Jádrem celé záležitosti je společnost SEFE GmbH, bývalá jednotka Gazprom PJSC, která dodává ruský LNG na základě podmínek starší smlouvy, jež existovala předtím, než Německo loni společnost znárodnilo. Tato situace je obzvláště choulostivá vzhledem k tomu, že tyto náklady nepodléhají mezinárodním sankcím a směřují do Indie.
Navzdory komplikované situaci zůstává odhodlání Německa vyhnout se ruskému plynu uprostřed krize na Ukrajině neotřeseno. Přetrvávající vazby mezi vládou řízenou společností a Moskvou však vyvolaly silnou kritiku, čímž se Berlín dostal do nepříjemné situace. Kritici zdůrazňují nekonzistentnost obhajoby přísnějších sankcí, zatímco státem vlastněná společnost zůstává ekonomicky provázána s Ruskem.

Další rozměr této těžké situaci dodávají potenciální finanční důsledky přerušení smluvního spojenectví. Odhadované náklady by mohly činit 10 miliard eur, což jsou značné výdaje, které převyšují dřívější vládní záchranu společnosti SEFE. Tento odhad odráží škody a penále, které by Berlín mohl být povinen zaplatit, pokud Rusko úspěšně zažaluje firmu u mezinárodního arbitrážního soudu. Tyto údaje a možné důsledky vyplývají z informací nejmenovaných zasvěcených osob.
Německo přistoupilo ke znárodnění společnosti SEFE v reakci na energetickou krizi, která následovala po rozhodnutí Ruska omezit dodávky plynu z plynovodů. Tato strategie umožnila kontrolovat škody tím, že omezila dopady energetické krize na region. Znárodnění přišlo na ohromující náklady ve výši 6,3 až 7,7 miliardy eur. Stávající smlouva společnosti SEFE, která je dědictvím z dob Gazpromu, jí ukládá dodávat LNG ze sibiřského zařízení Jamal po dobu dvou desetiletí počínaje rokem 2018. Při současné dynamice trhu je tato dohoda oceněna na přibližně 2 miliardy EUR ročně.
Podle podmínek dohody musí společnost SEFE zaplatit účet za ruský LNG bez ohledu na to, zda fyzicky vlastní náklad. Mluvčí společnosti SEFE zdůraznil, že smlouva obsahuje vysoké sankce, pokud společnost SEFE své závazky nesplní. Konkrétní podmínky však zůstávají nezveřejněny. Mluvčí dále upřesnil, že i když obchodník palivo na Jamalu nenaloží, Rusko má stále možnost prodat náklad jinde. V tomto scénáři by Rusko mohlo potenciálně profitovat dvakrát, a to ze samotného prodeje a z případných sankcí, pokud by společnost SEFE porušila smlouvu.

Kromě těchto problémů má společnost SEFE také dlouhodobý závazek dodávat LNG indické společnosti GAIL Ltd. Zkoumání alternativního nákladu pro tento závazek by se mohlo ukázat jako nákladnější než stávající ruské dodávky. V souladu s touto dohodou získala společnost SEFE začátkem tohoto měsíce v belgickém přístavu Zeebrugge samostatné náklady LNG z Jamalu. Ty mají být dodány do Indie v listopadu a společnost nemá v plánu dovážet ruský LNG do Německa ani do žádné jiné členské země EU.
Navzdory těmto zdůvodněním kritizoval Christian Görke, finanční expert opoziční strany levice, “rozporuplné chování” vlády. Poukázal na paradox, že Berlín zaujímá protiruský postoj, zatímco státem vlastněná společnost nadále obchoduje s Moskvou. Spektrum těchto debat naznačuje, že německý hlavolam s ruským LNG ještě zdaleka neskončil, přičemž kritici zpochybňují nepohodlné sladění ekonomické reality s politickými závazky.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky