Akcie společnosti Tesla (TSLA) letos zatím klesly o 20 %, ale odvětví elektromobilů rychle zpomaluje
Výrobce elektromobilů má větší podíl na automobilovém trhu než zavedení výrobci
Akcie TSLA mají vysokou prémii, která by měla dlouhodobé investory znepokojovat
Nepotřebujete hlubokou analýzu akcií společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA), abyste věděli, že se jedná o dosud nejhůře se vyvíjející akcii z velkolepé sedmičky v roce 2024. Výrobce elektromobilů má jiné problémy, než s jakými se potýká konkurenční společnost Rivian (NASDAQ:RIVN), která právě vykázala příšerné výsledky hospodaření, které poslaly její akcie prudce dolů. Obecná nedobrá situace na trhu s elektromobily je však dostatečně tíživá na to, aby zatížila celé odvětví včetně Tesly. Celý trh s automobily je nyní doslova v jednom ohni. A taková situace samozřejmě dopadá ve velkém i na výrobce elektromobilů.
TLSA má však ve svůj prospěch také více než většina ostatních automobilových společností. V nejbližší budoucnosti to možná bude pro investory do Tesly hrbolatá jízda, ale co říká analýza akcií TSLA o dlouhodobějším výhledu? Podívejme se, kde by se investice do společnosti Tesla mohla nacházet za 10 let.
Poptávka po elektromobilech a dopady na akcie TSLA
Vysoké úrokové sazby způsobují, že financování nákupu nového automobilu je pro mnohé neúnosně drahé. Společnost Rivian vyrobila ve čtvrtém čtvrtletí přes 17 500 vozů, což je o 8 % více než v předchozím čtvrtletí, ale dodala o 10 % méně vozů, tedy necelých 14 000 vozů, než ve třetím čtvrtletí. Pro příští rok vidí výrobce luxusních elektromobilů výrobu v podstatě na stejné úrovni 57 000 vozů.
Zdroj: Getty Images
O mnoho lépe na tom nebyl ani obdobný výrobce luxusních elektromobilů Lucid Motors (NASDAQ:LCID), který očekává, že v roce 2024 vyrobí pouze 9 000 vozů, což je sice mírný nárůst oproti loňskému roku, ale zdaleka ne 22 600 elektromobilů, jak očekávali analytici.
Růst prodejů elektromobilů v odvětví klesá rychleji, než si mnozí mysleli. Ford (NYSE:F) snížil výrobu modelu F-150 Lightning na polovinu, zatímco GM stojí na brzdě svého vlastního plánu výroby EV.
Společnost Tesla sice neposkytla přesná čísla výroby pro příští rok, ale uvedla, že „tempo růstu objemu vozidel může být výrazně nižší než tempo růstu dosažené v roce 2023“.
Velká ryba v malém rybníku
Na trhu s elektromobily, který je mnohem menší, než se analytici domnívali, dochází k otřesům. První osvojitelé si již své vozy koupili, ale spotřebitelé nejsou přesvědčeni, že se jim elektromobily vyplatí. Zajišťují se. Tam, kde prodeje elektromobilů zpomalují, zaznamenává Toyota (NYSE:TM) obrovský růst své řady hybridních vozidel. To naznačuje, že kupující bateriovým elektromobilům plně nedůvěřují a chtějí mít v záloze plán na fosilní paliva.
Tesla nebude úplně posledním stojícím mužem, ale bude stát výš než většina ostatních. Způsobila revoluci a zpopularizovala elektromobily v době, kdy byly ještě bizarními alternativami, které nebyly připraveny na svou dobu. Dnes je premiantem mezi výrobci elektromobilů a celkově rostoucí automobilkou.
V loňském roce Tesla dosáhla prodeje elektromobilů v hodnotě 82 miliard dolarů, což je o 15 % více než v roce předchozím. Dosáhla také provozního zisku 8,9 miliardy dolarů, což byl meziroční pokles o 35 %. Přesto bylo v roce 2023 vyrobeno téměř 1,85 milionu elektromobilů a Tesla jich dodala 1,8 milionu.
Nejenže Tesla dominuje trhu s elektromobily s 55% podílem navzdory rostoucí konkurenci, ale vlastní lepší než 4% podíl na celém automobilovém trhu. Její podíl je větší než podíl společností Mercedes-Benz (OTCMKTS:MBGAF), BMW (OTCMKTS:BMWYY), Subaru (OTCMKTS:FUJHY) a Volkswagen (OTCMKTS:VWAGY).
Přesto se akcie TSLA obchodují za 45násobek klouzavého zisku a vycházejí na 6násobek tržeb, takže jsou stále bohatě oceněny. Příští desetiletí bude náročnější než posledních 10 let. Tesla nebude propadák jako Rivian a Lucid, ale nevidím ani to, že by překonala trh. Cena akcií bude muset z těchto úrovní výrazně klesnout, aby se akcie TSLA vyplatilo koupit.
Zdroj: Shutterstock
Nepotřebujete hlubokou analýzu akcií společnosti Tesla , abyste věděli, že se jedná o dosud nejhůře se vyvíjející akcii z velkolepé sedmičky v roce 2024. Výrobce elektromobilů má jiné problémy, než s jakými se potýká konkurenční společnost Rivian , která právě vykázala příšerné výsledky hospodaření, které poslaly její akcie prudce dolů. Obecná nedobrá situace na trhu s elektromobily je však dostatečně tíživá na to, aby zatížila celé odvětví včetně Tesly. Celý trh s automobily je nyní doslova v jednom ohni. A taková situace samozřejmě dopadá ve velkém i na výrobce elektromobilů.TLSA má však ve svůj prospěch také více než většina ostatních automobilových společností. V nejbližší budoucnosti to možná bude pro investory do Tesly hrbolatá jízda, ale co říká analýza akcií TSLA o dlouhodobějším výhledu? Podívejme se, kde by se investice do společnosti Tesla mohla nacházet za 10 let.Vysoké úrokové sazby způsobují, že financování nákupu nového automobilu je pro mnohé neúnosně drahé. Společnost Rivian vyrobila ve čtvrtém čtvrtletí přes 17 500 vozů, což je o 8 % více než v předchozím čtvrtletí, ale dodala o 10 % méně vozů, tedy necelých 14 000 vozů, než ve třetím čtvrtletí. Pro příští rok vidí výrobce luxusních elektromobilů výrobu v podstatě na stejné úrovni 57 000 vozů.O mnoho lépe na tom nebyl ani obdobný výrobce luxusních elektromobilů Lucid Motors , který očekává, že v roce 2024 vyrobí pouze 9 000 vozů, což je sice mírný nárůst oproti loňskému roku, ale zdaleka ne 22 600 elektromobilů, jak očekávali analytici.Růst prodejů elektromobilů v odvětví klesá rychleji, než si mnozí mysleli. Ford snížil výrobu modelu F-150 Lightning na polovinu, zatímco GM stojí na brzdě svého vlastního plánu výroby EV.Společnost Tesla sice neposkytla přesná čísla výroby pro příští rok, ale uvedla, že „tempo růstu objemu vozidel může být výrazně nižší než tempo růstu dosažené v roce 2023“.Na trhu s elektromobily, který je mnohem menší, než se analytici domnívali, dochází k otřesům. První osvojitelé si již své vozy koupili, ale spotřebitelé nejsou přesvědčeni, že se jim elektromobily vyplatí. Zajišťují se. Tam, kde prodeje elektromobilů zpomalují, zaznamenává Toyota obrovský růst své řady hybridních vozidel. To naznačuje, že kupující bateriovým elektromobilům plně nedůvěřují a chtějí mít v záloze plán na fosilní paliva.Tesla nebude úplně posledním stojícím mužem, ale bude stát výš než většina ostatních. Způsobila revoluci a zpopularizovala elektromobily v době, kdy byly ještě bizarními alternativami, které nebyly připraveny na svou dobu. Dnes je premiantem mezi výrobci elektromobilů a celkově rostoucí automobilkou.V loňském roce Tesla dosáhla prodeje elektromobilů v hodnotě 82 miliard dolarů, což je o 15 % více než v roce předchozím. Dosáhla také provozního zisku 8,9 miliardy dolarů, což byl meziroční pokles o 35 %. Přesto bylo v roce 2023 vyrobeno téměř 1,85 milionu elektromobilů a Tesla jich dodala 1,8 milionu.Nejenže Tesla dominuje trhu s elektromobily s 55% podílem navzdory rostoucí konkurenci, ale vlastní lepší než 4% podíl na celém automobilovém trhu. Její podíl je větší než podíl společností Mercedes-Benz , BMW , Subaru a Volkswagen .Přesto se akcie TSLA obchodují za 45násobek klouzavého zisku a vycházejí na 6násobek tržeb, takže jsou stále bohatě oceněny. Příští desetiletí bude náročnější než posledních 10 let. Tesla nebude propadák jako Rivian a Lucid, ale nevidím ani to, že by překonala trh. Cena akcií bude muset z těchto úrovní výrazně klesnout, aby se akcie TSLA vyplatilo koupit.
Rok 2025 se na akciových trzích zapisuje jako jedno z nejchaotičtějších období v poslední dekádě. Výrazná volatilita, vyvolaná nejistotou ohledně globálních celních...