listopadu v texaském Austinu chystá uspořádat akci, která se bude pohybovat na pomezí automobilových inovací a science fiction. Tato událost, která bude podle historických zvyklostí živě přenášena na webových stránkách společnosti Tesla a potenciálně i na jejím kanálu YouTube, znamená vstup společnosti Tesla do světa elektrických nákladních vozidel a zahájení prvních dodávek pro první kupce.
Odhalení vozu Cybertruck vyvolává u investorů dvě klíčové úvahy: Bude tento odvážný podnik komerčně úspěšný a posílí prodeje stávajících modelů společnosti Tesla? Jak potvrdil generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk, výroba modelu Cybertruck byla náročná. V důsledku toho se neočekává, že Tesla bude vyrábět 250 000 vozů Cybertruck ročně nejméně do roku 2025 – otázka jeho komerčního úspěchu tak zůstává pro nejbližší budoucnost nezodpovězena.
Druhý dotaz týkající se jeho potenciálu zvýšit prodej ostatních modelů Tesla se mezitím dotýká teorie “haló efektu” značky, která je v automobilovém průmyslu rozšířená. Jedná se o myšlenku, kdy uvedení nového, neotřelého produktu může stimulovat prodej stávajících modelů značky. Cadillac v současné době využívá tuto strategii a uvádí na trh mimořádně špičkový model CELESTIQ EV v naději, že jeho existence podpoří prodej dalších elektrických vozů Cadillac.
Tato strategie není společnosti Tesla cizí. Model Y, uvedený na trh v roce 2020, možná podpořil prodeje Modelu 3, protože obavy, že Model Y bude kanibalizovat prodeje Modelu 3, se ukázaly jako neopodstatněné. Přestože se v roce 2022 prodalo také přibližně 250 000 vozů Model Y, prodalo se v USA více kusů Modelu 3 než v roce 2020. Ve stejném roce Tesla zaznamenala 150% nárůst prodejů oproti roku 2020, přičemž Model 3 a Model Y se staly horkým zbožím.

Při pohledu do budoucnosti investoři přesouvají svou pozornost na roky 2023 a 2024. Globální očekávání se pohybují kolem 476 000 dodaných kusů Tesla ve 4. čtvrtletí 2023 a přibližně 487 000 v 1. čtvrtletí 2024. Zda bude mít halo efekt vozu Cybertruck vliv na prodeje koncem roku 2023, zůstává nejisté, nicméně překonání odhadů prodejů v roce 2024 by svědčilo o tom, že Cybertruck je strategický tah.
Když byl Cybertruck v roce 2019 představen, jeho schopnost odblokovat ziskový segment trhu – plnohodnotné pickupy – vzbudila zájem investorů. Čtyři hlavní hráči – Ford Motor, General Motors, Dodge a Toyota – prodali v USA během prvních tří čtvrtletí roku 2023 přibližně 1,6 milionu plnohodnotných pickupů, což představovalo zhruba 14 % prodejů lehkých vozidel.
Společnost Tesla uvedením vozů Model 3, Y a Cybertruck diverzifikovala svou nabídku. Pro konkurování levnějším čínským elektromobilům je však zásadní menší a levnější model. Průměrná cena neluxusního a bateriového elektromobilu v USA se pohybuje kolem 44 000, resp. 52 000 USD, což ukazuje na potřebu cenově dostupných elektromobilů.
Předpokládá se, že navzdory své vyšší ceně bude Model Y v roce 2023 celosvětově nejprodávanějším vozem – nejen v segmentu elektromobilů, ale napříč všemi typy vozidel. To ilustruje poptávku po menším a levnějším modelu Tesla. Ačkoli jsou podrobnosti o tomto “Modelu 2” skoupé, jeho potenciální příchod by mohl nastat mezi lety 2024 a 2025.
Cena modelu Cybertruck zůstává nejistá. Spoluzakladatel Future Fund Active ETF Gary Black odhaduje, že verze s jedním, dvěma a třemi motory budou stát 49 990, 59 990 a 79 990 dolarů. Pokud se tyto odhady potvrdí, budou mít všechny verze v roce 2024 nárok na federální daňový kredit ve výši 7 500 USD, který se odečte od prodejní ceny na faktuře.
Výkonnost akcií společnosti Tesla za poslední rok zaznamenala 29% nárůst, čímž se dostala na podobnou úroveň jako indexy S&P 500 a Nasdaq Composite. Při prvním oznámení o kybernetickém nákladu v roce 2019 se akcie společnosti Tesla propadly o 6,1 %, ale během týdne se odrazily ode dna. Vzhledem k tomu, že akcie jsou v současné době oceněny na více než 230 USD za kus, zůstává reakce trhu na dodávky Cybertrucku záhadou – ta se má brzy odhalit.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky