Dnes 10. prosince 2025 oznámila automobilka Ford , že její dodavatelé magnetů ze vzácných zemí v Číně byli zařazeni do první skupiny nových vývozních licencí, které vydal Peking. Tyto licence mají za cíl zvýšit dodávky a zmírnit nedostatky těchto klíčových komponentů.
Licence byly dohodnuty po schůzce prezidentů Si Ťin-pchinga a Donalda Trumpa v Jižní Koreji a měly by umožnit větší dodávky s menšími administrativními překážkami. Ford je prvním zahraničním zákazníkem, který potvrdil, že jeho dodavatelé obdrželi schválení v rámci tohoto zjednodušeného systému.
Od dubna, kdy Čína zavedla přísné kontroly ohledně vývozu vzácných zemí, bylo nutné, aby společnosti žádaly o licence pro každou zásilku, což vedlo k rozsáhlým nedostatkům v dodavatelském řetězci automobilového průmyslu. Tato situace zároveň poskytla Pekingu značnou výhodu v obchodních jednáních se Spojenými státy.
Obavy o spravedlivé rozdělení těchto licencí rostou, zejména poté, co Johann Wadephul, ministr zahraničí Německa, prohlásil, že němečtí automobilky v první vlně zahrnuty nebyly. Mnozí výrobci jako Volkswagen měli s Čínou dlouhodobé vazby a silně se snaží o získání licencí.
Chcete využít této příležitosti?
“Je třeba vykonat ještě spoustu práce, abychom přesvědčili Peking k udělení těchto nových licencí německým společnostem,” uvedl Wadephul. Zda budou další zákazníci v citlivějších sektorech, jako je letectví nebo polovodiče, moci také licencí využít, zůstává nejisté.
V listopadu došlo k nárůstu vývozů vzácných zemí z Číny. Ford při vydání své zprávy uvedl, že i přesto, že se několik dodavatelů dostalo k těmto schválením, přetrvávají obavy ohledně potřebné spolupráce mezi vládami USA a Číny k úplnému vyřešení problémů s dodavatelským řetězcem.
Dnes 10. prosince 2025 oznámila automobilka Ford , že její dodavatelé magnetů ze vzácných zemí v Číně byli zařazeni do první skupiny nových vývozních licencí, které vydal Peking. Tyto licence mají za cíl zvýšit dodávky a zmírnit nedostatky těchto klíčových komponentů.
Licence byly dohodnuty po schůzce prezidentů Si Ťin-pchinga a Donalda Trumpa v Jižní Koreji a měly by umožnit větší dodávky s menšími administrativními překážkami. Ford je prvním zahraničním zákazníkem, který potvrdil, že jeho dodavatelé obdrželi schválení v rámci tohoto zjednodušeného systému.
Od dubna, kdy Čína zavedla přísné kontroly ohledně vývozu vzácných zemí, bylo nutné, aby společnosti žádaly o licence pro každou zásilku, což vedlo k rozsáhlým nedostatkům v dodavatelském řetězci automobilového průmyslu. Tato situace zároveň poskytla Pekingu značnou výhodu v obchodních jednáních se Spojenými státy.
Obavy o spravedlivé rozdělení těchto licencí rostou, zejména poté, co Johann Wadephul, ministr zahraničí Německa, prohlásil, že němečtí automobilky v první vlně zahrnuty nebyly. Mnozí výrobci jako Volkswagen měli s Čínou dlouhodobé vazby a silně se snaží o získání licencí.Chcete využít této příležitosti?
“Je třeba vykonat ještě spoustu práce, abychom přesvědčili Peking k udělení těchto nových licencí německým společnostem,” uvedl Wadephul. Zda budou další zákazníci v citlivějších sektorech, jako je letectví nebo polovodiče, moci také licencí využít, zůstává nejisté.
V listopadu došlo k nárůstu vývozů vzácných zemí z Číny. Ford při vydání své zprávy uvedl, že i přesto, že se několik dodavatelů dostalo k těmto schválením, přetrvávají obavy ohledně potřebné spolupráce mezi vládami USA a Číny k úplnému vyřešení problémů s dodavatelským řetězcem.