Americké společnosti plánují expanzi do Číny – od McDonald’s po Ralpha Laurena
Velké americké společnosti od fastfoodů až po luxusní módu zvyšují své sázky na čínské spotřebitele v očekávání pozdějšího oživení druhé největší ekonomiky světa.
McDonald’s Corp. a Starbucks Corp. otevírají stovky nových restaurací.
Maloobchodní společnosti Ralph Lauren Corp. a Tapestry Inc., vlastník značek Coach a Kate Spade, otevírají nové obchody.
A společnost Tyson Foods Inc. a Hormel Foods Corp. otevírají nové provozovny, protože vidí dlouhodobý zájem o potraviny amerického typu.
Tyto investice přicházejí v době, kdy čínští představitelé sdělují světu, že dveře jsou pro zahraniční podniky otevřené, a veřejně se dvoří společnosti Boeing Co. Tyto kroky následují po letech politiky „Zero-COVID“, která zemi hluboce izolovala a vyvolala její nejhorší hospodářský propad za poslední desetiletí.
Navzdory pozvání zůstává mnoho společností vůči Číně opatrných, protože přetrvává nejistota ohledně jejího ekonomického zdraví a prohlubující se geopolitické soupeření s USA chytá technologické společnosti a výrobce do pasti.
Mnoho společností, které zvyšují své závazky vůči Číně, se zaměřuje na spotřebitele. Obrovský čínský trh stále považují za slibnou dlouhodobou sázku, i když v době nulového Kovidu prodeje utrpěly ztrátu.
Zdroj: Getty Images
„Jsem si i nadále více než kdy jindy jistý, že jsme v Číně stále teprve v prvních kapitolách našeho růstového příběhu,“ řekl Howard Schultz, prozatímní generální ředitel a dlouholetý lídr společnosti Starbucks, na začátku tohoto měsíce. Společnost plánuje do roku 2025 otevřít 3 000 nových prodejen, a to i přesto, že tržby ve stejných prodejnách v zemi klesly v prosinci o 42 % a v lednu o 15 % oproti předchozímu roku. Pan Schultz uvedl, že na jaře plánuje svou první návštěvu země po několika letech.
Ekonomové předpovídají v Číně zrychlení růstu, zatímco v západních zemích přetrvávají obavy z hospodářského poklesu. Minulý měsíc banka Goldman Sachs zvýšila svou prognózu růstu země v letošním roce na 5,5 % z dřívějších 5,2 %. Klíčové ukazatele spotřebitelské aktivity v lednu vykázaly výrazné zlepšení.
Chuť investovat se projevuje navzdory řadě překážek, které se od začátku pandemie jen prohloubily. Vztahy mezi USA a Čínou jsou na bodu mrazu a nedávné naděje na smírné řešení zhatily čínské lety balonem nad USA a její postoj k ruské válce na Ukrajině.
Americké společnosti také doma čelí přísnější kontrole svých obchodů v Číně a Washington v posledních letech přistoupil k omezení aktivit některých tamních obchodních odvětví, od čipových společností po výrobce oděvů.
V politických kruzích zůstává slovo „decoupling“ (oddělování) frekventovaným pojmem, protože některé společnosti, které se ve svých dodavatelských řetězcích ve velké míře spoléhaly na Čínu, včetně velkých technologických společností, jako je Apple Inc. a výrobce oděvů Steve Madden, se snaží diverzifikovat místa, odkud odebírají a vyrábějí své produkty.
Dne 16. února Čína zařadila na seznam „nespolehlivých subjektů“ dvě americké společnosti, Lockheed Martin Corp. a zbrojní jednotku Raytheon Technologies Corp. s odkazem na jejich prodej zbraní Tchaj-wanu. Sankce byly do značné míry symbolické, protože americkým obranným společnostem je obecně zakázáno prodávat zbraně do Číny. O den později čínské ministerstvo obchodu, které sankce zavedlo, uvedlo, že by se tento krok neměl týkat dalších zahraničních společností v Číně.
Dne 22. února zveřejnilo čínské ministerstvo zahraničních věcí na sociální síti WeChat fotografii ze schůzky mezi vysokým úředníkem ministerstva a Sherry Carbaryovou, vedoucí čínské divize společnosti Boeing. V minulosti Čína vůči obranné divizi společnosti odhalila sankce.
Zdroj: Reuters
Podle příspěvku je ministerstvo „ochotno poskytnout potřebnou pomoc a podporu americkým společnostem, včetně Boeingu“. Mluvčí společnosti Boeing odmítl schůzku komentovat.
Před pandemií byla Čína jedním z nejdůležitějších zákazníků společnosti Boeing. Americká letecká společnost uvedla, že by ráda obnovila prodej do Číny. Čínští představitelé povolili obnovení komerčních letů pro Boeing 737 MAX v lednu poté, co byl letoun téměř čtyři roky uzemněn po dvou smrtelných haváriích – jedné v Jávském moři a druhé v Etiopii.
Další slibné znamení pro podniky: Minulý měsíc společnost Walt Disney Co. uvedla, že čínští cenzoři povolili promítání dvou filmů Marvel v zemi, což je první uvedení superhrdinské série v Číně od roku 2019.
Koncem ledna společnost McDonald’s uvedla, že v loňském roce otevřela v Číně 700 nových prodejen a letos jich plánuje otevřít dalších 900 – více než v kterékoli jiné zemi a více než dvakrát tolik, než kolik jich plánuje otevřít v USA.
Finanční ředitel společnosti McDonald’s Ian Borden investorům řekl, že společnost pokračuje v plánu otevírání nových prodejen i přesto, že tržby v Číně meziročně klesly kvůli omezením souvisejícím s Covidem v celé zemi.
Výkonný ředitel Ralph Lauren Patrice Louvet investorům sdělil, že většina nových prodejen, které společnost otevřela během čtvrtletí končícího v říjnu, byla v Číně a společnost nedávno otevřela novou prodejnu v jižním městě Šen-čen a vlajkovou prodejnu v Čcheng-tu na jihozápadě země.
V případě maloobchodního řetězce Tapestry jde přibližně polovina z 325 milionů dolarů, které společnost vyčlenila na kapitálové výdaje a cloud computing, na otevření nových prodejen a jejich rekonstrukci v Číně.
Zdroj: Getty Images
„Jsme přesvědčeni o dlouhodobých možnostech Číny jako nástroje růstu,“ uvedla na začátku tohoto měsíce generální ředitelka Joanne Crevoiseratová.
Výdaje za luxusní zboží v Číně obecně vykazují první známky postpandemického oživení. Jak britský módní dům Burberry Group PLC, tak společnost Cie. Financière Richemont SA uvedly, že prodeje čínským zákazníkům se v novém roce začínají zvedat poté, co v posledních čtvrtletích vykázaly poklesy prodejů v této zemi.
Čína byla před pandemií největším trhem luxusního průmyslu.
V listopadu společnost Tyson Foods, která se zabývá baleným masem, sdělila investorům, že ze šesti nových závodů, které společnost očekává v letošním roce, bude polovina v Číně.
Společnost Hormel – jejíž generální ředitel Jim Snee loni investorům sdělil, že prodej Spamu a arašídového másla Skippy v Číně prudce vzrostl, když zemi zachvátily výluky – uvedla, že společnost plánuje významnou expanzi v Číně, která má být spuštěna v roce 2024.
Minulý měsíc vyšel článek ve státních novinách China Daily, podle kterého společnost Hormel podepsala dohodu o výstavbě nové továrny za 14,6 milionu dolarů u Šanghaje. Společnost Tyson na žádost o komentář nereagovala. Společnost Hormel se odmítla vyjádřit.
McDonald’s Corp. a Starbucks Corp. otevírají stovky nových restaurací.Maloobchodní společnosti Ralph Lauren Corp. a Tapestry Inc., vlastník značek Coach a Kate Spade, otevírají nové obchody.A společnost Tyson Foods Inc. a Hormel Foods Corp. otevírají nové provozovny, protože vidí dlouhodobý zájem o potraviny amerického typu.Tyto investice přicházejí v době, kdy čínští představitelé sdělují světu, že dveře jsou pro zahraniční podniky otevřené, a veřejně se dvoří společnosti Boeing Co. Tyto kroky následují po letech politiky „Zero-COVID“, která zemi hluboce izolovala a vyvolala její nejhorší hospodářský propad za poslední desetiletí.Navzdory pozvání zůstává mnoho společností vůči Číně opatrných, protože přetrvává nejistota ohledně jejího ekonomického zdraví a prohlubující se geopolitické soupeření s USA chytá technologické společnosti a výrobce do pasti.Mnoho společností, které zvyšují své závazky vůči Číně, se zaměřuje na spotřebitele. Obrovský čínský trh stále považují za slibnou dlouhodobou sázku, i když v době nulového Kovidu prodeje utrpěly ztrátu.„Jsem si i nadále více než kdy jindy jistý, že jsme v Číně stále teprve v prvních kapitolách našeho růstového příběhu,“ řekl Howard Schultz, prozatímní generální ředitel a dlouholetý lídr společnosti Starbucks, na začátku tohoto měsíce. Společnost plánuje do roku 2025 otevřít 3 000 nových prodejen, a to i přesto, že tržby ve stejných prodejnách v zemi klesly v prosinci o 42 % a v lednu o 15 % oproti předchozímu roku. Pan Schultz uvedl, že na jaře plánuje svou první návštěvu země po několika letech.Ekonomové předpovídají v Číně zrychlení růstu, zatímco v západních zemích přetrvávají obavy z hospodářského poklesu. Minulý měsíc banka Goldman Sachs zvýšila svou prognózu růstu země v letošním roce na 5,5 % z dřívějších 5,2 %. Klíčové ukazatele spotřebitelské aktivity v lednu vykázaly výrazné zlepšení.Chuť investovat se projevuje navzdory řadě překážek, které se od začátku pandemie jen prohloubily. Vztahy mezi USA a Čínou jsou na bodu mrazu a nedávné naděje na smírné řešení zhatily čínské lety balonem nad USA a její postoj k ruské válce na Ukrajině.Americké společnosti také doma čelí přísnější kontrole svých obchodů v Číně a Washington v posledních letech přistoupil k omezení aktivit některých tamních obchodních odvětví, od čipových společností po výrobce oděvů.V politických kruzích zůstává slovo „decoupling“ frekventovaným pojmem, protože některé společnosti, které se ve svých dodavatelských řetězcích ve velké míře spoléhaly na Čínu, včetně velkých technologických společností, jako je Apple Inc. a výrobce oděvů Steve Madden, se snaží diverzifikovat místa, odkud odebírají a vyrábějí své produkty.Dne 16. února Čína zařadila na seznam „nespolehlivých subjektů“ dvě americké společnosti, Lockheed Martin Corp. a zbrojní jednotku Raytheon Technologies Corp. s odkazem na jejich prodej zbraní Tchaj-wanu. Sankce byly do značné míry symbolické, protože americkým obranným společnostem je obecně zakázáno prodávat zbraně do Číny. O den později čínské ministerstvo obchodu, které sankce zavedlo, uvedlo, že by se tento krok neměl týkat dalších zahraničních společností v Číně.Dne 22. února zveřejnilo čínské ministerstvo zahraničních věcí na sociální síti WeChat fotografii ze schůzky mezi vysokým úředníkem ministerstva a Sherry Carbaryovou, vedoucí čínské divize společnosti Boeing. V minulosti Čína vůči obranné divizi společnosti odhalila sankce.Podle příspěvku je ministerstvo „ochotno poskytnout potřebnou pomoc a podporu americkým společnostem, včetně Boeingu“. Mluvčí společnosti Boeing odmítl schůzku komentovat.Před pandemií byla Čína jedním z nejdůležitějších zákazníků společnosti Boeing. Americká letecká společnost uvedla, že by ráda obnovila prodej do Číny. Čínští představitelé povolili obnovení komerčních letů pro Boeing 737 MAX v lednu poté, co byl letoun téměř čtyři roky uzemněn po dvou smrtelných haváriích – jedné v Jávském moři a druhé v Etiopii.Další slibné znamení pro podniky: Minulý měsíc společnost Walt Disney Co. uvedla, že čínští cenzoři povolili promítání dvou filmů Marvel v zemi, což je první uvedení superhrdinské série v Číně od roku 2019.Koncem ledna společnost McDonald’s uvedla, že v loňském roce otevřela v Číně 700 nových prodejen a letos jich plánuje otevřít dalších 900 – více než v kterékoli jiné zemi a více než dvakrát tolik, než kolik jich plánuje otevřít v USA.Finanční ředitel společnosti McDonald’s Ian Borden investorům řekl, že společnost pokračuje v plánu otevírání nových prodejen i přesto, že tržby v Číně meziročně klesly kvůli omezením souvisejícím s Covidem v celé zemi.Výkonný ředitel Ralph Lauren Patrice Louvet investorům sdělil, že většina nových prodejen, které společnost otevřela během čtvrtletí končícího v říjnu, byla v Číně a společnost nedávno otevřela novou prodejnu v jižním městě Šen-čen a vlajkovou prodejnu v Čcheng-tu na jihozápadě země.V případě maloobchodního řetězce Tapestry jde přibližně polovina z 325 milionů dolarů, které společnost vyčlenila na kapitálové výdaje a cloud computing, na otevření nových prodejen a jejich rekonstrukci v Číně.„Jsme přesvědčeni o dlouhodobých možnostech Číny jako nástroje růstu,“ uvedla na začátku tohoto měsíce generální ředitelka Joanne Crevoiseratová.Výdaje za luxusní zboží v Číně obecně vykazují první známky postpandemického oživení. Jak britský módní dům Burberry Group PLC, tak společnost Cie. Financière Richemont SA uvedly, že prodeje čínským zákazníkům se v novém roce začínají zvedat poté, co v posledních čtvrtletích vykázaly poklesy prodejů v této zemi.Čína byla před pandemií největším trhem luxusního průmyslu.V listopadu společnost Tyson Foods, která se zabývá baleným masem, sdělila investorům, že ze šesti nových závodů, které společnost očekává v letošním roce, bude polovina v Číně.Společnost Hormel – jejíž generální ředitel Jim Snee loni investorům sdělil, že prodej Spamu a arašídového másla Skippy v Číně prudce vzrostl, když zemi zachvátily výluky – uvedla, že společnost plánuje významnou expanzi v Číně, která má být spuštěna v roce 2024.Minulý měsíc vyšel článek ve státních novinách China Daily, podle kterého společnost Hormel podepsala dohodu o výstavbě nové továrny za 14,6 milionu dolarů u Šanghaje. Společnost Tyson na žádost o komentář nereagovala. Společnost Hormel se odmítla vyjádřit.