Ale možná nejexponovanější článek dodavatelských řetězců pro výrobu těchto zbraní vede po vlakových kolejích přes nepřítele, kterého se snaží porazit.
Rusko je středem železniční nákladní trasy, která zásobuje západní výrobce zbraní stálými dodávkami kovů potřebných k výrobě mikročipů, elektroniky a munice používaných v moderních zbraních. Většina tzv. prvků vzácných zemin se těží v Číně. Společnost Ruské železnice a další dopravci přepravují rostoucí objem kritických kovů potřebných pro evropský obranný průmysl.
Podle údajů Evropské unie, které viděla agentura Bloomberg News, se objem čínských kovů vzácných zemin přepravených vlaky přes Rusko za prvních devět měsíců loňského roku vyšplhal na 36 074 tun, což je více než dvojnásobek množství přepraveného za celý rok 2021. Hodnota tohoto obchodu se do září zvýšila o více než čtvrtinu na 377 milionů eur.
„Je úžasné, že navzdory všem sankcím tento dodavatelský řetězec stále funguje,“ řekl Michael Wurmser, zakladatel společnosti Norge Mining Ltd. „Zdůrazňuje to význam těchto vzácných zemin a ukazuje, jak moc jsme na nich závislí.“
Wurmser hovořil ze švýcarského Davosu, kde se setkal s vedoucími představiteli průmyslu, kteří se snaží diverzifikovat dodavatelské řetězce strategických nerostných surovin. Společnost Norge Mining má v Norsku nároky, které zahrnují velká ložiska vanadu a titanu, dvou kovů, které mají zásadní význam pro obranný průmysl a jejichž produkci v současnosti dominují Čína a Rusko.

Americký ministr obrany Lloyd Austin a generální tajemník Severoatlantické aliance Jens Stoltenberg se v pátek spolu s dalšími spojenci setkali na letecké základně Ramstein v Německu. Rozhovory, které měly zdůraznit spojeneckou jednotu, byly poněkud zastíněny pokračujícím odmítnutím Německa poskytnout svůj tank Leopard 2.
Čína dodává více než 90 % prvků vzácných zemin používaných v Evropě a nejnovější údaje EU ukazují, že železniční tratě v Rusku zůstávají frekventovanou dopravní cestou a klíčovým úsekem pekingské iniciativy “ Belt and Road“.
Nákladní trasa ruských železnic zůstává pro evropský průmysl klíčová a EU v červenci zveřejnila pokyny, v nichž objasnila, že zboží procházející touto zemí nepodléhá sankcím.
Vzácné zeminy, jako je lanthan, těžené v Číně, jsou hojně využívány západními výrobci zbraní pro výrobu pancéřové munice. Většinu evropské poptávky po wolframu – těžkém kovu používaném pro protitankové zbraně vyráběné společnostmi Thales Air Defence Ltd. a Rheinmetall AG – pokrývá Čína.
Válka na Ukrajině odhalila závislost Evropy na ruských železnicích a koridorech pro obchod s Čínou, jak vyplývá z hodnocení EU, o němž dříve informovala agentura Bloomberg.

Přestože objemy představují pouze 3 až 4 % celkového obchodu se zbožím mezi Čínou a EU a jsou zlomkem námořní přepravy, železniční zásilky mohou zkrátit dodání o týdny. Nákladnímu vlaku vyjíždějícímu z čínského Wuhanu trvá cesta přes Rusko do německého Duisburgu pouhých 16 dní. Náklad po moři z Asie do severní Evropy může trvat dvakrát tak dlouho.
Cesta po železnici z Číny do Evropy může probíhat po několika trasách. Objemy přes severní koridor od roku 2016 výrazně vzrostly a v roce 2021 dosáhly 692 500 kontejnerů. Podle analýzy EU však toto číslo od ruské invaze k sousedovi pokleslo – od ledna do dubna 2022 bylo přepraveno 187 000.
Různé koridory
Alternativní střední a jižní koridory mají kapacitní omezení, nejsou ještě plně rozvinuté a nejsou schopny absorbovat ztráty ze severní trasy. To by se mohlo stát problémem ve střednědobém až dlouhodobém horizontu, ale nemělo by to být bezprostředním problémem, protože většina klíčového zboží není sankcionována, uvedl úředník EU.
Existence protivníků s překrývajícími se dodavatelskými řetězci není zcela novým jevem, uvedl Rafael Loss, analytik Evropské rady pro zahraniční vztahy pro oblast vojenství a obchodu. Japonsko za druhé světové války využívalo americký kovový šrot pro své námořnictvo. Během studené války pomáhaly sovětské dodávky kovů zásobovat západní arzenály namířené na Moskvu.
„Změnilo se to, že ve srovnání s obdobím studené války se ekonomické nástroje nátlaku staly významnějšími při řízení konkurence,“ řekl Loss z Berlína. „Není vždy jasné, zda mají zamýšlený účinek, ale rozhodně mají schopnost narušit dodavatelské řetězce.“

Ačkoli hodnota zboží procházejícího po železničních tratích představuje pouze zlomek celkových obchodních vztahů mezi EU a Čínou, Rusko by mohlo zvýšit náklady a problémy pro evropské dovozce, pokud by Moskva přistoupila k zablokování 15 vlakových vozů denně, které obvykle projíždějí touto trasou.
Narušení přístupu k čínským wolframovým dolům, které představují více než 83 % světové produkce, by mohlo západní ekonomiky učinit obzvláště zranitelnými.
Podle společnosti Tungsten West Plc, která se snaží v letošním roce zprovoznit nový důl v jihozápadní Anglii, je tento kov klíčový pro celou řadu výrobků – od baterií po magnety a mikročipy – a Čína a Rusko dohromady kontrolují téměř dvě třetiny zjištěných zásob – a poptávka je poháněna „výdaji na obranu, které podněcuje konflikt na Ukrajině a v Rusku“.
„Soutěž o zdroje bude ještě intenzivnější,“ řekl Loss.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky