Klíčové body
- Zřícení mostu v Baltimoru ovlivnilo akcie společnosti Consol Energy které klesly o 6,8 %, což reflektuje citlivost trhu na neočekávané události
- Propojení mezi zřícením mostu a Consol Energy spočívá v logistice přepravy uhlí přes baltimorský přístav, což znervóznilo investory
- Nejistota vyvolaná událostí zřícení mostu vedla ke krátkodobému poklesu akcií Consol Energy a smazání přibližně 200 milionů dolarů z tržní hodnoty společnosti
Nicméně akciový trh má tendenci se v těchto nejistotách orientovat s téměř neuvěřitelnou předpovědní účinností. V úterý tuto provázanost globálního trhu odrážely akcie Consol Energy, těžební společnosti s aktivitami v Appalačské pánvi, které skončily den o 6,8 % níže na 80,50 USD. Naproti tomu indexy S&P 500 a Nasdaq Composite zaznamenaly ztráty ve výši 0,3 %, resp. 0,4 %.
Souvislost mezi zřícením mostu v Baltimoru a výkonností akcií uhelné společnosti se nemusí zdát na první pohled zřejmá, ale spočívá v jemné složitosti globální logistiky přepravy. Provoz společnosti Consol Energy je provázán s přístavem Baltimore, kde se nachází námořní terminál společnosti, jeden ze dvou terminálů pro vývoz uhlí na východním pobřeží. Terminál má strategickou polohu a je obsluhován železnicemi Norfolk Southern i CSX.
V roce 2023 byl přístav Baltimore svědkem vysokého objemu přepravní činnosti uhlí. Přes terminál bylo přepraveno přibližně 19 milionů tun uhlí, z nichž drtivých 84 % pocházelo z pensylvánských dolů společnosti Consol. Z hlediska samotných tržeb společnost v loňském roce prodala zhruba 26 milionů tun uhlí a dosáhla tržeb ve výši 2,6 miliardy dolarů.
CONSOL Energy Inc.
Vzhledem k tomu, jak zásadní roli hraje baltimorský přístav v podnikání společnosti Consol, nejistota vyvolaná zřícením mostu pochopitelně znervóznila investory, což vedlo k nedávnému poklesu ceny akcií společnosti.
V reakci na tuto situaci společnost uvedla: “Úzce spolupracujeme s pobřežní stráží, dopravními úřady a představiteli města, abychom bezpečně obnovili přístup plavidel k našemu námořnímu terminálu CONSOL a obnovili jeho běžný provoz. V tuto chvíli však nemáme definitivní časový plán, kdy bude obnoven přístup plavidel nebo běžný provoz… Naše myšlenky a modlitby směřují k baltimorské komunitě, záchranným týmům a všem, které tato srdcervoucí událost zasáhla.”
Úterní pokles akcií společnosti fakticky vymazal přibližně 200 milionů dolarů z tržní hodnoty Consolu a snížil ji na přibližně 2,4 miliardy dolarů. Není však jasné, jaký faktický dopad bude mít zřícení mostu na společnost Consol, a tato počáteční reakce trhu může spíše naznačovat potenciální náladu investorů než hmatatelné finanční důsledky.
Vzhledem k tomu, že důsledky kolapsu se budou dále vyvíjet a akciový trh i samotná společnost se budou snažit pochopit a zmírnit jeho dopady, lze očekávat, že akcie společnosti Consol budou čelit dalším výkyvům. Předpovědět směr těchto změn však není jednoduchý úkol.
V současné době se akcie společnosti Consol obchodují za zhruba 6,6násobek odhadovaného zisku v roce 2024. To je v ostrém kontrastu s širším trhem, kde se index S&P 500 obchoduje za 20,5násobek. Vzhledem k tomu, že uhelný byznys v současnosti relativně stagnuje, akcie uhelných společností se obvykle neobchodují za vysoké násobky. Tržní prognózy pro společnost Consol naznačují, že v letech 2024 až 2026 bude trajektorie růstu tržeb stabilní.

Důsledky pádu mostu se neomezují pouze na společnost Consol. Akcie zaoceánského rejdaře A.P. Moller – Maersk rovněž utrpěly ztrátu a v zámořském obchodování se propadly o 2,6 %. Loď, které se incident týkal, byla pronajata společností Maersk a v době střetu s mostem převážela náklad společnosti Maersk. Loď provozuje společnost Synergy Group a vlastní ji společnost Grace Ocean.
Zástupce společnosti Maersk po tragédii uvedl: “Jsme zděšeni tím, co se v Baltimoru stalo, a naše myšlenky jsou se všemi postiženými.”
Škody způsobené incidentem a následné probíhající vyšetřování znamenají, že přístav zůstane pravděpodobně po nějakou dobu nepřístupný. Lodní společnosti, jako je Maersk, která se podílí na celosvětovém trhu kontejnerové přepravy přibližně 15 %, budou pravděpodobně čelit významným poruchám v důsledku zpoždění a možných regulačních změn. Propad akcií společnosti Maersk způsobil snížení tržní hodnoty přibližně o 500 milionů dolarů.
Důsledky zřícení mostu v Baltimoru budou ve skutečnosti pravděpodobně cítit ještě několik měsíců. Finanční důsledky budou mít jistě dopad na různé subjekty, včetně přepravců, pojišťoven a podniků, jako je Consol, které jsou na provozu přístavu do značné míry závislé. Zatímco se postižené komunity stále vzpamatovávají z tragické události, rozplétající se ekonomické důsledky podtrhují složité vazby, které spojují naši moderní globální ekonomiku.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky