Průměrný mileniál má 8,4 účtu na sociálních sítích. V roce 2020 strávil průměrný Američan na sociálních médiích více než 3,5 hodiny denně. Za předpokladu, že máme osmihodinový pracovní den a potřebujeme osm hodin spánku za noc, strávíme denně více než 40 % volného času konzumací cizího obsahu.
Sociální média mohou často fungovat jako ozvěna perfekcionismu. Lidé zde sdílejí svá vítězství a úspěchy, ale jen zřídka své neúspěchy a nezdary. Je to místo, kde nakonec srovnáváme své neuspořádané, celé životy s upravenými životy ostatních, a tím v nás zanechávají pocity nedostatečnosti. Na základě dlouholeté syntézy výzkumů můžeme říci, že naše závislost na sociálních médiích snížila naši schopnost skutečného přátelství, umožnila hyperkonektivitu, která zvyšuje pochybnosti o sobě samém a osamělost, a vedla k pasivnímu rozvoji návyků, které nám ve skutečnosti škodí.
Naštěstí existují kroky, které můžeme všichni podniknout, abychom tyto problémy řešili. Zde jsou tři věci, které můžete udělat, abyste omezili svou závislost na sociálních médiích:
ZÁMĚRNĚ INVESTUJTE DO SVÝCH PŘÁTELSTVÍ

Sociální média nám umožnila snadno zaměnit spotřebu za spojení. Denně je používáme ke konzumaci nekonečných přehrávačů nejzajímavějších událostí lidí, se kterými se nikdy nebudeme smát v jedné místnosti. Sociální média nám také namluvila, že můžeme mít stovky – dokonce tisíce – přátel. To však nemůže být dále od pravdy.
Profesor Oxfordské univerzity Dr. Robin Dunbar vymyslel termín „Dunbarovo číslo“. Z jeho výzkumu vyplývá, že jako lidé můžeme mít maximálně 150 smysluplných vztahů a pět blízkých přátelství. A vědci také zjistili, že počet našich reálných přátel zvyšuje naše štěstí a pohodu, ale zvyšování počtu našich online přátel nikoli. Není divu, že podle Cigna Loneliness Index 61 % Američanů hlásí výrazný pocit osamělosti.
Skutečné přátelství je aktivní, nikoli pasivní investice. Vyžaduje záměrnost, úsilí, přítomnost a určitou úroveň důslednosti. Stejnou energii, jakou máme na přehnané plánování svého pracovního kalendáře, potřebujeme mít i na to, abychom se ujistili, že se osobně stýkáme s přáteli, což je způsob, jak doplnit svou duši.
VYPNĚTE SI OZNÁMENÍ
Nastavení pro ztlumení oznámení, jako je například „Nerušit“ na mobilních telefonech, bylo vytvořeno proto, aby nám pomohlo zvládnout obrovské množství oznámení, která dostáváme. Lze je také použít ke správě typu oznámení, která dostáváme.
Oznámení ze sociálních médií často vyvolávají naši potřebu vnějšího potvrzení a pocity FOMO, a to často záměrně. Například oznámení typu „Jennifer a dalším 10 lidem se líbila tvoje fotka“ nám dává dopaminový hit, na kterém se většina lidí stala závislou, ale také utvrzuje naše chování, kdy hledáme potvrzení, a pocity pochybností o sobě samých.

Nenechte se těmito oznámeními chytit do pasti hyperkonektivity; čím více dovolíme sociálním médiím, aby na nás v každodenním životě působila takovou silou, tím méně efektivně se nám daří soustředit náš skutečný život s radostí.
UPRAVTE SI SVŮJ ZDROJ INFORMACÍ
Existuje tolik účtů na sociálních sítích, které můžeme náhodně sledovat jen proto, že nás v danou chvíli zaujaly. Otázka, kterou bychom si však měli položit, zní: „Jak se po určitou dobu při pravidelné konzumaci obsahu této stránky cítím?“.
Pokud máte rádi dobré koblihy, budete je jíst často. Pokud jich ale zkonzumujete více než několik najednou, mohlo by vám být trochu nevolno. Stejné je to se sociálními médii. Pasivně konzumujeme spoustu obsahu ze zvyku nebo ze známosti, aniž bychom se alespoň trochu zajímali o to, jak se u toho cítíme. A stejně jako u mnoha jiných věcí v životě nakonec konzumujeme věci, které nám ve skutečnosti neprospívají. Když tyto nezdravé instinkty doplníme algoritmy, které jsou navrženy tak, aby nás udržely přilepené k obrazovkám, sociální média nás mohou snadno vtáhnout do světa, který nám připadá nezdravý.
Abychom však chránili své duševní zdraví a účinně soustředili radost v našich životech, musíme se záměrně věnovat svému vztahu k sociálním médiím a jejich přitažlivosti. V tomto případě může být trocha záměrnosti na dlouhou trať.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky