Viking Holdings, mateřská společnost Viking Cruises, plánuje získat 10,4 miliardy USD s cenou IPO 24 USD za akcii na NYSE
Firma se specializuje na výletní plavby pro baby boomery s vysokými příjmy
Viking je připravena konkurovat Royal Caribbean a Carnival, rozšiřuje flotilu a plánuje expanzi s očekávaným oživením odvětví
Na rozdíl od typických provozovatelů výletních plaveb si vytvořila vlastní mezeru tím, že se zaměřila na specifickou demografickou skupinu: baby boomery s vysokými příjmy. Její strategické zaměření na exkluzivitu je založeno na odmítnutí nabídky kasin na palubě jejích lodí a zákazu vstupu dětí.
Předseda představenstva a generální ředitel společnosti Torstein Hagen v rozhovoru pro CNBC hrdě prohlásil, že Viking je plavba pro “přemýšlivého člověka”, a zdůraznil tak své odhodlání sloužit cestovatelům, kteří touží po dobrodružství a jedinečných zážitcích. “Mají peníze, mají čas a podle mého přesvědčení v okamžiku, kdy se snažíte udělat všechno pro všechny, víte, co se stane? Nic neuděláte dobře. Takže jsme velmi, velmi jasně zaměřeni,” vysvětlil Hagen.
Společnost Viking Holdings je připravena ve středu vstoupit na newyorskou burzu (NYSE) v rámci primární nabídky akcií (IPO), přičemž cílí na ocenění ve výši významných 10,4 miliardy dolarů. V případě úspěchu by se společnost Viking stala třetím největším provozovatelem výletních plaveb po společnostech Royal Caribbean a Carnival a předstihla by Norwegian Cruise Line. Společnost stanovila cenu IPO na 24 USD za akcii a bude obchodována pod symbolem “VIK”.
Stávající akcionáři se rozhodli prodat dalších 9 milionů akcií, což vedlo společnost Viking k navýšení IPO. Toto rozhodnutí přišlo po silném signálu poptávky ze strany investorů z podílových fondů.
Společnost Viking, která vznikla v roce 1997 s pouhými čtyřmi loděmi, rychle rozšířila svou flotilu na neuvěřitelných 92 lodí, z nichž 80 jsou říční lodě plující po některých z nejznámějších světových řek, včetně Seiny ve Francii a Nilu v Egyptě. Podle Hagena je činnost společnosti Viking výrazně odlišná od ostatních velkých výletních společností, které působí především v Karibiku. “V Karibiku máme jen malý kousek. Zbytek je Evropa,” poznamenal.
IPO přichází v příhodný okamžik, kdy dochází k výraznému oživení rezervací výletních plaveb. Nedávno společnost Royal Caribbean zvýšila svůj výhled na rok 2024 kvůli silnému výhledu odvětví. Jason Liberty, generální ředitel společnosti Royal Caribbean, pro CNBC uvedl: “Plavba se skutečně dostala do popředí jako konkurenceschopná volba v oblasti cestování. Celkový objem cestovního ruchu činí 1,9 bilionu dolarů, z toho odvětví výletních plaveb 56 miliard dolarů. Myslím, že výletní plavby jsou na mnohem jiné úrovni než před pandemií.”
Tato námořní luxusní linka vykázala v roce 2023 impozantní tržby ve výši 4,71 miliardy dolarů, a to i přes čistou ztrátu za rok. Nicméně jsou to právě příjmy společnosti na jednoho cestujícího, které byly vykázány ve výši 7 251 dolarů, které vzbuzují nadšení investorů. To výrazně převyšuje jakoukoli jinou veřejně obchodovanou výletní společnost. Prémiová cena nejenže zachycuje špičkový trh, ale umožňuje společnosti generovat vyšší příjmy na zákazníka.
Zdroj: Bloomberg
Na investory působí také plány společnosti Viking na budoucí expanzi. Společnost Norwegian Cruise Line nedávno objednala osm nových lodí, které by měly být dodány během příštích 12 let. To vyvolalo diskusi o potenciální nadbytečné kapacitě vzhledem k silným portfoliím společností Carnival, Royal Caribbean a MSC Cruises. Odvětví výletních plaveb však zůstává optimistické vzhledem k silnému oživení poptávky v souvislosti s pandemií a srovnatelné cenové dostupnosti dovolené na výletní lodi oproti dovolené na pevnině v hotelu.
Robin Farley, analytik společnosti UBS pro volný čas, uvádí, že ceny pozemních hotelů od roku 2019 vzrostly o 25 % ve srovnání s menším nárůstem cen výletních plaveb o 10 %. “Rozdíl mezi plavbou a hotely je velký. To činí plavbu právě teď přesvědčivou,” řekl Farley.
Závěrem lze říci, že společnost Viking Cruises udává nový směr v odvětví výletních plaveb. Zaměřením na vyšší třídu baby boomers a udržením jasného zaměření na specifickou klientelu je společnost Viking připravena nově definovat průmyslové standardy výletních dovolených a je velkým příslibem na finančním trhu po svém debutu na burze.
Na rozdíl od typických provozovatelů výletních plaveb si vytvořila vlastní mezeru tím, že se zaměřila na specifickou demografickou skupinu: baby boomery s vysokými příjmy. Její strategické zaměření na exkluzivitu je založeno na odmítnutí nabídky kasin na palubě jejích lodí a zákazu vstupu dětí.Předseda představenstva a generální ředitel společnosti Torstein Hagen v rozhovoru pro CNBC hrdě prohlásil, že Viking je plavba pro “přemýšlivého člověka”, a zdůraznil tak své odhodlání sloužit cestovatelům, kteří touží po dobrodružství a jedinečných zážitcích. “Mají peníze, mají čas a podle mého přesvědčení v okamžiku, kdy se snažíte udělat všechno pro všechny, víte, co se stane? Nic neuděláte dobře. Takže jsme velmi, velmi jasně zaměřeni,” vysvětlil Hagen.Společnost Viking Holdings je připravena ve středu vstoupit na newyorskou burzu v rámci primární nabídky akcií , přičemž cílí na ocenění ve výši významných 10,4 miliardy dolarů. V případě úspěchu by se společnost Viking stala třetím největším provozovatelem výletních plaveb po společnostech Royal Caribbean a Carnival a předstihla by Norwegian Cruise Line. Společnost stanovila cenu IPO na 24 USD za akcii a bude obchodována pod symbolem “VIK”.Viking Holdings Ltd Stávající akcionáři se rozhodli prodat dalších 9 milionů akcií, což vedlo společnost Viking k navýšení IPO. Toto rozhodnutí přišlo po silném signálu poptávky ze strany investorů z podílových fondů.Společnost Viking, která vznikla v roce 1997 s pouhými čtyřmi loděmi, rychle rozšířila svou flotilu na neuvěřitelných 92 lodí, z nichž 80 jsou říční lodě plující po některých z nejznámějších světových řek, včetně Seiny ve Francii a Nilu v Egyptě. Podle Hagena je činnost společnosti Viking výrazně odlišná od ostatních velkých výletních společností, které působí především v Karibiku. “V Karibiku máme jen malý kousek. Zbytek je Evropa,” poznamenal.IPO přichází v příhodný okamžik, kdy dochází k výraznému oživení rezervací výletních plaveb. Nedávno společnost Royal Caribbean zvýšila svůj výhled na rok 2024 kvůli silnému výhledu odvětví. Jason Liberty, generální ředitel společnosti Royal Caribbean, pro CNBC uvedl: “Plavba se skutečně dostala do popředí jako konkurenceschopná volba v oblasti cestování. Celkový objem cestovního ruchu činí 1,9 bilionu dolarů, z toho odvětví výletních plaveb 56 miliard dolarů. Myslím, že výletní plavby jsou na mnohem jiné úrovni než před pandemií.”Tato námořní luxusní linka vykázala v roce 2023 impozantní tržby ve výši 4,71 miliardy dolarů, a to i přes čistou ztrátu za rok. Nicméně jsou to právě příjmy společnosti na jednoho cestujícího, které byly vykázány ve výši 7 251 dolarů, které vzbuzují nadšení investorů. To výrazně převyšuje jakoukoli jinou veřejně obchodovanou výletní společnost. Prémiová cena nejenže zachycuje špičkový trh, ale umožňuje společnosti generovat vyšší příjmy na zákazníka.Na investory působí také plány společnosti Viking na budoucí expanzi. Společnost Norwegian Cruise Line nedávno objednala osm nových lodí, které by měly být dodány během příštích 12 let. To vyvolalo diskusi o potenciální nadbytečné kapacitě vzhledem k silným portfoliím společností Carnival, Royal Caribbean a MSC Cruises. Odvětví výletních plaveb však zůstává optimistické vzhledem k silnému oživení poptávky v souvislosti s pandemií a srovnatelné cenové dostupnosti dovolené na výletní lodi oproti dovolené na pevnině v hotelu.Robin Farley, analytik společnosti UBS pro volný čas, uvádí, že ceny pozemních hotelů od roku 2019 vzrostly o 25 % ve srovnání s menším nárůstem cen výletních plaveb o 10 %. “Rozdíl mezi plavbou a hotely je velký. To činí plavbu právě teď přesvědčivou,” řekl Farley.Závěrem lze říci, že společnost Viking Cruises udává nový směr v odvětví výletních plaveb. Zaměřením na vyšší třídu baby boomers a udržením jasného zaměření na specifickou klientelu je společnost Viking připravena nově definovat průmyslové standardy výletních dovolených a je velkým příslibem na finančním trhu po svém debutu na burze.