Dobrá praxe z minulých let sklouzává z pódia popularity, aby byla zpochybněna a přezkoumána – jak by měla být. Několik posledních let nás naučilo dívat se na život jiným prizmatem a flexibilizace na pracovišti se nyní skloňuje především jako nový způsob práce.
Flexibilita přesáhla rámec tlačítka „kdekoli a kdykoli“. Flexibilní pohled na svět a mysl jsou ve všech aspektech práce neodmyslitelné – tedy pokud chcete zůstat relevantní. Zastaralé zásady a postupy do koše a na skartovačku! Stejně tak krátkozraké názory, domněnky, řídící ideologie a tvrdošíjně zastávaná mylná přesvědčení.
Když zkoumáme a otevíráme svůj pohled, obracíme se k praktikám, které kdysi nebyly považovány za žádoucí. Nejprve jsme si znovu upravili pohled na oprávněnost a sebeprosazování. Nyní jsou v centru pozornosti kancelářské pomluvy jako nejnovější spojenec pracoviště. Kancelářské drby, které byly v minulých dobách velmi očerňovány, ale nyní vstávají z popela, by mohly být spasitelem vaší organizace.
DOPADY FLEXIBILITY
Podle údajů z australského sčítání lidu v roce 2016 pracovalo z domova jen 5 % zaměstnanců. Nyní 96 % znalostních pracovníků pracuje buď plně na dálku, nebo hybridně. Je to však spojeno s určitými náklady. V roce končícím únorem 2022 byla zaznamenána 9,5% pracovní mobilita – nejvyšší míra od roku 2012 – přičemž podíl mobility, nejvyšší u odborníků, činil 22 %. Podle Gallupovy zprávy o stavu globálního pracoviště v roce 2022 je angažovanost zaměstnanců celosvětově jen 21 %. Zjistilo se také, že stres mezi odborníky dosáhl historického maxima, vyššího než v roce 2020.
DRBY A PRUŽNÁ PRACOVNÍ DOBA

Drby jsou neformálním způsobem sdílení informací. Ať se nám to líbí, nebo ne, drby budují důvěru, angažovanost a vztahy. Bez ohledu na to, na jaké úrovni nebo na jakém stupni kariéry se nacházíme, všichni jsme se někdy podíleli na kancelářských drbech. Je to lidská přirozenost. Sdílení chytrých informací snižuje stres a může dokonce poskytnout zábavu. To nemůže být pro podnikání tak špatné. Ve své podstatě se však jedná o platformu pro zaměstnance, kteří se cítí být vyslechnuti a slyšeni.
Je také prvotní. Podle evoluční teorie se drby u lidí vyvinuly proto, aby usnadnily skupinovou spolupráci. Pomáhá varovat před hrozbami, šířit informace a kontrolovat nežádoucí chování. Nejistá rozhodnutí, politiky, tiskové zprávy, nová jmenování nebo cokoli, co vyvolává nejistotu, tyto rozhovory, které se snaží porozumět a získat informace, poskytují pracovní a psychickou jistotu. Nikdy v našem postpandemickém světě to nebylo tak postrádáno.
OBNOVA SOCIÁLNÍHO KAPITÁLU
Vzhledem k tomu, že pracujeme více rozděleně a odděleně, drby se z naší každodenní interakce na pracovišti vytratily. Tyto tajné chvilky u vodní lázně, útržky komunikace na schůzkách a z nich a společné cesty taxíkem měly svůj účel. Je to instinktivní a zdravé, poskytuje to bezpečí, informace, porozumění a pocit sounáležitosti.
Vedoucí pracovníci v oblasti lidských zdrojů uvádějí, že komunikace a udržování firemní kultury se v případě hybridní práce a práce na dálku stávají „velmi náročnými“. Řešením není nařídit práci v kanceláři, protože je to dobré pro podnikání. Musí to být dobré pro zaměstnance. Přibližně 84 % zaměstnanců by motivovalo setkávání se spolupracovníky a 85 % obnovení týmových vazeb. Zaměstnanci navíc uvádějí, že by do kanceláře chodili častěji, kdyby tam byli jejich „pracovní přátelé“.
Vytvořte tedy příležitosti pro zdravé pomluvy v kanceláři. Konektivita a sociální angažovanost jsou až příliš důležitými kulturními tahouny.
Alternativa?

Předpoklady. Při práci na dálku přicházíme o plnohodnotnou lidskou interakci. V nejlepším případě máme k dispozici výrazy obličeje, které nás navigují k porozumění, ale ne řeč těla potřebnou k úplné interpretaci. Vyloučeny jsou všechny ostatní každodenní interakce, které slouží k vyvážení všeho, co se nám vědomě či nevědomě vznáší v hlavě.
V nejhorším případě se můžeme setkat se zákeřnou stránkou kancelářských pomluv. Používání e-mailů, textových zpráv atd. ke sdělování frustrace se může snadno stupňovat. Bez zásahu do konverzace, který by změnil směr, vliv a rovnováhu, se slova a tón rychle roztočí do spirály. Ne příliš odlišně od bojovníků na klávesnici nebo trollů na Twitteru musíme mít na paměti gorilí drby.
DRBY JAKO VÁŠ SPOJENEC
Během těchto neustálých změn na pracovišti potřebují naši zaměstnanci větší propojení. Pro vedoucí pracovníky, kteří usilují o vyšší reprezentaci kanceláře, hledejte způsoby, jak se mohou vaši zaměstnanci spojit, pomluvit nebo jinak. Umožněte, aby se o problémech diskutovalo, a zároveň zajistěte aktuální komunikaci a cesty k informacím.
Identifikujte klíčové osoby, které mají vliv, a vytvořte prostředí příznivé pro nastolení nepříjemných nebo konfrontačních otázek. Povzbuzujte a odměňujte ty, kteří kladou nepříjemné otázky na schůzkách týmu nebo dokonce na radničních akcích. Diskuse již proběhly desetkrát a budou pokračovat.
Vytvoření svobody projevu jako kulturní normy a její zavedení jako strategie na pracovišti, která umožní lépe porozumět zaměstnancům, představuje pro firmu silnou konkurenční výhodu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky