Provoz na dubajském letišti roste, ale zaostává za vrcholem roku 2019
Podle údajů zveřejněných v úterý se provoz na dubajském letišti, které je nejvytíženějším letištěm pro mezinárodní lety na světě, v loňském roce více než zdvojnásobil, ale po pandemii koronaviru se ještě plně nezotavil.
Přestože počet cestujících prudce vzrostl, nejmodernější letiště ve Spojených arabských emirátech bohatých na ropu se vyhnulo cestovnímu chaosu, který loni zachvátil Severní Ameriku a Evropu, protože si udrželo kapacitu i v nejtemnějších dnech pandemie.
V roce 2022 prošlo letištěm známým jako DXB více než 66 milionů cestujících, což je nárůst oproti 29,1 milionu v roce 2021, kdy celosvětové cestování stále ještě zmítala pandemická omezení. Zůstává však hluboko pod předpandemickým milníkem 86,4 milionu odbavených v roce 2019.
Paul Griffiths, generální ředitel letiště, sdělil agentuře Associated Press, že očekává návrat provozu na úroveň před pandemií do konce tohoto roku nebo na začátku roku 2024, k čemuž přispěje i uvolnění politiky „Zero-COVID“ ze strany Číny. Letiště v současné době předpokládá, že v roce 2023 bude přepraveno 78 milionů cestujících.
„Jsme optimističtí v tom, že úroveň provozu bude každý měsíc pravidelně překračovat hranici sedmi milionů, což znamená, že jsme velmi, velmi přesně na trajektorii návratu na předpandemickou úroveň, když ne letos, tak určitě v první polovině roku 2024,“ řekl.
Zdroj: Getty Images
„Nyní máme v Číně sedm měst s 25 lety týdně s pěti leteckými společnostmi,“ dodal. „To si myslím, že bude novým motorem růstu.“
Dubajské letiště, které se nachází na křižovatce Evropy, Blízkého východu a Asie, je dlouhodobě nejvytíženějším letištěm pro mezinárodní lety na světě. Podle údajů poskytovatele letových údajů OAG je nejvytíženějším letištěm Hartsfield-Jackson International Airport v Atlantě, a to včetně vnitrostátních linek.
Z letiště DXB je možné letět do 229 destinací v 99 zemích, přičemž linky provozují desítky mezinárodních dopravců.
Cestovní ruch je hlavním průmyslovým odvětvím SAE, které v posledních desetiletích investovaly své ropné bohatství do velkorysé infrastruktury a vytvořily futuristická města Dubaj a Abú Zabí.
Dubaj byla jednou z prvních významných destinací, která zrušila zákaz turistického ruchu. Díky významným sportovním a zábavním akcím se v posledních letech do regionu sjíždí ještě více lidí a SAE budou hostit letošní jednání OSN o klimatu COP28.
Vzhledem k tomu, že pandemie na počátku roku 2020 zahájila celosvětové výluky a zákazy cestování, SAE si stanovily jako „strategickou prioritu“ zajistit, aby byly připraveny na případnou obnovu, uvedl Griffiths.
Zdroj: Getty Images
„Vždy jsme věřili, že růst po pandemii bude velmi prudký a velmi rychle se zotaví, takže jsme nepropouštěli obrovské množství zaměstnanců, k čemuž přistoupila řada jiných letišť a leteckých společností po celém světě.“
Zatímco cestující v Severní Americe a Evropě se loni v létě tísnili na přeplněných letištích a sledovali, jak se na obrazovkách rozsvěcují informace o zpožděních a zrušení letů, cestující se přes Dubaj přesouvali bez problémů.
Letiště uvádí, že průměrná doba čekání u pasové kontroly po příletu byla kratší než 13 minut a u bezpečnostní kontroly kratší než tři minuty pro více než 95 % cestujících. Chlubí se 99,8% úspěšností odbavení zavazadel, přičemž na 1 000 cestujících připadají jen něco málo přes dvě špatně odbavená zavazadla.
Nejčastějším cílem cestujících, kteří prošli letištěm, zůstala Indie, následovaná Saúdskou Arábií a Spojeným královstvím. Sousední Saúdská Arábie bude hostit první pouť hadždž od zrušení pandemických omezení a očekává se, že letos v létě se do Mekky a Medíny vydají miliony muslimů z celého světa.
Od začátku války na Ukrajině zaznamenaly SAE také rostoucí příliv návštěvníků z Ruska, což podpořilo místní realitní boom.
Zdroj: Unsplash
„Pokud se do 4. čtvrtletí letošního roku nevrátíme na úroveň před pandemií, budu překvapen, ale až po 4. čtvrtletí 2023 uvidíme návštěvnost na úrovni před pandemií,“ řekl Griffiths.
Dubaj je město a emirát ve Spojených arabských emirátech (SAE), které se nachází na jihovýchodním pobřeží Perského zálivu. Dubaj je známá svým impozantním panoramatem, luxusními nákupními centry a ambiciózními developerskými projekty, jako je Burdž Chalífa, nejvyšší budova světa.
Dubajská ekonomika se v posledních desetiletích rychle rozvíjí díky své pozici regionálního centra financí, obchodu a cestovního ruchu. Město se stalo globálním centrem dopravy a logistiky s jedním z nejrušnějších letišť na světě a rušným námořním přístavem. Dubaj je také předním centrem mezinárodních financí a investic, ve městě sídlí stále více bank, společností poskytujících finanční služby a investičních firem.
Přestože počet cestujících prudce vzrostl, nejmodernější letiště ve Spojených arabských emirátech bohatých na ropu se vyhnulo cestovnímu chaosu, který loni zachvátil Severní Ameriku a Evropu, protože si udrželo kapacitu i v nejtemnějších dnech pandemie.V roce 2022 prošlo letištěm známým jako DXB více než 66 milionů cestujících, což je nárůst oproti 29,1 milionu v roce 2021, kdy celosvětové cestování stále ještě zmítala pandemická omezení. Zůstává však hluboko pod předpandemickým milníkem 86,4 milionu odbavených v roce 2019.Paul Griffiths, generální ředitel letiště, sdělil agentuře Associated Press, že očekává návrat provozu na úroveň před pandemií do konce tohoto roku nebo na začátku roku 2024, k čemuž přispěje i uvolnění politiky „Zero-COVID“ ze strany Číny. Letiště v současné době předpokládá, že v roce 2023 bude přepraveno 78 milionů cestujících.„Jsme optimističtí v tom, že úroveň provozu bude každý měsíc pravidelně překračovat hranici sedmi milionů, což znamená, že jsme velmi, velmi přesně na trajektorii návratu na předpandemickou úroveň, když ne letos, tak určitě v první polovině roku 2024,“ řekl.„Nyní máme v Číně sedm měst s 25 lety týdně s pěti leteckými společnostmi,“ dodal. „To si myslím, že bude novým motorem růstu.“Dubajské letiště, které se nachází na křižovatce Evropy, Blízkého východu a Asie, je dlouhodobě nejvytíženějším letištěm pro mezinárodní lety na světě. Podle údajů poskytovatele letových údajů OAG je nejvytíženějším letištěm Hartsfield-Jackson International Airport v Atlantě, a to včetně vnitrostátních linek.Z letiště DXB je možné letět do 229 destinací v 99 zemích, přičemž linky provozují desítky mezinárodních dopravců.Cestovní ruch je hlavním průmyslovým odvětvím SAE, které v posledních desetiletích investovaly své ropné bohatství do velkorysé infrastruktury a vytvořily futuristická města Dubaj a Abú Zabí.Dubaj byla jednou z prvních významných destinací, která zrušila zákaz turistického ruchu. Díky významným sportovním a zábavním akcím se v posledních letech do regionu sjíždí ještě více lidí a SAE budou hostit letošní jednání OSN o klimatu COP28.Vzhledem k tomu, že pandemie na počátku roku 2020 zahájila celosvětové výluky a zákazy cestování, SAE si stanovily jako „strategickou prioritu“ zajistit, aby byly připraveny na případnou obnovu, uvedl Griffiths.„Vždy jsme věřili, že růst po pandemii bude velmi prudký a velmi rychle se zotaví, takže jsme nepropouštěli obrovské množství zaměstnanců, k čemuž přistoupila řada jiných letišť a leteckých společností po celém světě.“Zatímco cestující v Severní Americe a Evropě se loni v létě tísnili na přeplněných letištích a sledovali, jak se na obrazovkách rozsvěcují informace o zpožděních a zrušení letů, cestující se přes Dubaj přesouvali bez problémů.Letiště uvádí, že průměrná doba čekání u pasové kontroly po příletu byla kratší než 13 minut a u bezpečnostní kontroly kratší než tři minuty pro více než 95 % cestujících. Chlubí se 99,8% úspěšností odbavení zavazadel, přičemž na 1 000 cestujících připadají jen něco málo přes dvě špatně odbavená zavazadla.Nejčastějším cílem cestujících, kteří prošli letištěm, zůstala Indie, následovaná Saúdskou Arábií a Spojeným královstvím. Sousední Saúdská Arábie bude hostit první pouť hadždž od zrušení pandemických omezení a očekává se, že letos v létě se do Mekky a Medíny vydají miliony muslimů z celého světa.Od začátku války na Ukrajině zaznamenaly SAE také rostoucí příliv návštěvníků z Ruska, což podpořilo místní realitní boom.„Pokud se do 4. čtvrtletí letošního roku nevrátíme na úroveň před pandemií, budu překvapen, ale až po 4. čtvrtletí 2023 uvidíme návštěvnost na úrovni před pandemií,“ řekl Griffiths.Dubaj je město a emirát ve Spojených arabských emirátech , které se nachází na jihovýchodním pobřeží Perského zálivu. Dubaj je známá svým impozantním panoramatem, luxusními nákupními centry a ambiciózními developerskými projekty, jako je Burdž Chalífa, nejvyšší budova světa.Dubajská ekonomika se v posledních desetiletích rychle rozvíjí díky své pozici regionálního centra financí, obchodu a cestovního ruchu. Město se stalo globálním centrem dopravy a logistiky s jedním z nejrušnějších letišť na světě a rušným námořním přístavem. Dubaj je také předním centrem mezinárodních financí a investic, ve městě sídlí stále více bank, společností poskytujících finanční služby a investičních firem.