Klíčové body
- Čínští výrobci elektromobilů konkurují Tesle inovativními funkcemi a technologiemi.
- Společnosti jako Appotronics integrují projektory, chladničky a pokročilé asistenční systémy do svých elektromobilů.
- Rostoucí poptávka spotřebitelů po pokročilých technologiích ve vozidle podporuje vývoj těchto funkcí v čínských elektromobilech.
- Čínské automobilky mají výhodu v dodavatelském řetězci baterií a zdůrazňují digitální technologie, což zvyšuje konkurenci na trhu s elektromobily.
Tento trend znamená posun na trhu s elektromobily od dřívějšího důrazu na dojezd k inovativním funkcím a technologiím. Mezi ně patří například projektory ve vozidle, chladničky, pokročilé asistenční systémy pro řidiče a další.
Uznávaná společnost Appotronics se sídlem v Šen-čenu, která se zabývá výrobou laserových displejů, považuje tento trend za transformaci elektromobilů na spotřební elektroniku v Číně. Podle Li Yi, předsedy představenstva a generálního ředitele společnosti Appotronics, se čínský průmysl elektromobilů zaměřuje na zábavu a pokročilé technické funkce. Společnost tvrdí, že vyrobila 32palcovou projekční obrazovku pro nově uvedené SUV M9 značky Aito společnosti Huawei, což dokazuje začlenění těchto high-tech prvků do nových modelů EV.
Nové SUV M9 značky Aito, které bylo uvedeno na trh na začátku roku, má být do konce února dodáno více než 30 000 objednávek. Mezi vylepšení patří chladnička, skládací přední sedadla a technologie rozšířené reality

Banka HSBC předpovídá, že do roku 2024 bude v Číně uvedeno na trh více než 100 nových modelů elektromobilů, což odráží rostoucí poptávku spotřebitelů po pokročilých technologiích ve vozidle. Podle Yiminga Wanga ze společnosti China Renaissance Securities jsou nově vznikající technologické funkce vozidel mnohem pokročilejší a spotřebiteli žádanější než u tradičních elektromobilů nebo standardních benzinových vozidel. Mezi další klíčové faktory, které spotřebitelé zvažují, patří cena a dojezd.
Jedná se o mnohamilionový byznys. Generální ředitel společnosti Appotronics očekává v roce 2023 tržby v rozsahu “několika set milionů CNY”, což odpovídá 40 až 100 milionům USD. V ostrém kontrastu s chováním čínských spotřebitelů se američtí výrobci automobilů zaměřují na snižování nákladů kvůli zvýšeným výdajům na pořizování baterií do elektromobilů a dalších základních komponent.
Čínské společnosti kontrolují dodavatelský řetězec baterií pro elektromobily, což domácím výrobcům automobilů, jako je BYD, umožňuje snížit náklady díky včasnému zaměření na technologii baterií. Tento strategický krok umožnil společnosti BYD ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 překonat společnost Tesla v celkové výrobě automobilů a v prodeji vozidel pouze na baterie.
Tradiční zahraniční automobilky, jako je Volkswagen, se snaží aklimatizovat na rostoucí čínský trh s elektromobily, což přimělo další domácí společnosti, jako je Xiaomi a Zeekr, k rychlému uvedení svých elektromobilů na trh. Pozorovatelé si všímají výrazného rozdílu mezi tradičními a novými přístupy, kdy se německé automobilky zaměřují “zdola nahoru” na výkon, zatímco čínské firmy uplatňují přístup “shora dolů”, který je zaměřen především na digitální technologie, počínaje designem kokpitu a interiéru.

Pokud jde o asistenci při řízení, flexibilita systému Autopilot společnosti Tesla se v různých lokalitách liší, přičemž v Číně je schválena pouze verze vhodná pro jízdu po dálnici. Čínské úřady nicméně projevily podporu rozvoji asistenčních a samořídicích technologií a v listopadu oznámily celostátní podporu pilotních programů.
Otázkou však zůstává ochota spotřebitelů za tyto funkce platit. Partner fondu soukromého kapitálu Mobility Impact Partners Shay Natarajan uvádí, že záměry zákazníků se mohou dramaticky změnit, když se jich zeptáme na konkrétní funkce ADAS nebo když dojde na rozhodování o nákupu. Spotřebitelé dávají přednost konkrétním funkcím ADAS, jako je varování před mrtvým úhlem nebo prostorový pohled kamery. Zda jsou ochotni zaplatit příplatek za charakteristickou funkci Full Self Driving společnosti Tesla, zůstává nejasné.
Celkově je tento nárůst technicky vyspělých elektromobilů na čínském trhu výmluvným znamením rostoucí konkurence mezinárodních gigantů, jako je Tesla. Vzhledem k boomu nových modelů, který se odhaduje na rok 2024, prochází tvář odvětví elektromobilů změnou poháněnou digitálními technologiemi, jež se často vymyká nabídce tradičních výrobců automobilů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky