Klíčové body
- Některé podniky již AI zapojily do svého provozu pro úkoly
- Odhad společnosti International Data Corporation předpokládá, že do konce roku 2023 budou podniky na celém světě investovat přibližně 19,4 miliardy dolarů do řešení generativní AI
Vysoké náklady, nutnost specializovaných znalostí a kompetencí a právní rizika a rizika v oblasti ochrany soukromí však omezily snahy o plné využití potenciálu umělé inteligence a způsobily, že se podniky obávají udělat krok za hranice počátečních průzkumných fází. Navzdory těmto překážkám je zřejmé, že generativní AI přinese zásadní změnu v podnikových technologiích, přičemž některé podniky již AI zapojily do svého provozu pro úkoly, jako je psaní kódu, tvorba marketingového a prodejního obsahu a posílení zákaznické podpory.
Odhad společnosti International Data Corporation předpokládá, že do konce roku 2023 budou podniky na celém světě investovat přibližně 19,4 miliardy dolarů do řešení generativní AI, což je kategorie zahrnující generativní software AI, příslušný hardware a IT a podnikové služby. Předpovědi pro rok 2027 uvádějí tuto částku ve výši 151,1 miliardy USD, což znamená složenou roční míru růstu 86,1 % za čtyři roky.
Přestože řada korporací pečlivě zkoumá hranice technologie AI a reinvestuje do AI a cloudu, značná část organizace podnikových dat, hodnocení rizik kybernetické bezpečnosti a stanovení směrnic pro jejich bezpečné využívání stále probíhá. Pro mnoho vedoucích pracovníků podniků, jako jsou jejich informační ředitelé a ředitelé pro technologie, se očekává, že rok 2024 bude rokem, který ospravedlní vysoké náklady na generativní AI a vyčíslí její hodnotu.

Existuje zejména pět společností, kterým se obratně podařilo integrovat generativní AI do svých produktů a služeb a získat při tom smysluplné poznatky. Například online cestovní kancelář Expedia již vystavila své zákazníky generativní AI. Naproti tomu firmy jako zdravotnický systém Mass General Brigham a výrobce stavebního softwaru Bentley Systems plánují nasazení generativní AI v roce 2024.
Jednou ze společností, které generativní AI úspěšně využívají, je bostonský internetový prodejce nábytku Wayfair, který tuto technologii využívá ve svém nástroji Decorify, jenž zákazníkům pomáhá při úpravě jejich obytných prostor. Zákazníci nahrají fotografii svého pokoje, kterou umělá inteligence využije k vygenerování přepracovaných verzí ve stylech, jako je glamour a moderna poloviny století. Kromě designových aplikací pomáhá většina aplikací umělé inteligence společnosti Wayfair zvyšovat produktivitu zaměstnanců, což svědčí o ekonomickém přínosu zavedení této technologie.
Dalším příkladem společnosti, která promyšleně využívá AI, je francouzský poskytovatel řešení pro správu a automatizaci energií Schneider Electric. Vzhledem k vysokým nárokům generativní AI na elektrickou energii volí Schneider menší a energeticky méně náročné modely. Využití generativní AI společností Schneider není zaměřeno pouze dovnitř společnosti, ale rozšiřuje se i na pomoc zákazníkům při výpočtu a analýze jejich emisí uhlíku.
Ve zdravotnictví bostonský zdravotnický systém Mass General Brigham používá generativní AI, aby pomohl lékařům identifikovat pacienty s podobnými profily a následně založit léčbu na metodách, které byly v minulosti úspěšné. Zdravotnický systém spolupracuje s firmou Annalise.ai, která se zabývá zobrazováním lékařských snímků pomocí AI, a dalšími startupy na přechodu řešení AI z vývoje na trh.

Také online cestovní agentura Expedia využila AI ke zlepšení zákaznické zkušenosti poskytováním personalizovaných doporučení a možností rezervací. Generativní AI však nepovažují za řešení všech problémů.
Společnost Bentley Systems, výrobce stavebního softwaru se sídlem v Extonu v Pensylvánii, vyvíjí nástroje na bázi AI pro tvorbu výkresů, například plánů stavenišť. V současné době také vytváří nástroj s umělou inteligencí, který dokáže navrhovat návrhy infrastruktury přizpůsobitelné změnám klimatu, a tím zvýšit odolnost našich infrastrukturních systémů.
Umělá inteligence již přinesla významné změny do obchodních operací v mnoha odvětvích a má obrovský potenciál nadále měnit podnikatelské prostředí prostřednictvím inovativních řešení a aplikací. Správným využitím AI mohou podniky získat významné výhody v podobě vyšší produktivity, lepšího rozhodování, kvalitnějších služeb zákazníkům a účinnějších a efektivnějších obchodních procesů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky