínské rafinerie
      3. GM odepíše 1,6 miliardy dolarů kvůli poklesu poptávky po elektromobilech
      4. Peking zvyšuje tlak na Washington, co přinese nové exportní omezení?
      5. Rozdíl v podílu elektromobilů v Evropské unii a v ČR se zvýšil
      6. Tesla ztrácí podíl na americkém trhu elektromobilů, konkurence roste
      7. Konec daňové úlevy na elektromobily: jak ovlivní ceny a poptávku?
      8. Krize vzácných zemin dává Trumpovi šanci sjednotit spojence
      9. Budoucnost elektromobilů v Americe vypadá ponuře. Průmysl se však nevzdává
      10. Vysoké náklady zatím brání masovému rozšíření elektromobilů
      Advertisement

      Breaking.

      14:12

      Saúdský trh zažil pokles, ale některé akcie zářily

      13:52

      Token $VULT debutuje: Revoluce v bezpečnosti digitálních aktiv

      13:32

      Jihokorejsko-americká aliance posílí flotilu USA: Nová lodní dohoda

      13:03

      Snowball & Co. posiluje globální fintech vliv akvizicí Adro

      12:56

      Setkání Putin-Trump: Zásadní přípravy navzdory rostoucím sankcím

      12:53

      Volkswagen navzdory krizi čipů: Stabilita zajištěna, výzvy přetrvávají

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Příležitost

      Generální ředitel ze staré školy se bude snažit zachránit Kodak

      26 října, 2025

      Když Jim Continenza provází návštěvníky po továrnách společnosti Eastman Kodak (KODK), začne tím, že je požádá, aby si sundali saka....

      Zdroj: Shutterstock

      Microsoft může znovu růst díky Azure a Copilotu, říkají analytici

      25 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Las Vegas Sands hlásí silné čtvrtletní výsledky a táhne růst sektoru

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Core Scientific posiluje díky upgradu, zatímco dohoda s CoreWeave slábne

      24 října, 2025

      IPO Radar.

      Navan, Inc.

      Datum IPO: 31 října, 2025
      Potenciální ocenění: 6,45 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Fed naráží na limity, mladí Američané v technologiích zůstávají bez práce

      25 října, 2025

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025

      S&P 500 klesá kvůli obavám z obchodní války USA a Číny a propadu Netflixu

      22 října, 2025

      Dow uzavřel poprvé nad hranicí 47 000 bodů díky mírné inflaci

      24 října, 2025

      Warner Bros. Discovery zvažuje prodej, akcie prudce rostou

      22 října, 2025

      Fed potřebuje jasnější strategii, aby investory provedl nejistým obdobím

      25 října, 2025

      Uchazeči o brigádu očekávají hodinovou mzdu kolem 160 Kč, ukázala analýza

      26 října, 2025

      S&P 500 stoupá díky technologiím a uvolnění napětí mezi USA a Čínou

      23 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Burzovní svět
      Akcie

      Tři hvězdné IPO roku 2025: od čínských elektromobilů po evropské alarmy

      14 října, 2025

      Po dvou letech opatrnosti se globální trh s primárními emisemi (IPO) znovu probouzí. Rok 2025 přinesl několik mimořádně úspěšných debutů,...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.