USA ruší podporu elektromobilů, investice klesly o třetinu
Čína zůstává lídrem s 51 % podílem EV do roku 2030
Tradiční výrobci vydělávají na benzínu, ale riskují ztrátu budoucnosti
Krátkodobé zisky USA mohou znamenat dlouhodobé oslabení technologické pozice
Podpora Bílého domu pro automobily na benzín představuje pro mnoho výrobců automobilů dilema
USA ztrácí tempo v závodě o elektromobily, zatímco Čína posiluje pozici
Spojené státy riskují, že v globálním závodě o elektromobily ztratí další pozice ve prospěch Číny. Příčinou je nový přístup administrativy prezidenta Donalda Trumpa, který po svém návratu do Bílého domu zrušil daňové pobídky pro nákup elektromobilů a oslabil pravidla pro emise skleníkových plynů. Tento krok znamenal výrazný odklon od politiky předchozí administrativy Joea Bidena, jež rozvoj elektromobilů podporovala prostřednictvím rozsáhlých investic a dotací.
Podle US Clean Investment Monitor, společného projektu Rhodium Group a Massachusetts Institute of Technology, klesly investice související s elektromobily – včetně výroby baterií, montáže vozidel a nabíjecí infrastruktury – v období tří měsíců do září o téměř třetinu na 8,1 miliardy dolarů oproti stejnému období předchozího roku. Mezi dubnem a zářím byly navíc zrušeny plánované investice v hodnotě přibližně 7 miliard dolarů.
Tento prudký pokles vyvolal obavy napříč automobilovým průmyslem. Analytici upozorňují, že omezení podpory v USA může zásadně ovlivnit budoucnost celého odvětví a posílit postavení Číny, která je už nyní světovým lídrem v oblasti elektromobilů.
Zdroj: Shutterstock
Slábnoucí signály z Washingtonu brzdí vývoj
Generální ředitel společnosti Volvo Cars (VOLV-B.ST) Håkan Samuelsson uvedl, že tempo inovací ve Spojených státech se zpomaluje právě kvůli změně politického kurzu. „Musíme být rychlejší ve vývoji, abychom mohli konkurovat Číňanům. Jakmile tyto signály oslabíte, všechno se zpomalí,“ varoval.
Někteří evropští výrobci, kteří sledují vývoj v USA, dokonce vyzvali Evropskou komisi, aby zmírnila plánovaný zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem po roce 2035. Argumentují tím, že pokud Spojené státy upustí od přechodu na elektromobilitu, bude pro evropské automobilky obtížné udržet konkurenceschopnost.
Trump se veřejně rozešel s politikou svého předchůdce a opakovaně prohlásil, že elektromobily mohou „zničit americký automobilový průmysl“ a zvýšit ceny pro spotřebitele. Tento postoj už nyní přináší konkrétní dopady – poradenská společnost AlixPartners snížila své prognózy prodeje elektromobilů v USA téměř o polovinu.
Podle AlixPartners by v roce 2026 měla plně elektrická vozidla tvořit pouze 7 % všech prodejů v USA, zatímco původní odhady hovořily o 13 %. Hybridy by měly představovat 22 % a spalovací motory stále dominantních 68 %. Plug-in hybridy zůstanou na úrovni 3 %.
Do roku 2030 by měl podíl elektromobilů v USA dosáhnout 18 %, což je pokles z původně očekávaných 25 %. Pro srovnání – v Evropě se očekává podíl 40 % a v Číně dokonce 51 %, což dokládá, že Čína zůstává jednoznačným lídrem světového přechodu k elektromobilitě.
Tento trend podle odborníků výrazně posiluje čínské společnosti jako BYD (BYDDY) nebo Geely (GELYF), které pokračují ve vývoji nových technologií, rozšiřují výrobu a těží z podpory tamní vlády. Naproti tomu americké automobilky čelí složitému dilematu – krátkodobě vydělávají více na vozech se spalovacím motorem, ale dlouhodobě riskují ztrátu pozice na klíčovém trhu budoucnosti.
Zdroj: Shutterstock
Zisk dnes, ztráta zítra
Mark Wakefield, vedoucí globálního automobilového trhu ve společnosti AlixPartners, označil nové zaměření USA na spalovací motory za „krátkodobě dobrou zprávu pro průmysl“. Přináší totiž miliardové zisky pro tradiční výrobce, kteří stále prodávají většinu svých modelů s benzínovým nebo hybridním pohonem.
Wakefield však zároveň varoval, že čínské automobilky budou dál investovat do vývoje elektromobilů, čímž si zajistí technologickou i cenovou výhodu. „Tradiční výrobci automobilů riskují, že za nimi zaostanou, pokud z tohoto kolotoče vystoupí,“ uvedl.
Například Stellantis (STLA), vlastník značek Jeep a Peugeot, oznámil rekordní investici 13 miliard dolarů do rozšíření výroby benzínových a hybridních vozů v USA během příštích čtyř let. Generální ředitel Ford (F)Jim Farley zase označil oživení benzínových motorů za „příležitost v hodnotě několika miliard dolarů“.
Přesto ale Ford vykázal v oblasti elektromobilů za devět měsíců do září ztrátu 3,6 miliardy dolarů, zatímco z prodeje benzínových a hybridních aut dosáhl provozního zisku 2,3 miliardy dolarů. Farley přiznal, že firma čelí „tvrdší konkurenci než kdy dřív“, zejména ze strany čínských výrobců originálního vybavení, kteří expandují po celém světě a profitují z nižších nákladů i technologické efektivity.
Budoucnost americké mobility
Trumpova politika návratu ke spalovacím motorům tak představuje krátkodobý zisk, ale dlouhodobé riziko. Pokud Spojené státy výrazně omezí podporu vývoje a výroby elektromobilů, mohou ztratit klíčové technologické know-how a dovolit čínským firmám upevnit jejich globální dominanci.
Evropa mezitím stojí před volbou – buď se přidá k americkému pragmatismu, nebo bude dál prosazovat přechod na čistou energii, i když za cenu krátkodobých ztrát.
Závod o budoucnost automobilového průmyslu se tak stává nejen technologickým, ale i geopolitickým bojištěm. A zatímco Spojené státy přehodnocují své priority, Čína pokračuje v cílevědomé strategii, která jí umožňuje postupně přebírat roli lídra nejen v elektromobilitě, ale i v celé průmyslové transformaci.
Podpora Bílého domu pro automobily na benzín představuje pro mnoho výrobců automobilů dilema
USA ztrácí tempo v závodě o elektromobily, zatímco Čína posiluje pozici
Spojené státy riskují, že v globálním závodě o elektromobily ztratí další pozice ve prospěch Číny. Příčinou je nový přístup administrativy prezidenta Donalda Trumpa, který po svém návratu do Bílého domu zrušil daňové pobídky pro nákup elektromobilů a oslabil pravidla pro emise skleníkových plynů. Tento krok znamenal výrazný odklon od politiky předchozí administrativy Joea Bidena, jež rozvoj elektromobilů podporovala prostřednictvím rozsáhlých investic a dotací.
Podle US Clean Investment Monitor, společného projektu Rhodium Group a Massachusetts Institute of Technology, klesly investice související s elektromobily – včetně výroby baterií, montáže vozidel a nabíjecí infrastruktury – v období tří měsíců do září o téměř třetinu na 8,1 miliardy dolarů oproti stejnému období předchozího roku. Mezi dubnem a zářím byly navíc zrušeny plánované investice v hodnotě přibližně 7 miliard dolarů.
Tento prudký pokles vyvolal obavy napříč automobilovým průmyslem. Analytici upozorňují, že omezení podpory v USA může zásadně ovlivnit budoucnost celého odvětví a posílit postavení Číny, která je už nyní světovým lídrem v oblasti elektromobilů.
Slábnoucí signály z Washingtonu brzdí vývoj
Generální ředitel společnosti Volvo Cars Håkan Samuelsson uvedl, že tempo inovací ve Spojených státech se zpomaluje právě kvůli změně politického kurzu. „Musíme být rychlejší ve vývoji, abychom mohli konkurovat Číňanům. Jakmile tyto signály oslabíte, všechno se zpomalí,“ varoval.
Někteří evropští výrobci, kteří sledují vývoj v USA, dokonce vyzvali Evropskou komisi, aby zmírnila plánovaný zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem po roce 2035. Argumentují tím, že pokud Spojené státy upustí od přechodu na elektromobilitu, bude pro evropské automobilky obtížné udržet konkurenceschopnost.
Trump se veřejně rozešel s politikou svého předchůdce a opakovaně prohlásil, že elektromobily mohou „zničit americký automobilový průmysl“ a zvýšit ceny pro spotřebitele. Tento postoj už nyní přináší konkrétní dopady – poradenská společnost AlixPartners snížila své prognózy prodeje elektromobilů v USA téměř o polovinu.
Chcete využít této příležitosti?Prognózy prodeje a změna tržní dynamiky
Podle AlixPartners by v roce 2026 měla plně elektrická vozidla tvořit pouze 7 % všech prodejů v USA, zatímco původní odhady hovořily o 13 %. Hybridy by měly představovat 22 % a spalovací motory stále dominantních 68 %. Plug-in hybridy zůstanou na úrovni 3 %.
Do roku 2030 by měl podíl elektromobilů v USA dosáhnout 18 %, což je pokles z původně očekávaných 25 %. Pro srovnání – v Evropě se očekává podíl 40 % a v Číně dokonce 51 %, což dokládá, že Čína zůstává jednoznačným lídrem světového přechodu k elektromobilitě.
Tento trend podle odborníků výrazně posiluje čínské společnosti jako BYD nebo Geely , které pokračují ve vývoji nových technologií, rozšiřují výrobu a těží z podpory tamní vlády. Naproti tomu americké automobilky čelí složitému dilematu – krátkodobě vydělávají více na vozech se spalovacím motorem, ale dlouhodobě riskují ztrátu pozice na klíčovém trhu budoucnosti.
Zisk dnes, ztráta zítra
Mark Wakefield, vedoucí globálního automobilového trhu ve společnosti AlixPartners, označil nové zaměření USA na spalovací motory za „krátkodobě dobrou zprávu pro průmysl“. Přináší totiž miliardové zisky pro tradiční výrobce, kteří stále prodávají většinu svých modelů s benzínovým nebo hybridním pohonem.
Wakefield však zároveň varoval, že čínské automobilky budou dál investovat do vývoje elektromobilů, čímž si zajistí technologickou i cenovou výhodu. „Tradiční výrobci automobilů riskují, že za nimi zaostanou, pokud z tohoto kolotoče vystoupí,“ uvedl.
Například Stellantis , vlastník značek Jeep a Peugeot, oznámil rekordní investici 13 miliard dolarů do rozšíření výroby benzínových a hybridních vozů v USA během příštích čtyř let. Generální ředitel Ford Jim Farley zase označil oživení benzínových motorů za „příležitost v hodnotě několika miliard dolarů“.
Přesto ale Ford vykázal v oblasti elektromobilů za devět měsíců do září ztrátu 3,6 miliardy dolarů, zatímco z prodeje benzínových a hybridních aut dosáhl provozního zisku 2,3 miliardy dolarů. Farley přiznal, že firma čelí „tvrdší konkurenci než kdy dřív“, zejména ze strany čínských výrobců originálního vybavení, kteří expandují po celém světě a profitují z nižších nákladů i technologické efektivity.
Budoucnost americké mobility
Trumpova politika návratu ke spalovacím motorům tak představuje krátkodobý zisk, ale dlouhodobé riziko. Pokud Spojené státy výrazně omezí podporu vývoje a výroby elektromobilů, mohou ztratit klíčové technologické know-how a dovolit čínským firmám upevnit jejich globální dominanci.
Evropa mezitím stojí před volbou – buď se přidá k americkému pragmatismu, nebo bude dál prosazovat přechod na čistou energii, i když za cenu krátkodobých ztrát.
Závod o budoucnost automobilového průmyslu se tak stává nejen technologickým, ale i geopolitickým bojištěm. A zatímco Spojené státy přehodnocují své priority, Čína pokračuje v cílevědomé strategii, která jí umožňuje postupně přebírat roli lídra nejen v elektromobilitě, ale i v celé průmyslové transformaci.