Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Prodej elektromobilů přesáhl 1 bilion dolarů, což je výzva k probuzení pro výrobce automobilů

Celosvětové výdaje na elektromobily prudce rostou.

Jan Golda Autor: Jan Golda
14 února, 2023
4 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

4 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Podle nové zprávy o investicích do přechodu na energetiku, kterou zveřejnila agentura BloombergNEF, dosáhnou roční výdaje na osobní elektromobily v roce 2022 výše 388 miliard dolarů, což je o 53 % více než v předchozím roce.

Se započtením roku 2022 překročila celková hodnota dosud prodaných elektromobilů v segmentu osobních vozidel hranici 1 bilionu dolarů. Na toto číslo se můžeme dívat několika způsoby. Na té nejzákladnější úrovni, pokud automobilka neměla slušnou strategii pro elektromobily, přišla v posledním desetiletí o svůj podíl na bilionové příležitosti k tržbám.

To zní jako velké číslo, ale celosvětový prodej automobilů má hodnotu přibližně 2,5 bilionu dolarů ročně. Takže za posledních 10 let, kdy se elektromobily objevily v moderní éře, činila hodnota celkového prodeje automobilů zhruba 25 bilionů dolarů. V tomto kontextu je kumulativní hodnota prodeje elektromobilů poměrně skromná. Také celkové zisky z elektromobilů jsou mnohem nižší.

Přesto záleží na tempu růstu a téměř 60 % celkových výdajů na elektromobily vzniklo jen za posledních 18 měsíců. Letošní rok bude opět lámat rekordy a prodeje osobních elektromobilů pravděpodobně pohodlně překročí 500 miliard dolarů, což je nyní velmi podstatná a rychle se vyvíjející část celosvětového prodeje automobilů.

Automobilový průmysl funguje na základě dlouhých výrobních cyklů. Ačkoli se zdá, že nové produkty přicházejí neustále, mnohé z nich jsou jen kosmetickými úpravami stávajících modelů – v řeči průmyslu jde o facelifty. Abychom pochopili produktové cykly a to, co bude následovat, je důležité podívat se na platformy vozidel.

Výrobci automobilů s velkým objemem výroby vyvíjejí nové platformy, které jsou základem vozidel, obvykle po dobu šesti až deseti let. Vývoj těchto platforem trvá roky, stojí miliardy dolarů a v ideálním případě jsou univerzální, což automobilkám umožňuje používat různé struktury karoserie, které uspokojují širší škálu preferencí zákazníků. Tyto platformy také umožňují sdílení komponentů pro mnoho modelů, což je nezbytnou součástí ekonomiky výroby vozidel ve velkém měřítku po celém světě.

Advertisement

Dlouhé vývojové cykly také znamenají, že pokud je automobilka přistižena při chybě, může trvat poměrně dlouho, než si uvědomí plný dopad chyb. Bilionová hranice prodejů elektromobilů je pravděpodobně bodem, kdy se ukáže, že některé automobilky vsadily špatně.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: Getty Images

Dobře to ilustrují japonské automobilky. Všechny japonské značky dohromady prodaly v loňském roce méně než 5 % celosvětově zakoupených elektromobilů a žádná z nich nepatřila mezi 10 největších značek elektromobilů podle objemu. To nebyl problém v roce 2019, kdy plug-in vozidla tvořila jen 2,6 % celosvětových prodejů automobilů, ale je to znepokojující, když se v roce 2023 budou pravděpodobně blížit 18 % prodejů.

Ještě extrémnější je to v Číně, kde budou elektromobily v letošním roce pravděpodobně tvořit více než 30 % prodejů, zatímco v roce 2019 to bylo jen 5 %. To je obrovská změna v časovém horizontu, který je v rámci běžného životního cyklu automobilové platformy. Tržní podíl japonských automobilek v Číně se nyní začíná propadat, a to z 25 % v roce 2020 na loňských 21 % prodejů nových vozidel.

V japonských automobilkách nyní bijí na poplach, Honda přepracovává svou strategii pro elektromobily a Toyota dosazuje nové vedení, které hlásá strategii EV-first.

Změna kurzu bude chvíli trvat. Toyota uvedla, že novou speciální platformu pro elektromobily nebude mít připravenou k uvedení na trh dříve než v roce 2027. To se sice může urychlit, ale odráží to časový plán, podle kterého tradiční automobilky pracují.

Zdroj: Getty Images

I tak se to Toyotě může podařit. Společnost během své 85leté historie prokázala působivou přizpůsobivost, ale jde o to, že příští cyklus vozidel je pro obrat lodi naprosto zásadní. Pokud se to nepodaří, bude to mít neblahé důsledky.

V podobné situaci se nachází mnoho dalších automobilek, jejichž platformy pro modely, které mají přijít na trh v letech 2026 až 2028, jsou z velké části stanoveny. Bude trvat několik let, než zjistí, zda vsadily správně.

S rozjezdem prodeje elektromobilů nás čeká ještě mnoho výzev. I po fenomenálním růstu v poslední době budou na konci letošního roku pouze asi 3 % z 1,3 miliardy osobních automobilů na silnicích po celém světě elektrická. Prudce rostoucí poptávka také skutečně zatěžuje dodavatelský řetězec baterií a veřejnou nabíjecí infrastrukturu.

Přesto první bilion dolarů, na který upozorňuje zpráva BNEF, znamená počátek skutečné významnosti v automobilovém sektoru. Elektromobily již léta přitahují pozornost a vzrušení pozorovatelů v oboru. Nyní získávají i skutečný podíl na trhu.

Podle nové zprávy o investicích do přechodu na energetiku, kterou zveřejnila agentura BloombergNEF, dosáhnou roční výdaje na osobní elektromobily v roce 2022 výše 388 miliard dolarů, což je o 53 % více než v předchozím roce.Se započtením roku 2022 překročila celková hodnota dosud prodaných elektromobilů v segmentu osobních vozidel hranici 1 bilionu dolarů. Na toto číslo se můžeme dívat několika způsoby. Na té nejzákladnější úrovni, pokud automobilka neměla slušnou strategii pro elektromobily, přišla v posledním desetiletí o svůj podíl na bilionové příležitosti k tržbám.To zní jako velké číslo, ale celosvětový prodej automobilů má hodnotu přibližně 2,5 bilionu dolarů ročně. Takže za posledních 10 let, kdy se elektromobily objevily v moderní éře, činila hodnota celkového prodeje automobilů zhruba 25 bilionů dolarů. V tomto kontextu je kumulativní hodnota prodeje elektromobilů poměrně skromná. Také celkové zisky z elektromobilů jsou mnohem nižší.Přesto záleží na tempu růstu a téměř 60 % celkových výdajů na elektromobily vzniklo jen za posledních 18 měsíců. Letošní rok bude opět lámat rekordy a prodeje osobních elektromobilů pravděpodobně pohodlně překročí 500 miliard dolarů, což je nyní velmi podstatná a rychle se vyvíjející část celosvětového prodeje automobilů.Automobilový průmysl funguje na základě dlouhých výrobních cyklů. Ačkoli se zdá, že nové produkty přicházejí neustále, mnohé z nich jsou jen kosmetickými úpravami stávajících modelů – v řeči průmyslu jde o facelifty. Abychom pochopili produktové cykly a to, co bude následovat, je důležité podívat se na platformy vozidel.Výrobci automobilů s velkým objemem výroby vyvíjejí nové platformy, které jsou základem vozidel, obvykle po dobu šesti až deseti let. Vývoj těchto platforem trvá roky, stojí miliardy dolarů a v ideálním případě jsou univerzální, což automobilkám umožňuje používat různé struktury karoserie, které uspokojují širší škálu preferencí zákazníků. Tyto platformy také umožňují sdílení komponentů pro mnoho modelů, což je nezbytnou součástí ekonomiky výroby vozidel ve velkém měřítku po celém světě.Dlouhé vývojové cykly také znamenají, že pokud je automobilka přistižena při chybě, může trvat poměrně dlouho, než si uvědomí plný dopad chyb. Bilionová hranice prodejů elektromobilů je pravděpodobně bodem, kdy se ukáže, že některé automobilky vsadily špatně. Chcete využít této příležitosti?Dobře to ilustrují japonské automobilky. Všechny japonské značky dohromady prodaly v loňském roce méně než 5 % celosvětově zakoupených elektromobilů a žádná z nich nepatřila mezi 10 největších značek elektromobilů podle objemu. To nebyl problém v roce 2019, kdy plug-in vozidla tvořila jen 2,6 % celosvětových prodejů automobilů, ale je to znepokojující, když se v roce 2023 budou pravděpodobně blížit 18 % prodejů.Ještě extrémnější je to v Číně, kde budou elektromobily v letošním roce pravděpodobně tvořit více než 30 % prodejů, zatímco v roce 2019 to bylo jen 5 %. To je obrovská změna v časovém horizontu, který je v rámci běžného životního cyklu automobilové platformy. Tržní podíl japonských automobilek v Číně se nyní začíná propadat, a to z 25 % v roce 2020 na loňských 21 % prodejů nových vozidel.V japonských automobilkách nyní bijí na poplach, Honda přepracovává svou strategii pro elektromobily a Toyota dosazuje nové vedení, které hlásá strategii EV-first.Změna kurzu bude chvíli trvat. Toyota uvedla, že novou speciální platformu pro elektromobily nebude mít připravenou k uvedení na trh dříve než v roce 2027. To se sice může urychlit, ale odráží to časový plán, podle kterého tradiční automobilky pracují.I tak se to Toyotě může podařit. Společnost během své 85leté historie prokázala působivou přizpůsobivost, ale jde o to, že příští cyklus vozidel je pro obrat lodi naprosto zásadní. Pokud se to nepodaří, bude to mít neblahé důsledky.V podobné situaci se nachází mnoho dalších automobilek, jejichž platformy pro modely, které mají přijít na trh v letech 2026 až 2028, jsou z velké části stanoveny. Bude trvat několik let, než zjistí, zda vsadily správně.S rozjezdem prodeje elektromobilů nás čeká ještě mnoho výzev. I po fenomenálním růstu v poslední době budou na konci letošního roku pouze asi 3 % z 1,3 miliardy osobních automobilů na silnicích po celém světě elektrická. Prudce rostoucí poptávka také skutečně zatěžuje dodavatelský řetězec baterií a veřejnou nabíjecí infrastrukturu.Přesto první bilion dolarů, na který upozorňuje zpráva BNEF, znamená počátek skutečné významnosti v automobilovém sektoru. Elektromobily již léta přitahují pozornost a vzrušení pozorovatelů v oboru. Nyní získávají i skutečný podíl na trhu.
Tagy: automotoelektromobilyprodejesvětUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      19:55

      V pátek Raymond James zvýšil hodnocení společnosti Wingstop Inc (NASDAQ:WING) s cílovou cenou 420 USD

      19:47

      Ve čtvrtek BTIG zvýšila hodnocení společnosti Kratos Defense & Security Solutions (NASDAQ:KTOS) na „koupit“ s cílovou cenou 80 USD

      19:32

      Odborový svaz Air Canada oznámil, že letušky budou pokračovat ve stávce, letecká společnost odkládá obnovení provozu

      14:49

      V úterý Loop Capital zvýšil hodnocení společnosti Five Below Inc (NASDAQ:FIVE) na „koupit“ s cílovou cenou 165 USD

      14:32

      EU tlačí na ochranu digitálních pravidel a zdržuje obchodní prohlášení s USA, píše FT

      13:32

      Air Canada obnoví lety poté, co vláda ukončila stávku

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Latinskoamerický lídr v online platbách získává nový dech a investoři zpozorněli

      15 srpna, 2025

      Latinskoamerická společnost dLocal, specialista na online platební řešení, se podle analytiků banky HSBC dostala do fáze, kdy je připravena na...

      Zdroj: Getty Images

      Buffettova Berkshire Hathaway nakupuje. Akcie UnitedHealth a D. R. Horton rostou

      15 srpna, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Wells Fargo věří v téměř 30% růst solárních akcií Sunrun i přes politické změny

      15 srpna, 2025
      Zdroj: BS

      SICC vstupuje na hongkongskou burzu: klíčový okamžik pro svět karbidu křemíku

      14 srpna, 2025
      Zdroj: Unsplash

      Investiční domy míří na CACI International a Nvidii – čekají výrazný růst

      14 srpna, 2025

      Tip editora.

      axel
      Akcie

      Axelspace ohromila investory – po vstupu na burzu vyskočila o 80 %

      13 srpna, 2025

      Když se Axelspace Holding Corp (402A) 12 srpna 2025 konečně dostala na burzu v Tokiu, šlo o pátý vstup japonské...

      Nejčtenější zprávy.

      Oracle míří k bilionové hodnotě díky expanzi v umělé inteligenci

      16 srpna, 2025

      Americké akcie po zveřejnění ekonomických údajů smíšeně; pozornost upřena na summit na Aljašce

      15 srpna, 2025

      S&P 500 těží ze sázek na snížení úrokových sazeb a a uzavřel na rekordní úrovni

      13 srpna, 2025

      S&P 500 uzavřel níže, přesto zaznamenal druhý týdenní zisk v řadě

      15 srpna, 2025

      Dutch Bros roste rychleji než konkurence a posiluje na úkor Starbucks

      13 srpna, 2025

      Trump a Putin jednali na Aljašce, zásadní posun ale nepřišel

      16 srpna, 2025

      Smrtelný výbuch v závodě U.S. Steel otřásá důvěrou v budoucnost americké oceli

      17 srpna, 2025

      S&P 500 dosáhl nového rekordního maxima, ale obavy z inflace přetrvávají

      14 srpna, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.