Uber a Lyft plánují s Baidu spustit testování robotických taxi v Londýně v roce 2026
Projekt závisí na schválení britských regulátorů, kteří urychlují povolování autonomních vozidel
Baidu rozšiřuje globální působnost Apollo Go a konkuruje Waymo i dalším hráčům
Londýn se může stát klíčovým evropským centrem pro komerční testování autonomní dopravy
Ve spolupráci s čínským technologickým gigantem Baidu plánují od příštího roku zahájit testování robotických taxi v Londýně. Velká Británie se tak stává jedním z klíčových globálních bojišť v oblasti autonomních vozidel, kde se střetávají ambice čínských technologických skupin s americkými platformami sdílené dopravy.
Partnerství počítá s tím, že autonomní vozidla Apollo Go vyvinutá společností Baidu budou integrována přímo do aplikací Uber a Lyft. Uživatelé těchto platforem by tak v budoucnu mohli objednávat bezpilotní jízdy stejným způsobem, jako dnes využívají klasické služby s řidičem. Podle zveřejněných informací má jít nejprve o pilotní projekty, jejichž cílem je ověřit technologii, bezpečnost i reakci regulátorů a veřejnosti.
Zdroj: Getty Images
Lyft (LYFT) uvedl, že testování první flotily desítek vozidel by mělo začít v roce 2026, a to za předpokladu, že projekt získá potřebná regulační povolení. Generální ředitel společnosti David Risher zároveň naznačil ambiciózní plány na postupné rozšíření flotily až na stovky vozidel. To by z Londýna mohlo učinit jednu z největších evropských testovacích laboratoří pro robotická taxi.
Uber (UBER) mezitím potvrdil, že svůj pilotní projekt chce spustit v první polovině roku 2026. Společnost zdůraznila, že cílem je nabídnout Londýňanům bezpečnou a spolehlivou alternativu dopravy a zároveň podpořit technologické vedení Velké Británie v oblasti mobility budoucnosti. Pro Uber jde o další krok v dlouhodobé strategii spolupráce s externími vývojáři autonomních technologií, místo vlastního nákladného vývoje.
Z pohledu společnosti Baidu(BIDU) představuje vstup na britský trh další významný milník v její globální expanzi. Robotická taxi Apollo Go již podle údajů společnosti fungují ve 22 městech a zajišťují více než 250 tisíc jízd týdně. Baidu se tak řadí mezi nejpokročilejší hráče v oblasti autonomní dopravy, přičemž konkuruje nejen dalším čínským firmám, jako je WeRide, ale také západním gigantům.
Významným konkurentem je především Waymo, dceřiná společnost Alphabetu, která rovněž plánuje testování v Londýně s cílem spustit plný provoz v roce 2026. Waymo v současnosti působí, testuje nebo plánuje vstup na nejméně 26 trzích po celém světě, včetně velkých metropolí, jako jsou Tokio nebo New York. Londýn se tak může stát místem, kde se poprvé ve větším měřítku střetnou různé technologické přístupy k autonomní mobilitě.
Zásadní roli v celém projektu hraje britská vláda. Ta v červnu oznámila, že urychlí proces povolování autonomních vozidel na veřejných komunikacích. Cílem je umožnit od jara 2026 provoz robotických taxi v omezeném rozsahu, přičemž Londýn má být jedním z hlavních testovacích měst. Pro investory je tento regulatorní posun klíčový signál, že Velká Británie chce přilákat kapitál i technologické inovace v oblasti dopravy.
Dalším důležitým faktorem je londýnská strategie Vision Zero, jejímž cílem je do roku 2041 eliminovat veškerá úmrtí a vážná zranění v dopravním systému města. Autonomní technologie jsou v tomto kontextu vnímány jako potenciální nástroj ke zvýšení bezpečnosti, snížení lidských chyb a lepšímu řízení dopravy. Úspěšné nasazení robotických taxi by tak mohlo mít nejen ekonomický, ale i společenský dopad.
Pro investory představuje spolupráce Uberu, Lyftu a Baidu zajímavý signál. Ukazuje, že platformy sdílené dopravy se nechtějí stát obětí technologické změny, ale naopak se snaží být její součástí. Zároveň potvrzuje, že autonomní mobilita se postupně přesouvá z fáze experimentů do fáze komerčního testování na regulovaných trzích. Londýn se tak může stát jedním z klíčových bodů, které naznačí, jak rychle a v jakém rozsahu se robotická taxi stanou běžnou součástí městské dopravy.
Ve spolupráci s čínským technologickým gigantem Baidu plánují od příštího roku zahájit testování robotických taxi v Londýně. Velká Británie se tak stává jedním z klíčových globálních bojišť v oblasti autonomních vozidel, kde se střetávají ambice čínských technologických skupin s americkými platformami sdílené dopravy.Partnerství počítá s tím, že autonomní vozidla Apollo Go vyvinutá společností Baidu budou integrována přímo do aplikací Uber a Lyft. Uživatelé těchto platforem by tak v budoucnu mohli objednávat bezpilotní jízdy stejným způsobem, jako dnes využívají klasické služby s řidičem. Podle zveřejněných informací má jít nejprve o pilotní projekty, jejichž cílem je ověřit technologii, bezpečnost i reakci regulátorů a veřejnosti.Lyft uvedl, že testování první flotily desítek vozidel by mělo začít v roce 2026, a to za předpokladu, že projekt získá potřebná regulační povolení. Generální ředitel společnosti David Risher zároveň naznačil ambiciózní plány na postupné rozšíření flotily až na stovky vozidel. To by z Londýna mohlo učinit jednu z největších evropských testovacích laboratoří pro robotická taxi.Uber mezitím potvrdil, že svůj pilotní projekt chce spustit v první polovině roku 2026. Společnost zdůraznila, že cílem je nabídnout Londýňanům bezpečnou a spolehlivou alternativu dopravy a zároveň podpořit technologické vedení Velké Británie v oblasti mobility budoucnosti. Pro Uber jde o další krok v dlouhodobé strategii spolupráce s externími vývojáři autonomních technologií, místo vlastního nákladného vývoje.Z pohledu společnosti Baidu představuje vstup na britský trh další významný milník v její globální expanzi. Robotická taxi Apollo Go již podle údajů společnosti fungují ve 22 městech a zajišťují více než 250 tisíc jízd týdně. Baidu se tak řadí mezi nejpokročilejší hráče v oblasti autonomní dopravy, přičemž konkuruje nejen dalším čínským firmám, jako je WeRide, ale také západním gigantům.Významným konkurentem je především Waymo, dceřiná společnost Alphabetu, která rovněž plánuje testování v Londýně s cílem spustit plný provoz v roce 2026. Waymo v současnosti působí, testuje nebo plánuje vstup na nejméně 26 trzích po celém světě, včetně velkých metropolí, jako jsou Tokio nebo New York. Londýn se tak může stát místem, kde se poprvé ve větším měřítku střetnou různé technologické přístupy k autonomní mobilitě.Zásadní roli v celém projektu hraje britská vláda. Ta v červnu oznámila, že urychlí proces povolování autonomních vozidel na veřejných komunikacích. Cílem je umožnit od jara 2026 provoz robotických taxi v omezeném rozsahu, přičemž Londýn má být jedním z hlavních testovacích měst. Pro investory je tento regulatorní posun klíčový signál, že Velká Británie chce přilákat kapitál i technologické inovace v oblasti dopravy.Chcete využít této příležitosti?Dalším důležitým faktorem je londýnská strategie Vision Zero, jejímž cílem je do roku 2041 eliminovat veškerá úmrtí a vážná zranění v dopravním systému města. Autonomní technologie jsou v tomto kontextu vnímány jako potenciální nástroj ke zvýšení bezpečnosti, snížení lidských chyb a lepšímu řízení dopravy. Úspěšné nasazení robotických taxi by tak mohlo mít nejen ekonomický, ale i společenský dopad.Pro investory představuje spolupráce Uberu, Lyftu a Baidu zajímavý signál. Ukazuje, že platformy sdílené dopravy se nechtějí stát obětí technologické změny, ale naopak se snaží být její součástí. Zároveň potvrzuje, že autonomní mobilita se postupně přesouvá z fáze experimentů do fáze komerčního testování na regulovaných trzích. Londýn se tak může stát jedním z klíčových bodů, které naznačí, jak rychle a v jakém rozsahu se robotická taxi stanou běžnou součástí městské dopravy.Baidu, Inc.