Goldenberg sbíral umění po pět desetiletí „náročným, ale stejně tak hravým, zábavným, zajímavým a neobvyklým způsobem“, což vedlo k „odvážným volbám“, které vždy fungovaly, říká Isabelle Paagmanová, hlavní specialistka na současné umění v aukční síni Sotheby’s.
Mnohé z těchto voleb šly napříč uměleckými žánry, od abstraktního expresionismu přes minimalismus z Evropy a USA až po mladé britské umělce 90. let.
„Konečným výsledkem bylo něco mimořádně dobře sestaveného, s velkou harmonií v dialozích mezi těmito díly,“ říká Paagman, který patřil mezi kolegy v Sotheby’s, kteří se sběratelem úzce spolupracovali.
Goldenberg, který zemřel ve věku 87 let v červenci 2022, byl bývalým obchodníkem s futures, který zastával různé vedoucí pozice v Chicago Board of Trade, než spoluzaložil Goldenberg, Hehmeyer & Co, clearingovou společnost CBOT. Počátkem roku 2000 se přestěhoval do Londýna a koupil si dům navržený s minimalistickým cítěním architektem Johnem Pawsonem v Hay’s Mews v Mayfair, říká Paagman.
Asi 80 předmětů z jeho rozsáhlé sbírky umění, z nichž mnohé visely v domě v Mayfair, bude koncem června prodáno v londýnské aukční síni Sotheby’s za více než 13 milionů liber (16,3 milionu USD).
Mezi hlavní díla patří Nedokončený obraz Roberta Rymana z roku 1965, který se prodá za nejméně 1,5 milionu liber, obraz Cy Twomblyho Bez názvu (Formian Actuality) z roku 1983, jehož cena se odhaduje nejméně na 1,2 milionu liber, a obraz Agnes Martinové Bez názvu z roku 2001, jehož cena se odhaduje na 400 000 liber.
Zdroj: Getty images
Při hledání nových děl k akvizici Goldenberg vždy věděl, co chce, říká Paagman. „Úžasné pro mě bylo, že se o tyto věci rád dělil. Byl velmi rozhodný … ale rád mi dával pocit, že to [děláme] společně.“
Goldenberg vyrostl v Chicagu a o umění se začal zajímat, když jako mladý navštěvoval chicagský Institut umění. Nakonec působil ve správních radách řady muzeí, včetně Muzea současného umění v Chicagu a Institutu umění. Později byl také členem výboru Muzea moderního umění pro grafiku a kresby a v roce 2018, kdy se přestěhoval do Benátek, se podle aukční síně Sotheby’s zapojil do činnosti sbírky Peggy Guggenheimové.
Dům na Hays Mews byl postaven v roce 1987 pro Doris Saatchiovou se záměrem umístit v něm sbírku umění. Měl minimalistickou estetiku v souladu s Goldenbergem, včetně „leštěných kamenných podlah, ostrých bílých stěn, krychlových místností, přirozeného světla a vysokých stropů“, uvedla Sotheby’s.
Podle Paagmana se ukázalo, že pro Goldenberga, který měl sklon sbírat minimalistické příklady napříč žánry, to byla „shoda jako stvořená“. Místo toho, aby si vybral například pestrobarevnou tečkovanou malbu od umělce YBA Damiena Hirsta, koupil obraz Forget z roku 2003, namalovaný bílými lesklými skvrnami na bílém matném pozadí, uvedla Sotheby’s. V roce 2003 se mu podařilo získat obraz Forget, který byl namalován na bílém matném pozadí. Prodává se za minimálně 150 000 liber.
Dům plný přirozeného světla byl „opravdu důležitý a rozhodně přispěl k jeho touze a přání velmi pečlivě kurátorovat sbírku,“ říká Paagman. „Dům měl do jisté míry rozhodující význam pro celou sbírku.“
Například způsob, jakým do domu pronikalo světlo, měnil v průběhu dne vzhled Rymanovy Nedokončené malby. „Mohli jste mít sto jeho verzí podle toho, jaké bylo ten den světlo,“ říká.
Bílý štukový dům o rozloze 2 845 čtverečních metrů je nyní kótován u realitní kanceláře Wetherell Estate Agents za 6,75 milionu liber s nájemní smlouvou na 973 let.
Zdroj: FAD magazine
Dalším aspektem Goldenbergova sběratelství byla jeho touha „kupovat díla umělců v době, kdy se dotýkali zásadní proměny“ v rámci své praxe, říká Paagman. „Měl skutečně uměleckou duši.“
Příkladem je socha Roberta Rauschenberga z roku 1958 bez názvu, která obsahuje jeden z prvních příkladů umělcova přenosu kolážovaných obrazů na jednu z jeho soch Combine. Rauschenberg s těmito přenosy experimentoval na trojrozměrných uměleckých dílech, „a pak se nakonec staly hlavním prvkem jeho praxe pro dvojrozměrná díla,“ říká Paagman. Odhad sochy začíná na 350 000 liber.
Goldenberg si každé dílo, které vlastnil, vybral z nějakého důvodu. Byl náročný a nakupoval s kurátorským nadhledem, který se neřídil poslední módou, uvedla Sotheby’s. Vybral si například Rymanovo dílo Bez názvu z roku 1963, protože obsahovalo původní umělcův rám, a takové detaily pro něj byly důležité, říká Paagman. Odhaduje se, že toto dílo dosáhne nejméně 800 000 liber.
„Měl rád věci, které byly malé a silné,“ říká Paagman. „Nemuselo to být velké a křiklavé, muselo to prostě držet na stěně velmi jedinečným a osobním způsobem.“
Goldenberg sbíral umění po pět desetiletí „náročným, ale stejně tak hravým, zábavným, zajímavým a neobvyklým způsobem“, což vedlo k „odvážným volbám“, které vždy fungovaly, říká Isabelle Paagmanová, hlavní specialistka na současné umění v aukční síni Sotheby’s.Mnohé z těchto voleb šly napříč uměleckými žánry, od abstraktního expresionismu přes minimalismus z Evropy a USA až po mladé britské umělce 90. let.„Konečným výsledkem bylo něco mimořádně dobře sestaveného, s velkou harmonií v dialozích mezi těmito díly,“ říká Paagman, který patřil mezi kolegy v Sotheby’s, kteří se sběratelem úzce spolupracovali.Goldenberg, který zemřel ve věku 87 let v červenci 2022, byl bývalým obchodníkem s futures, který zastával různé vedoucí pozice v Chicago Board of Trade, než spoluzaložil Goldenberg, Hehmeyer & Co, clearingovou společnost CBOT. Počátkem roku 2000 se přestěhoval do Londýna a koupil si dům navržený s minimalistickým cítěním architektem Johnem Pawsonem v Hay’s Mews v Mayfair, říká Paagman.Asi 80 předmětů z jeho rozsáhlé sbírky umění, z nichž mnohé visely v domě v Mayfair, bude koncem června prodáno v londýnské aukční síni Sotheby’s za více než 13 milionů liber .Mezi hlavní díla patří Nedokončený obraz Roberta Rymana z roku 1965, který se prodá za nejméně 1,5 milionu liber, obraz Cy Twomblyho Bez názvu z roku 1983, jehož cena se odhaduje nejméně na 1,2 milionu liber, a obraz Agnes Martinové Bez názvu z roku 2001, jehož cena se odhaduje na 400 000 liber.Zdroj: Getty images
Při hledání nových děl k akvizici Goldenberg vždy věděl, co chce, říká Paagman. „Úžasné pro mě bylo, že se o tyto věci rád dělil. Byl velmi rozhodný … ale rád mi dával pocit, že to [děláme] společně.“Goldenberg vyrostl v Chicagu a o umění se začal zajímat, když jako mladý navštěvoval chicagský Institut umění. Nakonec působil ve správních radách řady muzeí, včetně Muzea současného umění v Chicagu a Institutu umění. Později byl také členem výboru Muzea moderního umění pro grafiku a kresby a v roce 2018, kdy se přestěhoval do Benátek, se podle aukční síně Sotheby’s zapojil do činnosti sbírky Peggy Guggenheimové.Dům na Hays Mews byl postaven v roce 1987 pro Doris Saatchiovou se záměrem umístit v něm sbírku umění. Měl minimalistickou estetiku v souladu s Goldenbergem, včetně „leštěných kamenných podlah, ostrých bílých stěn, krychlových místností, přirozeného světla a vysokých stropů“, uvedla Sotheby’s.Podle Paagmana se ukázalo, že pro Goldenberga, který měl sklon sbírat minimalistické příklady napříč žánry, to byla „shoda jako stvořená“. Místo toho, aby si vybral například pestrobarevnou tečkovanou malbu od umělce YBA Damiena Hirsta, koupil obraz Forget z roku 2003, namalovaný bílými lesklými skvrnami na bílém matném pozadí, uvedla Sotheby’s. V roce 2003 se mu podařilo získat obraz Forget, který byl namalován na bílém matném pozadí. Prodává se za minimálně 150 000 liber.Dům plný přirozeného světla byl „opravdu důležitý a rozhodně přispěl k jeho touze a přání velmi pečlivě kurátorovat sbírku,“ říká Paagman. „Dům měl do jisté míry rozhodující význam pro celou sbírku.“Například způsob, jakým do domu pronikalo světlo, měnil v průběhu dne vzhled Rymanovy Nedokončené malby. „Mohli jste mít sto jeho verzí podle toho, jaké bylo ten den světlo,“ říká.Bílý štukový dům o rozloze 2 845 čtverečních metrů je nyní kótován u realitní kanceláře Wetherell Estate Agents za 6,75 milionu liber s nájemní smlouvou na 973 let.Dalším aspektem Goldenbergova sběratelství byla jeho touha „kupovat díla umělců v době, kdy se dotýkali zásadní proměny“ v rámci své praxe, říká Paagman. „Měl skutečně uměleckou duši.“Příkladem je socha Roberta Rauschenberga z roku 1958 bez názvu, která obsahuje jeden z prvních příkladů umělcova přenosu kolážovaných obrazů na jednu z jeho soch Combine. Rauschenberg s těmito přenosy experimentoval na trojrozměrných uměleckých dílech, „a pak se nakonec staly hlavním prvkem jeho praxe pro dvojrozměrná díla,“ říká Paagman. Odhad sochy začíná na 350 000 liber.Goldenberg si každé dílo, které vlastnil, vybral z nějakého důvodu. Byl náročný a nakupoval s kurátorským nadhledem, který se neřídil poslední módou, uvedla Sotheby’s. Vybral si například Rymanovo dílo Bez názvu z roku 1963, protože obsahovalo původní umělcův rám, a takové detaily pro něj byly důležité, říká Paagman. Odhaduje se, že toto dílo dosáhne nejméně 800 000 liber.„Měl rád věci, které byly malé a silné,“ říká Paagman. „Nemuselo to být velké a křiklavé, muselo to prostě držet na stěně velmi jedinečným a osobním způsobem.“