Sazby za námořní přepravu se propadají. Skutečné snížení cen je otázkou měsíců
Ceny v nejvolatilnějším segmentu námořní přepravy se propadají, ale podle odborníků z oboru by přední maloobchodní prodejci jako Walmart (NYSE:WMT) a Home Depot (NYSE:HD) měli očekávat úlevu až v jarním období vyjednávání o nových smlouvách.
Spotové sazby, které pokrývají 10 až 40 % námořních kontejnerových zásilek a jsou považovány za klíčový ukazatel zdraví odvětví, volně klesají s tím, jak hrozí recese a pandemická bublina amerického dovozu se nafoukla.
Náklady na odeslání kontejneru z Asie do Spojených států na spotovém trhu citlivém na poptávku klesly o více než 80 % ze zářijového maxima nad 20 000 USD za 40stopý kontejner, uvádí platforma pro rezervaci přeprav Freightos.
Velcí dopravci jako Mediterranean Shipping Co (MSC) a A.P. Moller-Maersk také očekávají dodání stovek nových kontejnerových lodí, což zvyšuje riziko, protože dopravci již mají více lodí, než potřebují k pokrytí klesající poptávky.
„Po letech COVIDu, kdy měli dopravci vše pod absolutní kontrolou, je na trhu cítit návratnost,“ uvedl Peter Sand, hlavní analytik platformy pro srovnávání sazeb letecké a námořní přepravy Xeneta.
Zdroj: Unsplash
Nicméně podle odborníků si přední zákazníci, jako jsou Walmart, Home Depot a Amazon.com (NASDAQ:AMZN), nebudou nutně diktovat podmínky během jednání o smlouvách, která obvykle probíhají kolem května.
Částečně proto, že odesílatelé, kteří ročně přepravují tisíce kontejnerů, chtějí předvídatelné ceny.
Velcí přepravci „vstupují do nákupní sezóny a chtějí vědět, kolik bude jejich přeprava stát. Nemají zájem hrát si na (spotovém) trhu“ a hledat nižší sazby, uvedl expert na přepravu John McCown.
Společnost Maersk a další dopravci zároveň investorům sdělili, že budou pokračovat ve zvyšování sazeb rušením plaveb, aby se vyrovnali se snižující se poptávkou. Rovněž vyřazují malé, staré „rezavé lodě“, aby snížili kapacitu.
To znamená, že zákazníci budou trpět vyššími cenami o něco déle, uvedli odborníci.
„Americký spotřebitel by neměl očekávat, že to povede k masivnímu snížení cen. To se prostě nestane,“ řekl Jason Miller, docent řízení dodavatelských řetězců na Michiganské státní univerzitě.
„ODRAZ ODE DNA“
Zdroj: Unsplash
Dopravci během pandemického nárůstu přepravních služeb zvýšili sazby a dosáhli rekordních zisků v důsledku prudkého nárůstu poptávky po přepravních službách. Mnoho dopravců upřednostňovalo náklady s vyššími spotovými sazbami a vyřazovalo kontejnery z přeplněných lodí, což vedlo k většímu využívání spotového trhu.
Tento trend se však koncem loňského roku začal měnit v důsledku poklesu dovozu maloobchodního zboží, jako je nábytek, spotřebiče a oděvy.
Generální ředitel kontejnerové přepravní společnosti Ocean Network Express Jeremy Nixon v prosinci uvedl, že krátkodobé spotové sazby „dosáhly svého dna“.
Mezitím dlouhodobé smluvní sazby skončily v roce 2022 přibližně o 20 % níže než na pandemickém vrcholu, kdy činily více než 8 000 USD za kontejner, uvádí námořní poradenská společnost Drewry, která očekává, že smluvní sazby klesnou v roce 2023 na polovinu. Podle této prognózy by se sazby pohybovaly kolem 3 200 dolarů, zatímco před pandemií činily přibližně 1 500 dolarů.
Dlouhodobější smluvní sazby by mohlo podpořit několik faktorů, včetně otřesů způsobených vypuknutím COVID v Číně, války na Ukrajině a vysokých nákladů na pracovní sílu.
Steve Schult, viceprezident družstva pěstitelů mandlí Blue Diamond Growers, sází na to, že se smluvní sazby nevrátí na úroveň před COVID.
„Je to něco jako inflace,“ řekl. „Nikdy se nevrátí úplně dolů.“
Jaká je budoucnost námořní dopravy?
Zdroj: Unsplash
Budoucnost námořní dopravy určuje řada trendů, včetně rostoucího využívání digitálních technologií, růstu obchodu mezi zeměmi a potřeby snižovat emise skleníkových plynů. Mezi klíčové trendy v tomto odvětví patří:
Využívání digitálních technologií: Mnoho námořních společností využívá digitální technologie, jako jsou senzory, GPS a analýza velkých objemů dat, ke zlepšení efektivity svého provozu. Patří sem využívání inteligentních přepravních kontejnerů, které mohou sledovat polohu a stav nákladu, a využívání analýzy dat k optimalizaci tras a snižování spotřeby paliva.
Růst obchodu: Očekává se, že světový obchod bude v příštích letech nadále růst, což pravděpodobně povede ke zvýšení poptávky po námořní dopravě. Zejména růst rozvíjejících se trhů, jako je Čína, Indie a Brazílie, by měl zvýšit poptávku po přepravních službách.
Udržitelnost: Na odvětví námořní dopravy je vyvíjen stále větší tlak, aby snižovalo svůj dopad na životní prostředí, včetně emisí skleníkových plynů. To pravděpodobně povede k vývoji úspornějších lodí a používání alternativních paliv, jako je LNG (zkapalněný zemní plyn) a biopaliva.
Autonomní lodě: Roste také zájem o vývoj autonomních lodí, které by mohly být provozovány bez posádky na palubě. Tato technologie je sice zatím v rané fázi vývoje, ale má potenciál způsobit revoluci v lodní dopravě snížením nákladů a zvýšením bezpečnosti.
Spotové sazby, které pokrývají 10 až 40 % námořních kontejnerových zásilek a jsou považovány za klíčový ukazatel zdraví odvětví, volně klesají s tím, jak hrozí recese a pandemická bublina amerického dovozu se nafoukla.Náklady na odeslání kontejneru z Asie do Spojených států na spotovém trhu citlivém na poptávku klesly o více než 80 % ze zářijového maxima nad 20 000 USD za 40stopý kontejner, uvádí platforma pro rezervaci přeprav Freightos.Velcí dopravci jako Mediterranean Shipping Co a A.P. Moller-Maersk také očekávají dodání stovek nových kontejnerových lodí, což zvyšuje riziko, protože dopravci již mají více lodí, než potřebují k pokrytí klesající poptávky.„Po letech COVIDu, kdy měli dopravci vše pod absolutní kontrolou, je na trhu cítit návratnost,“ uvedl Peter Sand, hlavní analytik platformy pro srovnávání sazeb letecké a námořní přepravy Xeneta.Zdroj: UnsplashNicméně podle odborníků si přední zákazníci, jako jsou Walmart, Home Depot a Amazon.com , nebudou nutně diktovat podmínky během jednání o smlouvách, která obvykle probíhají kolem května.Částečně proto, že odesílatelé, kteří ročně přepravují tisíce kontejnerů, chtějí předvídatelné ceny.Velcí přepravci „vstupují do nákupní sezóny a chtějí vědět, kolik bude jejich přeprava stát. Nemají zájem hrát si na trhu“ a hledat nižší sazby, uvedl expert na přepravu John McCown.Společnost Maersk a další dopravci zároveň investorům sdělili, že budou pokračovat ve zvyšování sazeb rušením plaveb, aby se vyrovnali se snižující se poptávkou. Rovněž vyřazují malé, staré „rezavé lodě“, aby snížili kapacitu.To znamená, že zákazníci budou trpět vyššími cenami o něco déle, uvedli odborníci.„Americký spotřebitel by neměl očekávat, že to povede k masivnímu snížení cen. To se prostě nestane,“ řekl Jason Miller, docent řízení dodavatelských řetězců na Michiganské státní univerzitě.„ODRAZ ODE DNA“Zdroj: UnsplashDopravci během pandemického nárůstu přepravních služeb zvýšili sazby a dosáhli rekordních zisků v důsledku prudkého nárůstu poptávky po přepravních službách. Mnoho dopravců upřednostňovalo náklady s vyššími spotovými sazbami a vyřazovalo kontejnery z přeplněných lodí, což vedlo k většímu využívání spotového trhu.Tento trend se však koncem loňského roku začal měnit v důsledku poklesu dovozu maloobchodního zboží, jako je nábytek, spotřebiče a oděvy.Generální ředitel kontejnerové přepravní společnosti Ocean Network Express Jeremy Nixon v prosinci uvedl, že krátkodobé spotové sazby „dosáhly svého dna“.Mezitím dlouhodobé smluvní sazby skončily v roce 2022 přibližně o 20 % níže než na pandemickém vrcholu, kdy činily více než 8 000 USD za kontejner, uvádí námořní poradenská společnost Drewry, která očekává, že smluvní sazby klesnou v roce 2023 na polovinu. Podle této prognózy by se sazby pohybovaly kolem 3 200 dolarů, zatímco před pandemií činily přibližně 1 500 dolarů.Dlouhodobější smluvní sazby by mohlo podpořit několik faktorů, včetně otřesů způsobených vypuknutím COVID v Číně, války na Ukrajině a vysokých nákladů na pracovní sílu.Steve Schult, viceprezident družstva pěstitelů mandlí Blue Diamond Growers, sází na to, že se smluvní sazby nevrátí na úroveň před COVID.„Je to něco jako inflace,“ řekl. „Nikdy se nevrátí úplně dolů.“Jaká je budoucnost námořní dopravy?Zdroj: UnsplashBudoucnost námořní dopravy určuje řada trendů, včetně rostoucího využívání digitálních technologií, růstu obchodu mezi zeměmi a potřeby snižovat emise skleníkových plynů. Mezi klíčové trendy v tomto odvětví patří:Využívání digitálních technologií: Mnoho námořních společností využívá digitální technologie, jako jsou senzory, GPS a analýza velkých objemů dat, ke zlepšení efektivity svého provozu. Patří sem využívání inteligentních přepravních kontejnerů, které mohou sledovat polohu a stav nákladu, a využívání analýzy dat k optimalizaci tras a snižování spotřeby paliva.Růst obchodu: Očekává se, že světový obchod bude v příštích letech nadále růst, což pravděpodobně povede ke zvýšení poptávky po námořní dopravě. Zejména růst rozvíjejících se trhů, jako je Čína, Indie a Brazílie, by měl zvýšit poptávku po přepravních službách.Udržitelnost: Na odvětví námořní dopravy je vyvíjen stále větší tlak, aby snižovalo svůj dopad na životní prostředí, včetně emisí skleníkových plynů. To pravděpodobně povede k vývoji úspornějších lodí a používání alternativních paliv, jako je LNG a biopaliva.Autonomní lodě: Roste také zájem o vývoj autonomních lodí, které by mohly být provozovány bez posádky na palubě. Tato technologie je sice zatím v rané fázi vývoje, ale má potenciál způsobit revoluci v lodní dopravě snížením nákladů a zvýšením bezpečnosti.