Meziročně je to o šest procent více, před rokem byla průměrná útrata 178 korun. Naopak průměrná útrata v restauracích ve stejném období klesla na 256 korun, loni lidé ve druhém čtvrtletí zaplatili 278 korun, tedy zhruba o osm procent víc. Vyplývá to z analýzy dat společnosti Patron GO, která sleduje transakce platebními kartami 53.000 uživatelů. Podle ní klesla i průměrná útrata v obchodech.
Lidé podle spoluzakladatele společnosti Lukáše Vršeckého šetří všude, kde je to možné. „V supermarketech často nakupují ve slevách a akcích, a dokonce omezili své návštěvy v restauracích,“ řekl. Průměrná útrata v kamenných obchodech podle dat společnosti Patron GO klesla ve druhém čtvrtletí na 206 korun, loni ve stejném období byla 219 korun.
Rozvozy jídla naopak ve druhém čtvrtletí zdražily, podle analýzy o více než 16 procent. Průměrná objednávka stála letos 427 korun, loni 367 korun. Vyšší útraty se podle Vršeckého týkají trojice největších řetězců na českém trhu, a to McDonald’s, KFC a Burger King. „Oproti tomu v ostatních fast foodech utráceli (zákazníci) poměrně stejné částky jako loni,“ doplnil.
Ceny v řetězcích rychlého občerstvení již loni reagovaly na růst inflace a nákladů firem. McDonald’s například u cheeseburgeru minulý rok ceny upravil dvakrát a doporučená cena se zvýšila o pětinu na 42 Kč, aktuální cena je více než dvojnásobná ve srovnání s dobou před deseti lety. Od začátku loňského roku zdražil již třikrát jeden z nejrozšířenějších produktů společnosti – burger Big Mac. Loni v lednu stál 89 korun, za rok cena vzrostla na 99 korun a aktuální doporučená cena na webu společnosti je 105 korun.
Společnost Edenred poskytující benefitní karty pro zaměstnance tento týden uvedla, že podle jejích dat za první pololetí letošního roku cena obědového menu v restauracích vzrostla o 2,7 procenta na 182 korun, což odpovídá zdražení o necelých pět korun.
Zdroj: Getty Images
V ČR podle dopravců stále chybí až 2000 odstavných míst pro kamiony
U českých dálnic podle odhadů chybí 1500 až 2000 odstavných míst pro kamiony. O prázdninách se navíc kvůli zákazu jízdy v pátek večer a v sobotu dopoledne problém zesiluje. Uvedlo to Sdružení automobilových dopravců Česmad. Podle webu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je nyní v provozu 3185 odstavných míst pro kamiony, ředitelství staví dalších 236.
„V posledních letech ŘSD problém začalo řešit seriózní analýzou a dnes jsou již i výsledky s přibývajícími místy. Bohužel i nákladně vybudovaných 100 míst za rok vyřeší problém až za 20 let,“ uvedl mluvčí sdružení Martin Felix. Výstavbu podle něj komplikuje složitá příprava staveb kvůli nefunkční legislativě a také silné protesty obcí a občanů, v jejichž blízkosti se má stavět.
Nyní je podle mapy ŘSD ve výstavbě šest odpočívek s kapacitou 236 parkovacích míst pro kamiony, a to na dálnicích D3, D4 a D6. Dalších 43 odpočívek, která dohromady rozšíří možnost stání kamionů o 1736 míst, ředitelství plánuje v delším časovém horizontu. Například odpočívky u Vyškova na dálnici D1 by měly v obou směrech nabídnout 173 míst pro kamiony, s uvedením do provozu počítá ŘSD v roce 2026.
Policejní mluvčí Hana Rubášová uvedla, že nedostatek odpočívek s parkovacími místy pro kamiony je dlouhodobý problém v České republice. Při špatném parkování hrozí řidiči kamionu v příkazním řízení na místě pokuta do výše 2000 Kč, v případě oznámení přestupku může být pokuta ve správním řízení do výše 2500 korun. „Nesprávně stojící kamion na tělese dálnice je velikým rizikem a potenciálním nebezpečím možné dopravní nehody s tragickými následky. Proto nemůžete očekávat nějakou přílišnou toleranci v případě řešení takovýchto protiprávních jednání ze strany policistů,“ uvedla Rubášová.
Problémy s parkováním kamionů podle Felixe významně zesiluje prázdninový zákaz jízdy v pátek a v sobotu. Celoročně platí zákaz jízdy kamionů v ČR v neděli a o svátcích mezi 13. a 22. hodinou. O prázdninách se zákaz rozšiřuje o pátek, kdy kamiony nesmí jezdit mezi pátou a devátou hodinou večerní, a sobotní zákaz jízdy od sedmi ráno do jedné odpoledne. Nedávno Poslaneckou sněmovnou neprošel návrh poslance ODS Stanislava Blahy na zavedení nové výjimky z víkendového zákazu jízd kamionů.
Meziročně je to o šest procent více, před rokem byla průměrná útrata 178 korun. Naopak průměrná útrata v restauracích ve stejném období klesla na 256 korun, loni lidé ve druhém čtvrtletí zaplatili 278 korun, tedy zhruba o osm procent víc. Vyplývá to z analýzy dat společnosti Patron GO, která sleduje transakce platebními kartami 53.000 uživatelů. Podle ní klesla i průměrná útrata v obchodech.Lidé podle spoluzakladatele společnosti Lukáše Vršeckého šetří všude, kde je to možné. „V supermarketech často nakupují ve slevách a akcích, a dokonce omezili své návštěvy v restauracích,“ řekl. Průměrná útrata v kamenných obchodech podle dat společnosti Patron GO klesla ve druhém čtvrtletí na 206 korun, loni ve stejném období byla 219 korun.Rozvozy jídla naopak ve druhém čtvrtletí zdražily, podle analýzy o více než 16 procent. Průměrná objednávka stála letos 427 korun, loni 367 korun. Vyšší útraty se podle Vršeckého týkají trojice největších řetězců na českém trhu, a to McDonald’s, KFC a Burger King. „Oproti tomu v ostatních fast foodech utráceli poměrně stejné částky jako loni,“ doplnil.Ceny v řetězcích rychlého občerstvení již loni reagovaly na růst inflace a nákladů firem. McDonald’s například u cheeseburgeru minulý rok ceny upravil dvakrát a doporučená cena se zvýšila o pětinu na 42 Kč, aktuální cena je více než dvojnásobná ve srovnání s dobou před deseti lety. Od začátku loňského roku zdražil již třikrát jeden z nejrozšířenějších produktů společnosti – burger Big Mac. Loni v lednu stál 89 korun, za rok cena vzrostla na 99 korun a aktuální doporučená cena na webu společnosti je 105 korun.Společnost Edenred poskytující benefitní karty pro zaměstnance tento týden uvedla, že podle jejích dat za první pololetí letošního roku cena obědového menu v restauracích vzrostla o 2,7 procenta na 182 korun, což odpovídá zdražení o necelých pět korun.V ČR podle dopravců stále chybí až 2000 odstavných míst pro kamionyU českých dálnic podle odhadů chybí 1500 až 2000 odstavných míst pro kamiony. O prázdninách se navíc kvůli zákazu jízdy v pátek večer a v sobotu dopoledne problém zesiluje. Uvedlo to Sdružení automobilových dopravců Česmad. Podle webu Ředitelství silnic a dálnic je nyní v provozu 3185 odstavných míst pro kamiony, ředitelství staví dalších 236.„V posledních letech ŘSD problém začalo řešit seriózní analýzou a dnes jsou již i výsledky s přibývajícími místy. Bohužel i nákladně vybudovaných 100 míst za rok vyřeší problém až za 20 let,“ uvedl mluvčí sdružení Martin Felix. Výstavbu podle něj komplikuje složitá příprava staveb kvůli nefunkční legislativě a také silné protesty obcí a občanů, v jejichž blízkosti se má stavět.Nyní je podle mapy ŘSD ve výstavbě šest odpočívek s kapacitou 236 parkovacích míst pro kamiony, a to na dálnicích D3, D4 a D6. Dalších 43 odpočívek, která dohromady rozšíří možnost stání kamionů o 1736 míst, ředitelství plánuje v delším časovém horizontu. Například odpočívky u Vyškova na dálnici D1 by měly v obou směrech nabídnout 173 míst pro kamiony, s uvedením do provozu počítá ŘSD v roce 2026.Policejní mluvčí Hana Rubášová uvedla, že nedostatek odpočívek s parkovacími místy pro kamiony je dlouhodobý problém v České republice. Při špatném parkování hrozí řidiči kamionu v příkazním řízení na místě pokuta do výše 2000 Kč, v případě oznámení přestupku může být pokuta ve správním řízení do výše 2500 korun. „Nesprávně stojící kamion na tělese dálnice je velikým rizikem a potenciálním nebezpečím možné dopravní nehody s tragickými následky. Proto nemůžete očekávat nějakou přílišnou toleranci v případě řešení takovýchto protiprávních jednání ze strany policistů,“ uvedla Rubášová.Problémy s parkováním kamionů podle Felixe významně zesiluje prázdninový zákaz jízdy v pátek a v sobotu. Celoročně platí zákaz jízdy kamionů v ČR v neděli a o svátcích mezi 13. a 22. hodinou. O prázdninách se zákaz rozšiřuje o pátek, kdy kamiony nesmí jezdit mezi pátou a devátou hodinou večerní, a sobotní zákaz jízdy od sedmi ráno do jedné odpoledne. Nedávno Poslaneckou sněmovnou neprošel návrh poslance ODS Stanislava Blahy na zavedení nové výjimky z víkendového zákazu jízd kamionů.