Klíčové body
- Neřešte maličkosti: Soustřeďte se na podstatné věci a nechte stranou drobnosti, které mohou ovlivnit vaše vnímání a reputaci
- Osvoboďte se od fixního myšlení: Adoptujte růstové myšlení a věřte, že se můžete neustále učit a rozvíjet
- Buďte nepostradatelní: Zapojte se do různých činností a buďte ochotni pomáhat, abyste se stali nezbytnými a získali více příležitostí
Dříve působil jako poradce obchodní jednotky Motorola společnosti Google a hlavní evangelista společnosti Apple.
Je autorem knih APE, What the Plus!, Enchantment a devíti dalších. Kawasaki získal bakalářský titul na Stanfordově univerzitě, titul MBA na Kalifornské univerzitě a čestný doktorát na Babson College.
Madisun Nuismer je producentkou podcastu Remarkable People. Má bakalářský titul v oboru veřejného zdraví z University of Nebraska v Omaze. Navštěvovala také Institut integrativní výživy a je certifikovanou holistickou zdravotní koučkou.
Níže se spoluautoři Kawasaki a Nuismerová dělí o šest klíčových poznatků ze své nové knihy Think Remarkable: 9 mimořádných návyků, které změní váš život a rozzáří svět. V aplikaci Next Big Idea si můžete poslechnout audio verzi, kterou čte Guy.
NEŘEŠTE MALIČKOSTI
Lidé vás neustále odsuzují. Posuzují vás nejen podle velkých věcí, jako je váš titul a pracovní zkušenosti, ale také podle maličkostí, kterých si možná už ani nevšímáte. Například jaká je vaše e-mailová adresa? Stále visíte na aol.com? Máte stále e-mailovou adresu yahoo.com? To je trapné.
Další drobnost: Jak vypadá váš avatar? Je to obrázek, na kterém je tvůj obličej vystřižený ze svatební hostiny? Je to fotka, na které pózujete se svými bratry z bratrstva nebo sestrami ze sesterstva – nebo jste si pořídili dobrou portrétní fotografii, která ukazuje, že jste sympatičtí, schopní a důvěryhodní?
OSVOJTE SI RŮSTOVÉ MYŠLENÍ
Růstové myšlení znamená, že věříte, že se můžete naučit novým dovednostem. Můžete mít nové zájmy; můžete se rozvíjet. Jste jen kousek času. Čas se mění a vy se budete měnit s ním.

Fixní myšlení je pravým opakem. Znamená, že věříte, že jste tím, čím jste. Nebudete lepší a nebudete horší.
Přijetí růstového myšlení znamená, že věříte, že se můžete naučit nové věci, převzít nové úkoly – všechny tyto věci můžete dělat. Pokud chcete něco změnit a pokud chcete být pozoruhodní, musíte mít růstové myšlení.
UDĚLEJTE ZE SEBE NEPOSTRADATELNÉHO
Andrew Zimmern je slavný kuchař, který měl televizní seriál Bizarre Foods, kde jezdil po celém světě a jedl bizarní věci. Když mu bylo asi třicet let, stal se nejstarším stážistou na světě. Měl tři stáže najednou. Jeho kariérní rada zní: Ať už jste kdekoli, udělejte ze sebe nepostradatelného člověka. To vám otevře nové příležitosti. To znamená, že se vám dostane více pozornosti. Jak se stanete nepostradatelnými? Udělejte vše, co je třeba.
Když pracoval pro televizní stanici, žádali někoho, kdo by pomohl položit kabel, a tak zvedl ruku. Chtěli někoho, kdo by pomohl s nastavením osvětlení, a on zvedl ruku. Požádali někoho, kdo by pomohl se střihem videa, a on zvedl ruku. Brzy se stal nepostradatelným. A hádejte co? Nepostradatelní lidé dostávají více příležitostí. Musíte za to zaplatit. Je to tak jednoduché. Staňte se nepostradatelnými.
DĚLEJTE DOBRÉ VĚCI
Neexistuje lepší způsob, jak to říct. Pokud chcete být pozoruhodní, není to o tom, že se budete stavět do pozice myšlenkového vůdce nebo vizionáře. To, co musíte dělat, je dělat dobré věci.
To znamená, že budete dělat skvělý produkt, budete dělat skvělou službu. Vytvoříte skvělý tým. Něco vybudujete a něco změníte. Nemusíte být Steve Jobs. Nemusíte být Jane Goodallová. Nemusíte být Elon Musk.
Můžete změnit jednoho člověka, jeden tým nebo jednu třídu. Tou osobou můžete být i vy sami, ale musíte dělat dobré věci. Když budete dělat dobré věci, lidé kolem vás nebudou mít jinou možnost než si myslet, že jste pozoruhodní.
NOBLESSE OBLIGE
Existuje pojem zvaný noblesse oblige, který odkazuje na povinnost šlechty pomáhat méně šťastným lidem. Můj otec mi tento pojem vysvětlil, když jsem chodil na střední školu, a já jsem přišel na to, že se mi tento pojem nelíbí. Je v něm cítit povýšenecká arogance z vyšších kruhů – „já jsem tak úžasný šlechtic, že si uvědomuji, že musím pomáhat vám, buranům“ – což je naprosto na nic.
Spíše než plnit svou noblesní povinnost doporučuji plnit svou povinnost úspěchu. To znamená, že když jste úspěšní, uvědomte si, že ano, je to díky vašemu růstu a vaší odvaze a že se děláte nepostradatelnými a děláte dobré věci – ale je to také proto, že vám pomohla spousta lidí. Spousta šťastných věcí vám přišla do cesty. Za svůj úspěch nejste zodpovědní jen vy sami. A protože nejste zodpovědní výhradně vy, chápete, že máte morální povinnost pomáhat ostatním.
Prošli jste dveřmi, abyste se stali úspěšnými. Vaší povinností je nechat dveře otevřené – ještě lépe, zvětšit je, aby do nich mohli vstoupit i další lidé. To je váš závazek k úspěchu. Věřím, že v první třetině svého života jste nedostatečně zaplaceni. Ve druhé třetině života jste přepláceni. V poslední části svého života budujete svůj odkaz. Tehdy ho splácíte.
Pro svůj podcast jsem vyzpovídal více než 200 pozoruhodných lidí. A hádejte co? Všichni přišli na konec své kariéry a uvědomili si: „Potřebuji pomoci další generaci.“ To je pro ně důležité. Postupujete skrze růst, odvahu a milost – to jsou tři fáze toho, jak se stát pozoruhodným člověkem.
DĚLEJTE SPRÁVNÁ ROZHODNUTÍ
Tolik našeho úsilí – práce s daty, analýzy a všechny ty skvělé kvantitativní věci – se týká správného rozhodování. Jako by s dostatkem práce a dat bylo možné učinit naprosto jedinečné správné rozhodnutí. Myslím, že klamete sami sebe, pokud věříte, že takhle svět funguje.
Místo toho doporučuji, abyste se co nejlépe rozhodli s plným vědomím toho, že se můžete mýlit. Vždy se vyskytnou nepředvídané nebo chybné okolnosti. Kdo ví, třeba udeří blesk a vaše rozhodnutí bude chybné.

Pozoruhodní lidé se tedy spíše než na to, aby se soustředili pouze na správné rozhodnutí, rozhodují správně – což znamená, že přijmou jakékoli rozhodnutí a pak pracují na tom, aby bylo správné. To se týká realizace.
Asi před půl rokem jsem byl na soutěži v surfování na Manhattan Beach. Soutěž v surfování funguje tak, že máte omezený počet minut a ve vodě je s vámi šest dalších lidí. Velká část surfování spočívá v tom, že se podíváte na moře a rozhodnete se. Je to ta správná vlna? Je to správné místo k sezení? Je správný čas se otočit a pádlovat?
Pozoroval jsem svou dceru a na jedné vlně seděla na úplně špatném místě. Nejenže se nedokázala správně rozhodnout, ale rozhodnutí bylo učiněno za ni. Ta vlna se právě snášela dolů a chystala se na ni narazit. Vypadalo to na blížící se zkázu, ale co udělala? Otočila se a pádlovala. Místo toho, aby se soustředila na správné rozhodnutí, rozhodla se správně. Otočila se, pádlovala a chytila vlnu.
Díky všem těmto poznatkům se vám podaří něco změnit. Budete pozoruhodní a zavraždíte svou průměrnost.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky