Klíčové body
- Prudký propad akcií společností FactSet a Gartner je spojen hlavně s obavami z dopadu AI
- Historicky obě společnosti dlouhodobě překonávaly širší akciový trh
- Analytici upozorňují, že trh může podceňovat jejich datové a know-how výhody
- Další vývoj bude záviset na schopnosti monetizovat umělou inteligenci
Dnes je situace výrazně jiná. Obě společnosti mají za sebou mimořádně náročný rok, během něhož jejich akcie výrazně ztratily na hodnotě, a to především kvůli obavám spojeným s rychlým nástupem umělé inteligence. Investoři se obávají, že nové generativní modely a pokročilé nástroje založené na AI mohou zásadně narušit tradiční byznys modely firem, které dlouhodobě stavěly na prodeji specializovaných dat, analýz a výzkumných služeb.
Akcie společnosti Gartner, která se zaměřuje na výzkum a poradenství v oblasti informačních technologií, od začátku roku klesly přibližně o 52 %. To z ní činí jednu z nejhorších společností v indexu S&P 500 za dané období. Ani FactSet na tom není o mnoho lépe, když její akcie za stejnou dobu odepsaly zhruba 39 %. Takto výrazné propady vyvolávají otázku, zda investoři skutečně správně vyhodnocují dlouhodobý dopad umělé inteligence na tento segment trhu, nebo zda podlehli příliš zjednodušenému scénáři.

Hlavní obava investorů spočívá v tom, že velké jazykové modely dokážou nabídnout levnější a flexibilnější alternativu k tradičním výzkumným službám. Podobné obavy letos zasáhly i jiné softwarové společnosti, například Salesforce nebo Adobe, jejichž akcie rovněž čelily tlaku kvůli otázkám ohledně monetizace AI. Podle části analytiků je však srovnávání těchto případů zavádějící a výprodej akcií FactSetu a Gartneru může být přehnaný.
Historická data ukazují, že obě společnosti byly dlouhodobě velmi úspěšné. V desetiletém období končícím na konci roku 2024 dosahoval FactSet průměrného ročního výnosu kolem 13 %, čímž překonal širší index S&P 500. Ještě výraznější byl výkon akcií společnosti Gartner, které ve stejném období přinášely téměř dvacetiprocentní roční výnos. To naznačuje, že jejich obchodní modely byly schopné dlouhodobě vytvářet hodnotu i v měnícím se technologickém prostředí.
Gartner, Inc.
Podle analytika Kelseyho Zhua z Autonomous Research může část negativního sentimentu vycházet z obav, že umělá inteligence povede k omezení počtu zaměstnanců ve finančních službách, což by nepřímo snížilo poptávku po produktech FactSetu. Přestože FactSet postupně přešel na více podnikově orientovaný prodejní model a není již tak silně závislý na počtu jednotlivých pracovních míst, širší zpomalení v odvětví by mohlo ovlivnit průměrnou hodnotu kontraktů.
Dalším faktorem je obecně obtížné prodejní prostředí. Uzavírání nových smluv trvá déle a klienti pečlivěji hlídají rozpočty. U společnosti Gartner se to projevilo i tím, že anualizovaná hodnota předplatných smluv zaostala za očekáváním, přestože samotné tržby a zisk ve třetím čtvrtletí překonaly odhady trhu. Přesto někteří analytici upozorňují, že trh přehlíží silné konkurenční výhody obou společností a jejich vlastní aktivity v oblasti umělé inteligence.
FactSet například disponuje mimořádně komplexní databází, která vznikala desítky let a kombinuje data z oficiálních dokumentů, analytických zpráv i trhů s pevnými výnosy. Takovou infrastrukturu je pro nové AI startupy extrémně obtížné napodobit. Naopak se nabízí scénář, že FactSet bude svá data licencovat právě společnostem zaměřeným na umělou inteligenci, což by mohlo v krátkodobém horizontu podpořit růst. Společnost navíc již dnes uvádí, že její AI nástroje sehrály klíčovou roli u více než třetiny obnovených smluv.
FactSet Research Systems Inc.
Také vedení společnosti Gartner zdůrazňuje, že dopad umělé inteligence na její podnikání je zatím minimální. Klienti se naopak na Gartner obracejí s cílem získat pomoc při tvorbě vlastních AI strategií. Interní využití umělé inteligence pak společnosti pomáhá zvyšovat produktivitu analytiků a zrychlovat publikaci výstupů, což přispívá k ochraně marží i v náročnějším tržním prostředí.
Z pohledu investorů tak bude klíčové sledovat, zda obě společnosti dokážou přesvědčivě vysvětlit svou dlouhodobou strategii v oblasti umělé inteligence. V případě Gartneru půjde především o návrat k silnějšímu růstu hodnoty smluv, zatímco u FactSetu budou investoři pozorně sledovat vývoj marží a návratnost investic do AI infrastruktury. Současný propad akcií tak nemusí nutně znamenat konec jejich příběhu, ale spíše období zvýšené nejistoty, během něhož se ukáže, zda se obavy trhu skutečně naplní.


























