Co stojí za neúspěšným příměřím v cenové válce o elektromobily v Číně?
Skupina zastupující čínské výrobce automobilů odvolala závazek vyhnout se "abnormálním cenám", který zprostředkovala mezi 16 výrobci automobilů, včetně společnosti Tesla, a přerušila tak příměří v brutální cenové válce o elektromobily.
Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM) v sobotním prohlášení uvedla, že uznává, že dohoda porušila čínské antimonopolní zákony, a proto ji odvolává.
JAKÉ JE ZDE POZADÍ?
Intenzivní konkurenční tlak: Od ledna, kdy Tesla snížila ceny v Číně, následovaly asi dvě desítky výrobců automobilů s vlastním snížením cen, aby si udrželi konkurenceschopnost a podpořili poptávku.
Seznam automobilek zahrnuje čínské značky jako Xpeng, Geely a její přidružené značky jako Volvo, státní Chery Automobile, NIO a Great Wall Motor.
Následovaly světové automobilky. Ford snížil ceny svého elektromobilu Mustang Mach E. Toyota nabídla slevu na svůj elektromobil bZ4X EV a Nissan nabídl pobídku na svůj elektromobil Ariya EV. General Motors, Honda, Stellantis, Ford a Nissan rovněž zlevnily spalovací vozidla, která ztrácejí podíl ve prospěch elektromobilů a plug-in hybridů.
Zdroj: Getty Images
Čínský automobilový trh, největší na světě, je na cestě k dosažení téměř 25 milionů prodaných vozidel v letošním roce s celkovým růstem kolem 3 % a podíl elektromobilů a plug-inů rychle roste. Poradenská společnost AlixPartners předpovídá, že to bude první rok, kdy značky vyrobené v Číně překročí 50 % svého domácího trhu.
Tyto změny vedly k zostření konkurence v oblasti ceny a výbavy, která zvyšuje prodeje elektromobilů, ale také ohrožuje ziskovost celého odvětví, tvrdí analytici.
CAAM v březnu vyzvala výrobce automobilů a místní úřady, aby zmírnili „humbuk kolem snižování cen“ a zajistili tak podle ní stabilní rozvoj odvětví.
Podle analytiků spotřebitelé před nákupem čekali na větší slevy, zatímco někteří dodavatelé automobilů byli nuceni přistoupit na snížení plateb.
CO SE STALO S „PŘÍMĚŘÍM“?
Ve čtvrtek na akci v Šanghaji CAAM zprostředkovala řadu závazků, které podepsali vedoucí pracovníci 16 automobilek. Mezi signatáři byli lídři v oboru bateriových vozidel Tesla a BYD, čínské značky NIO, Li Auto a Xpeng zaměřené na elektromobily a také společnost Geely. Podepsaly také státem vlastněné značky Chery Automobile, SAIC Motor, GAC Group, Dongfeng Motor a FAW Group.
Zdroj: Getty Images
Podpisu byl přítomen úředník čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií.
Dopis obsahoval závazek „nenarušovat spravedlivou hospodářskou soutěž na trhu abnormálními cenami“, aby se stabilizoval trh a podpořila spotřeba. To bylo všeobecně považováno za příměří v cenové válce.
To se zdálo být zpochybněno jen o den později, když Tesla uvedla, že nabízí výplatu za doporučení ve výši přibližně 500 USD na své vozy Model 3 a Model Y, a to i v Číně. Společné podniky Volkswagenu s firmami SAIC a FAW v pátek rovněž oznámily snížení cen svých elektromobilů řady ID v Číně.
V sobotu společnost CAAM tento cenový příslib odvolala.
Liu Xu, výzkumný pracovník Národního strategického institutu univerzity Tsinghua, uvedl, že prosazování antimonopolních zákonů v čínském automobilovém průmyslu bylo selektivní a že formulace cenového závazku byla tak vágní, že by bylo těžké určit, zda představuje cenový monopol.
CO SE STANE NYNÍ?
Mezinárodní automobilky jsou i nadále pod silným tlakem, aby restrukturalizovaly své provozy v Číně, a objevují se náznaky, že tlak na spotřebitelské ceny se promítá do propouštění zaměstnanců a nižších marží dodavatelů.
Některé plány expanze jsou v nedohlednu. Tesla stále čeká na schválení plánu na zvýšení výroby ve svém šanghajském závodě, který je její největší a nejproduktivnější továrnou. Minulý týden bylo některým pracovníkům, kteří v Tesle vyrábějí baterie, oznámeno propouštění v šanghajském závodě, ačkoli výrobní plány zůstávají nezměněny.
Hyundai Motor, světová automobilka číslo 3 podle prodejů, minulý měsíc uvedla, že uzavře závod v Číně a bude se snažit prodat jej spolu s továrnou, kterou uzavřela v loňském roce.
Zdroj: Reuters
Společnost AlixPartners uvedla, že zatímco čínský trh s elektrickými vozidly bude i nadále rychle růst, sílící konkurence a nadbytečné kapacity budou rovněž důvodem k otřesům. Podle její předpovědi do roku 2030 přežije pouze 25 až 30 ze 167 společností registrovaných k výrobě elektromobilů nebo plug-in hybridů v Číně.
Čínské značky se mezitím zaměřují na růst mimo Čínu, včetně Evropy a jihovýchodní Asie. Jedním z příkladů jsou čínské automobilky, které od roku 2020 investovaly v Thajsku 1,4 miliardy dolarů a nyní dominují thajskému trhu s elektromobily poté, co převzaly podíl od japonských značek, které zde dlouhodobě působí.
Čínská asociace výrobců automobilů v sobotním prohlášení uvedla, že uznává, že dohoda porušila čínské antimonopolní zákony, a proto ji odvolává.JAKÉ JE ZDE POZADÍ?Intenzivní konkurenční tlak: Od ledna, kdy Tesla snížila ceny v Číně, následovaly asi dvě desítky výrobců automobilů s vlastním snížením cen, aby si udrželi konkurenceschopnost a podpořili poptávku.Seznam automobilek zahrnuje čínské značky jako Xpeng, Geely a její přidružené značky jako Volvo, státní Chery Automobile, NIO a Great Wall Motor.Následovaly světové automobilky. Ford snížil ceny svého elektromobilu Mustang Mach E. Toyota nabídla slevu na svůj elektromobil bZ4X EV a Nissan nabídl pobídku na svůj elektromobil Ariya EV. General Motors, Honda, Stellantis, Ford a Nissan rovněž zlevnily spalovací vozidla, která ztrácejí podíl ve prospěch elektromobilů a plug-in hybridů.Čínský automobilový trh, největší na světě, je na cestě k dosažení téměř 25 milionů prodaných vozidel v letošním roce s celkovým růstem kolem 3 % a podíl elektromobilů a plug-inů rychle roste. Poradenská společnost AlixPartners předpovídá, že to bude první rok, kdy značky vyrobené v Číně překročí 50 % svého domácího trhu.Tyto změny vedly k zostření konkurence v oblasti ceny a výbavy, která zvyšuje prodeje elektromobilů, ale také ohrožuje ziskovost celého odvětví, tvrdí analytici.CAAM v březnu vyzvala výrobce automobilů a místní úřady, aby zmírnili „humbuk kolem snižování cen“ a zajistili tak podle ní stabilní rozvoj odvětví.Podle analytiků spotřebitelé před nákupem čekali na větší slevy, zatímco někteří dodavatelé automobilů byli nuceni přistoupit na snížení plateb.CO SE STALO S „PŘÍMĚŘÍM“?Ve čtvrtek na akci v Šanghaji CAAM zprostředkovala řadu závazků, které podepsali vedoucí pracovníci 16 automobilek. Mezi signatáři byli lídři v oboru bateriových vozidel Tesla a BYD, čínské značky NIO, Li Auto a Xpeng zaměřené na elektromobily a také společnost Geely. Podepsaly také státem vlastněné značky Chery Automobile, SAIC Motor, GAC Group, Dongfeng Motor a FAW Group.Podpisu byl přítomen úředník čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií.Dopis obsahoval závazek „nenarušovat spravedlivou hospodářskou soutěž na trhu abnormálními cenami“, aby se stabilizoval trh a podpořila spotřeba. To bylo všeobecně považováno za příměří v cenové válce.To se zdálo být zpochybněno jen o den později, když Tesla uvedla, že nabízí výplatu za doporučení ve výši přibližně 500 USD na své vozy Model 3 a Model Y, a to i v Číně. Společné podniky Volkswagenu s firmami SAIC a FAW v pátek rovněž oznámily snížení cen svých elektromobilů řady ID v Číně.V sobotu společnost CAAM tento cenový příslib odvolala.Liu Xu, výzkumný pracovník Národního strategického institutu univerzity Tsinghua, uvedl, že prosazování antimonopolních zákonů v čínském automobilovém průmyslu bylo selektivní a že formulace cenového závazku byla tak vágní, že by bylo těžké určit, zda představuje cenový monopol.CO SE STANE NYNÍ?Mezinárodní automobilky jsou i nadále pod silným tlakem, aby restrukturalizovaly své provozy v Číně, a objevují se náznaky, že tlak na spotřebitelské ceny se promítá do propouštění zaměstnanců a nižších marží dodavatelů.Některé plány expanze jsou v nedohlednu. Tesla stále čeká na schválení plánu na zvýšení výroby ve svém šanghajském závodě, který je její největší a nejproduktivnější továrnou. Minulý týden bylo některým pracovníkům, kteří v Tesle vyrábějí baterie, oznámeno propouštění v šanghajském závodě, ačkoli výrobní plány zůstávají nezměněny.Hyundai Motor, světová automobilka číslo 3 podle prodejů, minulý měsíc uvedla, že uzavře závod v Číně a bude se snažit prodat jej spolu s továrnou, kterou uzavřela v loňském roce.Společnost AlixPartners uvedla, že zatímco čínský trh s elektrickými vozidly bude i nadále rychle růst, sílící konkurence a nadbytečné kapacity budou rovněž důvodem k otřesům. Podle její předpovědi do roku 2030 přežije pouze 25 až 30 ze 167 společností registrovaných k výrobě elektromobilů nebo plug-in hybridů v Číně.Čínské značky se mezitím zaměřují na růst mimo Čínu, včetně Evropy a jihovýchodní Asie. Jedním z příkladů jsou čínské automobilky, které od roku 2020 investovaly v Thajsku 1,4 miliardy dolarů a nyní dominují thajskému trhu s elektromobily poté, co převzaly podíl od japonských značek, které zde dlouhodobě působí.