Myšlenka „gigafactory“ schopné vyrábět baterie, které by dokázaly uskladnit nejméně 1 miliardu watthodin elektřiny, tedy zhruba tolik, kolik by se vešlo do 16 000 vozů Tesla Inc. Model 3, se stala populární poté, co Elon Musk použil tento termín pro svůj první rozlehlý závod na výrobu baterií v Nevadě. Dnes existují stovky továren na baterie tohoto rozsahu v Asii, Severní Americe a Evropě.
Čína, která je zdaleka nejvýznamnějším světovým výrobcem baterií, má nejméně 180 velkých továren na výrobu baterií. Rozvíjející se ekonomiky, jako je Mexiko a Thajsko, mají také několik velkých továren na baterie. V Africe a Jižní Americe však zatím není žádný významný závod, přestože rozvojové země na obou kontinentech jsou důležitými zdroji kovů, které jsou pro výrobu baterií do elektromobilů nezbytné.
To by se mohlo změnit po dohodě, kterou minulý týden oznámil čínský výrobce baterií Gotion High-Tech Co. a Marocké království. Memorandum o porozumění počítá s první továrnou na baterie pro elektromobily v Africe s roční kapacitou 100 gigawattů, která bude podpořena investicí ve výši 6 miliard eur (6,4 miliardy USD). Společnost Gotion patří mezi 10 největších výrobců baterií na světě a je kótována na čínské burze cenných papírů v Šen-čenu i na burze cenných papírů ve švýcarském Curychu.
Podle Mohcine Jazouliho, marockého ministra pověřeného investicemi a veřejnými politikami, je cílem společnosti Gotion i vlády po tomto prvním kroku podepsat investiční dohodu. Projekt přispěje k „dekarbonizaci a zavádění inovativních energetických řešení“, uvedl prezident společnosti Gotion Li Zhen v prohlášení, které vydala marocká investiční agentura. Společnost Gotion odmítla poskytnout další komentáře.
Zdroj: Bloomberg
Klíčové rafinerie a továrny, které přeměňují surové lithium, kobalt nebo mangan na součástky baterií, se ne vždy nacházejí v zemích, které tyto energeticky přechodné kovy produkují. Většina dodavatelského řetězce – a s ním spojené příjmy – se nachází především v Číně, Jižní Koreji, Japonsku, Evropě a USA.
Je jen málo nadějí, že se v příštích letech změní celkový obraz. Podle nejnovější zprávy výzkumné společnosti BloombergNEF, která sleduje oznámení učiněná do října 2022, se očekává, že do roku 2027 žádná africká země nepřidá žádnou výrobní kapacitu lithium-iontových baterií. Maroko je na 28. místě z 30 zemí, které BloombergNEF sleduje z hlediska aktivity v dodavatelském řetězci lithiových baterií.
Pokud bude továrna Gotion v Maroku dokončena, bude patřit k největším na světě. Odpovídala by třetině kapacity největšího světového výrobce baterií, společnosti Contemporary Amperex Technology Co Ltd., a překonala by současnou celkovou instalovanou kapacitu v USA.
Projekty, jako je projekt společnosti Gotion, by mohly pomoci přilákat investice do čistých technologií v Africe, která je na posledním místě v oblasti zelených investic. Tento kontinent produkuje pouze 4 % emisí skleníkových plynů, které oteplují planetu, ale patří mezi regiony nejvíce postižené změnou klimatu.
Podle agentury BloombergNEF činily investice do obnovitelných zdrojů energie v Africe v roce 2021 pouhých 0,6 % celosvětového objemu. V letech 2019 až 2020 obdržel kontinent pouze 29,5 miliardy dolarů v rámci finančních toků na ochranu klimatu, přičemž soukromí přispěvatelé se na celkové částce podíleli 14 %. To je podle samostatné zprávy Africké rozvojové banky zveřejněné minulý měsíc nejnižší podíl ze všech regionů.
Zdroj: Getty Images
Podle zprávy BloombergNEF, která se zabývala hodnotovým řetězcem kobaltu v Demokratické republice Kongo, by zpracování materiálů pro baterie blízko zdroje mohlo pomoci snížit emise v dodavatelském řetězci. Závod na zpracování surového kobaltu na katodové prekurzory, které by se pak mohly zabudovat do baterií, by v Demokratické republice Kongo stál 39 milionů dolarů – zlomek nákladů v USA – a zároveň by snížil 30 % emisí spojených s výrobou.
Co je gigafactory?
Gigafactory je rozsáhlý výrobní závod, obvykle spojený s výrobou elektromobilů a produktů pro skladování energie, který vlastní a provozují společnosti jako Tesla, Inc. Termín „gigafactory“ vymyslel generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk, aby zdůraznil obrovský rozsah a kapacitu továrny.
Gigafactory jsou navrženy tak, aby zefektivnily a optimalizovaly výrobní proces a umožnily velkosériovou výrobu elektromobilů a systémů skladování energie. Vyznačují se pokročilou automatizací, efektivními dodavatelskými řetězci a integrací obnovitelných zdrojů energie.
Myšlenka „gigafactory“ schopné vyrábět baterie, které by dokázaly uskladnit nejméně 1 miliardu watthodin elektřiny, tedy zhruba tolik, kolik by se vešlo do 16 000 vozů Tesla Inc. Model 3, se stala populární poté, co Elon Musk použil tento termín pro svůj první rozlehlý závod na výrobu baterií v Nevadě. Dnes existují stovky továren na baterie tohoto rozsahu v Asii, Severní Americe a Evropě.Čína, která je zdaleka nejvýznamnějším světovým výrobcem baterií, má nejméně 180 velkých továren na výrobu baterií. Rozvíjející se ekonomiky, jako je Mexiko a Thajsko, mají také několik velkých továren na baterie. V Africe a Jižní Americe však zatím není žádný významný závod, přestože rozvojové země na obou kontinentech jsou důležitými zdroji kovů, které jsou pro výrobu baterií do elektromobilů nezbytné.To by se mohlo změnit po dohodě, kterou minulý týden oznámil čínský výrobce baterií Gotion High-Tech Co. a Marocké království. Memorandum o porozumění počítá s první továrnou na baterie pro elektromobily v Africe s roční kapacitou 100 gigawattů, která bude podpořena investicí ve výši 6 miliard eur . Společnost Gotion patří mezi 10 největších výrobců baterií na světě a je kótována na čínské burze cenných papírů v Šen-čenu i na burze cenných papírů ve švýcarském Curychu.Podle Mohcine Jazouliho, marockého ministra pověřeného investicemi a veřejnými politikami, je cílem společnosti Gotion i vlády po tomto prvním kroku podepsat investiční dohodu. Projekt přispěje k „dekarbonizaci a zavádění inovativních energetických řešení“, uvedl prezident společnosti Gotion Li Zhen v prohlášení, které vydala marocká investiční agentura. Společnost Gotion odmítla poskytnout další komentáře.Klíčové rafinerie a továrny, které přeměňují surové lithium, kobalt nebo mangan na součástky baterií, se ne vždy nacházejí v zemích, které tyto energeticky přechodné kovy produkují. Většina dodavatelského řetězce – a s ním spojené příjmy – se nachází především v Číně, Jižní Koreji, Japonsku, Evropě a USA.Je jen málo nadějí, že se v příštích letech změní celkový obraz. Podle nejnovější zprávy výzkumné společnosti BloombergNEF, která sleduje oznámení učiněná do října 2022, se očekává, že do roku 2027 žádná africká země nepřidá žádnou výrobní kapacitu lithium-iontových baterií. Maroko je na 28. místě z 30 zemí, které BloombergNEF sleduje z hlediska aktivity v dodavatelském řetězci lithiových baterií.Pokud bude továrna Gotion v Maroku dokončena, bude patřit k největším na světě. Odpovídala by třetině kapacity největšího světového výrobce baterií, společnosti Contemporary Amperex Technology Co Ltd., a překonala by současnou celkovou instalovanou kapacitu v USA.Projekty, jako je projekt společnosti Gotion, by mohly pomoci přilákat investice do čistých technologií v Africe, která je na posledním místě v oblasti zelených investic. Tento kontinent produkuje pouze 4 % emisí skleníkových plynů, které oteplují planetu, ale patří mezi regiony nejvíce postižené změnou klimatu.Podle agentury BloombergNEF činily investice do obnovitelných zdrojů energie v Africe v roce 2021 pouhých 0,6 % celosvětového objemu. V letech 2019 až 2020 obdržel kontinent pouze 29,5 miliardy dolarů v rámci finančních toků na ochranu klimatu, přičemž soukromí přispěvatelé se na celkové částce podíleli 14 %. To je podle samostatné zprávy Africké rozvojové banky zveřejněné minulý měsíc nejnižší podíl ze všech regionů.Podle zprávy BloombergNEF, která se zabývala hodnotovým řetězcem kobaltu v Demokratické republice Kongo, by zpracování materiálů pro baterie blízko zdroje mohlo pomoci snížit emise v dodavatelském řetězci. Závod na zpracování surového kobaltu na katodové prekurzory, které by se pak mohly zabudovat do baterií, by v Demokratické republice Kongo stál 39 milionů dolarů – zlomek nákladů v USA – a zároveň by snížil 30 % emisí spojených s výrobou.Co je gigafactory?Gigafactory je rozsáhlý výrobní závod, obvykle spojený s výrobou elektromobilů a produktů pro skladování energie, který vlastní a provozují společnosti jako Tesla, Inc. Termín „gigafactory“ vymyslel generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk, aby zdůraznil obrovský rozsah a kapacitu továrny.Gigafactory jsou navrženy tak, aby zefektivnily a optimalizovaly výrobní proces a umožnily velkosériovou výrobu elektromobilů a systémů skladování energie. Vyznačují se pokročilou automatizací, efektivními dodavatelskými řetězci a integrací obnovitelných zdrojů energie.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...