Skupina zastupující čínské výrobce automobilů odvolala závazek vyhnout se „abnormálním cenám“, který zprostředkovala mezi 16 výrobci automobilů, včetně společnosti Tesla, a přerušila tak příměří v brutální cenové válce o elektromobily.
Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM) v sobotním prohlášení uvedla, že uznává, že dohoda porušila čínské antimonopolní zákony, a proto ji odvolává.
JAKÉ JE ZDE POZADÍ?
Intenzivní konkurenční tlak: Od ledna, kdy Tesla snížila ceny v Číně, následovaly asi dvě desítky výrobců automobilů s vlastním snížením cen, aby si udrželi konkurenceschopnost a podpořili poptávku.
Seznam automobilek zahrnuje čínské značky jako Xpeng, Geely a její přidružené značky jako Volvo, státní Chery Automobile, NIO a Great Wall Motor.
Následovaly světové automobilky. Ford snížil ceny svého elektromobilu Mustang Mach E. Toyota nabídla slevu na svůj elektromobil bZ4X EV a Nissan nabídl pobídku na svůj elektromobil Ariya EV. General Motors, Honda, Stellantis, Ford a Nissan rovněž zlevnily spalovací vozidla, která ztrácejí podíl ve prospěch elektromobilů a plug-in hybridů.
Čínský automobilový trh, největší na světě, je na cestě k dosažení téměř 25 milionů prodaných vozidel v letošním roce s celkovým růstem kolem 3 % a podíl elektromobilů a plug-inů rychle roste. Poradenská společnost AlixPartners předpovídá, že to bude první rok, kdy značky vyrobené v Číně překročí 50 % svého domácího trhu.
Tyto změny vedly k zostření konkurence v oblasti ceny a výbavy, která zvyšuje prodeje elektromobilů, ale také ohrožuje ziskovost celého odvětví, tvrdí analytici.
CAAM v březnu vyzvala výrobce automobilů a místní úřady, aby zmírnili „humbuk kolem snižování cen“ a zajistili tak podle ní stabilní rozvoj odvětví.
Podle analytiků spotřebitelé před nákupem čekali na větší slevy, zatímco někteří dodavatelé automobilů byli nuceni přistoupit na snížení plateb.
CO SE STALO S „PŘÍMĚŘÍM“?
Ve čtvrtek na akci v Šanghaji CAAM zprostředkovala řadu závazků, které podepsali vedoucí pracovníci 16 automobilek. Mezi signatáři byli lídři v oboru bateriových vozidel Tesla a BYD, čínské značky NIO, Li Auto a Xpeng zaměřené na elektromobily a také společnost Geely. Podepsaly také státem vlastněné značky Chery Automobile, SAIC Motor, GAC Group, Dongfeng Motor a FAW Group.
Podpisu byl přítomen úředník čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií.
Dopis obsahoval závazek „nenarušovat spravedlivou hospodářskou soutěž na trhu abnormálními cenami“, aby se stabilizoval trh a podpořila spotřeba. To bylo všeobecně považováno za příměří v cenové válce.
To se zdálo být zpochybněno jen o den později, když Tesla uvedla, že nabízí výplatu za doporučení ve výši přibližně 500 USD na své vozy Model 3 a Model Y, a to i v Číně. Společné podniky Volkswagenu s firmami SAIC a FAW v pátek rovněž oznámily snížení cen svých elektromobilů řady ID v Číně.
V sobotu společnost CAAM tento cenový příslib odvolala.
Liu Xu, výzkumný pracovník Národního strategického institutu univerzity Tsinghua, uvedl, že prosazování antimonopolních zákonů v čínském automobilovém průmyslu bylo selektivní a že formulace cenového závazku byla tak vágní, že by bylo těžké určit, zda představuje cenový monopol.
CO SE STANE NYNÍ?
Mezinárodní automobilky jsou i nadále pod silným tlakem, aby restrukturalizovaly své provozy v Číně, a objevují se náznaky, že tlak na spotřebitelské ceny se promítá do propouštění zaměstnanců a nižších marží dodavatelů.
Některé plány expanze jsou v nedohlednu. Tesla stále čeká na schválení plánu na zvýšení výroby ve svém šanghajském závodě, který je její největší a nejproduktivnější továrnou. Minulý týden bylo některým pracovníkům, kteří v Tesle vyrábějí baterie, oznámeno propouštění v šanghajském závodě, ačkoli výrobní plány zůstávají nezměněny.
Hyundai Motor, světová automobilka číslo 3 podle prodejů, minulý měsíc uvedla, že uzavře závod v Číně a bude se snažit prodat jej spolu s továrnou, kterou uzavřela v loňském roce.
Společnost AlixPartners uvedla, že zatímco čínský trh s elektrickými vozidly bude i nadále rychle růst, sílící konkurence a nadbytečné kapacity budou rovněž důvodem k otřesům. Podle její předpovědi do roku 2030 přežije pouze 25 až 30 ze 167 společností registrovaných k výrobě elektromobilů nebo plug-in hybridů v Číně.
Čínské značky se mezitím zaměřují na růst mimo Čínu, včetně Evropy a jihovýchodní Asie. Jedním z příkladů jsou čínské automobilky, které od roku 2020 investovaly v Thajsku 1,4 miliardy dolarů a nyní dominují thajskému trhu s elektromobily poté, co převzaly podíl od japonských značek, které zde dlouhodobě působí.
Skupina zastupující čínské výrobce automobilů odvolala závazek vyhnout se „abnormálním cenám“, který zprostředkovala mezi 16 výrobci automobilů, včetně společnosti Tesla, a přerušila tak příměří v brutální cenové válce o elektromobily. Čínská asociace výrobců automobilů v sobotním prohlášení uvedla, že uznává, že dohoda porušila čínské antimonopolní zákony, a proto ji odvolává. JAKÉ JE ZDE POZADÍ? Intenzivní konkurenční tlak: Od ledna, kdy Tesla snížila ceny v Číně, následovaly asi dvě desítky výrobců automobilů s vlastním snížením cen, aby si udrželi konkurenceschopnost a podpořili poptávku. Seznam automobilek zahrnuje čínské značky jako Xpeng, Geely a její přidružené značky jako Volvo, státní Chery Automobile, NIO a Great Wall Motor. Následovaly světové automobilky. Ford snížil ceny svého elektromobilu Mustang Mach E. Toyota nabídla slevu na svůj elektromobil bZ4X EV a Nissan nabídl pobídku na svůj elektromobil Ariya EV. General Motors, Honda, Stellantis, Ford a Nissan rovněž zlevnily spalovací vozidla, která ztrácejí podíl ve prospěch elektromobilů a plug-in hybridů. Čínský automobilový trh, největší na světě, je na cestě k dosažení téměř 25 milionů prodaných vozidel v letošním roce s celkovým růstem kolem 3 % a podíl elektromobilů a plug-inů rychle roste. Poradenská společnost AlixPartners předpovídá, že to bude první rok, kdy značky vyrobené v Číně překročí 50 % svého domácího trhu. Tyto změny vedly k zostření konkurence v oblasti ceny a výbavy, která zvyšuje prodeje elektromobilů, ale také ohrožuje ziskovost celého odvětví, tvrdí analytici. CAAM v březnu vyzvala výrobce automobilů a místní úřady, aby zmírnili „humbuk kolem snižování cen“ a zajistili tak podle ní stabilní rozvoj odvětví. Podle analytiků spotřebitelé před nákupem čekali na větší slevy, zatímco někteří dodavatelé automobilů byli nuceni přistoupit na snížení plateb. CO SE STALO S „PŘÍMĚŘÍM“? Ve čtvrtek na akci v Šanghaji CAAM zprostředkovala řadu závazků, které podepsali vedoucí pracovníci 16 automobilek. Mezi signatáři byli lídři v oboru bateriových vozidel Tesla a BYD, čínské značky NIO, Li Auto a Xpeng zaměřené na elektromobily a také společnost Geely. Podepsaly také státem vlastněné značky Chery Automobile, SAIC Motor, GAC Group, Dongfeng Motor a FAW Group. Podpisu byl přítomen úředník čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií. Dopis obsahoval závazek „nenarušovat spravedlivou hospodářskou soutěž na trhu abnormálními cenami“, aby se stabilizoval trh a podpořila spotřeba. To bylo všeobecně považováno za příměří v cenové válce. To se zdálo být zpochybněno jen o den později, když Tesla uvedla, že nabízí výplatu za doporučení ve výši přibližně 500 USD na své vozy Model 3 a Model Y, a to i v Číně. Společné podniky Volkswagenu s firmami SAIC a FAW v pátek rovněž oznámily snížení cen svých elektromobilů řady ID v Číně. V sobotu společnost CAAM tento cenový příslib odvolala. Liu Xu, výzkumný pracovník Národního strategického institutu univerzity Tsinghua, uvedl, že prosazování antimonopolních zákonů v čínském automobilovém průmyslu bylo selektivní a že formulace cenového závazku byla tak vágní, že by bylo těžké určit, zda představuje cenový monopol. CO SE STANE NYNÍ? Mezinárodní automobilky jsou i nadále pod silným tlakem, aby restrukturalizovaly své provozy v Číně, a objevují se náznaky, že tlak na spotřebitelské ceny se promítá do propouštění zaměstnanců a nižších marží dodavatelů. Některé plány expanze jsou v nedohlednu. Tesla stále čeká na schválení plánu na zvýšení výroby ve svém šanghajském závodě, který je její největší a nejproduktivnější továrnou. Minulý týden bylo některým pracovníkům, kteří v Tesle vyrábějí baterie, oznámeno propouštění v šanghajském závodě, ačkoli výrobní plány zůstávají nezměněny. Hyundai Motor, světová automobilka číslo 3 podle prodejů, minulý měsíc uvedla, že uzavře závod v Číně a bude se snažit prodat jej spolu s továrnou, kterou uzavřela v loňském roce. Společnost AlixPartners uvedla, že zatímco čínský trh s elektrickými vozidly bude i nadále rychle růst, sílící konkurence a nadbytečné kapacity budou rovněž důvodem k otřesům. Podle její předpovědi do roku 2030 přežije pouze 25 až 30 ze 167 společností registrovaných k výrobě elektromobilů nebo plug-in hybridů v Číně. Čínské značky se mezitím zaměřují na růst mimo Čínu, včetně Evropy a jihovýchodní Asie. Jedním z příkladů jsou čínské automobilky, které od roku 2020 investovaly v Thajsku 1,4 miliardy dolarů a nyní dominují thajskému trhu s elektromobily poté, co převzaly podíl od japonských značek, které zde dlouhodobě působí.