General Motors [GM] právem patří mezi legendy amerického automobilového průmyslu
Jak vypadá historická expanze tohoto brandu do světa?
Jaké výzvy a překážky na této cestě nastaly?
1 a 2 jsou možná často doslova na nože – spolupráce v tomto směru ale rozhodně probíhají.
Dne 13. prosince roku 2007 General Motors (GM) oznámila historickou dohodu o prodeji své značky Hummer čínské společnosti, což byla jedna z prvních velkých akvizic americké automobilové značky čínskou firmou.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1642 – Holanďan Abel Tasman objevil Nový Zéland.
1916 – Na úpatí hory Marmolada bylo lavinou zavaleno 300 vojáků rakousko-uherského 3. císařského střeleckého pluku. Tato událost je nazývána „Bílý pátek“. Jednalo se o jedno z největších neštěstí během První světové války na Jižní frontě.
1918 – Americký prezident Woodrow Wilson přistál v Brestu. Stal se tak prvním americkým prezidentem, který během svého funkčního období navštívil Evropu.
1937 – Nankingský masakr: po pádu čínského hlavního města Nankingu začalo několik týdnů trvající řádění japonských vojáků, jež si vyžádalo kolem 300 000 obětí.
1941 – Druhá světová válka: Bitva u mysu Bon u pobřeží Tuniska.
1981 – V Polsku bylo vyhlášeno stanné právo (stan wojenny – válečný stav), vládu přebírá vojsko.
2002 – Evropská rada schválila vstup deseti kandidátských zemí do Evropské unie k 1. květnu 2004.
2003 – Saddám Husajn zajat americkou armádou.
2006 – Přijata Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1920 – v Londýně poprvé vychází Financial Times, významné mezinárodní obchodní noviny.
2013 – Twitter, populární platforma sociálních médií, oznámila plán vstupu na burzu cenných papírů v New Yorku s primární nabídkou akcií (IPO) pod tickerem TWTR.
2016 – Byla dokončena akvizice společnosti LinkedIn společností Microsoft, která tuto profesní síť koupila za přibližně 26,2 miliardy dolarů.
General Motors – Jak vznikala legendární americká automobilka?
General Motors (GM) je světově proslulá americká společnost, která byla po většinu 20. a počátek 21. století největším výrobcem motorových vozidel na světě. Provozuje výrobní a montážní závody a distribuční centra po celých Spojených státech, Kanadě a mnoha dalších zemích.Mezi hlavní produkty společnosti patří osobní a nákladní automobily, automobilové komponenty a motory a zabývá se také finančními službami. Sídlo GM se nachází v Detroitu.
Pod vedením Williama C. Duranta byla v roce 1908 založena společnost General Motors Company, která sloučila několik automobilových společností vyrábějících vozy Buick, Oldsmobile, Cadillac, Oakland (později Pontiac), Ewing, Marquette a další automobily a také nákladní vozy Reliance a Rapid. Společnost GM zavedla ve svém voze Cadillac z roku 1912 komerčně elektrický samočinný startér a tento vynález brzy učinil ruční kliku zastaralou. Společnost GM zůstala sídlit v Detroitu a v roce 1916 byla znovu zaregistrována a pojmenována General Motors Corporation. V roce 1918 se ke GM připojily automobilky Chevrolet a Delco Products a v roce 1919 společnosti Fisher Body Company a Frigidaire (ta byla prodána v roce 1979).
Zdroj: Getty Images
Durant byl v roce 1920 donucen ze společnosti odejít a jeho nástupcem se stal Alfred P. Sloan, Jr, který působil jako prezident (1923-37) a poté jako předseda představenstva (1937-56). Sloan reorganizoval GM z rozlehlého a nekoordinovaného souboru obchodních jednotek v jediný podnik sestávající z pěti hlavních automobilových divizí – Cadillac, Buick, Pontiac, Oldsmobile a Chevrolet – jejichž činnost koordinovala centrální firemní kancelář vybavená rozsáhlým poradním a finančním personálem. Jednotlivé provozní divize si v rámci celkové politiky zachovaly značnou míru autonomie; tato decentralizovaná koncepce řízení se stala vzorem pro velké průmyslové podniky ve Spojených státech. Sloan také výrazně posílil prodejní organizaci GM, byl průkopníkem každoročních stylových změn modelů automobilů a zavedl inovace v oblasti spotřebitelského financování.
Do roku 1929 General Motors předstihl Ford Motor Company a stal se vedoucím americkým výrobcem osobních automobilů. V roce 1925 rozšířila své působení v zámoří o anglický Vauxhall, v roce 1929 o německý Adam Opel a v roce 1931 o australský Holden. Mezi nově založenými americkými divizemi a dceřinými společnostmi byla i Yellow Truck & Coach Manufacturing Co. (nyní GMC Truck & Coach Division), která byla založena v roce 1925. V roce 1931 se GM stala největším světovým výrobcem motorových vozidel. Do roku 1941 vyráběla 44 % všech automobilů ve Spojených státech a stala se jednou z největších průmyslových korporací na světě.
V padesátých a šedesátých letech rostla společnost General Motors spolu s americkou ekonomikou a nadále držela 40-45 % celkového prodeje automobilů v USA. V roce 1984 koupila společnost Electronic Data Systems Corporation, velkou firmu zabývající se zpracováním dat, a v roce 1986 získala společnost Hughes Aircraft Company, výrobce zbraňových systémů a komunikačních satelitů.
Spolu s ostatními americkými výrobci automobilů čelila společnost v 70. a 80. letech stále silnější konkurenci japonských výrobců automobilů a v roce 1984 zahájila GM výrobu nové automobilové divize Saturn, která využívala vysoce automatizované závody k výrobě subkompaktních vozů, aby mohla konkurovat japonským dovozcům. I když modernizační úsilí GM vykazovalo určité úspěchy, velké ztráty na počátku 90. let přinutily společnost uzavřít mnoho závodů a snížit počet zaměstnanců o desítky tisíc.
Stejně jako ostatní americké automobilky se však GM v polovině desetiletí výrazně zotavil a opět se zaměřil na své automobilové aktivity. V roce 1996 prodala společnost Electronic Data Systems a v roce 1997 prodala obranné jednotky své dceřiné společnosti Hughes Electronics společnosti Raytheon Company, čímž opustila oblast počítačových služeb a obrany a kosmonautiky, aby se mohla soustředit na své automobilové podniky. V roce 2000 se společnost General Motors stala jediným vlastníkem společnosti Saab Automobile AB. Na počátku 21. století měla společnost GM majetkové podíly v řadě automobilových společností, včetně společností Fiat, Isuzu, Fuji Heavy Industries (Subaru) a Suzuki. V roce 2004 však ukončila výrobu značky Oldsmobile. O čtyři roky později byla společnost GM předstižena společností Toyota Motor Corporation na pozici největšího výrobce automobilů na světě.
V této době se GM také snažila snížit své podíly ve finančních službách prostřednictvím různých transakcí týkajících se společnosti General Motors Acceptance Corporation (GMAC) a jejích souvisejících divizí. Společnost GMAC byla založena v roce 1919 za účelem financování a pojištění splátkového prodeje výrobků GM a později se rozšířila i do dalších oblastí podnikání. V roce 2006 prodala společnost GM 51% podíl v GMAC společnosti Cerberus Capital Management a GMAC byla později přejmenována na Ally Financial. Kromě toho byly následně prodány hypoteční a realitní jednotky společnosti GMAC.
V prosinci 2008 vyhlásil prezident George W. Bush nouzový plán finanční záchrany na pomoc automobilkám „velké trojky“ – Chrysler LLC, General Motors a Ford – s cílem zabránit kolapsu automobilového průmyslu v zemi, který se potýká s problémy. Plán okamžitě uvolnil 13,4 miliardy dolarů ve formě vládních půjček z programu na pomoc problémovým aktivům (TARP), což je fond ve výši 700 miliard dolarů, který Kongres schválil na pomoc finančnímu průmyslu po krizi rizikových hypoték. Půjčky by automobilkám umožnily pokračovat v činnosti do března 2009, do kdy musí podle plánu prokázat „finanční životaschopnost“ nebo peníze do 30 dnů vrátit. Další podmínka vyžadovala, aby společnosti prošly restrukturalizací. Peníze byly původně poskytnuty společnostem General Motors a Chrysler; Ford tvrdil, že má dostatečné prostředky na pokračování provozu, a proto o vládní pomoc nepožádal. S narůstajícími finančními problémy – společnost tvrdila, že dluží přibližně 173 miliard dolarů – požádala GM v červnu 2009 o ochranu před bankrotem podle kapitoly 11. Z reorganizace vyšla následující měsíc. V roce 2010 společnost oficiálně ukončila výrobu obou značek Pontiac a Saturn a prodala Saab. Po redukci zůstaly společnosti GM čtyři automobilové divize: Buick, Cadillac, Chevrolet a GMC. V listopadu 2010 se GM vrátila na burzu s jednou z největších IPO v historii USA. Následující rok GM znovu získal titul největšího výrobce automobilů na světě.
Zdroj: General Motors
1 a 2 jsou možná často doslova na nože – spolupráce v tomto směru ale rozhodně probíhají.Dne 13. prosince roku 2007 General Motors oznámila historickou dohodu o prodeji své značky Hummer čínské společnosti, což byla jedna z prvních velkých akvizic americké automobilové značky čínskou firmou.Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1642 – Holanďan Abel Tasman objevil Nový Zéland.
1916 – Na úpatí hory Marmolada bylo lavinou zavaleno 300 vojáků rakousko-uherského 3. císařského střeleckého pluku. Tato událost je nazývána „Bílý pátek“. Jednalo se o jedno z největších neštěstí během První světové války na Jižní frontě.
1918 – Americký prezident Woodrow Wilson přistál v Brestu. Stal se tak prvním americkým prezidentem, který během svého funkčního období navštívil Evropu.
1937 – Nankingský masakr: po pádu čínského hlavního města Nankingu začalo několik týdnů trvající řádění japonských vojáků, jež si vyžádalo kolem 300 000 obětí.
1941 – Druhá světová válka: Bitva u mysu Bon u pobřeží Tuniska.
1981 – V Polsku bylo vyhlášeno stanné právo , vládu přebírá vojsko.
2002 – Evropská rada schválila vstup deseti kandidátských zemí do Evropské unie k 1. květnu 2004.
2003 – Saddám Husajn zajat americkou armádou.
2006 – Přijata Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1920 – v Londýně poprvé vychází Financial Times, významné mezinárodní obchodní noviny.
2013 – Twitter, populární platforma sociálních médií, oznámila plán vstupu na burzu cenných papírů v New Yorku s primární nabídkou akcií pod tickerem TWTR.
2016 – Byla dokončena akvizice společnosti LinkedIn společností Microsoft, která tuto profesní síť koupila za přibližně 26,2 miliardy dolarů.
General Motors je světově proslulá americká společnost, která byla po většinu 20. a počátek 21. století největším výrobcem motorových vozidel na světě. Provozuje výrobní a montážní závody a distribuční centra po celých Spojených státech, Kanadě a mnoha dalších zemích.Mezi hlavní produkty společnosti patří osobní a nákladní automobily, automobilové komponenty a motory a zabývá se také finančními službami. Sídlo GM se nachází v Detroitu.Pod vedením Williama C. Duranta byla v roce 1908 založena společnost General Motors Company, která sloučila několik automobilových společností vyrábějících vozy Buick, Oldsmobile, Cadillac, Oakland , Ewing, Marquette a další automobily a také nákladní vozy Reliance a Rapid. Společnost GM zavedla ve svém voze Cadillac z roku 1912 komerčně elektrický samočinný startér a tento vynález brzy učinil ruční kliku zastaralou. Společnost GM zůstala sídlit v Detroitu a v roce 1916 byla znovu zaregistrována a pojmenována General Motors Corporation. V roce 1918 se ke GM připojily automobilky Chevrolet a Delco Products a v roce 1919 společnosti Fisher Body Company a Frigidaire .Durant byl v roce 1920 donucen ze společnosti odejít a jeho nástupcem se stal Alfred P. Sloan, Jr, který působil jako prezident a poté jako předseda představenstva . Sloan reorganizoval GM z rozlehlého a nekoordinovaného souboru obchodních jednotek v jediný podnik sestávající z pěti hlavních automobilových divizí – Cadillac, Buick, Pontiac, Oldsmobile a Chevrolet – jejichž činnost koordinovala centrální firemní kancelář vybavená rozsáhlým poradním a finančním personálem. Jednotlivé provozní divize si v rámci celkové politiky zachovaly značnou míru autonomie; tato decentralizovaná koncepce řízení se stala vzorem pro velké průmyslové podniky ve Spojených státech. Sloan také výrazně posílil prodejní organizaci GM, byl průkopníkem každoročních stylových změn modelů automobilů a zavedl inovace v oblasti spotřebitelského financování.Do roku 1929 General Motors předstihl Ford Motor Company a stal se vedoucím americkým výrobcem osobních automobilů. V roce 1925 rozšířila své působení v zámoří o anglický Vauxhall, v roce 1929 o německý Adam Opel a v roce 1931 o australský Holden. Mezi nově založenými americkými divizemi a dceřinými společnostmi byla i Yellow Truck & Coach Manufacturing Co. , která byla založena v roce 1925. V roce 1931 se GM stala největším světovým výrobcem motorových vozidel. Do roku 1941 vyráběla 44 % všech automobilů ve Spojených státech a stala se jednou z největších průmyslových korporací na světě.V padesátých a šedesátých letech rostla společnost General Motors spolu s americkou ekonomikou a nadále držela 40-45 % celkového prodeje automobilů v USA. V roce 1984 koupila společnost Electronic Data Systems Corporation, velkou firmu zabývající se zpracováním dat, a v roce 1986 získala společnost Hughes Aircraft Company, výrobce zbraňových systémů a komunikačních satelitů.Spolu s ostatními americkými výrobci automobilů čelila společnost v 70. a 80. letech stále silnější konkurenci japonských výrobců automobilů a v roce 1984 zahájila GM výrobu nové automobilové divize Saturn, která využívala vysoce automatizované závody k výrobě subkompaktních vozů, aby mohla konkurovat japonským dovozcům. I když modernizační úsilí GM vykazovalo určité úspěchy, velké ztráty na počátku 90. let přinutily společnost uzavřít mnoho závodů a snížit počet zaměstnanců o desítky tisíc.Stejně jako ostatní americké automobilky se však GM v polovině desetiletí výrazně zotavil a opět se zaměřil na své automobilové aktivity. V roce 1996 prodala společnost Electronic Data Systems a v roce 1997 prodala obranné jednotky své dceřiné společnosti Hughes Electronics společnosti Raytheon Company, čímž opustila oblast počítačových služeb a obrany a kosmonautiky, aby se mohla soustředit na své automobilové podniky. V roce 2000 se společnost General Motors stala jediným vlastníkem společnosti Saab Automobile AB. Na počátku 21. století měla společnost GM majetkové podíly v řadě automobilových společností, včetně společností Fiat, Isuzu, Fuji Heavy Industries a Suzuki. V roce 2004 však ukončila výrobu značky Oldsmobile. O čtyři roky později byla společnost GM předstižena společností Toyota Motor Corporation na pozici největšího výrobce automobilů na světě.V této době se GM také snažila snížit své podíly ve finančních službách prostřednictvím různých transakcí týkajících se společnosti General Motors Acceptance Corporation a jejích souvisejících divizí. Společnost GMAC byla založena v roce 1919 za účelem financování a pojištění splátkového prodeje výrobků GM a později se rozšířila i do dalších oblastí podnikání. V roce 2006 prodala společnost GM 51% podíl v GMAC společnosti Cerberus Capital Management a GMAC byla později přejmenována na Ally Financial. Kromě toho byly následně prodány hypoteční a realitní jednotky společnosti GMAC.V prosinci 2008 vyhlásil prezident George W. Bush nouzový plán finanční záchrany na pomoc automobilkám „velké trojky“ – Chrysler LLC, General Motors a Ford – s cílem zabránit kolapsu automobilového průmyslu v zemi, který se potýká s problémy. Plán okamžitě uvolnil 13,4 miliardy dolarů ve formě vládních půjček z programu na pomoc problémovým aktivům , což je fond ve výši 700 miliard dolarů, který Kongres schválil na pomoc finančnímu průmyslu po krizi rizikových hypoték. Půjčky by automobilkám umožnily pokračovat v činnosti do března 2009, do kdy musí podle plánu prokázat „finanční životaschopnost“ nebo peníze do 30 dnů vrátit. Další podmínka vyžadovala, aby společnosti prošly restrukturalizací. Peníze byly původně poskytnuty společnostem General Motors a Chrysler; Ford tvrdil, že má dostatečné prostředky na pokračování provozu, a proto o vládní pomoc nepožádal. S narůstajícími finančními problémy – společnost tvrdila, že dluží přibližně 173 miliard dolarů – požádala GM v červnu 2009 o ochranu před bankrotem podle kapitoly 11. Z reorganizace vyšla následující měsíc. V roce 2010 společnost oficiálně ukončila výrobu obou značek Pontiac a Saturn a prodala Saab. Po redukci zůstaly společnosti GM čtyři automobilové divize: Buick, Cadillac, Chevrolet a GMC. V listopadu 2010 se GM vrátila na burzu s jednou z největších IPO v historii USA. Následující rok GM znovu získal titul největšího výrobce automobilů na světě.Zdroj: General Motors
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...