Chatbot s umělou inteligencí, vytvořený společností OpenAI podporovanou společností Microsoft, ohromil i šokoval svou schopností odpovídat na otázky, psát eseje a dokonce argumentovat v právních případech.
Díky jeho schopnostem se do popředí zájmu lidí dostalo i další téma: zda, jak a kdy může umělá inteligence ovlivnit jejich zaměstnání a kariéru. A přestože se objevily obavy, že technologie založené na umělé inteligenci převezmou práci lidí, odborníci tvrdí, že to není tak jednoduché.
Nahrazení, nebo vytvoření pracovních míst?
Stručná odpověď na otázku, zda umělá inteligence nahradí některá pracovní místa, zní: „ano“.
Vývoj v oblasti umělé inteligence znamená, že technologie může dosáhnout stále více a více, a to samozřejmě ovlivní pracovní místa, říká Steven Miller, emeritní profesor informačních systémů na Singapore Management University.
„S tím, jak se fyzické stroje, softwarové systémy a kombinace hardwaru a softwaru stávají schopnějšími v důsledku rozšiřování umělé inteligence, je stále více možné a také ekonomicky výhodné nahradit větší část části dnešní lidské práce stroji,“ řekl pro CNBC Make It.
Miller dodává, že některé role jsou v tomto ohledu zranitelnější než jiné – zejména ty, které se velmi často opakují nebo jsou založeny na velmi specifických pokynech či pravidlech, která stanovují, co je třeba udělat.
Na druhou stranu úkoly, které se často mění, a vyžadují proto věci jako přizpůsobivost a flexibilitu, jsou pro technologie hůře nahraditelné.

Podle Dimitrise Papanikloaoua, profesora financí na Kellogg School of Management na Northwestern University, je obzvláště nepravděpodobné, že by technologie převzaly práci se silným lidským prvkem – například práci terapeuta. „Pracovní místa, která kladou důraz na mezilidské dovednosti, je mnohem těžší nahradit umělou inteligencí,“ říká.
Nová pracovní místa na obzoru?
Obavy nejsou překvapivé, říká Steve Chase, vedoucí poradenské společnosti KPMG U.S. „Stejně jako u většiny technologických pokroků je počáteční obava ze ztráty zaměstnání a vytlačení pracovníků přirozená.“
Dodává však, že je důležité mít na paměti několik bodů. Zaprvé, k podobnému narušení docházelo již dříve: například rozšíření počítačů nebo pokročilejších a specializovanějších strojů v továrnách.
Ty sice změnily způsob, jakým lidé pracují a jaký typ práce vykonávají – a některá pracovní místa se díky nim stala nadbytečnými -, ale dnes si život bez nich nedokážeme představit.
Jedná se o staletí starý proces, říká Miller a dodává, že historie ukazuje, že pokud pracovní místa zanikla kvůli novým technologiím, byly na jejich místě vytvořeny jiné role.
„Vytváření nových pracovních míst v důsledku schopnosti vytvářet a dodávat nové druhy zboží a služeb… daleko převýšilo počet zrušených pracovních míst,“ vysvětluje.
Spolupráce s umělou inteligencí, ne proti ní

Umělá inteligence a technologie a produkty na ní založené jsou také stále v určitých ohledech omezené, upozorňuje Papanikloaou.
„Myslím, že v současné době jsme poměrně daleko od ‚skutečné AI‘ v tom smyslu, že všechny modely, které máme, se týkají předvídání správné reakce vzhledem k souboru dat. Velká část toho, co AI dělá, spočívá v syntéze existujících znalostí s ohledem na konkrétní cíl,“ říká. „To má k vytváření nových znalostí poměrně daleko.“
Pravděpodobnějším scénářem je proto podle něj zatím spíše to, že lidé budou pracovat vedle umělé inteligence, než aby ji nahradili. „Existuje mnohem více příležitostí pro využití umělé inteligence pro rozšíření práce lidských zaměstnanců než pro plnou automatizaci práce lidí.“
Chase souhlasí a vysvětluje, že mnoho podniků využívá AI ke zvýšení efektivity nebo k jiné podpoře zaměstnanců.
„Vedoucí pracovníci využívají AI k tomu, aby zvýšili materiální efektivitu svého podniku a pomohli pracovníkům vykonávat jejich práci efektivněji,“ říká. „Využití AI umožňuje organizacím rekonfigurovat role způsobem, který minimalizuje čas strávený opakujícími se úkoly a maximalizuje strategické rozhodování.“
Aby se to podařilo, musí se podniky přizpůsobit, říká Chase. To zahrnuje vzdělávání zaměstnanců, pomoc při zvyšování a zvyšování kvalifikace a vytváření rámců o odpovědném využívání technologie AI. Některé společnosti podle něj již s tímto postupem začaly.
Ačkoli tedy algoritmy AI a technologie na nich založené možná brzy nenahradí práci lidí, pravděpodobně se stanou větší součástí každodenního pracovního života – možná spíše dříve než později.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky