Moller-Maersk oznámil výrazné propouštění po dramatickém propadu zisku společnosti, což signalizuje nejistotu v globálním obchodě po loňském boomu. Společnost to oznámila v pátek, kdy vykázala zisk před započtením úroků, daní a odpisů
Tyto údaje výrazně zaostávají za odhady analytiků sestavenými společností FactSet a znamenají výrazný pokles oproti stejnému období roku 2022, kdy čtvrtletní zisk společnosti Maersk činil 10,9 miliardy USD při tržbách 22,8 miliardy USD. V důsledku neuspokojivých finančních zpráv se akcie společnosti Maersk v pátek v kodaňském obchodování propadly o více než 12 %, což ještě více zdůraznilo krizi, které tento gigant v kontejnerové dopravě čelí.
Generální ředitel společnosti Maersk Vincent Clerc v reakci na pokles poznamenal, že odvětví námořní dopravy a logistiky vstupuje do “nového normálu”, který se vyznačuje utlumenou poptávkou, návratem cen na historickou úroveň a rostoucím tlakem na náklady na hlavní činnosti. “Od léta jsme ve většině regionů svědky nadbytečných kapacit, které vyvolávají pokles cen, a žádného znatelného nárůstu recyklace lodí nebo jejich nečinnosti,” upřesnil Clerc.
Finanční zdraví společnosti Maersk jako předního hráče v globální námořní dopravě je vynikajícím ukazatelem podmínek globálního obchodu. Jejich prognóza vykresluje znepokojivý obraz budoucnosti odvětví. Společnost Maersk nyní očekává, že v roce 2023 poklesne celosvětový objem kontejnerové přepravy o 0,5 až 2 %. Ačkoli jsou tyto prognózy o něco optimističtější než předchozí odhady, společnost upozornila, že celoroční výsledky budou pravděpodobně na krajní spodní hranici dříve oznámených rozpětí.
Tato očekávání jsou stále jistější, přičemž celoroční očekávaná základní Ebitda by se měla pohybovat někde mezi 9,5 a 11 miliardami USD. Zdá se, že tento nepříznivý výhled je z nemalé části ovlivněn dopady zpomalení ekonomiky v celosvětovém měřítku a také změnami v geopolitické dynamice. Ta zahrnuje faktory, jako je zesilující protekcionistická obchodní politika a probíhající úpravy dodavatelských řetězců podniků po celém světě.

Ve světle těchto tlaků společnost Maersk reaguje výraznými opatřeními na snižování nákladů ve snaze vyvážit své zhoršené finanční výsledky. Hlavním z těchto opatření je výrazné snížení počtu zaměstnanců. Společnost již snížila počet zaměstnanců ze 110 000 na počátku roku 2023 na přibližně 103 500.
Kromě toho společnost Maersk v pátek odhalila plány na zrušení dalších 3 500 pracovních míst. Toto propouštění nepochybně zasadí vážné rány morálce členů týmu a bude mít dopad na ekonomiku zemí, kde se tato místa nacházejí.
Celkový obrázek, který Maersk poskytl, ukazuje, že globální lodní průmysl čelí vážným problémům. Zdá se, že boom, který nastal po skončení období Kovidu, je na ústupu a je nahrazen pesimističtější realitou, která se potýká se zpomalením ekonomiky, přísnými opatřeními na snižování nákladů a klesajícím objemem přeshraničního obchodu. Chmurné předpovědi a radikální protiopatření společnosti Maersk, která je v tomto odvětví zvěstovatelem, poukazují na to, jakou daň si tyto problémy vybírají v globální námořní dopravě. To, jak společnost propluje těmito neklidnými vodami, může určit směr, kterým se budou ubírat ostatní společnosti v odvětví.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky