Klíčové body
- Rozpočet Reevesové krátkodobě stabilizoval finance, ale neřeší dlouhodobé problémy britské ekonomiky
- Daňová zátěž výrazně roste a dopadne na miliony pracujících i nejbohatší
- Trhy reagovaly pozitivně díky vyšší fiskální rezervě a uklidnění rizik
- Politické napětí roste, protože rozpočet postrádá jasnou prorůstovou strategii
Reevesová jej dokázala dodat – alespoň v krátkodobém horizontu. Podařilo se jí obnovit důležitou fiskální rezervu, rozšířit sociální programy a vytvořit obraz vlády, která drží otěže pevně v rukou.
Investoři rozpočet přijali převážně pozitivně a rovněž labourističtí poslanci, kteří v minulosti blokovali některé výdajové návrhy, tentokrát vyjádřili podporu. Přesto však v širším kontextu dokument přináší více otazníků než odpovědí.
Celkové vládní výdaje ve výši 1,6 bilionu liber sice působí robustně, ale rozpočet, navzdory svému rozsahu, nepředstavil téměř žádné zásadní impulzy pro hospodářský růst, který Starmer označuje za úkol číslo jedna. Stejně tak postrádal hlubší daňovou reformu nebo dlouhodobou vizi, kterou část labouristických poslanců považuje za nutnou k obnovení důvěry veřejnosti oslabené vzestupem Reform UK vedené Nigelem Faragem.
Zásah do politických očekávání navíc doprovázel neplánovaný a bezprecedentní únik 197stránkové analýzy Úřadu pro rozpočtovou odpovědnost. Ten nejen urychlil zveřejnění rozpočtu, ale zároveň vyvolal kritiku a vyšetřování. Předseda OBR Richard Hughes se za chybu omluvil a nabídl rezignaci, pokud o ni bude požádán.
Reevesová událost popsala jako závažné pochybení, nicméně dopady na samotný obsah rozpočtu nakonec neovlivnila – OBR totiž ve svém hodnocení projevilo vůči ministryni nečekanou míru shovívavosti.

Masivní daňové navýšení a jeho politická cena
Nejviditelnějším prvkem rozpočtu je zvýšení daní, které dopadne na 1,7 milionu běžných zaměstnanců i nejbohatší Britany. Tato opatření mají financovat zvýšené sociální výdaje, podporu pro nízkopříjmové domácnosti a kompenzace za energie. Problémem je jejich načasování – největší z těchto daňových zásahů vejdou v platnost těsně před parlamentními volbami v roce 2029.
Reevesová tak čelí riziku, že krátkodobé politické vítězství bude vykoupeno dlouhodobými náklady v podobě ztráty popularity. Sama ministryně navíc odmítla vyloučit možnost dalších daňových zvýšení, což může posílit tlak opozičních stran i kritické frakce uvnitř Labouristické strany.
Institut for Fiscal Studies upozornil, že Reevesová v průběhu dvou rozpočtů během posledních 13 měsíců zvýšila daňovou zátěž více než jakákoli britská vláda od roku 1970. Celkové příjmy z daní mají dosáhnout historického maxima – 38,3 % HDP. Daňové změny se tak nestávají pouze součástí fiskální konsolidace, ale i zásadním určovatelem politické trajektorie celé vlády.
Zvýšení daní doplňuje řada menších opatření, například přirážka na nemovitosti s hodnotou nad dva miliony liber či daňové změny v oblasti úspor, které mají financovat zrušení omezení rodinných dávek na dvě děti. Minimální mzda se zvýšila o 4,1 %, zatímco spotřební daň na pohonné hmoty i jízdné na železnici zůstávají zmrazené. To vše vytváří obraz rozpočtu, který se snaží vyvážit sociální citlivost s fiskální opatrností – ovšem za cenu výrazného daňového zatížení.
Trhy zůstávají klidné, skutečný stav ekonomiky méně
Z pohledu finančních trhů rozpočet přinesl uklidnění. Vyšší rezervy a menší než očekávaný dopad revize produktivity vedly k posílení důvěry v udržitelnost veřejných financí. Zásluhu na tom má především rychlejší růst mezd a vyšší inflace, které pomohly zvýšit daňové příjmy a omezit negativní dopady slabší ekonomické aktivity.
Trhy reagovaly pozitivně také proto, že rozpočet odstraňoval riziko bezprostředního porušení fiskálního pravidla, podle kterého musí daně pokrývat půjčky v letech 2029–2030. Fitchální rezerva vzrostla na 22 miliard liber, což odborníci vnímají jako důležitý signál stability. Jak uvedl analytik Jordan Rochester, pro trhy je klíčové „čísla, ne politické divadlo“.
Nicméně OBR zároveň snížil výhled růstu pro každý zbývající rok volebního období. Nevidí tedy řešení pro dlouhodobé strukturální problémy britské ekonomiky – nízkou produktivitu, stagnující investice a rostoucí tlak na sociální výdaje.
Prostor pro budoucí manévrování se tak zúžil. Půjčky mají přesáhnout dřívější prognózy o 57 miliard liber a podíl dluhu na HDP se má vyšplhat ze současných 95 % na 97 % v roce 2028–2029. Reevesová se spoléhá hlavně na zmrazení daňových prahů do roku 2031, což má do vyšších daňových pásem přivést přes pět milionů lidí – opatření, které může být politicky bolestivé.
Politické napětí a rozpočtová realita
Politická rovina rozpočtu je neméně významná. Premiér Starmer čelí tlaku před květnovými místními volbami, kde hrozí úspěch Reform UK i posílení Strany zelených. Uvnitř Labouristické strany je situace rozporuplná – levicové křídlo ocenilo rozšíření sociálních programů, zatímco pravicově orientovaní poslanci kritizují nedostatek prorůstových opatření.
Nigel Farage rozpočet označil za „útok na aspirace“ a tvrdě kritizoval daňové zatížení pracujících. Obchodní skupiny jako CBI upozorňují na absenci jasné prorůstové strategie a varují před rizikem stagnace. Podniky navíc nesou náklady nejen vyšších daní, ale i povinnosti financovat vyšší minimální mzdu.
Teprve tři roky uplynuly od chvíle, kdy Liz Trussová svou fiskální politikou otřásla trhy. Někteří analytici proto varují, že Reevesová sice vyhnula okamžité reakci trhů, ale dlouhodobé obavy investorů přetrvávají. Bez robustního růstového plánu mohou pozdější konsolidační kroky přijít příliš pozdě – nebo příliš tvrdě.
Resolution Foundation upozorňuje, že velká část ozdravných opatření byla odložena „na předvečer příštích voleb“. Stoupající tlak na sociální výdaje, vyšší počet příjemců dávek a rozhodnutí zrušit limit pro dvě děti zvyšují výdaje oproti očekávání o 16 miliard liber. To jen posiluje otázky kolem dlouhodobé udržitelnosti současné strategie.
Rozpočet Reevesové tak působí jako politicky úspěšný krok, který pomáhá vládě přežít dnešek – ale nedává odpověď na otázku, jak si Británie povede zítra. Rozpočtové vítězství je reálné. Rizika, která přináší, ještě větší.





























